AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Så fort vi snakker om å stenge skole og barnehage i et par uke i indre østfold så popper redd barna opp og roper om at vi må ta vare på de sårbare barna. Hvorfor i all verden er det så farlig for dem et par uker nå, men 8 uker sommerferie er ikke så farlig... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPGq7R/redd-barna-om-tiltakene-i-oestfold-bekymret-for-saarbare-barn Anonymkode: a05e0...af4 15
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Tydelig at du ikke bryr deg stort om disse barna. «Om de har hatt det jævlig i sommer så må de tåle å ha det jævlig resten av året også». Anonymkode: 9f822...d92 23
Djungelvrål Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Skulle tro en unge led nød om det måtte være hjemme fra barnehagen EN uke lengre. Ja, kjempesynd. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 På sommeren er folk mindre isolert, naboer er hjemme, det er aktiviteter osv. De sårbare barna er litt mer synlig. Anonymkode: b0aa6...4f5 7
Hatsumomo Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Altså, vi snakker 1 uke her. Videreføring av ferien 1 uke for de aller fleste. Herlighet. Hvis Redd Barna skal tre frem i avisene hver eneste gang en skole eller en barnehage stenges ned en periode iløpet av høsten nå, så blir det mye mediatid på dem. Det vil nok virke mot sin hensikt, folk vil gå lei "gnålet". 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Det som er provoserende med at man dytter de "sårbare barna" foran seg er at vi som faktisk jobber for å nå disse sårbare barna møter stadig kuttede tilbud, lite ressursbruk og svært lav motivasjon blant de som fordeler penger for å faktisk hjelpe de sårbare barna. Jeg var veldig spent på skole-oppstart i mai, for jeg regnet med at det ville bli veldig lett å få hjelp til de sårbare barna når vi først var i gang igjen, men de som ropte så voldsomt under nedstenging var ingen steder å se gitt! Jeg er enig i at vi skal være obs på de barna som er spesielt sårbare i den vanskelige samfunssituasjonen vi er i, men jeg skulle ønske det ikke bare var prat. Anonymkode: 45498...916 17
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Ja, disse barna som har blitt utsatt for vold og overgrep i 7 uker, de tåler jo et par uker til... Skjerpings. Det er tydelig at du ikke har noe forutsetning til å sette deg inn i at det finnes barn som har telt dager og timer til de kan komme tilbake på skolen igjen. Jeg er enig i at det er riktig å stenge når smitten stiger, men jeg syntes også at det er en drastisk tiltak og at det må fokuseres på å fange opp de som har det vanskelig og lett faller utenfor. Anonymkode: 6db2c...b70 13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 Det er kanskje ingen barn i Norge som blir mishandlet, fysisk eller psykisk? Vi nordmenn gjør vel ikke sånt? Anonymkode: d59d1...8fa 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, disse barna som har blitt utsatt for vold og overgrep i 7 uker, de tåler jo et par uker til... Skjerpings. Det er tydelig at du ikke har noe forutsetning til å sette deg inn i at det finnes barn som har telt dager og timer til de kan komme tilbake på skolen igjen. Jeg er enig i at det er riktig å stenge når smitten stiger, men jeg syntes også at det er en drastisk tiltak og at det må fokuseres på å fange opp de som har det vanskelig og lett faller utenfor. Anonymkode: 6db2c...b70 Men er det riktig at dette skal stoppe tiltak i en pandemi? Som kan gå ut av kontroll? Vi snakker om stenging i 1-2 uker. Da burde man heller sette iverk andre tiltak for å nå ut til de sårbare barna. Anonymkode: a05e0...af4 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 For øvrig så kan dette tema fint debatteres uten at HI må være nedlatende. Anonymkode: d59d1...8fa 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fort vi snakker om å stenge skole og barnehage i et par uke i indre østfold så popper redd barna opp og roper om at vi må ta vare på de sårbare barna. Hvorfor i all verden er det så farlig for dem et par uker nå, men 8 uker sommerferie er ikke så farlig... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPGq7R/redd-barna-om-tiltakene-i-oestfold-bekymret-for-saarbare-barn Anonymkode: a05e0...af4 De åtte ukene kommer jo i tillegg til dette! Ja, dette er et reelt problem, og ikke noe «kort». Anonymkode: d7e6d...5fd 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For øvrig så kan dette tema fint debatteres uten at HI må være nedlatende. Anonymkode: d59d1...8fa Jeg beklager hvis jeg kom ut som nedlatende. Jeg har et barn selv som er avhengig av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen og jeg føler at ingen bryr seg om de som trenger noe ekstra resten av året, men når det er snakk om nedstengning så brukes det som et kort for å holde ting åpent. Vi mistet mye hjelp når vi kom tilbake fra nedstegningen i mai fordi ressursene ble fordelt på kohortene istedet for timene vi var innvilget. Ts Anonymkode: a05e0...af4 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 Redd Barna burde heller fortelle folk hvordan de kan hjelpe, i stedet for å rope om å åpne skolene under en pandemi. Alle som har overskudd; bli avlastningshjem, hjelp ungdommene deres å bli støttekontakt, hold et våkent øye på barna i nabolaget og skoleklassen, gjør hva som helst. Partneren min har f.eks. laget en klubb for alle barna på stedet her vi bor nå under koronaen, og vi merket raskt hvilke som trengte litt ekstra oppmerksomhet. Det har ført med seg mye positivt. Veldig mange barn lider i stillhet, fordi ingen enten ser dem, eller ikke tør å gjøre noe. Anonymkode: 068a3...54b 7
