*Lillian* Skrevet 17. september 2002 #1 Del Skrevet 17. september 2002 Jeg har vært på foreldremøte i dag, og gikk hjem med en skikkelig ekkel klump i magen. Jeg gikk hjem og var rimelig forbanna og irritert... Grunnen, jo, noen av disse foreldrene til barna vi har i barnehagen er noen jævla trangsynte beist som burde finne seg dagmamma isteden... Langt ifra alle, egentlig er vel vi forholdsvis heldig med foreldregruppa dette året. Men vi har et par stykker... :-? De kunne jeg fint klart meg uten for å si det sånn. Men, det jeg gjerne vil vite av dere her som småbarnsforeldre er: Hvilke forventninger har dere egentlig til barnehagen, eller barnehagens personale? Tror dere vi er en gjeng superkvinner som skal fikse alt og ha full kontroll over alt til envher tid? Tror dere vi klarer å få til at 14 1-3åringer aldri putter en annens smokk inn i munnen på en annen? Tror dere vi klarer å unngå at noen av dem noensinne sutter på en Duplokloss for deretter å slenge den tilbake i legokassa? Tror dere en ansatt kan klare å huske hva hver enkelt av de 14 barna har spist, lekt med og sagt til enhver tid i løpet av dagen? Hva tror dere om oss egentlig? Vi er bare mennesker vi og.... Jeg vil ikke gå så veldig i detalj her, i fare for at noen av foreldrene faktisk er KG-brukere... Man vet aldri hvem som er her... Men jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger på deres forventninger til barnehagen og barnehagens personale... Hilsen fra en oppgitt og en smule frustrert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 17. september 2002 #2 Del Skrevet 17. september 2002 Datteren min er 4 1/2 år og ikke i den aldersgruppen du snakker om, men jeg mener at så lenge hun er trygg og trives i barnehagen er det ikke så viktig om hun har sutta på duploklosser andre har sutta på osv. Hun har slutta med smokk, men da hun var yngre var hun ikke så nøye med hvem smokken tilhørte. Det er (eller burde være) allment kjent at et barn skal ha i seg 2 søppelsekker med "dritt" før de er 2 år. Tror vel det er en måte å bygge opp immunforsvaret til ungene på. Vi må slutte å være så hysteriske som foreldre. Vi må slutte å pakke inn ungene våre i "Michelin-drakter". De SKAL falle å slå seg. Jeg gjorde det da jeg var liten, har jeg lidd av det siden? (OK da, kanskje ikke jeg er den rette til å svare på det.... ) Tilbake til temaet: Barnehage tanter/onkler er kun mennesker de også. Med feil og mangler, men så lenge datteren min trives er jeg fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 17. september 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 17. september 2002 Hadde bare alle sett det slik som du gjør... hehe... Heldigvis har vi en del foreldre som ser sånn på det også, men det er utrolig frustrerende for pedagogiske ledere, assistenter og barne- og ungdomsarbeidere når foreldrene har så skyhøye forventninger og krever så utrolig mye av oss! Vi gjør feil, vi er ikke feilfrie. Ulykker kan skje, vi kan ikke overvåke alle barna til enhver tid. Barna kan gjøre ting med hverandre (slå osv) uten at vi rekker å hindre det... Men det er tydelig at noen forelde innbiller seg at vi er omtrent en voksen per barn..Da har de tatt grundig feil...Vi er 4 ansatte på 14 barn i alderen 1-3år hos oss...Er foreldrene ute etter noen som kan overvåke barna såååå mye, så vil nok dagmamma passe bedre for dem. Det er en ganske krevende jobb å jobbe i barnehage, men jeg må innrømme at noe av det mest krevende med hele jobben er disse foreldrene som tror vi skal være feilfrie og vite alt om barnet deres... Vi har prøvd å si ifra til alle foreldrene at vi faktisk gjør vårt beste, og at vi ser på det aller aller viktigste målet vårt at barnet skal ha det bra, være trygg og trives....Er det ikke det alle vil for barnet sitt, da? Vi streber etter å bli bedre til enhver tid, men ingen av oss har noen sinne påstått vi kan måle oss med Supermann.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 17. september 2002 #4 Del Skrevet 17. september 2002 Kan dere ikke ha en test på foreldrene en helg da og se hvor mye de får med seg av hva barna faktisk gjør og får i seg (les: spiser på)? Tipper vi hadde fått oss en aha opplevelse om vi hadde måttet følge barna våre så tett en hel dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Dings Skrevet 18. september 2002 #5 Del Skrevet 18. september 2002 Jeg ville ikke ha forventet at barnehagens ansatte loggførte alle smokker, legoklosser, hybelkaniner, biler og spader som min sønn smakte på i løpet av en dag. Jeg ville heller ikke ha forventet å få vite nøyaktig hva han har spist. Jeg ville ha forventet å få vite sånn noenlunde NÅR han hadde spist og sovet, og jeg ville nok forventet at de ansatte tok seg tid til å trøste dersom han var grinete og lei. En annen ting er dette med søvn, jeg har fått høre at i noen barnehager sover alle barna samtidig, uansett hva de er vant til hjemmefra. Min sønn sover første lur klokka 9, og jeg hadde nok også forventet at han fikk sove når han ønsket og slapp å slite med å holde seg våken til klokka 12. Hvordan gjør dere dette, *Lillian*? Jeg synes dere gjør en flott jobb, forresten! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 18. september 2002 #6 Del Skrevet 18. september 2002 Hei! Vil først understreke at jeg har full forståelse for at du reagerer på dette! Jeg forlanger ikke alt det der av vår barnhage. Men jeg vil bare stille et spørsmål: Dere er vel ikke hovedansvarlig for 14 barn? Har ikke hvert barn sin primærkontakt? Da er det jo faktisk litt enklere å ha oversikten, og man klarer å huske detaljer som foreldre kan være opptatt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 18. september 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 18. september 2002 Til Tuppelure: Vi har primærkontakter på barna, men det er mest sånn i starten av året at de skal ha en primærkontakt for å ha en å knytte seg til, for trygghet osv. Vi er jo mye sammen alle sammen, og da har vi ikke hovedansvar for noen spesielle. Da er vi alle samlet og alle har ansvar for alle. Når vi deler oss inn i grupper blir det selvsagt noe helt annet. Dessuten er det vanskelig å bruke primærkontakten til enhver tid, fordi hvis jeg f.eks. er primærkontakt til "Per" som kommer i barnehagen klokka 07.30 når vi åpner. Men jeg som er hans primærkontakt har senvakt og begynner ikke før 09.30. Da vet jo ikke jeg hva han har spist og lekt med de to første timene. Jeg kan ikke forlange at de andre som har vært på jobb siden åpningen skal ha tid til å sette seg ned og fortelle meg masse om "Per" da... Til Frøken Dings: De fleste foreldrene hos oss ønsket ved oppstart at vi skulle legge dem til omtrent samme tidspunkt, så det har aldri vært et spørsmål om annet hos oss. Vi har tre som skal sove litt annerledes enn de andre, til andre tider osv og da etterfølger vi deres ønsker om dette. Vi har også en del barn som skal vekkes etter en viss tid, og det etterfølger vi også. Vi har en tavle som vi skriver på hver dag sovetiden til hvert enkelt barn, slik at foreldrene kan kikke der og vi slipper å huske på de 14 forskjellige sovetidene til barna. TAKK for at du synes vi barnehageansatte gjør en flott jobb! Vi har jo en veldig viktig jobb =) Til Annie: Ja, de fleste foreldrene ville nok fått seg litt av en overraskelse hvis de skulle være sammen med oss... Vi har pratet på det, at det som hadde vært morsomt å gjort, er å ta en og en forelder om gangen og la de være assistent for en dag. En av de opprinnelige ansatte hadde tatt seg fri, så vi ville ikke blitt overbemannet. Skal love deg at de enkelte foreldrene ville vært rimelig utslitte etter en dag... Dessverre lar selvfølgelig ikke dette seg gjennomføre. Ellers kan jeg jo fortelle at vi har fått en del tilbakemeldinger i dag. Mange foreldre har sagt at de syntes det ble altfor mye negativ fokusering i går og at de syntes en del foreldre var litt vel drøye i sine krav til oss. Andre passet på å si at de syntes synd på oss ansatte i går og at de ville fortelle oss at de var veldig fornøyde med oss! =) Heldigvis noen foreldre som ikke er helt hjerteløse... For vi er bare mennesker vi også, og vi gjør feil, og ingen liker vel at andre mennesker "utenfra" setter spørsmålstegn ved om vi gjør jobben vår godt nok! Det ville vel alle ansatte i alle stillinger reagert på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. september 