AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Hei, jeg lurte på om noen av dere kan hjelpe meg med å finne løsninger: - Jeg har vært student en stund(noen år) og er ikke ferdig med graden min enda(har 2 år igjen av studie). Jeg klarer ikke helt siden jeg startet studieperioden å få "fri fra studiet", når jeg ikke studerer får jeg ikke slappet av og føler hele tiden en trang og samvittighet til at jeg bør lese mer og jobbe mer. Dette har jeg hatt hele tiden mens jeg gikk på studie, og blir så stresset at jeg har begynt å lage en helt sinnsykt unngåelsesatferd. Når jeg har ferier så planlegger jeg og prøver å finne tid til å lese mer til studiet, og føler et stort press om å må jobbe mer. I sommerferiene får jeg også et press om at jeg må begynne å arbeide med studiet(selv før jeg har startet med det) slik at jeg får lest nok. Når jeg er på jobb ved siden av studiet så føler jeg ikke press, det å arbeide i en jobb er så sykt mye lettere enn å studere. Til og med ute i praksis synes jeg det er deiligere enn å studere. Jeg teit nok liker å tilegne meg mer kunnskaper, men denne stressdelen både gjør at jeg ikke klarer å sette meg ned å lese(kanskje fordi jeg er så sliten av å hele tiden føle stresset om å arbeide), men også at jeg føler en uggen følelse om at jeg aldri klarer studiet. Selv om jeg har hele rekken med forskjellige karakterer både gode og dårlige. Har aldri klart å sette av tider på dagen til å lese (Studiet har veldig varierende forelesninger + jeg har jobb på kveldstider). Kan nevne at jeg har en skikkelig ille prestasjonsangst, og at jeg mistenker jeg er kronisk stresset(med tanke på andre situasjoner) men uansett. Er det noen av dere som enten kjenner seg litt igjen og/eller har noen gode ideer? Anonymkode: b027f...10f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Lag en timeplan for deg selv. Du skal lese kun fra tidspunkt x til tidspunkt y på dagene 1-5. Akkurat som om studiet ditt hadde vært en jobb. Når du når tidspunkt y, tar du deg fri og gjør noe hyggelig. Uansett. Da blir du nok også mer effektiv. Det er ikke alltid lesetimene blir så effektive hvis man leser hele tiden og bare stresser. Anonymkode: 540bf...680
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Forresten, å sette av tid på dagtid til å lese er ikke så vanskelig. Du kommer på skolen klokka 08, og drar igjen klokka 16. Du er på forelesning (ikke så farlig at tidspunktene varierer), resten av tiden leser du på bibliotek, lesesal eller lignende. Da får du fin struktur på dagen og utnytter tiden godt. På kvelden har du fri eller jobber på ekstrajobben din. På de aller fleste studier holder det helt fint å jobbe 37,5 timer i uka med studiene, så lenge timene brukes godt. Anonymkode: 540bf...680
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Forresten, å sette av tid på dagtid til å lese er ikke så vanskelig. Du kommer på skolen klokka 08, og drar igjen klokka 16. Du er på forelesning (ikke så farlig at tidspunktene varierer), resten av tiden leser du på bibliotek, lesesal eller lignende. Da får du fin struktur på dagen og utnytter tiden godt. På kvelden har du fri eller jobber på ekstrajobben din. På de aller fleste studier holder det helt fint å jobbe 37,5 timer i uka med studiene, så lenge timene brukes godt. Anonymkode: 540bf...680 Holder det å sette av 8 til 16 hver dag( man til fre) på et fullstidsstudie? Ofte føler jeg at jeg må arbeide mer og lengre de dagene og er redd jeg ikke kommer igjennom, ofte blir det bare 1-2 timer utenom forelesningene. Anonymkode: b027f...10f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Jeg kan kjenne på den følelsen av å ikke gjøre nok. Ikke være flink nok. Ikke være nok forberedt og hele tiden tenke at jeg skulle ha brukt ferien til å lese. Men så har jeg jobbet en del med meg selv i det siste og laget litt løs plan. Hvis jeg leser en viss antall timer om dagen så er det godt nok, hvis jeg bruker studiedagen fornuftig til lesing så er det godt nok, hvis jeg bruker 3 timer før eller etter forelesning til å lese (har 4 timers forelesninger), så er det godt nok. I sommer har jeg tatt meg ferie, først jobbet jeg fullt også tok jeg meg helt fri i hele 2 uker uten jobb og studier. Og det var godt, nå er jeg uthvilt og klar for å ta fatt på nytt studieår. Denne uken skal jeg lese pensum for de 2 kommende ukene, og det er en god del en rekker å lese hvis en er effektiv og ikke halvveis effektiv. Du må jobbe med deg selv, lag en timeplan, legg inn studietid, og tiden som er til overs er fritiden din som du må nyte uten dårlig samvittighet. Anonymkode: b2a80...4cf
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Holder det å sette av 8 til 16 hver dag( man til fre) på et fullstidsstudie? Ofte føler jeg at jeg må arbeide mer og lengre de dagene og er redd jeg ikke kommer igjennom, ofte blir det bare 1-2 timer utenom forelesningene. Anonymkode: b027f...10f Det kommer an på studiet, hvor raskt du tar ting, hvor god studieteknikk du har, og hvilke resultater du ønsker. Men for mange studier er det nok, ja. Hvis du ser på studiebarometeret, er det MANGE studier hvor studentene bruker mindre enn 37,5 timer per uke på studiene. Husk at antallet timer ikke sier noe om kvaliteten på læringen og arbeidet. Det er lett å sitte i altfor mange ineffektive timer og stresse. Anonymkode: 540bf...680 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 På 9.8.2020 den 20.10, AnonymBruker skrev: Forresten, å sette av tid på dagtid til å lese er ikke så vanskelig. Du kommer på skolen klokka 08, og drar igjen klokka 16. Du er på forelesning (ikke så farlig at tidspunktene varierer), resten av tiden leser du på bibliotek, lesesal eller lignende. Da får du fin struktur på dagen og utnytter tiden godt. På kvelden har du fri eller jobber på ekstrajobben din. På de aller fleste studier holder det helt fint å jobbe 37,5 timer i uka med studiene, så lenge timene brukes godt. Anonymkode: 540bf...680 Mener du da for å oppnå toppkarakter? Synes det høres ut som en ganske voldsom timemengde. Jeg gikk juss, og leste åtte timer (minus to+ timers pause) på de hverdagene jeg ikke jobbet. Jeg jobbet tre dager i uka, og da leste jeg maks fire timer, om jeg leste noe overhodet. Leste aldri i helgen. Altså totalt kanskje maks 24 timer i uka, men som oftest mye mindre. Anonymkode: 1c11b...d53
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 Kontakt studentsamskipnaden din og forhør deg om stressmestringskurs eller andre ordninger som kan hjelpe deg. Kanskje noen få timer med psykolog kan hjelpe. Studentsamskipnaden er et lavterskeltilbud og de har mer enn du tror av kurs og annet "hjelpemannskap" for fortvilte studenter. Anonymkode: 1b5ed...51f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå