AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Aner ikke hva det kommer av. Har hatt det i 2-3år, men er blitt mye verre nå. Har prøvd slimløsende, vært hos to forskjellige leger, testet meg for melk og glutenallergi. Ikke hadde jeg det heller. Inatt var det så ille at jeg måtte harke, harke og atter harke! Så lei. Tips noen?😭😇😇 k31 Anonymkode: 6a186...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke hva det kommer av. Har hatt det i 2-3år, men er blitt mye verre nå. Har prøvd slimløsende, vært hos to forskjellige leger, testet meg for melk og glutenallergi. Ikke hadde jeg det heller. Inatt var det så ille at jeg måtte harke, harke og atter harke! Så lei. Tips noen?😭😇😇 k31 Anonymkode: 6a186...0b9 Har noe lignende av og til. Tror det har noe med enkelte matvarer å gjøre. I hvertfall for min del. Anonymkode: 412cb...995
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Refluks, eventuelt stille refluks? Anonymkode: adf21...faa 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Aner ikke hva det kommer av. Har hatt det i 2-3år, men er blitt mye verre nå. Har prøvd slimløsende, vært hos to forskjellige leger, testet meg for melk og glutenallergi. Ikke hadde jeg det heller. Inatt var det så ille at jeg måtte harke, harke og atter harke! Så lei. Tips noen?😭😇😇 k3 Anonymkode: 6a186...0b9 Du bør slutte å harke, det hjelper i et par minutter, men så blir det verre igjen. Drikk vann istedenfor. Har samme problem selv etter en forskjølelse, men aner heller ikke hva det kommer av. Anonymkode: 57582...bf7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Går du på noen type medisiner? Vet at feks en type blodtrykksmedisin kan gi lignende bivirkninger. Anonymkode: 47cd0...23d
Minya Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Bor du i, eller har du bodd i en bolig som har fuktskader? Jeg bodde et halvt år i en kjellerleilighet som hadde svart muggsopp, og jeg sleit i mange år etterpå med en slags kronisk bronkitt, bare det var mye mer slim og gørr enn hosting. Særlig om morgenen brukte jeg mellom en og tre timer på å harke opp gørr, og hvis jeg ble forkjølet ble det ti ganger verre. Jeg kunne ha så mye slim at jeg brakk meg hvis jeg ikke fikk harket det opp. Dette var i 2003, men selv i dag sliter jeg med mer slim i nese/hals-området enn normalt, og jeg har oppdaget i senere tid at jeg harker ikke nødvendigvis *opp* ting, jeg harker *ned* ting fra området mellom nesa og halsen. Nå er det lite til daglig, men jeg blir ekstra guggete når jeg blir forkjølet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Jeg har det også. Legen mener det er støvallergi. Går opp medisiner som hjelper noe. Anonymkode: 5c29a...cb6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Røyker du? Anonymkode: 5827a...c8f Nei, røyker ikke. Har røykt tidligere, men sluttet for 3år siden. Ingen blodtrykkmedisiner. Anonymkode: 6a186...0b9
Hr. Aktiv Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 Trener du mye kondisjon? Det er litt sånn til meg når jeg nærmer meg toppformen. Da slimer jeg ganske mye. Må ofte stoppe opp for å spytte/harke ut slimet. En av trenerne på kondisjonsfronten mente det kunne være anstrengelsesastma av noe slag. Har ikke sjekket ut, men enig at det er litt plagsomt innimellom.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 5 minutter siden, Minya skrev: Bor du i, eller har du bodd i en bolig som har fuktskader? Jeg bodde et halvt år i en kjellerleilighet som hadde svart muggsopp, og jeg sleit i mange år etterpå med en slags kronisk bronkitt, bare det var mye mer slim og gørr enn hosting. Særlig om morgenen brukte jeg mellom en og tre timer på å harke opp gørr, og hvis jeg ble forkjølet ble det ti ganger verre. Jeg kunne ha så mye slim at jeg brakk meg hvis jeg ikke fikk harket det opp. Dette var i 2003, men selv i dag sliter jeg med mer slim i nese/hals-området enn normalt, og jeg har oppdaget i senere tid at jeg harker ikke nødvendigvis *opp* ting, jeg harker *ned* ting fra området mellom nesa og halsen. Nå er det lite til daglig, men jeg blir ekstra guggete når jeg blir forkjølet. Lurer på om det er litt fuktskader i dette huset. Har også tenkt på det, men ingen leger har nevnt noe. Blir litt for galt å flytte herfra grunnet det. Men tenker selv om dette er noe jeg må leve med? Utrolig slitsomt. 😫ts Anonymkode: 6a186...0b9
Minya Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer på om det er litt fuktskader i dette huset. Har også tenkt på det, men ingen leger har nevnt noe. Blir litt for galt å flytte herfra grunnet det. Men tenker selv om dette er noe jeg må leve med? Utrolig slitsomt. 😫ts Anonymkode: 6a186...0b9 Det trenger ikke å bli oppdaget av lege fordi det ikke nødvendigvis er noe som slår ut på prøver. Men er det muggsopp der du bor, og du er en av de som er mer sensitiv til soppsporer enn andre, så kan du reagere med både slim, astmatiske symptomer, bronkittsymptomer og lungebetennelsesymptomer uten at det slår ut noe sted. Det viktigste er å sjekke om det ER sopp, for mange boliger kan ha litt fukt uten at det er sopp. Du kan også være pollensensitiv uten å være pollenallergiker, du kan være støvsensitiv uten at det slår ut på støvmiddallergi, og du kan også være kronisk forkjølet uten at det er noen spesiell grunn til det. En av de tingene jeg gjør når det er på det verste og jeg harker opp så mye gørr at halsen blir sår, er å bruke mye sugetabletter. Fishermans Friend (den hvite eller blåstripete), ingefærdrops med honning (disse måtte jeg kjøpe fra amazon via en venn i Virginia), Fribol Host/Hals, eller lignende. Drikk mindre melk eller bruk mindre melkeprodukter, for melkeprodukter øker slimproduksjonen nedover i halsen for noen, og drikk te med honning eller noe annet varmt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Lenge siden du fikk sjekket stoffskiftenivåene dine? Anonymkode: 66e8f...961