spegel Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 Tenker at man har mer å vinne på å stenge høgskoler og universiteter. Det er jo vekst i smitte blant unge voksne nå. Det vil ikke hjelpe noe med fadderuker og fulle auditorier. 4
anonym 4545 Skrevet 9. august 2020 #15 Skrevet 9. august 2020 4 minutter siden, spegel skrev: Tenker at man har mer å vinne på å stenge høgskoler og universiteter. Det er jo vekst i smitte blant unge voksne nå. Det vil ikke hjelpe noe med fadderuker og fulle auditorier. Absolutt en fornuftig tanke
Honey Dew Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydelig at du ikke bryr deg stort om disse barna. «Om de har hatt det jævlig i sommer så må de tåle å ha det jævlig resten av året også». Anonymkode: 9f822...d92 Hvorfor er det så grusomt for barn å ha sommerferie? Trodde det gjorde dem glade jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #17 Skrevet 9. august 2020 Nei, dette er ikke noe "kort". Og det finnes mange typer sårbarhet, og mange grader. I tillegg til barn som lider under dårlig omsorg, har man barn med utfordringer som normalt sett ivaretas via skole og bhg (min venninnes sønn, bl.a, han har store lærevansker. Hun får ikke akkurat pedagogiske ressurser levert på døra når hun skal drive hjemmeundervisning, og det går utover gutten). Slike som oss: en velfungerende og ressurssterk familie som nå er rammet av alvorlig sykdom. Våre barn er ikke sårbare per se, men herregud, den første koronatiden holdt virkelig på å knekke oss. Så har det vært sommerferie, og vi karret oss igjennom den, men tanken på en ny nedstengning gjør meg helt uvel. Det finnes ingen instans som hjelper til, så far er på sykehuset mandag og torsdag og ufaglært lærer resten av tiden, mens mor skifter bleier, hysjer på treåringen og prøver å delta på Teams-møte samtidig. Ikke kom og fortell meg at dette er en tulleproblematikk?! Andre familier kan oppleve nye utfordringer rundt konflikt/brudd og problemstillinger som bare eskalerer jo mindre normal hverdagen blir. Vi har barn som ikke lærer norsk andre steder enn på skolen og i barnehagen. Så nei, dette er ikke noe "kort". Og selv om jeg er enig i at en uke neppe velter lasset for særlig mange, men det er jo totalbildet som teller, det burde ikke være vanskelig å forstå. Pluss usikkerheten om det kan bli langvarig. Anonymkode: 6f459...fe1 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #18 Skrevet 9. august 2020 I min kommune stengte barnevernet alt av hjelpetiltak 12. mars, fordi man bare skulle være sammen med egen familie. For mange av de sårbare barna var dette verre enn at skolen stengte. Men jeg så ikke noe i media om det... Anonymkode: 9a69d...8a1 4
Drizzt Skrevet 9. august 2020 #19 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så fort vi snakker om å stenge skole og barnehage i et par uke i indre østfold så popper redd barna opp og roper om at vi må ta vare på de sårbare barna. Hvorfor i all verden er det så farlig for dem et par uker nå, men 8 uker sommerferie er ikke så farlig... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPGq7R/redd-barna-om-tiltakene-i-oestfold-bekymret-for-saarbare-barn Anonymkode: a05e0...af4 Begge er farlige. Det er mange forskjellige grupper sårbare barn og det er ikke tilfeldig at de kalles sårbare. Det er fordi de reagerer negativt på endringer og brudd i rutinene. Ta for eksempel barn med kognitive funksjonshemninger som er helt avhengige av rutiner, forutsigbarhet og intensiv opplæring for å mestre ting funksjonsfriske barn mestrer av seg selv. Alle brudd i rutinene og ''timeplanen'' fører til noen trinn tilbake i utviklingen, tapte ferdigheter og at man må starte på nytt. For disse barna er lange opphold vekk fra barnehage og skole negative - enten det er snakk om koronastengt i nesten 2 måneder, eller sommerferie. For noen familier er sommerferie noe man gleder seg til, for andre - noe man gruer seg til. Og det er bare 1 gruppe sårbare barn. Ta barna med utrygge hjem, barna som trenger en trygg arena som skolen og barnehagen er for å ta en pause fra krisen hjemme. Eller barna som rett og slett ikke har andre muligheter for sosialisering og læring enn på skolen eller i barnehagen. Nyttig å tenke litt utenfor sin A4 familie og innse at det er mange der ute som har andre behov enn deg og dine. 2
Gjest AineAvive Skrevet 9. august 2020 #20 Skrevet 9. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min kommune stengte barnevernet alt av hjelpetiltak 12. mars, fordi man bare skulle være sammen med egen familie. For mange av de sårbare barna var dette verre enn at skolen stengte. Men jeg så ikke noe i media om det... Anonymkode: 9a69d...8a1 Helt enig! Nå er ikke jeg noen stor fan av barnevernet, men det skal da ikke være skolen som er eneste "overvåker" og omsorgsanstalt? Lærere skal undervise, det er det de er utdannet til å gjøre. Jeg synes det er litt ubehagelig med denne "overvåker" oppgaven skolene har fått. Hvor er hjelpeinstansene i sommerferien? Er bortsett fra dette enig i at høyskoler og eventuelt vgs bør stenge før skoler. Det er blant ungdom smitten sprer seg mest nå. De klarer jo ikke slutte å feste, skulle tro de var blitt alkoholavhengige allerede nå.
Anbefalte innlegg