Gå til innhold

Dere som har hatt svangerskapsforgiftning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merket dere at blodtrykket gikk jevnt oppover jo lengre man kom i svangerskapet? 

Jeg hadde blodtrykk på 123/70 på første kontroll, 123/73 på andre kontroll og nå 127/78 på tredje kontroll. 

Har mye svangerskapsforgiftning i familien, så føler at jeg bare venter på at det skal smelle til hos meg 🤷‍♀️😬

Er 26 uker på vei btw. 

Anonymkode: a8f93...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt blodtrykk steg jevnt, men jeg tørr ikke si om det er slik for alle. Når jeg var 26 uker på vei hadde jeg med begge to forhøyet blodtrykk, jeg hadde hodepine, ødemer (la på meg 1 kg i uka) og synsforstyrrelser (gule kuler eller lyn).

Har du andre symptomer på sv.f.?

Du gjør rett i å se etter symptomer, for det kan være arvelig

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ablaze skrev:

Mitt blodtrykk steg jevnt, men jeg tørr ikke si om det er slik for alle. Når jeg var 26 uker på vei hadde jeg med begge to forhøyet blodtrykk, jeg hadde hodepine, ødemer (la på meg 1 kg i uka) og synsforstyrrelser (gule kuler eller lyn).

Har du andre symptomer på sv.f.?

Du gjør rett i å se etter symptomer, for det kan være arvelig

Ikke foreløpig. Syns jeg er vel sliten og gåen i hodet til å "bare" være 26 uker, men antar at det ikke har noe med det å gjøre. Men hvis det viser enda høyere ved neste kontroll om noen uker så begynner jeg å bli bekymret 😬

Anonymkode: a8f93...7f9

Skrevet

Når jeg leser blodtrykkene dine igjen så er de helt fine! Enn så lenge har du ingenting å være bekymret for! Forhøyet blodtrykk er minst 145/90 (mitt var 192/120 på det høyeste).

En har som regel flere enn et symptom når svangerskapsforgiftning blir påvist (dvs du må ha både forhøyet BT og protein i urin for at det skal kvalifisere til det). Men det er ikke sikkert du får så mange av de andre vanlige symptomene (selv om de fleste har flere av dem), så vær obs.

Siden du har sv.f. i familien så er det litt større sjangs for at du kan få det, men det er ikke en garanti. Vær obs på kroppens signaler og ring føden om du er engstelig. Ta alltid med urinprøve om du skal til lege. Nyt tiden med baby i magen og spør om du lurer på noe

AnonymBruker
Skrevet

Du har helt fint blodtrykk. Det hadde jeg også frem til uke 30. Merket det pga hevelser, flimmer foran øynene og hodepine. Blodtrykket var da på 160/115

Anonymkode: 6cefe...39c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk målt laveste blodtrykk under svangerskapet på kontrollen rett før svangerskapsforgiftningen ble påvist. Da hadde jeg 0 p i blod og ganske lavt trykk. 

Stigende blodtrykk er vanlig hos friske gravide utover i svangerskapet også, så selv om ditt skulle stige enda mer, så betyr ikke det at det må være svangerskapsforgiftning.

Men når det er sagt så er det fint å være obs på symptomene da det kan komme brått hos noen. 

Anonymkode: 9b037...b60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt sv.forgiftning i 2 av 3 svangerskap. 

Har hatt stigende blodtrykk i alle 3 svangerskapene. 

Anonymkode: 126b9...1cd

AnonymBruker
Skrevet

Mitt blodtrykk steg fra helt fint til alt for høyt over halvannen uke eller noe, i uke 36. Det er seks år siden, så jeg husker ikke tallene nøyaktig. Mener å huske at undertrykket var litt høyt på kontrollen i uke 36 (undertrykk rundt 90), og at jeg derfor sjekka blodtrykket to-tre ganger i uka etter det. Hadde vel spor i urinen fredag i uke 37, men det hadde økt til 2+ på mandagen i uke 38. Da var vel undertrykket på mellom 90 og 100. Ble sendt rett fra jordmorkontroll til sykehuset, og der ble jeg innlagt. Fikk blodtrykksmedisiner som hjalp litt, men stadig større utslag på proteiner. Ble derfor satt igang på onsdag. Kroppen min var ikke særlig samarbeidsvillig, så etter fire dager med diverse igangsettingstiltak endte det i hastesnitt lørdag kveld. 

Hadde aldri hodepine, vondt i magen e.l, så den eneste måten jeg kunne merke at det var noe feil var at jeg la på meg noe helt sinnsykt med vann. Fullt utslag på ødemer, leggene så ut som tømmerstokker og det eneste jeg fikk på meg var slippers. 

Blodtrykket ditt er helt fint forresten :) Det er ikke definert som høyt før det er 140/90.

Anonymkode: 5230c...29e

Skrevet

Hos meg steg det brått. Jeg ligger litt lavt til vanlig, rundt 105/80, og i svangerskapet la det seg rundt normalen. Var så på kontroll hvor det plutselig lå på 150/90. Hadde hodepine samtidig. Fikk blodtrykksmedisiner og da stabiliserte det seg på rundt 140/90. Hadde ikke flere symptomer på en stund, men han i magen vokste sakte og pga morkakesvikt ble han tatt med akutt ks i uke 33. Først dagen etter ks fikk jeg flere symptomer. Store smerter under ribbeina, hodepine, kvalme og blodtrykk på 180/115. Gikk heldigvis over i løpet av noen døgn på barsel. 

Blodtrykket ditt er som nevnt her helt fint, men er jo uansett greit å kontrollere ofte ettersom det er historie i familien din med svangerskapsforgiftning😊

Anonymkode: cd859...d76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...