AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Mitt 7 år gamle barn er så innmari stiv i kroppen, samt dårlig balanse. Går i skogen flere ganger i uka, og er generelt aktiv, men er fremdeles så keitete. Noen tips? Jeg forstår ikke helt hva som er grunnen Anonymkode: 934fd...c57
GammelKaktus Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 (endret) Nå vet jeg ikke hva du legge i stiv i kroppen, men jeg hadde gått til lege med barnet. Stivhet og dårlig balanse, spesielt når dere er vandt til ulendt terreng kan være så mangt. Endret 10. august 2020 av FrøkenMånestråle
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev: Nå vet jeg ikke hva du legge i stiv i kroppen, men jeg hadde gått til lege med barnet. Stivhet og dårlig balanse, spesielt når dere er vandt til ulendt terreng kan være så mangt. Barnet klarer for eksempel ikke å løfte benet opp for å ta på sokker, klarer ikke ta hendene i bakken når hen står. Sånne ting. Anonymkode: 934fd...c57
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet klarer for eksempel ikke å løfte benet opp for å ta på sokker, klarer ikke ta hendene i bakken når hen står. Sånne ting. Anonymkode: 934fd...c57 Ville bestilt legetime... Først. Henvisning til fysio antagelig. Sjekket for låsninger etter fødsel som kanskje bare har blitt en del av barnets hverdag? Høres iaf ut som noe som er verdt å ta tak i for barnets skyld Det er rart med disse barna, de kan jo ha plager som de bare antar man skal ha, særlig om de er medfødte. Også vet de ikke at det ikke er normalen liksom... så selv om han ikke virker plaget, så kan det hende han er det, bare at han ikke vet at han ikek burde vært det, på en måte. Anonymkode: 8e8b5...901 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet klarer for eksempel ikke å løfte benet opp for å ta på sokker, klarer ikke ta hendene i bakken når hen står. Sånne ting. Anonymkode: 934fd...c57 Å ikke klare å stå på ett ben er kanskje litt merkelig, ja. Jeg har heller aldri klart å ta hendene i bakken når jeg står, og jeg har hvedet meg meget godt i en rekke sporter og har en fysisk form langt over snittet. Så akkurat det ville jeg ikke lagt så mye i... Mann 29 Anonymkode: 21dad...e15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville bestilt legetime... Først. Henvisning til fysio antagelig. Sjekket for låsninger etter fødsel som kanskje bare har blitt en del av barnets hverdag? Høres iaf ut som noe som er verdt å ta tak i for barnets skyld Det er rart med disse barna, de kan jo ha plager som de bare antar man skal ha, særlig om de er medfødte. Også vet de ikke at det ikke er normalen liksom... så selv om han ikke virker plaget, så kan det hende han er det, bare at han ikke vet at han ikek burde vært det, på en måte. Anonymkode: 8e8b5...901 Hen har vært til fysio hos helsestasjon, men det var liksom på vippen til å være et problem. Fikk råd om å gå mer tur og sånn, litt sånn "alle er forskjellige ". Joda, men er jo voldsomt også da.. synes det var litt avfeiende Anonymkode: 934fd...c57
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å ikke klare å stå på ett ben er kanskje litt merkelig, ja. Jeg har heller aldri klart å ta hendene i bakken når jeg står, og jeg har hvedet meg meget godt i en rekke sporter og har en fysisk form langt over snittet. Så akkurat det ville jeg ikke lagt så mye i... Mann 29 Anonymkode: 21dad...e15 Ikke bare det, men om hen sitter på en stol, klarer hen ikke løfte benet høyt nok.. Anonymkode: 934fd...c57
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet klarer for eksempel ikke å løfte benet opp for å ta på sokker, klarer ikke ta hendene i bakken når hen står. Sånne ting. Anonymkode: 934fd...c57 Jeg har aldri klart å ta hendene i bakken når jeg står, har med at overkroppen er mye kortere enn underkroppen. Anonymkode: ae388...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare det, men om hen sitter på en stol, klarer hen ikke løfte benet høyt nok.. Anonymkode: 934fd...c57 Høyt nok for hva? Hvor høyt må han løfte benet for at det er høyt nok for deg? Anonymkode: ae388...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høyt nok for hva? Hvor høyt må han løfte benet for at det er høyt nok for deg? Anonymkode: ae388...5c1 Høyt nok for å ta på sokker, skriver hun. Noe som man bør kunne klare. Jeg ville tatt en tur til legen. Anonymkode: 991e2...972
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hen har vært til fysio hos helsestasjon, men det var liksom på vippen til å være et problem. Fikk råd om å gå mer tur og sånn, litt sånn "alle er forskjellige ". Joda, men er jo voldsomt også da.. synes det var litt avfeiende Anonymkode: 934fd...c57 Høres ikke ut som personen forstod hva du sa skikkelig. Mange foreldre overdriver, så det kan være vanskelig nå gjennom noen ganger. Du må nok til legen igjen og heller overdriv enn underdriv problemet, så blir det nok undersøkt Anonymkode: 063cb...08a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høyt nok for hva? Hvor høyt må han løfte benet for at det er høyt nok for deg? Anonymkode: ae388...5c1 Høyt nok til å kunne ta på seg sokker Anonymkode: 934fd...c57
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høyt nok til å kunne ta på seg sokker Anonymkode: 934fd...c57 Man løfter jo foten opp på låret for å ta på sokker. Klarer ikke ungen det? Anonymkode: ae388...5c1
Pupperulla Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Det ville jeg fått sjekket hos lege. Mine har alle vært såpass myke at de beit tåneglene🤢 en periode
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 Du får søke "barn med dyspraksi" og se om det passer. Men balanse spesielt det med å stå på en fot er bare noe det tar en måneds tid å trene for å bli bedre på. Og ingen av de tingene du nevner passer bra med sykdom.0 Anonymkode: 0de44...404
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Mitt 7 år gamle barn er så innmari stiv i kroppen, samt dårlig balanse. Går i skogen flere ganger i uka, og er generelt aktiv, men er fremdeles så keitete. Noen tips? Jeg forstår ikke helt hva som er grunnen Anonymkode: 934fd...c57 Støtter tur til legen.Men barnet blir jo ikke mykere eller får bedre balanse av å kun gå i skogen. Skal barnet bli mykere så må barnet gjøre øvelser som øker fleksibiliteten. Skal barnet få bedre balanse så må barnet gjøre aktiviteter som krever balanse. Å gå i skogen krever jo null ferdigheter. Om barnet derimot klatrer i trærne, balanserer på stokker, osv så vil jo barnet få trent balansen. Anonymkode: abcc0...62e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Støtter tur til legen.Men barnet blir jo ikke mykere eller får bedre balanse av å kun gå i skogen. Skal barnet bli mykere så må barnet gjøre øvelser som øker fleksibiliteten. Skal barnet få bedre balanse så må barnet gjøre aktiviteter som krever balanse. Å gå i skogen krever jo null ferdigheter. Om barnet derimot klatrer i trærne, balanserer på stokker, osv så vil jo barnet få trent balansen. Anonymkode: abcc0...62e Jaha, er nå det som er anbefaling både fra nevrokiruger og fysio at man skal gå i skog og mark for balansetrening... Men godt at du var her å kunne fortelle at det er helt feil. Anonymkode: 847e0...274 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man løfter jo foten opp på låret for å ta på sokker. Klarer ikke ungen det? Anonymkode: ae388...5c1 Nei, hen får det ikke til.. Anonymkode: 934fd...c57
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #19 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Støtter tur til legen.Men barnet blir jo ikke mykere eller får bedre balanse av å kun gå i skogen. Skal barnet bli mykere så må barnet gjøre øvelser som øker fleksibiliteten. Skal barnet få bedre balanse så må barnet gjøre aktiviteter som krever balanse. Å gå i skogen krever jo null ferdigheter. Om barnet derimot klatrer i trærne, balanserer på stokker, osv så vil jo barnet få trent balansen. Anonymkode: abcc0...62e Jeg er barnehagelærer og når vi er på tur i skogen så ser vi tydelig hvem som har vært mye i skogen og ikke. Barna som er vant til jevnt underlag snubler gjerne litt mer og har litt dårligere koordinasjon. Barna som er vant til skogsturer løper uten å snuble og har generelt bedre balanse. Det finnes selvfølgelig unntak men tur på ujevnt underlag og med litt steiner og stubber som krever klatring og hopping er supert for balanse. Anonymkode: f2f6d...7fc
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #20 Skrevet 10. august 2020 Hvor lenge har det vært sånn? Blir det bedre, verre eller uendret med tiden? Hvor lenge siden er det siden du var hos fysioterapeuten? Du bør ikke gi deg. Oppsøk lege. Følg med på utviklingen. Skriv gjerne ned det du observerer så du kan sammenlikne senere hvis det blir nødvendig. Anonymkode: ef32a...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå