AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Er det nok at man går forbi noen som snakker og som er smittet av korona og vet som ikke vet dette selv. Anonymkode: a4db0...e37 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Lurer jeg også på, jobber i dagligvare og synes det er helt grusomt å tenke på at jeg når som helst kan bli smittet. Skulle gjerne sagt opp jobben, men trenger pengene. Anonymkode: 439ae...ecd 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er det nok at man går forbi noen som snakker og som er smittet av korona og vet som ikke vet dette selv. Anonymkode: a4db0...e37 Svært lite som tyder på det. Stort sett må man ha nærkontakt. Det er sikkert en liten teoretisk sjanse, men de fleste som har blitt smittet i Norge har hatt en kjent smittevei, altså at de har blitt smittet via noen de kjenner. Svært få har blitt smittet på offentlige steder. Anonymkode: feac5...ead 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 Så lenge ingen nyser/hoster deg i fjeset. Og du ikke tar deg i fjeset uten å vaske henda først er sjansen liten. Du må sitte å puste i samme luft i 10 min+ Anonymkode: 0f7a9...8f2 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Det er jo selvsagt en viss risiko for smitte der som alle andre steder, men de fleste som smittes gjør det fordi de er nærkontakter med smittede- dvs man tilbringer mer enn 15 min sammen, nærmere enn 2 meter. Dvs er på samme fest, sitter på samme buss, er i samme familie el lign. Anonymkode: b9e89...0c1 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Regnes ikke som nærkontakt før man er sammen over 15min Anonymkode: 09bbe...d59 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det nok at man går forbi noen som snakker og som er smittet av korona og vet som ikke vet dette selv. Anonymkode: a4db0...e37 Muligheten er der, men lite sannsynlig. -Men du kan selvfølgelig bli smittet i butikken hvis du for eksempel tar på en infisert handlevogn, dørhåndtak til melkeskap, håndtak på frysedisker o.l. og siden peller deg i tenna eller biter negler før du har vasket hender/ spritet dem. Og har du greid å bli infisert på butikkrunden så tar du sikkert ned i veska di for å finne frem lommebok, kanskje skal du ha tlf. for å registrere tilbud du har på app, osv. Da hjelper det ikke å sprite hendene etter at varene er pakket og du skal gå, veska di er full av smitte.... Så enkelt er det faktisk å bli smittet. Anonymkode: 1ad13...8ee
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 Med tanke på at dagligvarebutikkene holdt åpne gjennom nedstengningen og smittetallene gikk likevel drastisk ned, så er det ingenting som tyder på at det er særlig sannsynlig å bli smittet når du handler. Anonymkode: a308e...6af 15
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 TS her. Men han ene reiselegen (husker ikke navnet) bruker jo munnbind i butikken. Må jo være noe i det da. Selv har jeg observert folk snakke i mobil med headset i butikken og folk som snakker med hverandre mens kundene må gå igjennom spyttluften mellom dem. Men altså man må tilbringe 15 min med en koronasyk for å bli smittet da eller bli hostet på av en koronasyk slik jeg forstår dere. Anonymkode: a4db0...e37
Djungelvrål Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 Nei, da hadde man hørt om hundrevis av butikkansatte som hadde hatt corona. Det har man ikke. 8
parmanoia Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer jeg også på, jobber i dagligvare og synes det er helt grusomt å tenke på at jeg når som helst kan bli smittet. Skulle gjerne sagt opp jobben, men trenger pengene. Anonymkode: 439ae...ecd 💜 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 Ja om man ikke vasker hendene og spriter mobilen hvis en har tatt på den mens en var ute, vasker varene du har kjøpt når man kommer hjem, så kan man fort bli smittet tenker jeg. Anonymkode: e5794...c48
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Ja om man ikke vasker hendene og spriter mobilen hvis en har tatt på den mens en var ute, vasker varene du har kjøpt når man kommer hjem, så kan man fort bli smittet tenker jeg. Anonymkode: e5794...c48 Det kan skje, men hvis det hadde vært fort gjort ville nok tusenvis av ansatte i bransjen blitt smittet. Har vel egentlig knapt eller aldri hørt om noen tilfeller av smitte på butikk, men det er så klart ikke lett å vite om man ble smittet akkurat der. Med mindre man ellers har vært isolert. Men ansatte ville blitt smittet i hopetall om det var lett. Anonymkode: 9e1e0...9e6 3
Den Sagnomsuste Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 (endret) Ikke i særlig grad, nei. Koronavirus smitter generelt innenfor såkalt klustersmitte/ klyngesmitte (det så man også i forbindelse med SARS). Det vil si at smitten hovedsaklig harver igjennom familier/ idrettslag/ barnehagekohorter/ festdeltakere osv. Tilfeldig smitte forblir lav. Det er klenging og nærkontakt over tid som smitter i størst grad. Når det er sagt så smitter det selvsagt også tidvis lett. En kluster kan likevel være en T-banevogn eller en full buss hvilket er årsaken til at det spres raskt! Endret 9. august 2020 av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #15 Skrevet 9. august 2020 Liten sjanse for å få corona-smitte der så lenge en spriter seg og holder avstand tror jeg. Nærkontakt over flere minutter i klynger er der det smitter.. Anonymkode: ad72c...cfc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 Har du hørt om mange butikker som har stengt ned pga corona her i Norge? Er vel et apotek og en butikk som måtte stenge pga det. Tenk deg at det er 1000 vis av butikker i Norge. Hva trur du sjansen er for å bli smittet TS❓ Den er veldig liten. Jobber selv i dagligvaren og vi har mer kunder innom nå og vi holder fortsatt oppe. Ikke er jeg bekymret for smitte heller. Du lager en bekymring du ikke får gjort noe med. Hva hjelper det deg å tenke slik? Anonymkode: ca64d...3fe 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #17 Skrevet 9. august 2020 Som kunde spriter jeg hendene på vei inn, spriter også av håndtaket på handlevogna. Bruker ikke brødskjærer, forsyner meg aldri av smågodt. Holder ekstra god avstand til de som jobber der. Spriter meg og vogna igjen på vei ut. Tror det skal litt til for å bli smittet der, men er selv glad for å jobbe på sykehus hvor vi har kjent smitte. Anonymkode: 950c1...3dc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #18 Skrevet 9. august 2020 Tilnærmet umulig om ikke noen nyser, hoster eller prater til deg i mange minutter. Om du blir smittet avhenger i stor grad av mengden virus du får i deg. Korte passeringer smitter ikke. Anonymkode: 3e05b...f7d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #19 Skrevet 9. august 2020 Det er kjempelett, det er bare å slikke på alle handlekurvene og panteautomaten! Anonymkode: 68c5f...95e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #20 Skrevet 9. august 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kjempelett, det er bare å slikke på alle handlekurvene og panteautomaten! Anonymkode: 68c5f...95e Ikke hvis du bor på Røros. Anonymkode: f3e6c...38f
Anbefalte innlegg