Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet ut av at jeg har lyst til å bli lærer på barnetrinnet. Problemet er at jeg ikke har 4 i matematikk. Jeg har allerede tatt opp matte en gang, og fikk ikke høyere enn 2. Derfor tør jeg ikke helt å ta sjansen til å ta opp matte igjen, i tilfelle jeg ikke skal klare å få 4. 
Jeg har hørt at man også kan bli lærer fra 1-4. Trinn, hvis jeg tar bachelor i Barnehagelærer. Problemet her er at jeg er redd for at det skal bli vanskelig for meg å få stilling som lærer, da de helst vil ha inn de som er utdannet grunnskolelærere ovenfor barnehagelærere. Er det noen her som har gått Barnehagelærer og fått jobb på skole fra 1-4. Trinn? Og er det evt. noen som anbefaler at jeg prøver å ta opp matte igjen, for å gå grunnskolelærer? Dere som går eller har gått grunnskolelærer 1-7. Trinn. Er det mye matte? Hvordan er matta? Jeg skjønner meg ikke helt på kravet om 4 i matte, når jeg vil være lærer på barnetrinnet. Hilsen en som står litt fast!

Anonymkode: 5b6a5...d94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar en master innen noe du er interessert i, pluss et innebygd årsstudium som et annet undervisningsfag pluss PPU kan du undervise 5. klasse - 3. vgs uten 4 i matte. Tar riktignok litt lengre tid da. 

Hvis ikke ville jeg satset på å ta opp faget. Hvis du jobber 70-80% og tar opp fag f. eks. ved Sonans sånn at du får litt støtte bør det gå fint hvis du jobber hardt nok for karakteren. 

Anonymkode: 56bc5...1cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar en master innen noe du er interessert i, pluss et innebygd årsstudium som et annet undervisningsfag pluss PPU kan du undervise 5. klasse - 3. vgs uten 4 i matte. Tar riktignok litt lengre tid da. 

Hvis ikke ville jeg satset på å ta opp faget. Hvis du jobber 70-80% og tar opp fag f. eks. ved Sonans sånn at du får litt støtte bør det gå fint hvis du jobber hardt nok for karakteren. 

Anonymkode: 56bc5...1cb

Er ikke dette bare for 5. Trinn og oppover?

Anonymkode: 9ddae...998

AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok ta barnehagelærer for så å ta videre utdanning å kunne undervise på småtrinnet, men vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. Det har de siste årene blitt mer fokus på å skjerpe kompetansen som lærere har, så du kan derfor muligens få problemer hvis du vil jobbe på småtrinnet uten den "riktige" utdannelsen.

Ang. grunnskolelærerutdanning 1-7 så er matematikk og norsk obligatoriske fag. Du har 30 stp i matematikk og 30 stp i norsk, og dette er ikke fag du kan velge bort. Hvis du derfor velger å ta opp matte for å gå GLU 1-7 vil du derfor få faglig kompetanse i matematikk, som mest sannsynlig fører til at du blir lærer i matematikk. Spesielt på småtrinnet, hvor kontaktlærere oftest har klassen sin i de fleste fagene (kanskje med unntak av praktisk-estetiske fag og engelsk). 

Legger ved noen linker til ulike nettsider (NTNU, UiT, HVL) nedenfor hvor du kan se oppbyggingen av studiet GLU 1-7. Der kan du gå inn på matematikkemnene og se hva du skal lære og gå gjennom. Min erfaring (går 5-10, men er venner med folk som går 1-7) er at matten ikke var noe særlig vanskelig, og at det på muntlig eksamen for eksempel var større vekt på det didaktiske og pedagogiske fremfor ren matematikk. Men det skal jo også sies, at vil du gå GLU 1-7 _bør_ du være stødig nok i matematikk til å kunne lære og hjelpe elevene dine til å forstå og klare matematikk. 

https://www.ntnu.no/studier/mglu17/oppbygning

https://uit.no/utdanning/program/280330/grunnskolelaererutdanning_for_1_-7_trinn_-_master

https://www.hvl.no/studier/studieprogram/grunnskulelarar-1-7/

Anonymkode: 134bf...7f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette bare for 5. Trinn og oppover?

Beklager,  jeg så nå at du sa det 🙄😣

AnonymBruker
Skrevet

Har du dyskalkuli?

Anonymkode: 9bb66...ccf

AnonymBruker
Skrevet

Ta sjansen på å ta opp matte igjen. Du har jo bare forsøkt to ganger, så det kan gå :)

Anonymkode: 977c8...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet ut av at jeg har lyst til å bli lærer på barnetrinnet. Problemet er at jeg ikke har 4 i matematikk. Jeg har allerede tatt opp matte en gang, og fikk ikke høyere enn 2. Derfor tør jeg ikke helt å ta sjansen til å ta opp matte igjen, i tilfelle jeg ikke skal klare å få 4. 
Jeg har hørt at man også kan bli lærer fra 1-4. Trinn, hvis jeg tar bachelor i Barnehagelærer. Problemet her er at jeg er redd for at det skal bli vanskelig for meg å få stilling som lærer, da de helst vil ha inn de som er utdannet grunnskolelærere ovenfor barnehagelærere. Er det noen her som har gått Barnehagelærer og fått jobb på skole fra 1-4. Trinn? Og er det evt. noen som anbefaler at jeg prøver å ta opp matte igjen, for å gå grunnskolelærer? Dere som går eller har gått grunnskolelærer 1-7. Trinn. Er det mye matte? Hvordan er matta? Jeg skjønner meg ikke helt på kravet om 4 i matte, når jeg vil være lærer på barnetrinnet. Hilsen en som står litt fast!

Tror ikke dette er mulig lenger, særlig ikke etter at GLU ble master. Læreren til min eldste var barnehagelærer, og har jobbet i skolen i mange år. Hun sa hun aldri ville fått jobb i skolen nå. 
Med master+PPU kan man bare jobbe fra 5. og oppover, ja.

Anonymkode: 338b5...266

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bitt tenna sammen og tatt opp matten igjen. Selv går jeg på lektorutdanning, og hadde 2 i matte på videregående. Gikk opp som privatist og fikk 5 på eksamen. Så dette klarer du! :) 

Som framtidig lærer må du jo ha troen på at det går an å lære - også matte. Lykke til!

Anonymkode: f2cb4...b6d

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2020 den 19.59):

Jeg ville bitt tenna sammen og tatt opp matten igjen. Selv går jeg på lektorutdanning, og hadde 2 i matte på videregående. Gikk opp som privatist og fikk 5 på eksamen. Så dette klarer du! :) 

Som framtidig lærer må du jo ha troen på at det går an å lære - også matte. Lykke til!

Anonymkode: f2cb4...b6d

Tok du matten helt alene? Uten sonans osv?

Anonymkode: 505cc...c46

Skrevet
On 8/9/2020 at 7:52 PM, AnonymBruker said:

Har du dyskalkuli?

Anonymkode: 9bb66...ccf

Atte det var?

Anonymkode: 76a4d...dae

• Liker 1
Skrevet

On 8/9/2020 at 6:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner meg ikke helt på kravet om 4 i matte, når jeg vil være lærer på barnetrinnet. Hilsen en som står litt fast!

Mattekravet er der for å motarbeide dårlige holdninger til matematikk blant lærerne i norsk skole som da igjen smitter dette videre til elevene og befolkningen gitt nok tid. Jeg vet hvilke holdninger som har rådet på lærerværelser rundt matte i mange tiår. At matte ikke er viktig, at det er en gjenlevning fra "puggeskolen" som egentlig visstnok var barnemishandling, at de som kan matte ikke forstår seg på mennesker og omvendt. Sånne giftige tanker. Mest fra institusjonaliserte lærere frakoblet virkeligheten, de som har vært hele livet i en eller annen skoleform. Norge sakker akterut internasjonalt og det behøves at vi er oppegående i matematikk når oljen tar slutt og vi må bli mer oppfinnsomme og teknisk oppegående på måter som ikke bare handler om å håndtere app-er på mobilen.

Anonymkode: 76a4d...dae

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke lenger ta barnehagelærer + et år videreutdanning for å jobbe i småskolen. Det gikk bort for et par år siden.

Matte må man ta i GLU 1-7 og det er vanskeligere enn en 2-er fra vgs.. men har hørt snakk om at 4-er kravet skal bort igjen? Vet ikke om dette stemmer altså. Vil du virkelig bli lærer så prøv å ta opp matten igjen :) Klarer du en 4er så vil du klare det fint på matten i lærerutdanningen også. 

Anonymkode: 61159...ef6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 0.16):

Tok du matten helt alene? Uten sonans osv?

Nå er 4-kravet fjernet! Følg med, ny regjering 

Anonymkode: 7eb78...6d6

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2021 den 8.29):

Nå er 4-kravet fjernet! Følg med, ny regjering 

Anonymkode: 7eb78...6d6

Den er ikke fjernet og det ''nye kravet'' skal gjennom høring på stortinget. Dessuten pekte samordnaopptakk at de har ikke moderne data til å stryke mattekravet, noe som vil si at 4 kravet kommer til å gjelde neste år også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...