Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, skal ta glukosebelastning i morgen Kl.09:00, men har fått 0 informasjon. Skal jeg faste? Skal jeg kjøpe den glukosedrikken selv, eller får jeg den?

Anonymkode: 4ba86...268

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal faste ja, kun drikke vann evt. Du tar en blodprøve, så får du en drikk, så skal du sitte i ro i to timer før ny blodprøve. Jeg betalte ingenting for det 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anjatapinjata skrev:

Du skal faste ja, kun drikke vann evt. Du tar en blodprøve, så får du en drikk, så skal du sitte i ro i to timer før ny blodprøve. Jeg betalte ingenting for det 😊

Takk for svar!😊

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte faste fra 24.00 til 08.00. 

Blodprøve, så drikke den drikken innen en viss tidsramme. Så sitte rolig i to timer (jeg leste bok!) og deretter blodprøve! 

Anonymkode: e121a...701

Skrevet

Jeg kjøpte flaska med glukose selv.

Du møter fastende. Du får et stikk i fingeren, der de måler glukoseverdien på tom mage. Så skal du drikke flaska med glukose. Vente 2 timer og måle på nytt.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel helst ikke drikke vann heller. Du kan fukte munnen og spytte ut. Er bare å Google, så får du masse informasjon. 

Anonymkode: 88fc6...b79

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal vel helst ikke drikke vann heller. Du kan fukte munnen og spytte ut. Er bare å Google, så får du masse informasjon. 

Skal heller ikke tygge tyggis, spise drops, røyke eller snuse (de to siste bør gå greit iallefall). Kommer vel litt an på, men har hørt at en må betale for den drikken selv de fleste steder. 

Ta med deg noe å gjøre på de to timene mens du venter. De er langdryge. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skal faste fra midnatt kvelden før. Du kan til nød drikke litt vann neste morgen hvis du er veldig tørst. Tannpuss er også greit. Ellers skal ingenting inn i munnen din i fasteperioden. Du skal ikke kjøpe inn glukosedrikken selv, men de fleste steder må du betale for den. 

De måler først det fastende blodsukkeret ditt. Ser folk skriver at du får stikk i fingeren, men det fikk ikke jeg. Her brukte de blodet fra blodprøven. De må uansett sende inn blodet ditt til et laboratorium, selv om resultatene du får på legekontoret mest sannsynlig stemmer godt. Rett etter første prøve må du drikke glukosedrikken, og deretter må du sitte i ro på legekontoret i to timer, så ta gjerne med deg en bok, ørepropper til musikk etc. I disse to timene kan du hverken spise eller drikke. Så kommer du inn for prøve nr.2 og kan dra igjen etter det.

Anonymkode: a9141...d12

AnonymBruker
Skrevet

Må man sitte på legekontoret og vente, eller kan jeg gå ut i bilen og sitte der? Mer behagelig å sitte alene der føler jeg..

Anonymkode: 54c0f...d61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fastet fra midnatt, drakk noen få slurker vann på morgenen bare.

Møtte opp på legekontoret, tok en blodprøve, fikk drikken som måtte drikkes på 5 minutter, ventet i 2 timer, ny blodprøve også legetime til slutt. Jeg fikk velge om jeg ville sitte på et lite rom de hadde der eller om jeg ville vente ute på venterommet, virket som de ville at jeg skulle være i nærheten om jeg plutselig skulle bli dårlig, men du kan jo høre om bilen er greit om den kan stå i nærheten? Jeg måtte betale 170kr eller noe etter den timen.

Anonymkode: a77fa...7bf

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at det er lurt å ta med seg litt drikke og noe å spise, så har du å fylle på med rett etter de siste blodprøvene!

Anonymkode: a77fa...7bf

Skrevet

Full faste fra kl 22 kvelden før, altså ikke mat eller drikke. 

Du betaler for glukosedrikken på legekontoret. 

Du skal bevege deg så lite som mulig mens du venter, så om du får lov til å gå ut i bilen kommer vel an på hvor langt det er ut til bilen. 

Og ja, lurt å spise før du går hjem. Jeg prøvde å gå hjem fra legekontoret forrige gang. Det er bare 2 km, men er en laaaaang bratt bakke, og da holdt jeg på til å besvime før jeg var hjemme, måtte sette meg rett ned i veikanten  med hodet mellom knærene og ble kjempedårlig :s 

Anonymkode: 5dd2f...ddf

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Hadde normale verdier før/etter testen, men hva er tallene som tyder på svangerskapsdiabetes? Hadde først 0,0(?) og etter drikka: 7,7.

-TS

Skrevet

0,0 hadde du nok ikke, da hadde du vært død 😅

Fra Fürst:

Diagnosen svangerskapsdiabetes stilles ved minst en verdi i angitte områder etter glukosebelastning (uansett tidspunkt i svangerskapet): Fastende glukose: 5,3-6,9 mmol/L. 2-timers glukose: 9,0-11,0 mmol/L.

Anonymkode: 1b9e5...b49

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0,0 hadde du nok ikke, da hadde du vært død 😅

Fra Fürst:

Diagnosen svangerskapsdiabetes stilles ved minst en verdi i angitte områder etter glukosebelastning (uansett tidspunkt i svangerskapet): Fastende glukose: 5,3-6,9 mmol/L. 2-timers glukose: 9,0-11,0 mmol/L.

Anonymkode: 1b9e5...b49

Ja, derfor jeg stussa😂Så ut som at det stod 0,0 i helsekortet. 

takk for svar!

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...