AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Hun bare skyller dem såvidt i lunka vann og kaller det håndvask. Jeg synes dette er veldig ekkelt, spesielt siden vi ber henne på middag ofte. Må også minne henne om å vaske hender når hun kommer inn, og før vi skal spise. Har prøvd å hinte om såpe, men hun blir bare sur. Sier hun ikke tåler det. Hva gjør man da? Anonymkode: 2abb4...f25
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Nekter henne å komme selvfølgelig? Så får hun velge selv. Kan kjøpe kjempegod og mild håndsåpe på apoteket. Anonymkode: 52fbf...365 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hun bare skyller dem såvidt i lunka vann og kaller det håndvask. Jeg synes dette er veldig ekkelt, spesielt siden vi ber henne på middag ofte. Må også minne henne om å vaske hender når hun kommer inn, og før vi skal spise. Har prøvd å hinte om såpe, men hun blir bare sur. Sier hun ikke tåler det. Hva gjør man da? Anonymkode: 2abb4...f25 Gi henne tre muligheter: Håndsprit, (ordentlig) håndvask, bli hjemme. Anonymkode: e8f08...a8e 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Si hun får bli hjemme om hun ikke vasker hendene skikkelig.
Stina14488 Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Nå er jo corona en unnskyldning. Spray henne med litt antibac når hun kommer inn døra 3
tussi84 Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Kanskje hun trenger en såpe hun faktisk tåler. Ville heller sett på mulighetene for det. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Kjøp en parfymerfri såpe. Når jeg har slitt med tørr og irritert hud pga eksem, liker jeg å bruke såpestykke fra Neutral. Huden blir kjempemyk og absolutt ikke tørr av den. Føler den er mildere enn den flytende såpen de har. Så må du sette ned foten. Enten så vasker hun hendene skikkelig når hun kommer inn, (eventuelt foreslår at hun gnir hendene godt inn med håndsprit, husk da at det skal gnis inn i 20-30 sekunder) eller så får hun rett og slett ikke komme inn. Koronaen er ingen spøk. Og vann gjør ingenting med viruset. Det må enten såpe til eller sprit for å ødelegge viruset. Og selv hvis ingen av dere bryr dere om viruset, vil folk rundt dere garantert bry seg. Og de kan igjen bli smittet hvis dere smitter hverandre. Så vær så snill og sett ned foten. Hun får vaske seg på hendene skikkelig, på akkurat samme måte som alle andre i Norge gjør akkurat nå. Såpen skal gnis rundt i hendene/rundt fingrene i ca. 20 sekunder for å få 100 % effekt, før den skylles av til slutt. Anonymkode: 0a790...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Uavhengig av corona er jo det uhygienisk å ikke vaske hendene. Anonymkode: b5bb7...e07 11
WhiteSwan Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun bare skyller dem såvidt i lunka vann og kaller det håndvask. Jeg synes dette er veldig ekkelt, spesielt siden vi ber henne på middag ofte. Må også minne henne om å vaske hender når hun kommer inn, og før vi skal spise. Har prøvd å hinte om såpe, men hun blir bare sur. Sier hun ikke tåler det. Hva gjør man da? Anonymkode: 2abb4...f25 Spør henne hva hun mener det er hun ikke tåler. Det finnes parfymefrie såper og vann alene kan også tørke ut huden hvis det er det hun tenker på.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 Er din mor rundt 60 år? Mannen min driver på på samme måte, skyller hendene med kaldt eller lunkent vann fordi han har lært at det er like bra som å bruke såpe. Vet ikke hvor han har lært det, men kanskje den generasjonen lærte noe slikt på skolen? Jeg er en del år yngre, og har lært å bruke såpe når jeg vasker hendene. Så vi har hatt noen diskusjoner om håndvask her de siste måneden, kan man vel si... Anonymkode: c8ba8...09e 3
Collan Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Hun er kanskje mottakelig for vitenskap. Coronarviruset har en beskyttende kappe av olje. Be henne ta matolje på hendende, skylle dem i vann og se om hun ble kvitt noe særlig av oljen da. Det blir hun selvfølgelig ikke. Så tar hun såpe på hendene og vasker seg med såpe og ser at hun da faktisk får løst opp oljen. Så kan du dra sammenligningen til et virus med beskyttende oljekappe. Med såpevask i ca 25 sekunder blir denne kaopen løst opp, og viruset dør. 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Man vasker ikke hender med kun vann. Det heter å skylle hender. Anonymkode: 61931...da5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Din mor kan bruke såpe uten parfyme som har riktig pH verdi,da får hun ikke hudplager. Anonymkode: 961cc...c28
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Jeg tenker at du kan møte din mor på halvveien og spørre henne hvilken såpe dere kan ha i hus slik at hun som alle andre får vasket hender? Jeg er en av de med ømtålig hud - for tiden ser ikke hendene mine ut. I begynnelsen av koronapandemien hadde jeg bare Lano tilgjengelig og den tåler jeg tydeligvis ikke når jeg vasker hendene mange ganger for dagen. Neutrogena eller andre allergivennlige såper kan også din mor bruke. I tillegg må jeg bruke en god håndkrem - har akkurat funnet en som faktisk fungerer. Jeg er sluttet med håndspriten - det går ikke med åpne eksemsår. Og jeg har altså ikke sluttet å vaske hender selv om jeg fikk eksem - din mor og alle andre må forstå at nå må vi faktisk vaske hendene ordentlig. Jeg går ut fra at hun bruker shampo i håret - be henne vaske hendene med shampo da i det minste.
Maleficenta Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun bare skyller dem såvidt i lunka vann og kaller det håndvask. Jeg synes dette er veldig ekkelt, spesielt siden vi ber henne på middag ofte. Må også minne henne om å vaske hender når hun kommer inn, og før vi skal spise. Har prøvd å hinte om såpe, men hun blir bare sur. Sier hun ikke tåler det. Hva gjør man da? Anonymkode: 2abb4...f25 Si at da får hun sprite henda istedet
Djungelvrål Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 7 timer siden, WhiteSwan skrev: Spør henne hva hun mener det er hun ikke tåler. Det finnes parfymefrie såper og vann alene kan også tørke ut huden hvis det er det hun tenker på. Det er ikke parfyme i såper de fleste ikke tåler, det er sodium laureth sulfate (sls). Det finnes i all såpe, tannkrem og sjampo, skrub +++. bryter overflatespenning i vannet og gjør at det skummer. Det tørker også ut huden fordi det fjerner det naturlige talget. Finn såpe uten sls så er problemet ofte løst.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 Forklar henne at det er såpen som ødelegger f.eks korona-viruset, så hun forstår at det ikke er bra nok med bare vann. Anonymkode: cf544...adc 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 Æsj for en grisekjerring Anonymkode: 961cc...c28
Anbefalte innlegg