Gå til innhold

Blir sure når vi sier vi ikke ønsker oss noe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke alle, noen blir veldig satt ut og vet ikke hva de skal si. 

Vi skal gifte oss og med det kommer flere venner og familie til oss og spør hva vi ønsker oss. Jeg skjønner det, jeg spør om det samme selv til andre. Men, vi ønsker oss ingenting. Vi har hus, bil, barn. Vi ønsker å gifte oss og holde en liten fest for de aller næreste. Det blir et lavbudsjett-bryllup og vi synes det blir koselig. Ikke noe stor stas. 

Problemet er de som faktisk blir sure når vi sier vi ikke ønsker oss noe. Ja, de blir sure. Vi får streng beskjed at vi må tenke på det og finne ting vi kan ønske oss. 

Eneste vi kommer på er penger til ny bil eller påbygg på huset. Men det synes jeg er så "kravstort" og teit å ønske seg. 

Vi ønsker ikke mye dilldall fra kitchn og tilbords. Det blir bare rot i skap og i mine øyner bortkastede penger for de som gir det til oss. 

Noen råd? 

Anonymkode: 1edb8...a0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke feil å ønske seg penger tenker jeg ;)

Anonymkode: 25ca3...24a

• Liker 1
Skrevet

Da tror jeg at jeg hadde sagt at jeg ønsker meg: Nedvask av hus, Vinduspuss, evt barnevakt. Gavekort på bilvask eller andre praktiske ting, gavekort på restaurant, kino og teater er vel kanskje også ok?

Evt opprettet en konto som folk kan sette inn penger på, tilskudd til påbygg, romantisk reise eller noe slik.

Anonymkode: 97e21...6c0

• Liker 7
Skrevet

Gavekort, vel! På restauranter eller spa eller hoteller eller restauranter.

Anonymkode: 129c8...c79

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er de som faktisk blir sure når vi sier vi ikke ønsker oss noe. Ja, de blir sure. Vi får streng beskjed at vi må tenke på det og finne ting vi kan ønske oss. 

Anonymkode: 1edb8...a0f

De kan forbli sure eller akseptere det. 

(Hvis vi snakker om at det helt seriøst er alvorlig dårlig stemning, hadde min løsning vært å avlyse brylluppet. Planlegg et nytt neste sommer, ikke inviter dem. Jeg gidder ikke la meg overkjøre av folk som ter seg urimelig og ødelegger stemningen på grunn av noe så tåpelig. Men jeg vet ikke om det er helt så alvorlig du mener det).  

Anonymkode: 2ca2d...a4d

• Liker 1
Skrevet

Folk liker å gi noe. 

Kan du ikke svare at dere øsnker dere noe som kan spises eller drikkes? 

Et vennepar ønsket seg alt mulig av turutstyr. 

Anonymkode: b355e...c81

• Liker 5
Skrevet

Hvis dere ikke ønsker dere noe konkret kommer dere i alle fall til å få mye dilldall fra Kitch'n og TilBords. Folk liker å gi gaver. Legg heller premissene selv ved å lage en ønskeliste. Men vær litt mer kreative enn som så. Hva med å ønske seg hengekøyer, hagesaks, frukttrær, drivhus etc etc? Eller viner som kan lagres? Eller ny fryser? Alt trenger ikke være kjøkkenutstyr. Og skulle dere mangle noe bestemt til kjøkkenet, eller ønske å bytte ut ett eller annet er det jo en gyllen anledning til det, også. 

Noen synes penger er ok å gi, andre synes ikke. Bare godta akkurat det, og ikke lag noen diskusjon om ja eller nei til pengegaver. 

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hva med å ønske seg opplevelser ?

Skrevet

Vi hadde samme utfordring, og satte sammen en liste på Tilbords med ting vi tenkte at vi faktisk kom til å bruke dersom vi fikk dem, og gavekort på opplevelser. Vi fikk gavekort på konsertsteder, restauranter, overnattingssteder osv., og det satte vi veldig stor pris på. 

Anonymkode: e48ef...899

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Ullvott skrev:

Hvis dere ikke ønsker dere noe konkret kommer dere i alle fall til å få mye dilldall fra Kitch'n og TilBords. Folk liker å gi gaver. Legg heller premissene selv ved å lage en ønskeliste. Men vær litt mer kreative enn som så. Hva med å ønske seg hengekøyer, hagesaks, frukttrær, drivhus etc etc? Eller viner som kan lagres? Eller ny fryser? Alt trenger ikke være kjøkkenutstyr. Og skulle dere mangle noe bestemt til kjøkkenet, eller ønske å bytte ut ett eller annet er det jo en gyllen anledning til det, også. 

Noen synes penger er ok å gi, andre synes ikke. Bare godta akkurat det, og ikke lag noen diskusjon om ja eller nei til pengegaver. 

Enig - dere kommer til å få alt mulig hvis dere ikke ønsker dere noe konkret. Hvorfor ikke ønske dere en donasjon til et  veldedig formål? Amnesty, røde kors eller hva som helst. Merkelig at ingen foreslår det egentlig - sier kanskje litt om kvinneguidens medlemmer. Jeg er vant med at det er en ganske vanlig form for gave til bryllup.

Anonymkode: d492a...dbb

• Liker 7
Skrevet

Vi ønsket oss heller ingen ting, men satte opp en ønskeliste likevel. Vi benyttet anledningen til å bytte til et solid og tidløst servise, fylle på med kjøkenglass, bytte ut stekepanna osv. På den måten slapp vi i det minste å sitte igjen med shabby chic lyslykter kjøpt på salg i 2015 og slikt. 

Ut over det ønsket vi oss penger. 

Anonymkode: d8fb7...0eb

• Liker 4
Skrevet

Det er fordi dere gjør det vanskelig for folk å finne noe på egenhånd. Det er frekt å ønske seg penger eller "ikke noe".

Anonymkode: 5a256...76b

• Liker 4
Skrevet

Folk vil gi noe, og de vil at det de gir skal være noe dere blir glad for og som ikke blir lagt i en skuff eller solgt på finn med en gang. Er bare trassig å si dere ikke ønsker dere noe, er alltids noe man kan bruke. Alt fra ullsokker til en god ost eller gavekort på bilvask. 

Anonymkode: 81200...744

• Liker 1
Skrevet

Helt likt her. Vi har vært samboere i 12 år, har hus, bil, barn, hytte... Altså veldig etablert. Så vi har ønsket oss «tjenester». Eks så skal min venninne som har drevet med foto ta bryllupsbilder, en kamerat som er rå på gitar skal spille under festen, min onkel som er kokk skal hjelpe med mat osv... På den måten har vi plutselig nesten alt vi trenger til den store dagen på plass, og gaven fra veldig mange av vennene er «gitt». :) Av foreldre og besteforeldre har vi ønsket oss penger (litt enklere å ønske av de nærmeste) 

Anonymkode: 52b26...aed

• Liker 2
Skrevet

De blir stresset fordi de føler likevel for å gi gave, og vil at dere skal bli glad for den. 

Du har fått mange gode tips her. Jeg gjentar dem jeg synes er best: gavekort på restaurant, kino, teater osv, noe spiselig eller forbruksvarer som ekstra fine stearinlys o.l., turutstyr eller gavekort på sportsbutikk eller donasjon til en organisasjon (men da bør dere nevne f eks noe å spise/drikke i tillegg, da mange vil gi en liten fysisk gave i tillegg). 

Skjønner godt at dere ikke ønsker masse kjøkkenutstyr dere ikke har behov for. 

Skrevet

Folk reagerer fordi det er tradisjon og kultur å gi gave i en slik anledning. Når dere ikke ønsker dere noe bryter dere med dette, og folk blir stressa. Dere får ikke gjort noe med dette, å gi gave til bryllup er så innarbeidet i ryggmargen til folk, at om dere ikke kommer med konkrete forslag ender dere opp med 34 knivsett og en klokkesnor.

Gjør dere selv og gjestene deres en tjeneste og ønsk dere noe konkret. Hva med skikkelig bra kjøkkenutstyr, luksussengesett, rørospledd, gavekort på spa, etc?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...