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 10 minutter siden, Minya skrev: Det trenger ikke å bli oppdaget av lege fordi det ikke nødvendigvis er noe som slår ut på prøver. Men er det muggsopp der du bor, og du er en av de som er mer sensitiv til soppsporer enn andre, så kan du reagere med både slim, astmatiske symptomer, bronkittsymptomer og lungebetennelsesymptomer uten at det slår ut noe sted. Det viktigste er å sjekke om det ER sopp, for mange boliger kan ha litt fukt uten at det er sopp. Du kan også være pollensensitiv uten å være pollenallergiker, du kan være støvsensitiv uten at det slår ut på støvmiddallergi, og du kan også være kronisk forkjølet uten at det er noen spesiell grunn til det. En av de tingene jeg gjør når det er på det verste og jeg harker opp så mye gørr at halsen blir sår, er å bruke mye sugetabletter. Fishermans Friend (den hvite eller blåstripete), ingefærdrops med honning (disse måtte jeg kjøpe fra amazon via en venn i Virginia), Fribol Host/Hals, eller lignende. Drikk mindre melk eller bruk mindre melkeprodukter, for melkeprodukter øker slimproduksjonen nedover i halsen for noen, og drikk te med honning eller noe annet varmt. Takk for all info Legen min sa tidligere det kunne være refluks, men har ikke såå mye sure oppstøt. Det verste er når jeg ikke får slimet opp på natta, det klebrer seg i lungene- føler jeg. Hoster aldri. Merkelig nok Skal prøve det du nevner her. Anonymkode: 6a186...0b9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lenge siden du fikk sjekket stoffskiftenivåene dine? Anonymkode: 66e8f...961 Ja, det har jeg sjekket senest for et halvt år siden. 😇 Anonymkode: 6a186...0b9
Traktor Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke hva det kommer av. Har hatt det i 2-3år, men er blitt mye verre nå. Har prøvd slimløsende, vært hos to forskjellige leger, testet meg for melk og glutenallergi. Ikke hadde jeg det heller. Inatt var det så ille at jeg måtte harke, harke og atter harke! Så lei. Tips noen?😭😇😇 k31 Anonymkode: 6a186...0b9 Har du en sei klump i halsen som gjør at du føler for å harke hele tiden? Som med jevne mellomrom kommer opp, slik at det føles bra igjen helt til det dannes en ny klump? Lukter klumpen vondt og gir en dårlig smak i munnen? I så fall kan det være forårsaket av virus grunnet for lite D-vitamin. Jeg slet selv med dette i ca. 10-15 år uten at legen skjønte hva det var, og bare sa det var en uvane. Skjemtes fryktelig over dette når jeg var samme med andre og ble flere ganger bedt om å la være å lage så ekle lyder. Men jeg kunne jo ikke noe for det. Ble testet for D-vitaminmangel og begynte å ta D-vitamin, og nå er problemet helt borte! Svært mange i Norge har D-vitaminmangel grunnet for lite sol. Endret 10. august 2020 av Traktor 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 Astma? Mild variant? Jeg har astma og mye slim pga det, verst etter mat. Anonymkode: c505b...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Astma? Mild variant? Jeg har astma og mye slim pga det, verst etter mat. Anonymkode: c505b...3f6 Jeg tok en såkalt lungetest, jeg ba om det. Var redd for fibrose og lignende, men lungekapasiteten min var veldig god. Teknikken min var derimot dårlig da jeg blåste i den greia. Fikk med meg en astmabok, men har ikke helt forstått hva jeg skal gjøre med den 🙈🙈 hvordan kan jeg vite om jeg har astma eller ikke? Piper ikke i lungene. Anonymkode: 6a186...0b9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok en såkalt lungetest, jeg ba om det. Var redd for fibrose og lignende, men lungekapasiteten min var veldig god. Teknikken min var derimot dårlig da jeg blåste i den greia. Fikk med meg en astmabok, men har ikke helt forstått hva jeg skal gjøre med den 🙈🙈 hvordan kan jeg vite om jeg har astma eller ikke? Piper ikke i lungene. Anonymkode: 6a186...0b9 Jeg tror jeg tok tre forskjellige sånne pusteprøver før jeg fikk diagnosen astma, inkludert en hvor du skal puste inn et stoff som vil gjøre astmatikere tette før selve prøven. De tok også lungerønten, men det tror jeg var for å utelukke andre årsaker til pustevanskene. Ellers oppsøkte jeg lege fordi jeg våknet om natten og ikke fikk puste, bare hostet, gikk gradvis over etterhvert som jeg gispet etter luft. Dette var da astmaanfall fordi jeg hadde kattene mine på soverommet. Men etter at jeg begynte på astmamedisiner ble det mindre slim, selv om det ikke er helt borte. Anonymkode: c505b...3f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå