Gå til innhold

Kan man bruke ektefelles handicap-bevis i bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å parkere på handikap-plasser når ektefellen som er ufør ikke er med? 
Kjenner en som gjør det, h*n mener det er lov.. 

Anonymkode: 76177...2f9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å parkere på handikap-plasser når ektefellen som er ufør ikke er med? 

Du har ikke bruk for handicap plassen når han ikke er med vel, så nei.. 

• Liker 7
Skrevet

Nei, selvsagt ikke.  Det burde være innlysende!  :rolleyes:

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke lov nei. Ved kontroll må man vise baksiden av kortet, der står det hvem beviset er utstedt til. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er misbruk, og jeg tror det kan føre til at parkeringstillatelsen blir inndratt hvis det blir oppdaget.

Anonymkode: 6380a...8fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kortet er knyttet til dem handikappede personen, ikke bilen. Så nei. 

Anonymkode: 40f19...61b

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg parkerer ofte på handikapplass utenfor lege og fysio uten at mannen er med. Så går jeg inn og henter min handikappede mann. De som ser meg tror sikkert jeg misbruker mannens kort til å parkerte selv. Alt er ikke alltid slik det ser ut

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kortet er knyttet til personen. Men som en skriver over her, å bruke kortet når det er fordi du skal hente en person, så er det jo pga personen. 

Jeg har HC-kort og bruker det bare når jeg trenger det - eller når jeg får gratis parkering. På gode dager bruker jeg vanlig parkeringsplass.

Anonymkode: 309bf...1e4

• Liker 5
  • 2 år senere...
Skrevet

Jeg ser dette er en gammel tråd, men jeg lurte på noe av det samme, så sender tråden opp igjen. Min mann har HC-kort, jeg har ikke. Men nå er jeg veldig dårlig til beins. Jeg har en time på et sykehus hvor parkeringsplassen er for langt unna til at jeg klarer å gå, og alternativene mine er enten dyr taxi både til/fra, eller låne mannens HC-kort denne ene gangen sånn at jeg kan kjøre selv og parkere på HC-plass like ved inngangen. Jeg vet jo det ikke er lov, men hvor krise er det at jeg gjør dette denne ene gangen, i en spesiell situasjon?

Anonymkode: f09a0...404

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser dette er en gammel tråd, men jeg lurte på noe av det samme, så sender tråden opp igjen. Min mann har HC-kort, jeg har ikke. Men nå er jeg veldig dårlig til beins. Jeg har en time på et sykehus hvor parkeringsplassen er for langt unna til at jeg klarer å gå, og alternativene mine er enten dyr taxi både til/fra, eller låne mannens HC-kort denne ene gangen sånn at jeg kan kjøre selv og parkere på HC-plass like ved inngangen. Jeg vet jo det ikke er lov, men hvor krise er det at jeg gjør dette denne ene gangen, i en spesiell situasjon?

Du har ikke lov nei. Du kan bestille taxi gjennom pasientreiser (tror fastlegen din kan), da betaler du bare egenandel på ca 150 kr pr tur.

Jeg har selv gått med nyoperert kne på krykker, vet hvor slitsomt det er. Men du kan ikke utnytte systemet. Jeg ville ikke gjort det selv.

Anonymkode: afe06...19f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nope, det er verken lov eller greit! Har mannen din fått det som sjåfør kan han bruke det når han kjører selv eller sitter på med noen, har han fått det som passasjer MÅ han være med i bilen for at det skal kunne brukes!

Så du får få mannen din til å kjøre deg da! Og så får du høre med legen din om du kan søke om ett selv...

Anonymkode: 1fe79...9be

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nope, det er verken lov eller greit! Har mannen din fått det som sjåfør kan han bruke det når han kjører selv eller sitter på med noen, har han fått det som passasjer MÅ han være med i bilen for at det skal kunne brukes!

Så du får få mannen din til å kjøre deg da! Og så får du høre med legen din om du kan søke om ett selv...

Anonymkode: 1fe79...9be

Ja jeg skal søke om å få HC-kort selv, rekker bare ikke ordne det før denne sykehustimen. Ellers, takk for svar.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke lov, men det skal vel en del uflaks til å bli tatt.

Anonymkode: eddc1...0db

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja jeg skal søke om å få HC-kort selv, rekker bare ikke ordne det før denne sykehustimen. Ellers, takk for svar.

I utgangspunktet er det ikke lov. Men om du uansett skal få HC-bevis men det ikke er kommet i posten til den tid, så hadde jeg tatt sjansen. Alternativt kan du be sykehuset ordne med rullestoltransport fra bilen din, om de har frivillige som kan bistå med slikt.

Anonymkode: 0fc2c...706

Skrevet
Pragmatikeren skrev (På 9.8.2020 den 20.56):

Det er ikke lov nei. Ved kontroll må man vise baksiden av kortet, der står det hvem beviset er utstedt til. 

Dette, det hører til personen. Ikke bilen. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er ikke lett og få HC bevis, mye lettere for noen år siden. Har en mann med skader i føttene etter polio som liten. Han fikk blankt avslag, selv om han har fått mer problemer etter han ble eldre.

Anonymkode: 9dc53...246

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er vel i grunn ikke verre enn bot og inndragning av beviset. De kan trekke tilbake beviset ved misbruk.

Anonymkode: eb019...870

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er selvfølgelig forbudt.

Anonymkode: 256d4...0d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du har ikke lov nei. Du kan bestille taxi gjennom pasientreiser (tror fastlegen din kan), da betaler du bare egenandel på ca 150 kr pr tur.

Jeg har selv gått med nyoperert kne på krykker, vet hvor slitsomt det er. Men du kan ikke utnytte systemet. Jeg ville ikke gjort det selv.

Anonymkode: afe06...19f

Det er økt til 167. 

Anonymkode: 99857...92e

• 8 måneder senere...
Skrevet
Gidavmeg skrev (På 9.8.2020 den 21.03):

Nei, men jeg parkerer ofte på handikapplass utenfor lege og fysio uten at mannen er med. Så går jeg inn og henter min handikappede mann. De som ser meg tror sikkert jeg misbruker mannens kort til å parkerte selv. Alt er ikke alltid slik det ser ut

Hvis han har fått det utstedt som passasjer er dette riktig, har han fått det som fører av bilen er dette feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...