AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Jeg har to barn på 1,5 år og 3,5 år. De sover helt elendig begge to. Det har de alltid gjort. Jeg er alenemor og student, og jeg og barnefar har ca 70/30. Jeg har hele tiden tenkt på sovemedisin, men hørt mye negativt. Det e mye dårlig søvn i familien til barnefar, hvor flere måtte ty til sovemedisin. Jeg synes det er rart at helsesøstrene vi har hatt aldri har foreslått sovemedisin eller noe til tross for at de alle har vært sjokkerte over hvor dårlig begge barna sover. Det gjelder både dag og natt. Jeg vet om flere med barn med mindre søvnproblemer enn mine som har brukt sovemedisin (og det funket). men nå er jeg faktisk så sliten og lei av nattevåk og lite søvn, at jeg går fullstendig fra vettet. Jeg er så sint at jeg rister nesten hver natt. jeg har lest tusenvis av bøker og artikler om søvn, men det er ikke noen ting som hjelper. Barna mine sovnet for kvelden for 2,5 timer siden, og har siden da våknet mer enn jeg har klart å telle. Begge to. Eldste nekter å sove alene i si seng (hun sovner der, men kommer alltid inn til meg på natt). Ender alltid opp med begge i min seng. Jeg har ikke energi til å ta noen kamper, jeg husker nesten ikke nettene lenger fordi alt går av seg selv. Jeg er så vant til det at alt går automatisk. Men jeg er møkklei av å ikke få en eneste kveld for meg selv, og ikke få en eneste natt sammenhengende søvn. Jeg går rundt som en zombie og føler ikke at jeg fungerer lenger. Jeg glemmer ting hele tiden, orker aldri noe og er bare konstant sliten og lei. Kjenner jeg sliter med å glede meg over ting og er redd jeg begynner å bli deprimert. hva bør jeg gjøre? Hvem bør jeg kontakte? Lege eller helsesøster? Er det noen som har noen tips Og råd de vil dele? Beklager langt og sytete innlegg, men jeg er så sliten og lei!!!😭 Anonymkode: e3471...563 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Ingen råd, desverre, annet enn gå til legen. Sender deg en stor klem og håper noen her inne kan komme med tips💙 Anonymkode: 61424...4fd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Helsesøster først. Og ikke vent på at hun/han skal ta opp sovemedisin men gjør det selv. Får du ingen respons der kan du gå videre til fastlegen. Jeg ser ikke lett på å gi sovemedisin til barn men her blir det et valg mellom en utslitt mor eller medisinerte barn. Anonymkode: 19c8a...073 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 Det finnes reseptfri melatonin på apotek eller helsekost. De bør heller ikke få komme inn til deg om natten. Be de gå tilbake å sove i sengen sin. Anonymkode: d6ac0...65f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Hadde droppet helsesøster og gått rett til lege. Legen kan skrive resept, ikke helsesøster. Vi måtte gjennom masse pes fordi vi gikk til helsesøster først når det gjaldt søvn. Når vi endelig dro til legen var det en kort prosess. Anonymkode: 4d391...e54 12
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Ikke lett når barna ikke vil sove! Been there! Du har sikkert fått mange tips. Nå var ikke vårt barn så gammelt, men her la jeg merke til at ungen sov bedre i reisesenga. Jeg brukte lang tid på å undre hvorfor... helt til jeg kjente på madrassene. Da fant jeg ut at madrassen var for myk... Har du prøvd å heve hodepartiet litt? Om barna har store mandler/polypper, kan det være tyngre å puste. Har du vurdert sånn tyndepose? Du har sikkert fått mange tips allerede😘 Anonymkode: c91bf...de5
Pentagon Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Prøv melatonin som noen sier her, fås kjøpt reseptfritt på helsekost. Funket som ei kule på min vennindes barn. Og har en annen venninne som har fått god hjelp av en som kaller seg for sove Karin, bare å Google det😊 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 Forsøk reseptfri melatonin på apoteket. Jeg var selv et barn som slet med søvn og melatonin hjalp. Anonymkode: 9df0e...d7d
Guddla Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 Var samme situasjon hos meg for 9 år siden. Melantonin ble min bestevenn! Var helt på felgen, så gikk til legen og forklarte situasjonen. Fikk da resept på Melantonin(fantes ikke reseptfrie da) og vi fikk en ny tilværelse. Begge barna sovnet fint o. Kvelden og sov nesten hele natten i egen seng. Kom inn til meg mellom 04.00 og 06.00, men la seg rett til å sove igjen i min seng så da orket jeg ikke bry meg med det. Våknet uthvilt alle 3 og alle hadde mye trivelige dager. Helt fantastisk. Huske ikke helt hvor lenge de fikk det, men sluttet etter en sund og da var det som den nye rutinen var ferdig satt så de fortsatte slik. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 Gå til legen! Vi fikk et nytt liv etter vi begynte med melatonin til vår 3åring. Han var ille plaget og brukte 1-3 timer på innsovning hver kveld, og det samme hvis han våknet om natten. Anonymkode: 0ca6e...360 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Hvordan gir dere melatonin til så små barn? Kan man knuse tabletten? Anonymkode: c680d...d35
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Man bør rådføre seg med lege før man gir melatonin til barn, selv om det er reseptfritt. Melatonin er i utgangspunktet ikke godkjent for bruk av barn/ungdom under 18 år. Anonymkode: a015f...14e 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gir dere melatonin til så små barn? Kan man knuse tabletten? Anonymkode: c680d...d35 Jeg bruker flytende melatonin. Pipetten har målestrek både for voksne og barn (0,5 ml til voksne, tilsvarer 1 mg melatonin, 0,2 ml til barn) Men som bruker over her sier, snakk med lege først. Det er viktig! Anonymkode: 080ea...67d 2
våren14 Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn på 1,5 år og 3,5 år. De sover helt elendig begge to. Det har de alltid gjort. Jeg er alenemor og student, og jeg og barnefar har ca 70/30. Jeg har hele tiden tenkt på sovemedisin, men hørt mye negativt. Det e mye dårlig søvn i familien til barnefar, hvor flere måtte ty til sovemedisin. Jeg synes det er rart at helsesøstrene vi har hatt aldri har foreslått sovemedisin eller noe til tross for at de alle har vært sjokkerte over hvor dårlig begge barna sover. Det gjelder både dag og natt. Jeg vet om flere med barn med mindre søvnproblemer enn mine som har brukt sovemedisin (og det funket). men nå er jeg faktisk så sliten og lei av nattevåk og lite søvn, at jeg går fullstendig fra vettet. Jeg er så sint at jeg rister nesten hver natt. jeg har lest tusenvis av bøker og artikler om søvn, men det er ikke noen ting som hjelper. Barna mine sovnet for kvelden for 2,5 timer siden, og har siden da våknet mer enn jeg har klart å telle. Begge to. Eldste nekter å sove alene i si seng (hun sovner der, men kommer alltid inn til meg på natt). Ender alltid opp med begge i min seng. Jeg har ikke energi til å ta noen kamper, jeg husker nesten ikke nettene lenger fordi alt går av seg selv. Jeg er så vant til det at alt går automatisk. Men jeg er møkklei av å ikke få en eneste kveld for meg selv, og ikke få en eneste natt sammenhengende søvn. Jeg går rundt som en zombie og føler ikke at jeg fungerer lenger. Jeg glemmer ting hele tiden, orker aldri noe og er bare konstant sliten og lei. Kjenner jeg sliter med å glede meg over ting og er redd jeg begynner å bli deprimert. hva bør jeg gjøre? Hvem bør jeg kontakte? Lege eller helsesøster? Er det noen som har noen tips Og råd de vil dele? Beklager langt og sytete innlegg, men jeg er så sliten og lei!!!😭 Anonymkode: e3471...563 Huffda... Det er vanskelig å gi råd uten mer konkret info... Har du prøvd å legge begge i din seng? Bare ha en stor seng der alle sover sammen? Kanskje dere bare...sover? Sliåpper å våkne masse for å finne ut hvor mamma er etc? Kan de ha matallergi av noe slag? Melkeallergi? Laktoseintoleranse? De melkerelaterte allergiene er både arvelige og går direkte å klusser med søvnsentret i hjernen (ref min geniale osteopat som anbefalte oss å kutte melkeprodukter på lillesøster for se om hun da fant roen - beste rådet jeg NOENSINNE har fått! Men helsestasjon og fastlegen var HELT kunnskapsløse om dette og sa bare "oi så fint at det hjalp da!"). Så mtp en mulig arvelig faktor så kan det være eksempel på en årsak. Å lete etter årsak er alltid lurere enn å bare behandle symptomet. Med mindre man klarer å være så bevisst at man gjør begge deler, men medisinene blir fort en "sovepute" fordi det sikkert funker. Men klar, man kan helt sikkert også ha forstyrrelser i hormonproduksjon og faktisk få for lite eller feil produksjon av melatonin. Og det kan antagelig også være arvelig. Hva sier fastlegen? Har dere blitt henvist til barnelege? Hvis ikke kan du kreve det, for fastleger er ikke eksperter - de må vite litt om alt. Og skal henvise videre ang det de ikke kan. Hormonforstyrrelser er nok en av tingene fastlegene neppe er eksperter på. Men ville klart fått noen gode medisinske vurderinger før man kjører på med sovemedisn eller tilskudd av hormoner. Og ja, melatonin ER et hormon, så om det er problemer med det der så er det verdt å få det undersøkt.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 Håper virkelig dere har prøvd SAMSOVING!? Er helt sjokkerende et en del norske foreldre heller medisinerer barna sine enn å prøve det mest naturlige av alt, å sove SAMMEN! Har dere prøvd det, så gå gå til fastlegen. Anonymkode: 979d1...7ef 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 Få henvisning til Pediater (barnelege) hos fastlegen! Anonymkode: 979d1...7ef
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper virkelig dere har prøvd SAMSOVING!? Er helt sjokkerende et en del norske foreldre heller medisinerer barna sine enn å prøve det mest naturlige av alt, å sove SAMMEN! Har dere prøvd det, så gå gå til fastlegen. Anonymkode: 979d1...7ef Jeg er ikke TS men vi har samsovet i ca 2 år men da sover vi foreldrene veldig dårlig. For man våkner av at ungen snakker, tenker og lager lyder i søvne, sparker, snur seg, arm i munnen, fot i puppen osv. Vår turner voldsomt i søvne. Når hn sover alene i dobbeltsenga før vi legger oss bruker hn hele senga. Anonymkode: c680d...d35 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #18 Skrevet 12. august 2020 På 10.8.2020 den 13.10, AnonymBruker skrev: Håper virkelig dere har prøvd SAMSOVING!? Er helt sjokkerende et en del norske foreldre heller medisinerer barna sine enn å prøve det mest naturlige av alt, å sove SAMMEN! Har dere prøvd det, så gå gå til fastlegen. Anonymkode: 979d1...7ef Vi ender alle 3 opp i senga mi i løpet av natten og da sover de bedre, men jeg sover helt elendig. Jeg har ikke stor nok seng(har ikke plass til større heller). Det blir sinnsykt varmt, og de faller på gulvet selv om det bare er fotenden de kan falle ned. vil at de skal sove i egne senger (har samsovet hele og halve netter helt siden eldste ble født, så ja har prøvd). Anonymkode: e3471...563
Nerine_ Skrevet 12. august 2020 #19 Skrevet 12. august 2020 På 10.8.2020 den 13.10, AnonymBruker skrev: Håper virkelig dere har prøvd SAMSOVING!? Er helt sjokkerende et en del norske foreldre heller medisinerer barna sine enn å prøve det mest naturlige av alt, å sove SAMMEN! Har dere prøvd det, så gå gå til fastlegen. Anonymkode: 979d1...7ef Du skjønner vel at samsoving ikke fungerer optimalt for alle mennesker? Alle klarer ikke å sove godt med armer og ben slått i ansiktet hele natta. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 Fra Forskning.no https://forskning.no/adhd-barn-og-ungdom-medisiner/sovnproblemer-hos-sma-barn-kan-vaere-tidlig-tegn-pa-adhd/1713304 Anonymkode: 7a1a4...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå