Gå til innhold

Enda en søvnløs natt grunnet redsel for coronavirus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er livredd nå som jeg ser hvordan det har blusset opp og hvor lett det smitter. Jeg har mor og far som er i risikogruppe og jeg bor med dem. Nå skal jeg prøve å holde meg mest mulig hjemme og ikke gå ut med mindre jeg må. Jeg hr ikke råd til å miste dem. Merker at jeg er mentalt sliten hvert fall av å være redd hele tiden og ikke få sove noe... 

For noe dritt, håper pandemien bare kan ta slutt snart :( 

Anonymkode: 184e0...610

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: 59e2d...cf0

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok

Anonymkode: 59e2d...cf0

Poenget ditt var?

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

:klem: til deg, TS. Dette er slitsomt. Har du noen å snakke med om redselen?

Skrevet

Ja jeg er veldig redd for mine foreldre, men egentlig også for meg selv. Det er også unge mennesker som blir syke, og selv om yngre mennesker overlever stort sett er det veldig mange som får langvarige lungeskader.

Tror nok denne pandemien kan vare i lang stund. Er bekymret for arbeidsplassen min, og bedriften min som er en-til-en kontakt. Redd for at kunder skal smitte meg på jobb😩
Vi må stå sammen og holde avstand. Du trenger ikke isolere deg helt, men hold avstand.

Ser mange som ikke holder avstand lenger og det skremmer skiten ut av meg!

Anonymkode: cc8ea...299

• Liker 2
Skrevet

Hei! 

Har du lest Ingvard Wilhelmsen sine bøker? Det tror jeg vil være nyttig for deg, jeg fant hvertfall noen gode verktøy for slik redsel som du beskriver. 

I boka Kongen anbefaler, så la jeg spesielt merke til et avsnitt hvor søvn og redsel ble tatt opp. Vår konge hadde blitt spurt om han ikke var redd for terrorangrep i Norge, og jo det var han. Så ble han spurt om han hadde søvnløse netter pga frykten, og da hadde han sagt noe ala at det hadde han ikke, for han visste at det at han lå våken ikke forhindret et slikt angrep, og hvis det først skulle skje så trengte Norge en konge som var uthvilt. 

Den tankegangen har hjulpet meg til å sove bedre, selv om jeg også av og til er redd for ulike ting om natta. Jeg sier til meg selv at det ikke forhindret noe fælt at jeg ligger våken, og at hvis det fæle skulle skje, så er jeg i hvertfall uthvilt da, og takler det bedre. 

Tror også du trenger noen å snakke med hvis du ikke får kontroll på redselen din, har du noen du kan lette hjertet ditt for?

Anonymkode: 5bec2...7e8

• Liker 11
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er veldig redd for mine foreldre, men egentlig også for meg selv. Det er også unge mennesker som blir syke, og selv om yngre mennesker overlever stort sett er det veldig mange som får langvarige lungeskader.

Tror nok denne pandemien kan vare i lang stund. Er bekymret for arbeidsplassen min, og bedriften min som er en-til-en kontakt. Redd for at kunder skal smitte meg på jobb😩
Vi må stå sammen og holde avstand. Du trenger ikke isolere deg helt, men hold avstand.

Stå sammen og holde avstand :fnise:

Anonymkode: 1e7b4...3ca

• Liker 2
Skrevet

Litt frykt er bra, det setter deg i stand til å ta de rette avgjørelsene til rett tid.
Men det er et problem når frykten tar overhånd slik du beskriver, da mister du dette som er så utrolig viktig, og blir handlingslammet i stedet for handlekraftig.

Se på situasjonen, hva skal til for at du føler deg tryggere, og at du skal få frykten under kontroll?

(Husk: du kan ikke forandre andre, kun dine egne reaksjonsmønstre)

Ikke sperr deg inne, du får det ikke bedre av det!

Møt venner enten enkeltvis eller i små grupper og på god avstand.
Gå en tur i skogen, sitt en stund på et svaberg, ta en skravlestund i solveggen (eller på skyggesiden hvis du foretrekker det).
Gå på butikken til tider der det ikke er så mye folk.
Jobb eller skole må du gå til som vanlig, men ta dine forholdsregler.

Gjør ting enkelt for deg selv.  Ikke overtenk, bruk sunn fornuft.

Ingen, ikke engang foreldrene dine, får det bedre av at du isolerer deg.
Ta de forholdsreglene du bør ta, bedre enn det kan du ikke gjøre.

Og søk hjelp hvis du ikke klarer å komme ut av dette på egen hånd.

Anonymkode: c12b9...5f2

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er livredd nå som jeg ser hvordan det har blusset opp og hvor lett det smitter. Jeg har mor og far som er i risikogruppe og jeg bor med dem. Nå skal jeg prøve å holde meg mest mulig hjemme og ikke gå ut med mindre jeg må. Jeg hr ikke råd til å miste dem. Merker at jeg er mentalt sliten hvert fall av å være redd hele tiden og ikke få sove noe... 

Stol på Gud og la livet ditt være hans prosjekt :) Jeg er katolikk og vet at mitt liv ikke er min prestasjon, men Guds. Jeg dukket bare opp engsng på 80-tallet av grunner kun Gud vet. Jeg har ikke bedt om livet, men har blitt det gitt. Hvorfor skal jeg vokte så sinnsykt over det egentlig? Kanskje jeg bare skal ta de forhåndsregler jeg kan jf smittevern og stole på min skaper? 

