Gå til innhold

Sover godt hos besteforeldre, men ikke hjemme 🥱

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini på 15 mnd sover som en drøm gjennom hele natta når han er på besøk hos mormor og morfar, men våkner helst hver tredje time hjemme. Sover i egen seng på vårt rom, og kommer over i vår i løpet av natten fordi han hylgråter og vi ikke klarer å roe han. Da må han sove halvveis oppå en av oss, helst meg(mamma). Våkner likevel ofte etter det, men da gjerne for å bade rundt og tulle, frem til han blir sutrete og spør etter mat. Dette er sånn i 4-5 tiden. Får noen ganger en flaske melk da, om han ikke sovner. Da sover han gjerne igjen, men er våken etter en times tid og vil gjerne amme/stå opp/leke. Er så trøtt 🥴 Sover 1-2 timer i en dupp på dagen.

Har sovet tre ganger hos besteforeldre i sommer, senest forrige uke, og da legger han seg 19 og våkner rundt 7, gråter ikke men ligger i senga og babler for seg selv. Hjemme vil han ikke være et sekund våken i senga si alene liksom. 

Hvordan kan vi få til det hjemme? Jeg tenker vinner få han over på eget rom, og kanskje avvenne mat på morgenen? 🥱

Anonymkode: bba0a...8cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg han på eget rom i en uke - konsekvent. Ikke gi oppmerksomhet annet enn å vise at du er der, og at det er trygt. Gi evt vann hvis han er tørst, ikke ta han i deres seng eller helst inn på deres rom denne uken. For oss delte vi uken i to, pappaen tok tre netter mens jeg sov borte, og så tok jeg de siste 4 nettene mens han sov en annen plass. Den som ikke sov hjemme kom hjem i 6-7 tiden slik at den andre fikk lagt seg og tatt igjen tapt søvn. Det funket fjell👌. Vi gjorde det med tredjemann, og jeg skulle ønske at vi gjorde det med de andre også. Husk at mye av barnets vekst og utvikling skjer mens de sover, søvn er viktig! Din jobb er å tilrettelegge for at barnet ditt sover det det trenger.

Obs, dette er ikke skrikekur altså. Barnet ligger aldri alene på rommet mens det gråter. 

Anonymkode: 8ce37...2ba

• Liker 1
Skrevet

Det er nok fordi han har fått den vanen hos dere, mens hos besteforeldrene blir det "Nullstilt". 

For oss hjalp det enormt å få ham inn på eget rom - skulle gjort det mye før.. Han har tutekopp på nattbordet, så han drikker og styrer det selv. Er han opprørt, går vi inn til ham, og sitter i en stol. Vi tar ham ikke inn i vår seng (da får ingen av oss sove, og vi ønsker ikke den uvanen..). 

Ikke så lett når man først har kommet inn i et mønster (vi har hatt våre vi også..). 

Anonymkode: 7cb90...c54

• Liker 2
Skrevet

To små tips: 

Nå på sommeren er det glovarmt! Luft i rommet som barnet skal sove i, i minst en halv time før leggetid.

Dyne er alt for varmt nå! Et enkelt teppe holder!!

Anonymkode: 4b25f...c73

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mini på 15 mnd sover som en drøm gjennom hele natta når han er på besøk hos mormor og morfar, men våkner helst hver tredje time hjemme. Sover i egen seng på vårt rom, og kommer over i vår i løpet av natten fordi han hylgråter og vi ikke klarer å roe han. Da må han sove halvveis oppå en av oss, helst meg(mamma). Våkner likevel ofte etter det, men da gjerne for å bade rundt og tulle, frem til han blir sutrete og spør etter mat. Dette er sånn i 4-5 tiden. Får noen ganger en flaske melk da, om han ikke sovner. Da sover han gjerne igjen, men er våken etter en times tid og vil gjerne amme/stå opp/leke. Er så trøtt 🥴 Sover 1-2 timer i en dupp på dagen.

Har sovet tre ganger hos besteforeldre i sommer, senest forrige uke, og da legger han seg 19 og våkner rundt 7, gråter ikke men ligger i senga og babler for seg selv. Hjemme vil han ikke være et sekund våken i senga si alene liksom. 

Hvordan kan vi få til det hjemme? Jeg tenker vinner få han over på eget rom, og kanskje avvenne mat på morgenen? 🥱

Jepp og jepp. 
På tide å trappe litt ned på servicen rett og slett, men ta det sakte og pent, og trøst og ha forståelse for at han syns det er noe dritt. 

Det handler om to ting, det første er trygghet. Han er trygg på dere, han vet dere er der også om natta, og det er en bra ting når man er så liten. Han er ikke like trygg på bestemor og bestefar.Men tenk om han ligger og ønsker at det var noen der men så tør han ikke prøve fordi han vet at det ikke er trygge gode mamma som kommer... Er jjo litt kjipt å tenke på det også da. Jeg har latt mine sove med meg så lenge de har trengt det, det har jo gradvis gått over jo større de har blitt.

Det andre er forventninger. Han er vant med at han kan få kos og samvær om natta, og klart det er digg! Han har ikke den forventningen til besteforeldene.

Mi yngste var bare 11 mnd da vi la henne i reisesenga på et hotellrom i syden med beskjed om at "mamma og pappa skal ut å spise, hvis du våkner kommer mormor eller morfar". Og hun som ALLTID hele sitt liv våknet for pupp i 21-22 tiden sov glatt til kl 03. Så hun skjønte hva vi sa og hvem som kom til å komme hvis hun våknet, - uten tvil. Kun den kvelden på 14 dager ferie hun sov slik, den ene kvelden vi var ute. Men, å true med at det er mormor som kommer bare for å få ungen til å sove - det har vi ikke gjort vi da. Vi dekker behovet for nærhet så lenge de har det. Tror det er det beste for barna - selv om det er hakket mer slitsomt for oss en kort periode av livet. Nå er ungene 2 og 4 og jeg husker ikke sist noen våknet hverken kveld eller natt med mindre noe fysisk plager.

Anonymkode: 12b7d...c31

Skrevet

TS her, takk for gode tips og råd ☺️ Flyttet over på eget rom i går, det tok en stund for han å sovne da han ikke skjønte hvorfor han skulle sove der inne - det er jo lekerommet. Ville bare ut av senga for å leke. Så etter en del gråt roet vi ned på vårt rom først, før jeg la han ned og han sovnet. Sov uten å våkne helt til 4, slik han pleide å gjøre! Men da var han til gjengjeld helt utrøstelig. Nektet å legge seg ned igjen, hylte av full hals selv om jeg trøstet alt jeg kunne. Endte med at han ammet og sov med meg på madrass på gulvet etter å ha vært lei seg en time. Men da sov han også helt til halv åtte, og det har aldri skjedd før. Jeg sov for ordens skyld på vårt rom frem til han våknet. 

Da jeg la han i kveld sovnet han med en gang, og var fornøyd da han sovnet slik han pleier å være. Lurer på om jeg skal prøve å være han i forkjøpet før den sedvanlige oppvåkningen kl 4 - enten go han en flakse i halvsøvne, eller bare stryke litt på han for å starte en ny søvnsyklus. Men er ved godt mot! Å sove godt frem til 4 er luksus her 😅 

• Liker 1
Skrevet

Sånn var mi også på den alderen, men etter hvert som hun ble eldre og tryggere på besteforeldrene våknet hun som regel like ofte der som her😅

Anonymkode: 0f937...997

Skrevet
On 8/10/2020 at 12:47 PM, AnonymBruker said:

Jepp og jepp. 
På tide å trappe litt ned på servicen rett og slett, men ta det sakte og pent, og trøst og ha forståelse for at han syns det er noe dritt. 

Det handler om to ting, det første er trygghet. Han er trygg på dere, han vet dere er der også om natta, og det er en bra ting når man er så liten. Han er ikke like trygg på bestemor og bestefar.Men tenk om han ligger og ønsker at det var noen der men så tør han ikke prøve fordi han vet at det ikke er trygge gode mamma som kommer... Er jjo litt kjipt å tenke på det også da. Jeg har latt mine sove med meg så lenge de har trengt det, det har jo gradvis gått over jo større de har blitt.

Det andre er forventninger. Han er vant med at han kan få kos og samvær om natta, og klart det er digg! Han har ikke den forventningen til besteforeldene.

Mi yngste var bare 11 mnd da vi la henne i reisesenga på et hotellrom i syden med beskjed om at "mamma og pappa skal ut å spise, hvis du våkner kommer mormor eller morfar". Og hun som ALLTID hele sitt liv våknet for pupp i 21-22 tiden sov glatt til kl 03. Så hun skjønte hva vi sa og hvem som kom til å komme hvis hun våknet, - uten tvil. Kun den kvelden på 14 dager ferie hun sov slik, den ene kvelden vi var ute. Men, å true med at det er mormor som kommer bare for å få ungen til å sove - det har vi ikke gjort vi da. Vi dekker behovet for nærhet så lenge de har det. Tror det er det beste for barna - selv om det er hakket mer slitsomt for oss en kort periode av livet. Nå er ungene 2 og 4 og jeg husker ikke sist noen våknet hverken kveld eller natt med mindre noe fysisk plager.

Anonymkode: 12b7d...c31

Takk for fint svar 🥰

absolutt ikke hyggelig å tenke på at han ikke føler han får det han trenger hos besteforeldre, men de kjenner han heldigvis godt og han søker ofte mormor for trøst om han ikke ser meg først. Har sovet over der innimellom siden han var 6 mnd (den gangen var det pga sykdom hos meg, synes egentlig det var for tidlig). Så føler meg trygg på relasjonen, selv om det selvfølgelig ikke er mamma og pappa.

tror dog han har noen vaner forbundet med rommet vårt. Han ble med inn der i dag mens jeg la plass tøy, og da krøp han rett opp i senga - la seg på siden i ammeposisjon og så på meg forventningsfullt mens han sa nam 😂 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn var mi også på den alderen, men etter hvert som hun ble eldre og tryggere på besteforeldrene våknet hun som regel like ofte der som her😅

Anonymkode: 0f937...997

Haha, ja - kan godt hende det blir sånn 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...