Gå til innhold

Mat til kattemor og unge når ungen skal begynne med fast føde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en kattunge som nå er 4 og en halv uke, og jeg tenker at han snart begynner med fast føde og at kattemor ikke kommer til å amme lenger. 

Jeg har kjøpt våtfor for bittesmå kattunger og den var dyr, så jeg tenker at den er forbeholdt kattungen, men kattemor kommer vel sikkert til å spise den opp før ungen får smake noe? 

Hva gjør dere når dere gir forskjellig for til mor og unge? 

Anonymkode: 440d6...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ingen som har hatt kattunger som skal spise et annet fôr enn moren? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hver så utålmodig, ts, folk svarer når de ser det og eventuelt har noe relevant å komme med. 

Du burde forøvrig gi samme mat til unger som mor. 

Anonymkode: 7eb0a...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hver så utålmodig, ts, folk svarer når de ser det og eventuelt har noe relevant å komme med. 

Du burde forøvrig gi samme mat til unger som mor. 

Anonymkode: 7eb0a...74d

Sorry, er en utålmodig sjel🥴

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor trenger næring og ekstra kalorier på lik linje med kattungene. Fra hun blir gravid til hun de flytter, og evt lengre om hun veier mindre enn hun pleier enda. Kattungene skal vokse og hun trenger å fylle på etter graviditet i barselperioden. Og de slutter ikke å die selv om de begynner med fast føde om de får lov;) 

Anonymkode: 54688...6f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis maten er for dyr så burde du ha tenkt på det litt før, eller? Maten er definitivt ikke forbeholdt kattungen nå i denne perioden, mammapus trenger all næring hun kan få. De er som oss, de brenner mange kalorier når de ammer. 

Mother and babycat er et greit tørrfôr. Det kan de spise helt til kattungen er gammel nok til å flytte for seg selv, så må overgangen til kitten-fôr skje gradvis etter det. 

Anonymkode: 55df2...57b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis maten er for dyr så burde du ha tenkt på det litt før, eller? Maten er definitivt ikke forbeholdt kattungen nå i denne perioden, mammapus trenger all næring hun kan få. De er som oss, de brenner mange kalorier når de ammer. 

Mother and babycat er et greit tørrfôr. Det kan de spise helt til kattungen er gammel nok til å flytte for seg selv, så må overgangen til kitten-fôr skje gradvis etter det. 

Anonymkode: 55df2...57bka

Kattungen skal ikke gis bort men leve sammen med moren, så da blir det samme mat på de to helt til ungen kan begynne med for for voksne katter. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattungen skal ikke gis bort men leve sammen med moren, så da blir det samme mat på de to helt til ungen kan begynne med for for voksne katter. 

Ts

Da håper jeg at mammakatt aksepterer at kattungen skal bli der. 

Og at kattungen er en guttepus. Er den en jentepus, kan du få problemer..... 

Anonymkode: bf98d...c06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den maten som moren har fått fra hun ble gravid er også beregnet på kattunger. Jeg vet ikke om du har gitt både våtfor og tørrfor eller bare en av delene. Men den er uansett ekstra næringsrik og er ment for begge to. 

Anonymkode: 99a6a...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den maten som moren har fått fra hun ble gravid er også beregnet på kattunger. Jeg vet ikke om du har gitt både våtfor og tørrfor eller bare en av delene. Men den er uansett ekstra næringsrik og er ment for begge to. 

Anonymkode: 99a6a...9a3

Moren har fått både våtfor og tørrfôr, men ikke noe spesielt for etter at hun ble gravid.  Kattemoren kom inn i livet vårt bare 2-3 uker før hun fødte, så vi begynte å ane at hun kanskje var gravid da. Hun har ikke spist noe spesialfor for gravide katter. Hun har spist vanlig fôr for voksne katter

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Skal dere beholde kattungen, ville jeg investert i SureFeed fórautomater for å slippe overvektig kattemor og kattunge med feilernæring.
Da kan du gi riktig fór til mammapus så snart hun slutter å amme, og lillepus kan få kattungefór til den runder året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...