Man blir så sliten av å være redd hele tiden at man kan bli syk av det. Det som hender, vel det hender. Ønsker deg alt godt i Kristus, Ts. Legg denne bekymringen på Gud ❤

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Stol på Gud og la livet ditt være hans prosjekt :) Jeg er katolikk og vet at mitt liv ikke er min prestasjon, men Guds. Jeg dukket bare opp engsng på 80-tallet av grunner kun Gud vet. Jeg har ikke bedt om livet, men har blitt det gitt. Hvorfor skal jeg vokte så sinnsykt over det egentlig? Kanskje jeg bare skal ta de forhåndsregler jeg kan jf smittevern og stole på min skaper? 

Man blir så sliten av å være redd hele tiden at man kan bli syk av det. Det som hender, vel det hender. Ønsker deg alt godt i Kristus, Ts. Legg denne bekymringen på Gud ❤

Det du beskriver høres grusomt ut for meg som er ateist. Jeg føler trygghet i at jeg eier mitt eget liv, og ikke er underlagt en eller annen magisk kraft.

Det siste kan jeg være enig i da, "det som skjer det skjer, og noe er utenfor min kontroll".

Anonymkode: 0ff8d...132

• Liker 9
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver høres grusomt ut for meg som er ateist. Jeg føler trygghet i at jeg eier mitt eget liv, og ikke er underlagt en eller annen magisk kraft.

Det siste kan jeg være enig i da, "det som skjer det skjer, og noe er utenfor min kontroll".

Anonymkode: 0ff8d...132

Typisk KG. Med en gang noen nevner Gud kommer ateistene og klager fordi de føler seg støtt. Ts trenger trøst og brukeren du siterer prøver å gi det. Prøv å slappe av og ikke ødelegg.

Anonymkode: bdf25...80f

• Liker 4
Skrevet
På 10.8.2020 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Har du lest Ingvard Wilhelmsen sine bøker? Det tror jeg vil være nyttig for deg, jeg fant hvertfall noen gode verktøy for slik redsel som du beskriver. 

I boka Kongen anbefaler, så la jeg spesielt merke til et avsnitt hvor søvn og redsel ble tatt opp. Vår konge hadde blitt spurt om han ikke var redd for terrorangrep i Norge, og jo det var han. Så ble han spurt om han hadde søvnløse netter pga frykten, og da hadde han sagt noe ala at det hadde han ikke, for han visste at det at han lå våken ikke forhindret et slikt angrep, og hvis det først skulle skje så trengte Norge en konge som var uthvilt. 

Den tankegangen har hjulpet meg til å sove bedre, selv om jeg også av og til er redd for ulike ting om natta. Jeg sier til meg selv at det ikke forhindret noe fælt at jeg ligger våken, og at hvis det fæle skulle skje, så er jeg i hvertfall uthvilt da, og takler det bedre. 

Tror også du trenger noen å snakke med hvis du ikke får kontroll på redselen din, har du noen du kan lette hjertet ditt for?

Anonymkode: 5bec2...7e8

Bare å legge til her at nok søvn er vesentlig for immunforsvaret, så å sove for lite pga frykt for corona er ikke så lurt. Mye lurere å sove for ha kroppen sterkest mulig om man blir smittet.

Anonymkode: be2d2...55b

Skrevet

Denne angsten din burde du få hjelp for. Dette kommer nemlig til å vare i flere år, evt fram til vi får vaksine (kan bli lenge). Ikke noe du får gjort noe med.

• Liker 2
Skrevet

Du lar deg styre av frykten for noe du ikke kan styre, foreldrene dine sin død. 

Ligger du våken av at de kjører bil....det dør veldig mange i bilulykker også...eller tenker du at det er noe det ikke hjelper å bekymre seg for, det får du ikke styrt?

Smittevern er bra, søvnløshet er ikke fruktbart i det hele tatt.

Anonymkode: 773d8...ef7

• Liker 3
Skrevet

Beklager å si det, men dette er noe vi skal leve med i flere år fremover.
Men ta det med ro, hysteriet rundt dette er langt farligere enn selve pandemien. 

Skrevet

Det er viktig at man ikke tenker for mye over ting man ikke har kontroll over uansett. Fokuser på ting du har kontroll på, f.eks hvor stor avstand du holder til andre osv. 

Skrevet

Sjansen for å bli smittet er veldig liten, relativt sett. Om du er utenfor risikogruppen (eldre og gjerne flere alvorlige sykdommer), så tar du en større sjanse for å dø om du beveger deg ut i trafikken hver dag, enn av dette viruset.

Og ta det fra én som har vært smittet og syk med Covid-19, det ordner seg, for de aller fleste. Selve sykdommen kan være ubehagelig og litt skummel, om du skulle være så uheldig og først bli smittet. Mest trolig vil du merke dette før du rekker å smitte dine foreldre, med mindre du har nære og tette møter med dem daglig innendørs.

Skrevet
På 10.8.2020 den 6.27, AnonymBruker skrev:

Huff, vet hvordan det har det! Jeg hadde det slik i begynnelsen av pandemien. Da «ingen» visste om korona en gang, det var i alle fall ikke i mediene. Ta dine forhåndsregler, det kommer til å gå så bra ❤️ Man blir syk av å bekymre seg. Enig med en av brukerene her, legg det på noe som er større enn deg selv. Altså Gud. Ikke les for mye nyheter, prøv å distanser deg for medier som skriver om korona hele tiden. Da jeg var inne i den perioden var jeg helt stressa. Sjekket nyhetene hele tiden, det gjorde det bare verre. Kos deg med en hyggelig film :)  

Anonymkode: cb863...96e

Skrevet
På 10.8.2020 den 8.08, AnonymBruker skrev:

Ikke bli redd, bli sint.

• Liker 1
  • Opprett ny...