AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Helt ærlig, gir dere grøt uten å ta på sukker og kanel og sånn? For det føles så unaturlig å gjøre. hørte fra ei at man skal ikke gi babyen noe man ikke ville spist selv og syns det var så godt sagt. men jeg kunne aldri spist grøt uten å ha noe sukker på, så jeg pleier å ta på litt. er det helt feil? Anonymkode: 7d868...bd7
Sheik Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Ja. Jeg ga grøt uten sukker på frem til det ble slutt med babygrøt. Da begynte jeg å lage havregrøt med litt yoghurt og bær (blåbær, bringebær, ripsbær eller bjørnebær). Den dag i dag ber hun ennå om å få dette til kveldsmat. Tror nok dette handler mer om deg enn barnet ditt. Barna har ikke behov for sukker om de ikke har smakt grøt med sukker før. 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 det er jo ikke unaturlig for ungen. Jeg har hørt noe annet enn deg: ikke påfør barna din egen kresenhet, la de smake på alt og bestemme seg selv. Vet ikke hvor gammelt ditt barn er, men siden du skriver i baby-delen av forumet antar jeg under 1 år. Da opplyser jeg om at vanlig kanel er skadelig for små barn, og hvis du skal bruke kanel så skal du bruke Ceylon kanel som har mindre av det skadelige stoffet jeg ikke husker navnet på for øyeblikket. Anonymkode: 32ef5...808 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: det er jo ikke unaturlig for ungen. Jeg har hørt noe annet enn deg: ikke påfør barna din egen kresenhet, la de smake på alt og bestemme seg selv. Vet ikke hvor gammelt ditt barn er, men siden du skriver i baby-delen av forumet antar jeg under 1 år. Da opplyser jeg om at vanlig kanel er skadelig for små barn, og hvis du skal bruke kanel så skal du bruke Ceylon kanel som har mindre av det skadelige stoffet jeg ikke husker navnet på for øyeblikket. Anonymkode: 32ef5...808 Hun er 10 måneder nå ja. jeg er ikke kresen, men spiser ikke grøt uten kanel og sukker, det smaker jo ingenting uten. Helst smør også, men min baby liker ikke så godt smør så det tar jeg ikke på. men skjønner ikke, man kan ikke gi kanel? Syns det er kanel i mange babyprodukter jeg? Blir helt forvirra, det er så mye de ikke skal ha. Har hørt spinat også, men så ser jeg babymat med spinat. ts Anonymkode: 7d868...bd7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Det korte svaret er nei, hun får ikke sukker på grøten, innimellom kanel (kommer an på hva annet jeg har oppi). En ting å huske på er at smaksløkene til små barn og babyer er mye mer forsterket enn våre, og dermed vil mat som er smakløs for vår del vil smake mer for dem. Her har frøkna fått havre/hirsegrøt, hjemmelaget, med smør (blandet inn så det smelter) og tilsatt most frukt som svisker, daddel, aprikos, eple, pære osv. Nå som hun er større kan det oftere være litt kanel, rosiner eller bær. Anonymkode: e110a...1db 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Hun har fått et par ganger, men det er fordi jeg ikke har hatt noe annet tilgjengelig. Jeg pleier å lage eplemos å ha ved siden av, og så blander jeg peanøttsmør inni grøten for ekstra energi 😊 Dadler eller rosiner og bær er også godt å ha oppi ☺️ Anonymkode: 6b46f...69f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Har ikke sukker eller kanel på. Men hender at hun får litt frukt i eller ved siden av grøten til frokost. Anonymkode: c1401...26c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 hva slags grøt? du mener ikke babygrøt håper jeg? den er jo veldig søt fra før av. Anonymkode: 3dab7...d82 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er 10 måneder nå ja. jeg er ikke kresen, men spiser ikke grøt uten kanel og sukker, det smaker jo ingenting uten. Helst smør også, men min baby liker ikke så godt smør så det tar jeg ikke på. men skjønner ikke, man kan ikke gi kanel? Syns det er kanel i mange babyprodukter jeg? Blir helt forvirra, det er så mye de ikke skal ha. Har hørt spinat også, men så ser jeg babymat med spinat. ts Anonymkode: 7d868...bd7 Dette må være troll, ingen er så imbesile at de har sukker på grøten til en baby? Du kan jo f.eks. mose litt banan og ha på grøten, røre i noen blåbær, raspe litt eple på etc, hvis du vil variere smaken. Siden du nå har lært ungen din å like sukker allerede så vil hun sikkert ikke spise den uten noe søtt på lenger Anonymkode: eb38f...8b1 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 Jeg lager hjemmelaget grøt av hirse og havre, som flere andre her har jeg litt fruktmos i eller ved siden av. Innimellom har jeg også en liten dæsj ceylon kanel i, det er godt til eple, pære eller banan. Føler ikke jeg trenger å gi baby noen ekstra sukker. Andre moser er aprikos, sviske, fersken, mango, nektarin. Eple og pære skreller jeg og koker møre før jeg moser (fjerner også stilk og kjerne), aprikos og sviske kjøper jeg økologisk slik at jeg ikke trenger å bløtlegge de, disse kokes også møre før jeg moser. Mango, fersken, nektarin og banan moser jeg uten å koke først. Anonymkode: aa047...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 https://bramat.no/kosthold/matvarer/1235-sa-mye-kanel-kan-du-spise Altså, babygrøtene er jo naturlig søte, og en baby savner jo ikke noe den ikke har smakt før.. For Guds skyld ikke salt maten til ungen som du ville gjort til deg selv heller da 🙄 Anonymkode: 646e4...5df 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 Hva? Sier ikke det seg selv? Hva tilfører sukker og kanel, annet enn smak og giftige stoffer? Og du bør slutte med all grøt til spedbarn tvert, sukker eller ei. Likte dette innlegget av Marte Kroghus: https://m.facebook.com/marikrogshushelse/?_ft_=top_level_post_id.2844269315696511%3Acontent_owner_id_new.406004356189698%3Aphoto_id.2844269315696511%3Astory_location.4%3Astory_attachment_style.photo&__tn__=%2Cg Anonymkode: 61805...2eb 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må være troll, ingen er så imbesile at de har sukker på grøten til en baby? Du kan jo f.eks. mose litt banan og ha på grøten, røre i noen blåbær, raspe litt eple på etc, hvis du vil variere smaken. Siden du nå har lært ungen din å like sukker allerede så vil hun sikkert ikke spise den uten noe søtt på lenger Anonymkode: eb38f...8b1 Ja, må være troll. Noe annet går ikke an. Sukker til en baby på 10 måneder 🙈 Anonymkode: c64b4...6b5 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Nei, har ikke sukker på grøten til en baby. Men moste innimellom litt frukt som jeg hadde i grøten for å gi mer smak. Anonymkode: c0455...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 Har ikke ramlet meg inn å ha sukker på grøten til så små unger.. Det blir helt feil å ta målestokk av din EGEN smakssans. Det er jo ikke DU som spiser den? Det blir jo det samme med salt; salter du babymaten som du salter din egen?? Jeg synes lapskaus uten salt er helt tragisk, men ungen er jo ikke vant til noe annet, og spiser glad og fornøyd. Anonymkode: e1173...a60 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: hørte fra ei at man skal ikke gi babyen noe man ikke ville spist selv og syns det var så godt sagt. Anonymkode: 7d868...bd7 Dette syns jeg var et dårlig råd. Anonymkode: c0455...bc8 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 Det faller meg ikke naturlig å servere babyen risgrøt med sukker og kanel nei Havregrøt eller ferdigkjøpt babygrøt trenger da ikke kanel og sukker for å smake godt? Forstår ikke helt problemstillingen? Anonymkode: 5a510...4ac
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig, gir dere grøt uten å ta på sukker og kanel og sånn? For det føles så unaturlig å gjøre. hørte fra ei at man skal ikke gi babyen noe man ikke ville spist selv og syns det var så godt sagt. men jeg kunne aldri spist grøt uten å ha noe sukker på, så jeg pleier å ta på litt. er det helt feil? Anonymkode: 7d868...bd7 Det handler jo om «dårlig» mat, typ feks mat som har liggi i kjøleskapet for lenge osv.. ikke om mildere mat/mat med mindre smak enn det vi voksne er vant til 🤦🏼♀️ Du spiser vel ikke akkurat middagsglass til middag du heller? Anonymkode: 646e4...5df 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #19 Skrevet 10. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er 10 måneder nå ja. jeg er ikke kresen, men spiser ikke grøt uten kanel og sukker, det smaker jo ingenting uten. Helst smør også, men min baby liker ikke så godt smør så det tar jeg ikke på. men skjønner ikke, man kan ikke gi kanel? Syns det er kanel i mange babyprodukter jeg? Blir helt forvirra, det er så mye de ikke skal ha. Har hørt spinat også, men så ser jeg babymat med spinat. ts Anonymkode: 7d868...bd7 Litt kanel eller spinat av og til går fint. Hvilke barnematprodukter inneholder kanel? 🙂 Anonymkode: 5a510...4ac
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #20 Skrevet 10. august 2020 Ga uten rent sukker, men blandet i feks hjemmelaget fruktmos. Anonymkode: 7ecfe...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå