Gjest prestekrag Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 Hvillke kvaliteter er viktigst for deg i valg av ektemake? Går det an å finne mannen i sitt liv? Vet man det hvis man har funnet ham, eller handler det om å bestemme seg? Går det an å finne en sjelevenn, eller er det en myte? Hvis du føler at du har møtt en sjelevenn (enten dere er kjærester/gift eller bare venner/venninner) hvordan føles det? Hva får deg til å føle at dere er sjelevenner? Hilsen prestekrag som tenker og grubler så mye om dagen! Men jeg koser meg! Og blir nyskjerrig. Glad jeg kan stille slike personlige spørsmål her, og få svar fra alle mulige slags folk i alle aldre og fra hele landet! (hvis jeg får noen svar, da.)
Gjest Madam Felle Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 Jeg vil ikke kalle min mann for min sjelevenn, for til det er vi alt for ulike. Vi har to vidt forskjellige sjeler, men passer sammen som en hånd i en handske likevel. For meg blir sjelevenn en klisje, men meg om det. Jeg tror man vet når man har funnet den rette, men uten pleie og omsorg kan selv det beste forhold gå i oppløsning. Det kan vi vel se på skilsmissestatistikken.
Tiit Skrevet 15. juli 2005 #3 Skrevet 15. juli 2005 Jeg tror det kan finnes flere enn en mann som passer perfekt til deg på en eller annen måte. Så kanskje du er så heldig å finne en av disse! Uansett må man alltid tilpasse seg en annen person, og gjøre kompromisser for å få et forhold til å fungere. Du kan aldri forandre på andre enn deg selv! Man bør vel være i et forhold som kan fungere om man forandrer på ting som en selv syns det er greit å endre på. Jeg tror du må bestemme deg for å satse på en mann. Ellers blir du løpende fra den ene til den andre. Sjelevenn.... jeg tror det handler mye om å kommunisere på samme plan. Forstå hverandres tankegang ganske umiddelbart uten de store forklaringer. Felles verdier på viktige områder. Samme humor! Kunne stile mot samme mål for tilværelsen. For meg er humor, sex, felles mål, felles interesser, respekt og trygghet viktig for valg av partner.
Gjest Guest Skrevet 15. juli 2005 #4 Skrevet 15. juli 2005 Jeg tror nok det er en utopi dessverre. Menn og kvinner tenker helt annerledes om ulike ting, også kjærligheten og hva det ideelle forhold består i. Menn/kvinner er så forskjellige at jeg blir sliten av å tenke på det.
Gjest gjest1 Skrevet 15. juli 2005 #5 Skrevet 15. juli 2005 Min kjære er både kjæresten min med alt det innebærer, men også min beste venn, han kjenner meg bedre enn noen andre. Vi er både like og ulike, men viktigst av alt er at vi trives veldig godt i hverandres selskap, og blir ikke lei av hverandre. Det finnes sikkert andre menn der ute som jeg hadde passet sammen med, men hvorfor i all verden skal jeg lete etter dem, når jeg har funnet han jeg vil ha, som i tillegg vil ha meg tilbake? Min kjære er rett for meg, kan ikke skjønne at noen andre skulle vært riktigere enn han. Sjelevenn er et uttrykk jeg ikke helt klarer å forholde meg til. Noen mennesker passer man bedre sammen med enn andre, sånn er det bare.
L@dy in red Skrevet 16. juli 2005 #6 Skrevet 16. juli 2005 Hvillke kvaliteter er viktigst for deg i valg av ektemake? Går det an å finne mannen i sitt liv? Vet man det hvis man har funnet ham, eller handler det om å bestemme seg? Går det an å finne en sjelevenn, eller er det en myte? Hvis du føler at du har møtt en sjelevenn (enten dere er kjærester/gift eller bare venner/venninner) hvordan føles det? Hva får deg til å føle at dere er sjelevenner? Hilsen prestekrag som tenker og grubler så mye om dagen! Men jeg koser meg! Og blir nyskjerrig. Glad jeg kan stille slike personlige spørsmål her, og få svar fra alle mulige slags folk i alle aldre og fra hele landet! (hvis jeg får noen svar, da.) ← Det gjør du nok, skal du se. For meg er det viktigst at vi har samme mål og verdier. At han er villig til å gi/ta imot masse kjærlighet, tålmodighet, respekt,bøyelig, "rolig", at han er villig til å ta seg av mine barn som om det skulle vært hans egne. Er bare noe jeg kan nevne. Ja jeg tror på at det går an å finne mannen i sitt liv. Men jeg mener at det kan man finne ut først etter en tid i forholdet. Jeg mener at man må kjenne en person, for å si det sånn. F.eks jeg trodde jeg hadde funnet mannen i mitt liv da jeg traff min ex. Men han viste seg å være en psykopat. Så han var det nok ikke. Jeg mener også at når man finner mannen i sitt liv, det er da man har en mann man lever sammen med for alltid. En sjelevenn for meg er en jeg kan stole på, og at jeg opplever forståelse og blir møtt med respekt. En jeg kan betro meg til og som støtter meg også i mine avgjørelser.
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. juli 2005 #7 Skrevet 16. juli 2005 Jeg tror det viktigste når man skal finne mannen i sittt liv er å slutte å jakte på "det perfekte". Man må godta at alle har feil, og trikset er bare å finne en person som har feil man kan holde ut med.
Gjest Ananas Skrevet 16. juli 2005 #8 Skrevet 16. juli 2005 Jeg har ikke tenkt så mye på dette med sjelevenn og hva det betyr men ... Jeg har hatt kontakt med ei kvinne som synes å være veldig lik meg i måten ho tenker rundt mange ting. Jeg synes vi forstår hverandre utrolig godt, at vi forstår hvordan den andre tenker og føler rundt forskjellige ting. Det å ha lik personlighet betyr at man kommuniserer bedre og forstår hverandre lettere og kan kansje gjøre det lettere å holde et forhold gående.
Gjest Darcy Skrevet 17. juli 2005 #9 Skrevet 17. juli 2005 Jeg tror ikke på den eneste rette eller "mannen i mitt liv". Jeg tror det er flere som man passe for en, og at mye styres av tilfeldigheter. Man gjør et valg, hvor begge bør være enige i grunnleggende verdier og ha like interesser i hvordan forholdet skal være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå