Gå til innhold

Startlån, har fått tilsagn og har noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har nettopp snakket med en NAV-ansatt, men ble bare mer forvirret enn mindre. Håper derfor noen her som også har fått startlån kan hjelpe meg: 

1. Hvor lang tid tok det fra dere vant budrunden til dere kunne flytte inn i leiligheten? Hun jeg snakket med hevdet at jeg måtte legge inn 3 måneder på ønsket overtagelse når jeg byr, mens en annen ansatt (min egentlige kontakt som er på ferie) sa at jeg kunne flytte inn så fort det lot seg gjøre. Kan noen fortelle hvem av de to som har rett? 

2. Hvorfor kan de ikke akseptere leiligheter jeg går på visning på før etter at jeg har vært på visning? Når jeg sender de oversikt over prospekt + et ryddig budsjett bør de vel kunne si godkjent/ikke godkjent, fremfor at jeg må gå på vising på noe jeg likevel ikke får lov til å by på? Jeg har ME og må energispare mellom hver visning, og forstår ikke hvorfor det plutselig er så mange krav og regler de setter. I tilsagnet er det eneste kravet de stiller fullverdiforsikring for å godkjenne, mens det den siste uken bare dumper ned det ene kravet etter det andre.

Å få startlån burde gjøre meg så glad at jeg danser, men jeg sitter bare med en stor angstklump i magen fordi de styrer så mye, at det virker umulig for meg å finne noe. 

Kan derfor noen være så greie å forklare prosessen deres med Boligkontoret/NAV (jeg har kontakt med begge avdelinger) fra dere fikk tilsagn til dere sov første natt i kjøpt leilighet, så hadde jeg blitt veldig glad. 

Anonymkode: a7963...0d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde samme problem i starten, etter hvert så snakket jeg med dem og jeg fikk fritt by så lenge jeg ikke gikk mye over prisantydning. Overtagelse blir du enig med selger om.

Skrevet
1 minutt siden, trøndermann38 said:

Hadde samme problem i starten, etter hvert så snakket jeg med dem og jeg fikk fritt by så lenge jeg ikke gikk mye over prisantydning. Overtagelse blir du enig med selger om.

Det var nettopp det jeg også trodde. Hvor lang tid gikk det i ditt tilfelle, fra du vant budrunde til du kunne flytte inn?

Tusen takk for svar! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var nettopp det jeg også trodde. Hvor lang tid gikk det i ditt tilfelle, fra du vant budrunde til du kunne flytte inn?

Tusen takk for svar! 

Litt over 2 måneder, valgt sammen med selger. Passet bra siden hadde 3 måneder oppsigelse. Snakk med saksbehandleren in så ordner det seg nok, er utrolig tungvint å måtte høre med nav først om jeg kan by mer.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Det kommer jo an på selger hvor kjapt eller nært overtagelsesdatoen blir. Det kan variere fra bolig til bolig. Noen boliger, som store eneboliger f.eks, kan det være  opptil et halvt år ventetid for overtagelse på, mens leiligheter er det vanligvis 2-3 mnd. I noen tilfeller, der selger har hastverk av en eller annen grunn og kjøper det samme, så kan overtagelsen skje mye kjappere - kanskje på noen uker eller en måned bare.

Men jeg har hørt at 2-3 mnd er det vanlige. Det har også vært det i de tilfellene da jeg og eksen kjøpte bolig (3 stk i løpet av de årene vi var sammen). Den leiligheten jeg bor i nå, var det 3,5 mnd ventetid for overtagelse på, da selger ventet på at huset deres skulle ferdigbygges, og kunne ikke flytte før.

Ingen kan derfor svare deg på hvor lang overtagelsestid du vil få på DIN bolig. Det er noe du må spørre megler om, enten ringer du og spør på forhånd over telefonen (eller send en sms) og spør når selger ønsker overtagelse. Eller du kan spørre megler på visningen. Noen ganger kan selger være fleksible og flytte ut raskere enn først tenkt, hvis selger veldig gjerne vil, eller evt betaler en økonomisk kompensasjon for rask overtagelse.

Endret av Million
Skrevet

Jeg fikk flytte inn 2 uker etter budrunden. Har startlån i Bergen. Jeg fikk ingen slike restriksjoner. Når du flytter inn er ikke noe kommunen skal legge seg opp i. Jeg ringte saksbehandler før jeg la inn bud og fikk skriftlig godkjent at jeg kunne by. 

Anonymkode: d200a...da0

Skrevet
5 minutter siden, trøndermann38 said:

Litt over 2 måneder, valgt sammen med selger. Passet bra siden hadde 3 måneder oppsigelse. Snakk med saksbehandleren in så ordner det seg nok, er utrolig tungvint å måtte høre med nav først om jeg kan by mer.

Det var godt å høre! Takk 🙂 

Skrevet
2 minutter siden, Million said:

Det kommer jo an på selger hvor kjapt eller nært overtagelsesdatoen blir. Det kan variere fra bolig til bolig. Noen boliger, som store eneboliger f.eks, kan det være  opptil et halvt år ventetid for overtagelse på, mens leiligheter er det vanligvis 2-3 mnd. I noen tilfeller, der selger har hastverk av en eller annen grunn og kjøper det samme, så kan overtagelsen skje på en måned bare. Men jeg har hørt at 2-3 mnd er det vanlige. Det har også vært det i de tilfellene da jeg og eksen kjøpte bolig (3 stk i løpet av de årene vi var sammen). Den leiligheten jeg bor i nå, var det 3,5 mnd ventetid for overtagelse på, da selger ventet på at huset deres skulle ferdigbygges, og kunne ikke flytte før.

Ingen kan derfor svare deg på hvor lang overtagelsestid du vil få på DIN bolig. Det er noe du må spørre megler om, enten ringer du og spør på forhånd over telefonen (eller send en sms) og spør når selger ønsker overtagelse. Eller du kan spørre megler på visningen. Noen ganger kan selger være fleksible og flytte ut raskere enn først tenkt, hvis selger veldig gjerne vil, eller evt betaler en økonomisk kompensasjon for rask overtagelse.

Det er nettopp det jeg sa til hun jeg snakket med, men hun sto på sitt og sa at jeg måtte legge ved (når jeg bød) at jeg måtte ha tre måneder på meg, fordi boligkontoret trengte så lang tid på å utbetale pengene. Virker jo helt merkelig. Spurte videre om dette var vanlig ved banklån også, og da sa hun ja. Det har vært minst fem ting de har sagt nå som ikke stemmer overens med det andre sier. 

Takk for svar! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det jeg sa til hun jeg snakket med, men hun sto på sitt og sa at jeg måtte legge ved (når jeg bød) at jeg måtte ha tre måneder på meg, fordi boligkontoret trengte så lang tid på å utbetale pengene. Virker jo helt merkelig. Spurte videre om dette var vanlig ved banklån også, og da sa hun ja. Det har vært minst fem ting de har sagt nå som ikke stemmer overens med det andre sier. 

Takk for svar! 

Dette er vel en offentlig instans, og de er nok litt mer tungrodde og langsomme i sine saksbehandlinger enn en vanlig bank? De har en viss behandligstid på sine søknader og utbetalinger, antar jeg, så det du ble fortalt, kan nok fint stemme. 

Men det er jo egentlig helt sprøtt at et kontor kan bruke tre måneder på å få utbetalt et lån de allerede har godkjent....? Snakk om sendrektighet og langsomme møllehjul i det maskineriet!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk flytte inn 2 uker etter budrunden. Har startlån i Bergen. Jeg fikk ingen slike restriksjoner. Når du flytter inn er ikke noe kommunen skal legge seg opp i. Jeg ringte saksbehandler før jeg la inn bud og fikk skriftlig godkjent at jeg kunne by. 

Anonymkode: d200a...da0

Sånn har jeg også trodd, helt fra starten av. Det siste jeg avtalte nå (fordi jeg blir så sliten av dem) var at jeg heretter bare sender de ønskede prospektene på e-post med budsjett, og så gir de grønt eller rødt lys, men så tar jeg resten fra der av. Ellers blir jeg bare sliten. 

Skrevet
4 minutter siden, Million said:

Dette er vel en offentlig instans, og de er nok litt mer tungrodde og langsomme i sine saksbehandlinger enn en vanlig bank? De har en viss behandligstid på sine søknader og utbetalinger, antar jeg, så det du ble fortalt, kan nok fint stemme. 

Men det er jo egentlig helt sprøtt at et kontor kan bruke tre måneder på å få utbetalt et lån de allerede har godkjent....? Snakk om sendrektighet og langsomme møllehjul i det maskineriet!

Ja, ikke sant. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Hvis du legger ved det kan du kanskje miste kjøpet om det haster for selger. Tidsnok å si det senere etter at kjøper har akseptert budet

Skrevet
2 minutter siden, trøndermann38 said:

Hvis du legger ved det kan du kanskje miste kjøpet om det haster for selger. Tidsnok å si det senere etter at kjøper har akseptert budet

Må man ikke legge inn "ønsket overtagelse" og "forbehold" (eks. vil ha med kjøleskap) når man byr? Fulgte en budtråd nå nettopp, og der sto de to oppført i tillegg til bud. 

Hva betyr det forresten når det står "akseptfrist 10.08.2020 kl. 1200"? Og hvor lenge må man vente fra motbud kommer inn, til man byr på nytt? Det varsler kanskje megler om? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man ikke legge inn "ønsket overtagelse" og "forbehold" (eks. vil ha med kjøleskap) når man byr? Fulgte en budtråd nå nettopp, og der sto de to oppført i tillegg til bud. 

Hva betyr det forresten når det står "akseptfrist 10.08.2020 kl. 1200"? Og hvor lenge må man vente fra motbud kommer inn, til man byr på nytt? Det varsler kanskje megler om? 

Best å ikke ha noen forbehold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...