Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så på Dagsrevyen i dag at det er valg i Hviterussland, og da gikk det opp for meg at jeg vet overhodet ingenting om det landet. Jeg vet ingenting om menneskene som lever der, hvordan de lever, hva de er opptatt av, hvor de bor. Bor hviterussere flest på landet eller i byen? Hva ser de på TV? Hva slags litteratur leser de? Ser de også typiske Hollywoodfilmer sånn vi i Norge gjør, eller ser de mest på egenproduserte filmer, eller filmer fra andre slaviske land? Hvem er dagens hviterussere, og hva er de opptatt av? Er det noen her inne som har (et snev av) kunnskaper om Hviterussland? 

Anonymkode: 9d94f...ebc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dytter denne tråden. Da jeg skrev tråden var jeg bare nysgjerrig på hva hviterussere flest bryr seg om av kultur og hverdagsliv, men denne uken har det vært demonstrasjoner mot presidenten hver eneste dag, så nå føler jeg at jeg kanskje burde sette meg ordentlig inn i hva slags land Hviterussland er. Har prøvd å google litt, men har ikke funnet noen bøker som omhandler Hviterussland. Er det noen som har noe å anbefale? 

Skrevet

På Dagsrevyen sier de at tusenvis demonstrerer og er misfornøyde, men jeg får ikke helt taket i om det er sånn at det kun er i hovedstaden det protesteres, eller om folk i andre deler av landet også er misfornøyde. I andre forhenværende østblokkland har jeg inntrykk av at det er store forskjeller mellom by og land, der de som bor i hovedstaden eller de største byene ønsker noe annet for landet enn det resten av befolkningen ønsker. Og store forskjeller mellom de som har høyere utdannelse og den øvrige befolkningen. Er det slik i Hviterussland også? Har mange av de unge i Hviterussland høyere utdanning? 

Hvor nært knyttet til Russland er egentlig Hviterussland? 

Skrevet

Jeg har vært i Hviterussland 2 ganger, men en stund siden. Syns folkene der var reserverte, men hyggelige. Mannen min har nære venner derifra, så jeg kjenner flere fra Minsk og Gomel. Landsbygda der er veldig vakker, og husker folk der som høyt utdannede og kunnskapsrike. Vennene våre er alle ingeniører, utdannet i Hviterussland og Russland, og jobber for Samsung i Korea nå. Det jeg husker mest fra de 2 gangene jeg var i Minsk var at det er mange etniske russere der. Ta dette med en klype salt for det er lenge siden; jeg husker jeg snakket med kona til en venn av oss, hun er russisk, men født og oppvokst i Hviterussland, hun sa at hun følte seg utrygg over økende nasjonalisme i Hviterussland og følte at det ville bli vanskeligere for russere der hvis Hviterussland ble mer knyttet til EU og resten av Europa. Jeg aner ikke hva som kommer til å skje i Hviterussland fremover, men tror den russike befolkningen der foretrekker at Lukasjenko blir sittende. 
Lander er også svært preget etter Chernobyl, tror det meste av det radioaktive nedfallet falt ned over Hviterussland, store deler av landet er forlatt fordi det fremdeles er radioaktivt, det er også barnehjem der med barn som har misdannelser forårsaket av Chernobyl.

Tips; se filmen Kom og se, den handler om Nazi Tysklands okkupasjon av Hviterussland. Hviterusslands befolking hadde det virkelig jævlig under okkupasjonen, en sterk film.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar Tanuki! Veldig gøy å lese om dine erfaringer. Skal se den filmen i morgen. 🙂

Skrevet

Kan noen forklare meg hvorfor ikke EU stepper inn og tar imot Hviterussiske flyktninger slik som dem gjorde i 2015?

Anonymkode: 48260...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...