2002 #8 Del Skrevet 18. september 2002 Dette var noe jeg også lurte fælt på da jeg jobbet i barnehage. Hadde noen opplevelser ti tide og utide. Det er ikke alltid så lett å ha forskjellige leggetider i barnehagen heller. Det skal jo settes opp en plan for dager, uker og måneder. Vi skrev opp NÅR og HVOR LENGE barna sov, men alle sov likt (de var ganske likt i alder også). Vi opplevde at foreldrene faktisk spionerte på oss utenfor vinduet. Etterpå kom de inn og spurte om hvorfor ditt og hvorfor datt.. uten å ha fått meg seg sammenhengen. Det er umulig å ha full kontroll med alt hele tiden. Noen slo seg og andre spiste på ting. Mange foreldre mente faktisk at vi skulle være superkvinner og være der for ALLE til enhver tid (dette sa de rett ut). Men det ser jo ut til at foreldrene (mødrene) på KG har sunne holdninger da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 18. september 2002 Forfatter #9 Del Skrevet 18. september 2002 Akkurat, Lea, der ser man.... :o Det er ikke alle som skjønner dette... Hvis de som har svart meg her virkelig praktiserer det de sier her, så ville jo KG-brukerne vært den perfekte foreldregruppen...hehe... :blunke: Lurer på hvordan foreldrene hadde reagert hvis vi hadde stilt spørsmål om de gjorde jobben sin så godt de kunne og hvis vi stilte spørsmål om de kunne jobben sin.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. september 2002 #10 Del Skrevet 18. september 2002 Eller kanskje spionert på dem utenfor vinduet hjemme og spørre hvorfor de gjorde sånn og sånn. Jeg synes at foreldrene skal være glade for at barna deres får omsorg og trygghet i barnehagen og at de får gjøre ting som foreldrene ikke har tid eller ork til å begynne med når de kommer hjem. Barna blir jo også sosialisert i barnehagen, på godt og vondt. Det blir noen sammenstøt, men også vennskap. Dette bør skje naturlig uten at noen blander seg inn, men selvsagt også under kontroll. Det var faktisk mye pga foreldrene at jeg ga opp min barnehagekarriere. Og det var bare et eller to foreldrepar som var sånn. Det var forresten de samme foreldrene som hentet barna 30 minutter etter stengetid minst 3 ganger i uken. For jeg var jo bare barnehageassistent jeg og hadde sikkert ikke noe bedre å gjøre enn å vente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 18. september 2002 #11 Del Skrevet 18. september 2002 Vil ikke foreldrene at barna skal sutte på det samme som de andre sutter på? Hvordan i all verden har de tenkt at det skal gå til? Og ikke minst hvorfor? Dette høres bare superdumt ut i mine ører, når har jeg ikke barn i barnehage (ennå ) men jeg håper virkelig at jeg ikke blir en sånn superhysterisk mor med vattinnpakket porselensbaby. Nei ærlig talt. Er sikker på at ungen min ville hatt det fint hos deg, jeg, Lillian! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zafir, ikke innlogga Skrevet 18. september 2002 #12 Del Skrevet 18. september 2002 Er enig i det dere diskuterer her inne! Jeg selv jobbet 1 gang i uka det første året jenta mi var i barnehage (familiebarnehage der alle foreldrene jobbet 1 gang i uka), og ble fort "vant" til hvordan barnehagehverdagen virkelig var. (Ble faktisk så bitt av barnehagebasillen at jeg nå går 3.året som førskolelærerstudent. Dvs at jeg har hatt praksis i forskjellige typer barnehager, og sett mange forskjellige rutiner på godt og vondt.) Det dere skriver om, f.eks tavle med oversikt av legging er blitt et "must" for meg. Gjerne også med oversikt over tissing/bæsjing (spesielt bleiebarn), og et kort referat over dagen i dag. Det setter jeg stor pris på både som forelder og som ansatt! Så slipper man det at 14 eller 18 frustrerte foreldre forventer at du skal huske på når var det akkurat deres pode satt på potta osv...Og som mamma syns jeg det blir kjedelig i lengden å spørre om det samme hver dag hvis alt egentlig har gått greit. Da er jeg mer interessert i å høre om hvem barnet mitt leker med, hva liker de å leke, og ikke minst at jeg får høre om de negative opplevelsene min datter har hatt, uansett hvem sin "feil" det er! (Fall, krangling, biting osv.) I enhver barnegruppe så fins det slike foreldre som dere refererer til, og jeg må bare ærlig innrømme at jeg gruer meg skikkelig til å takle slike personer...for det er omtrent garantert at jeg er nødt til (som førskolelærer). Men uansett så er det veldig viktig at foreldre føler at personalet gjør sitt beste rundt sikkerheten til barnet, det er jo tross alt gullet deres vi passer på Og jeg tror at det å være åpen (les: ikke legge fingrene imellom) i samtaler med foreldre vil være svært bra slik at foreldre er trygge på personalet. Klem fra Zafir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella Skrevet 19. september 2002 #13 Del Skrevet 19. september 2002 Jeg er godt fornøyd med barnehagepersonlaet....lurer mere på om de er "fornøyd" med meg... Synes ikke det er så viktig hvorvidt ungen skulle få i seg en annens smokk, eller få i seg noe annet...så lenge det ikke er farlig eller giftig. Ungene må jo lære seg å passe på seg selv også- ihvertfall når de blir litt eldre. Jeg er mest opptatt av at ungen lærer seg sosial kompetanse, at det får gode venner - noe jeg selvsagt er svært opptatt av, at det blir "sett" av de voksne, får trøst og omsorg når det trenger det osv. Ikke minst at det ikke blir "mobbet" fordi foreldrene ikke bor sammen... Den dagen ungen ikke har det godt her i bygda så har ikke vi noe her å gjøre! Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 20. september 2002 #14 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg synes man skal stille store krav til de som jobber i barnehagen, og skal ta vare på vare barn. Vi betaler jo tross alt for en vare, og må kunne være trygge på at barna har det godt i barnehagen, og blir tatt vare på. Når det er sagt, synes jeg det er urimelig å forlange at barnehagepersonellet skal passe på alle smokker til enhver tid, og kontrollere hva barna putter i munnen(utenom mat...) Min datter, som nå er seks år, begynte i barnehagen da hun var ett år. Siden hun ikke kunne fortelle om sin barnehagedag, var jeg avhengig av at personalet gjorde det. Jeg fikk vite om hun hadde bæsjet (joda, dette er viktig for en mor å vite!!) hvor mye hun hadde sovet, og hvor mye hun hadde spist (dette så jeg jo av maten som var igjen i matboksen). Ellers sånn generellt hvordan hun hadde hatt det i løpet av dagen. I perioder var det ikke jeg selv som hentet og leverte henne, og da skrev de i kontaktboken hennes hvordan dagene hadde vært, slik at jeg ikke skulle få info gjennom en tredje person. Synes dette fungerte veldig greit. Personalet sa på et foreldremøte at det tok litt tid før de fikk dette til å fungere, men det hjalp på kommunikasjon hjem-barnehage, slik at det var verdt det. Og når det er en innarbeidet rutine blir det jo lettere! Lykke til med foreldrene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 20. september 2002 #15 Del Skrevet 20. september 2002 Hei *lillian* Jeg jobber selv i barnehage, en liten avdeling som deg. Har gjordt det i noen år nå, så ja...... jeg kan kjenne meg igjen i frustrasjonen din. Samtidig har jeg i de senere år prøvd å sette meg inn i foreldrenes følelser og meninger, egentlig så vil de jo bare at deres kjære hjertebarn skal ha det godt. Og mange av dem liker absolutt ikke å gi fra seg det lille barnet deres på 1 år til et sted som består av 13 andre barn, men mange må det.... (men det er en annen sak)........ Men et lite tips, til hvordan dere kan få oversikt over hva hvert enkelt barn spiser. Kanskje dere har et lignende skjema, men hvis ikke, så er det stor hjelp, og foreldrene er veldig glad for det. På min avdeling har jeg laget et skjema hvor det står barnets navn, og ut fra hvert navn,står det "rublikker" på hva de har spist til frokost og lunsj, når vi har skifta avføringsbleie, når de har sovet, og egen rublikk hvor vi skriver om de trenger bleie eller om de har en beskjed i kontaktboka si. Dette er et skjema som henger opp så foreldre kan lese, på den måten slipper vi å huske de detaljene om hver av de 14 barna... Vel dette var bare et lite tips på det du skrev om at det var vanskelig å ha oversikt over hva barna spiste etc.. For jeg forstår foreldre som gjerne vil vite om barnet deres har spist noe særlig. Hilsen fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå