AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Dette har de klart med å ha karantene for alle som kommer inn fra utlandet. Skjønner virkelig ikke hvorfor Norge ikke innførte det samme. Åpne grenser, men obligatorisk karantene for alle. Konsekvensen er nå nedstengning, litt etter litt, igjen 😞 https://www.nrk.no/urix/new-zealand-med-100-dagar-utan-smitte-1.15116742 Anonymkode: a360c...380 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Det er egentlig tilstrekkelig at man oppfører seg ansvarlig etter reise. Jeg hadde selv aldri reist om jeg måtte rett inn på kontoret etterpå, eller var avhengig av kollektivtransport. Og da jeg skulle i en sammenkomst 7 dager etter hjemkomst tok jeg korona test frivillig. Så dette fungerer ikke i Norge der man ikke klarer å få kontroll på folk som MÅ feste. Som tror det er realistisk å leve i en Norge-boble, der vi ignorerer utlandet bare for å kunne hive i oss mest mulig alkohol i eget land. Anonymkode: 5df02...a56 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Lettere å holde styr på en liten befolkning på en øde øy langt ute i ingensteder. New Zealand kan ikke brukes som eksempel. Norge er en integrert del av et enormt kontinent med en enorm befolkning som beveger seg rundt uten i hele kontinentet uten hindringer. Det er umulig å ha samme kontroll. Anonymkode: 9c075...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har de klart med å ha karantene for alle som kommer inn fra utlandet. Skjønner virkelig ikke hvorfor Norge ikke innførte det samme. Åpne grenser, men obligatorisk karantene for alle. Konsekvensen er nå nedstengning, litt etter litt, igjen 😞 https://www.nrk.no/urix/new-zealand-med-100-dagar-utan-smitte-1.15116742 Anonymkode: a360c...380 Det er ikke helt rett. De har oppnådd dette ved å stenge grensene totalt for utenlandske statsborgere. New Zealendere som kommer tilbake utenfra, må i karantene. Anonymkode: aa888...68d 2
stan Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åpne grenser, men obligatorisk karantene for alle. Men grensen er jo ikke åpnet for utlendinger, slik som i Norge. Hadde det vært obligatorisk karantene her til lands, hadde vel mange tilfeller vært unngått. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, stan skrev: Men grensen er jo ikke åpnet for utlendinger, slik som i Norge. Hadde det vært obligatorisk karantene her til lands, hadde vel mange tilfeller vært unngått. Problemet nå er vel at ett tilfelle hadde vært nok. Med den takten privatfester eskalerer. En fest i Bærum var jo nok til eksplosjon i smitte i Bergen få dager etterpå, blant folk som igjen hadde vært på flere fester før de testet positivt. De har ikke samme drikkekultur på New Zealand. Anonymkode: 5df02...a56
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lettere å holde styr på en liten befolkning på en øde øy langt ute i ingensteder. New Zealand kan ikke brukes som eksempel. Norge er en integrert del av et enormt kontinent med en enorm befolkning som beveger seg rundt uten i hele kontinentet uten hindringer. Det er umulig å ha samme kontroll. Anonymkode: 9c075...4e4 Men i allverden. New Zealand er da ingen øde øy langt uti ingensteder. Og jeg trodde jeg var dårlig i geografi. Norge er nå vel mye mer et lite land med en liten befolkning i ei bakevje, enn det New Zealand er. For å komme til New Zealand må man med båt eller fly. Og det er stort sett slik folk kommer til og fra Norge også. Bortsett fra de som raser over svenskegrensen i ny og ne for å handle livsnødvendige varer. New Zealand er ikke ei Robinson Cruseøy altså. Kan de klare å få bukt med corona, burde nå i hvertfall vi klare det. Anonymkode: f801d...e47 1
stan Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet nå er vel at ett tilfelle hadde vært nok. Med den takten privatfester eskalerer. En fest i Bærum var jo nok til eksplosjon i smitte i Bergen få dager etterpå, blant folk som igjen hadde vært på flere fester før de testet positivt. De har ikke samme drikkekultur på New Zealand. Anonymkode: 5df02...a56 De har heller ikke noe tilsvarende Sverige. Et naboland man kan lett reise til med mer smitte, og krysse grensa uten kontroll. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 Selvfølgelig har jo geografi litt og si også.. Når vi i Norge grenser til et rødt (noen vil kanskje si hjernedødt) land i øst, hvor korona strategien har vært å krysse fingrene for flokkimmunitet, og regne på hvor mye de sparer på at pensjonister dør, så vil man selvsagt se lokal oppblomstring ved grensen. Mange østfoldinger er jo vant til å ta turen over grensa ukentlig med bil for å hamstre. Det er jo gjerne de øst i landet ved grensa som snakker om hvor dyrt alt er i Norge, og hvor nødvendig svenskehandelen er.. Alle de andre fattige i landet som ikke kan ta turen over grensa, kjøper jo maten og det de trenger i Norge. Etter evne. New Zealand har god forutsetning for å få et relativt åpent samfunn igjen, hvis de fortsetter med å være nøye. Anonymkode: 8ce7f...f6c 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men i allverden. New Zealand er da ingen øde øy langt uti ingensteder. Og jeg trodde jeg var dårlig i geografi. Norge er nå vel mye mer et lite land med en liten befolkning i ei bakevje, enn det New Zealand er. For å komme til New Zealand må man med båt eller fly. Og det er stort sett slik folk kommer til og fra Norge også. Bortsett fra de som raser over svenskegrensen i ny og ne for å handle livsnødvendige varer. New Zealand er ikke ei Robinson Cruseøy altså. Kan de klare å få bukt med corona, burde nå i hvertfall vi klare det. Anonymkode: f801d...e47 Hehe, aner du hvor mange grenseoverganger det er mellom Norge og Sverige/Finland? 😂 Det kan ikke sammenlignes med New Zealand i det hele tatt. Har du vært der? Anonymkode: cdf8e...90f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Jeg skjønner at de har en annen geografisk situasjon enn Norge, men vi kunne fått det til vi også ved strengere tiltak for kryssing av landegrenser. Vet at det er et luksusgode, men jeg blir lei meg over at vi kan se langt etter idretts- og kulturarrangementer som på bildene fra NZ. Anonymkode: a360c...380 3
Anbefalte innlegg