Gå til innhold

Hvor langt tid tar det på å lære seg å lage mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte ut for meg selv, men er ikke flink med å lage mat.

har aldri lært noe særlig

hvor langt tid kan jeg trenge før jeg er på mine egne fot? 

Anonymkode: 3ee64...cd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri laget middag retter for å si det sånn. 

Skrevet

Jeg kunne ikke lage mat, men fikk interesse for det, og begynte helt på bunn med å lese nøye på pakkene (feks pasta, hvor lenge koke, når ta det i vannet, huske salt osv) så jeg lærte meg riktig fra starten av. Begynte med enkle retter som å koke pasta, steke litt kjøttdeig, tømme dolmiosaus over når kjøttdeigen er brunet, og enten koke litt brokkoli eller slenge ved noen salatblader. Ikke det sunneste med kjøttdeig, men helt fair å ha innimellom. Greit å starte med mat som du kan bruke «som den er», så sluttresultatet er klart for deg i hodet ditt, feks steke laks i ovnen, Og koke noen poteter og litt grønnsaker til. Bare les på pakkene hvordan tilberedningen foregår og hvor lenge, men om du ikke finner svar, Google det bare. Videre kan du jo prøve deg på andre typer ting fra bunnen av, som skal bearbeides/blandes litt mer, da er det greit at man ikke har så mange elementer å passe timingen på, feks lage en gryte eller suppe.

Jeg kjøpte meg en kokebok også, og bladde gjennom og markerte ting jeg ville prøve. Leste nøye gjennom på forhånd, så ikke jeg måtte bort og kikke hele tiden og bli stressa under matlagingen.

Nå er det noen år senere, men etter kanskje ett år med interesse og utprøving (langt i fra hver dag men relativt ofte), så bruker jeg nesten aldri oppskrifter unntar til baking, og elsker å være kreativ og komme på nye matretter/smakskombinasjoner. Krydderskapet har blitt min beste venn. :) Du trenger jo ikke komme dithen, dersom du ikke er så interessert i mat, men jeg ville i alle fall tenkt over hvilke matretter du liker, og søke opp oppskrifter på dette, og øve deg på dem, kjøpe litt enkle krydre (salt pepper, hvitløkspulver, oregano) som gir en del smak. :) (og ja, jeg har både svidd ris og stekt fisk som har ramlet fra hverandre i pannen mang en gang i denne prosessen. Det er bare å øve, prøve, og i starten vil du lære noe nytt nesten hver gang du går på kjøkkenet!) 

Anonymkode: 65cab...c4c

• Liker 6
Skrevet

Enig i det over, og så kommer det jo helt an på hvilken type mat det skal være. Ikke alt trenger å være like flott alltid, og trenger ikke se like forseggjort som kokkebilder på nettet.

Etter min mening er det vanskeligste med mat ofte det å komme på ideen med hva som skal lages. Ikke det å faktisk lage det. 

Det viktigste er å lære et par grunnleggende ting som å koke ris, pasta, poteter og andre grønnsaker.

Lær å lage din egen saus som du jevner med maizena eller mel og krydrer litt selv.  Lær å steke forskjellig kjøtt i panne og i ovn. Så har du på en måte ganske mye forskjellig å variere med bare der.

Så når du har lært litt å behandle råvarene så kan du gjerne kombinere litt. La oss si du lager noe slikt som en grønnsaksform i ovnen og det viser seg at det blir mye vassen kraft i bunnen, så vet du hvordan du kan jevne det for å få den tykkere (f.eks).

Anonymkode: 46387...49d

• Liker 2
Skrevet

Mannen min kunne ikke lage mat da jeg møtte ham. Jeg forsto ikke hvordan man ikke kunne lage mat, og endte opp med å gi ham en oppskrift de dagene jeg jobbet lengst. Det fungerte jo fint. Skaff deg eu enkel kokebok, så kan du lage mat (hvis du kan lese)

Anonymkode: 974b3...a8a

• Liker 3
Skrevet

Det tar ikke lang tid - du kjøper boken fattig student og starter ett sted, surfer matprat og følger oppskrifter osv og over noen uker har du fått draget på det :) Dette fikser du helt fint.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på interessen. Hvis du koser deg med matlaging, så følger vilje og evne til å lære seg mer/nytt

Det som også er viktig er at man har redskap for å gjøre jobben, så et minimum av steke, vispe og røre-redskaper bør du ha + jeg ville anbefalt en stavmikser, den er veldig handy å ha.

Kjøp deg en kokebok, å sett igang! Du fikser dette! :) 

Anonymkode: 84538...5cf

• Liker 1
Skrevet

Hvor langt er et tau

Anonymkode: 64e11...234

• Liker 1
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Enig med dem over. Vær nøye med å lese oppskriftene. Begynn med noe enkelt, og legg frem alt før du begynner. 

Det er mange oppskrifter på nett, mange fine på kolonial for eksempel. Du trenger jo ikke handle der, de velger ofte dyre produkter. ;) Matprat er også en fin side. 

Skrevet

Synes mange er så uhyre dårlig på å lage mat. Det går fint an å følge helt enkle oppskrifter. Nå snakker jeg ikke gourmetmat, men helt vanlige middager. For å nevne noen eksempler: Laks, poteter, rømme og agurksalat eller kyllinglår, salat og ris eller hjemmelagde kjøttkaker med ertestuing og saus. Jeg mener ikke alt må være hjemmelaget, men ting er ofte lettere å lage enn man tror. Hvis man orker å prøve. 

Jeg foreslår at du begynner å lage noe du liker. Er du glad i toro-blomkålsuppe, så forsøk å lag hjemmelaget i stedet. Da kjenner du allerede til smaken og klarer nok å smake deg litt frem. Kanskje du også raskt merker forskjell på at hjemmelaget er bedre. 

Mine helt generelle tips:

Les oppskriften nøye. Les gjennom hele før du starter. F.eks står at tomatpureen skal surres sammen med løk i pannen, så gjør det. Ikke ta i tomatpureen senere. Det er en grunn for at oppskriftene er satt sammen slik de er. 

Salt og pepper tar du til slutt. Samme med sitron ol. Da kan du smake deg frem i stedet for å bomme helt. 

Jeg synes buljong ofte er salt. Foretrekker Jacobs kraft i stedet. Uansett, bruker du vanlig buljong så trenger du ofte ikke så mye salt i da buljong har mye salt i seg. Jeg har bommet flere ganger...

Bruk gode råvarer. 

Prøv deg frem. Hvis du inviterer venner på besøk kan du gjerne si du lærer deg på å bli bedre på matlaging. Forsøk noe nytt hver gang eller prøv å forbedre retten du serverte sist. Be de komme med ærlige tips og meninger. 

Skal du ha gjester så kan du safe deg litt før du er trygg på maten din. Bruk ingredienser som ikke trenger særlig tilbredning, da skal det mye til før du feiler. F.eks kan du finne en oppskrift på salat med rå grønnsaker, steke kylling (evt ferdig salatkylling), ha godt brød til (hjemmelaget om du klarer eller kjøp gode), også setter du frem et par gode dressinger. F.eks balsamico. Den smaker nydelig uten at du trenger å tilsette noe. 

Anonymkode: 42982...7c5

Skrevet
On 8/10/2020 at 1:45 AM, AnonymBruker said:

Skal flytte ut for meg selv, men er ikke flink med å lage mat.

har aldri lært noe særlig

hvor langt tid kan jeg trenge før jeg er på mine egne fot? 

2-4 uker og YouTube så kanskje du blir bedre enn gjennomsnittet. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...