Marwin Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 ett snabbt google sök hade gått fortare en att posta här 😃 https://www.norgeshistorie.no/enevelde/1240-tatere-romanifolk-en-folkegruppe-med-lange-rotter-.html där burde du hitta all info du kan önske dig 😃 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Tatere/romanifolk har bodd i Skandinavia i over 500 år. I slutten av 1800-tallet kom en ny innvandring av rom fra Balkan-området til Vest- og Nord-Europa. Noen få av disse slo seg ned i Skandinavia og ble utgangspunktet for dagens norske rombefolkning. https://www.norgeshistorie.no/enevelde/1240-tatere-romanifolk-en-folkegruppe-med-lange-rotter-.html Anonymkode: a2288...d40 1
SoWhat? Skrevet 9. august 2020 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2020 Takk for linker. Jeg ble interessert fordi en eldre i familien på farssiden fortalte om at de kom til deres sted hver sommer da de var barn. