Kenelz Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Leste nettopp et kommentar om det her inne på KG, og herregud - JA! JEG ER ENIG! 😂 Har barn selv og skjønner ikke mammaer som fortsatt teller måneder etter barnet har fylt 1 år. Irriterer meg veldig når de gjør det. Hvorfor? Fordi de «baby-lig gjør» (et teit ord jeg har nå funnet på) barnet sitt som ikke lengre er så liten. Vet om en som sir at babyen hennes er 48 måneder.. *Barnet hennes er 4 år. Flere som irriterer seg over dette? 34
Lillemorbare Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Jeg irriterer meg grønn over det! Kanskje tåpelig å irritere seg så voldsomt over det, men hvorfor i all verden skal du bruke måneder på et barn? Skjønner det på baby, men ikke barn. Jeg håper ikke jeg blir en slik mor som baby-lig gjør(hey - det funker og jeg liker det!) barnet mitt. 10
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Har jeg aldri tenkt over. Ikke rart enkelte sliter med blodtrykket. Anonymkode: 44438...4ed 15
Amaryllish Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Samme her, overdreven irritasjon over noe så dumt😂 men det er bare så sykt TEIT når folk omtaler babyer over året i mnder 6
stan Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Jeg irriterer meg ikke, men synes det er er unaturlig å fortsette å bruke måneder etter første året. Da bør de vel fortsatt angi vekta i gram? 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Baby er 174 måneder, og skal snart konfirmeres 😍 Anonymkode: e99b5...c89 36
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Men det er jo milevis forskjell på en som er 2 år og 0 måneder, og en som er 2 år og 11 måneder. Det er for å gjøre det presist. Anonymkode: 9f494...763 20
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Enig TS! Det skal sies at jeg er dårlig på hoderegning, men noen ganger må jeg omtrent frem med kalkulator for å skjønne hvor gammel er ungen er. Anonymkode: 8ffe5...2f7 8
Lillemorbare Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det er jo milevis forskjell på en som er 2 år og 0 måneder, og en som er 2 år og 11 måneder. Det er for å gjøre det presist. Anonymkode: 9f494...763 Da er barnet snart 3 år, vanskeligere er det ikke. Men slik enkelte skriver det, så er da barnet 35 måneder. 15
Kenelz Skrevet 10. august 2020 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Men det er jo milevis forskjell på en som er 2 år og 0 måneder, og en som er 2 år og 11 måneder. Det er for å gjøre det presist. Anonymkode: 9f494...763 skjønner den, men da sir man «2 år og 11 måneder» og ikke «35 måneder». 15
Ullvott Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det er jo milevis forskjell på en som er 2 år og 0 måneder, og en som er 2 år og 11 måneder. Det er for å gjøre det presist. Anonymkode: 9f494...763 Da er barnet "snart tre år", "nesten tre år", "tre år om en måned"; ikke 35 måneder! Personlig detter jeg av lasset etter 18 måneder. 21
Kenelz Skrevet 10. august 2020 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Baby er 174 måneder, og skal snart konfirmeres 😍 Anonymkode: e99b5...c89 216 måneder og babyen skal ta lappen ❤️ 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Jeg skjønner det litt jeg altså. Definisjonen av en ett-åring er jo 12-23 mnd (for å bruke mnd 😊), og det er stor forskjell på en som akkurat har fylt ett år og en som snart fyller to. Selv har jeg sagt «litt over ett år» eller «snart ett og et halvt», men det er jo for å presisere. Anonymkode: 93414...216 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 11 minutter siden, Kenelz skrev: Leste nettopp et kommentar om det her inne på KG, og herregud - JA! JEG ER ENIG! 😂 Har barn selv og skjønner ikke mammaer som fortsatt teller måneder etter barnet har fylt 1 år. Irriterer meg veldig når de gjør det. Hvorfor? Fordi de «baby-lig gjør» (et teit ord jeg har nå funnet på) barnet sitt som ikke lengre er så liten. Vet om en som sir at babyen hennes er 48 måneder.. *Barnet hennes er 4 år. Flere som irriterer seg over dette? Nei... Avhenig av kontekst vel og merke. Skal man bare fortelle noe artig holder det lenge å si at barnet er 2 år. Spør man om råd ang oppførsel, søvn, oppdragelse etc har jeg genuin interesse for om barnet er 2 og og 1 mnd, eller om det er 2 og og 11 mnd. Det er enorm forskjell på et barn som nettopp fylte 2, og et som straks blir 3. Man kan ikke si "2-åringen min kaster mat på gulvet - er det normalt - og hva skal jeg gjøre?". Er barnet nettopp 2 år - ja, det er helt normalt. Blir det 3 år om en uke så vil jeg si at man har litt å jobbe med, for begge mine har sluttet med det helt av seg selv rundt 2,5 år en gang, da de begynner å bli "større" 2-åringen. Det er iaf mye lettere å gi gode råd når man vet hvor gammelt et barn er. Men utover det, så kan man like gjerne si 2 år ja. Så jeg veksler mellom på mine, noen ganger skriver jeg 2-åringen andre ganger presiserer jeg at hun snart er 2,5 år, for hun finnes ikke den samme som da hun var bare 2 år lenger. Babystadiet for lengt forbilagt og full fres mot en oppegående 3-åring. Så jeg vet godt at barnet mitt er snart 30 mnd gammelt, men syns 2,5 år er vel så greit å si Anonymkode: 3628e...ca9 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 Da jenta mi var under et år, brukte jeg måneder. Da hun var et, sa jeg litt sånn "hun er et år og tre måneder, halvannet, fyller to om tre måneder". Synes det er irriterende, men samtidig er det stor forskjell på toåringer og ettåringer. En som nettop er fylt ett er stor forskjell fra en som snart blir to. Man kan bruke andre uttrykk, men mødre i mellom så er det lettere å forstå hvordan det ligger an da. Anonymkode: ec573...a19 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 Er ganske sikker på at jeg har sagt 19 måneder, ca. ett og et halvt år, to år om en måned osv. At noen irriterer seg over at jeg helt ureflektert sier det ene eller andre på et tidspunkt bekymrer meg svært lite. Alle må forholde seg til irritasjoner i løpet av en dag🤷🏻♀️ Anonymkode: 44eb5...2b1 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo milevis forskjell på en som er 2 år og 0 måneder, og en som er 2 år og 11 måneder. Det er for å gjøre det presist. Anonymkode: 9f494...763 Men jeg driter i presis hvor gammel barnet er, liksom. Kan skjønne det hvis man diskuterer noe spesifikt i utviklingen til barnet, men ellers spiller det vel ingen rolle for alle andre om barnet ditt er 16 eller 17 måneder Anonymkode: e2494...a9a 5
Brunello Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei... Avhenig av kontekst vel og merke. Skal man bare fortelle noe artig holder det lenge å si at barnet er 2 år. Spør man om råd ang oppførsel, søvn, oppdragelse etc har jeg genuin interesse for om barnet er 2 og og 1 mnd, eller om det er 2 og og 11 mnd. Det er enorm forskjell på et barn som nettopp fylte 2, og et som straks blir 3. Man kan ikke si "2-åringen min kaster mat på gulvet - er det normalt - og hva skal jeg gjøre?". Er barnet nettopp 2 år - ja, det er helt normalt. Blir det 3 år om en uke så vil jeg si at man har litt å jobbe med, for begge mine har sluttet med det helt av seg selv rundt 2,5 år en gang, da de begynner å bli "større" 2-åringen. Det er iaf mye lettere å gi gode råd når man vet hvor gammelt et barn er. Men utover det, så kan man like gjerne si 2 år ja. Så jeg veksler mellom på mine, noen ganger skriver jeg 2-åringen andre ganger presiserer jeg at hun snart er 2,5 år, for hun finnes ikke den samme som da hun var bare 2 år lenger. Babystadiet for lengt forbilagt og full fres mot en oppegående 3-åring. Så jeg vet godt at barnet mitt er snart 30 mnd gammelt, men syns 2,5 år er vel så greit å si Anonymkode: 3628e...ca9 Du er vel mer eller mindre enig med TS. Alt over ett år angis med antall år og eventuelt antall måneder dersom det er nødvendig for sammenhengen. Det heter to år og tre måneder, ikke 27 måneder. Man kan også si drøyt to år, snaut to og et halvt år osv. 3
Nerine_ Skrevet 10. august 2020 #19 Skrevet 10. august 2020 Dette er en ny "greie", ikke sant? Kan ikke huske at noen spesifiserte alderen så voldsomt når jeg hadde små barn for noen år siden. Nå hører og leser jeg det stadig. Syns det er like tullete (og småirriterende) som når voksne kaller barna sine for kidden eller kidsa. Har de glemt at vi har et velfungerende norsk ord for barn....? 5
Lillemorbare Skrevet 10. august 2020 #20 Skrevet 10. august 2020 (endret) 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Dette er en ny "greie", ikke sant? Kan ikke huske at noen spesifiserte alderen så voldsomt når jeg hadde små barn for noen år siden. Nå hører og leser jeg det stadig. Syns det er like tullete (og småirriterende) som når voksne kaller barna sine for kidden eller kidsa. Har de glemt at vi har et velfungerende norsk ord for barn....? Kunne ikke vært mer enig! Og at de kaller barnet "poden". Endret 10. august 2020 av Lillemorbare La til 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå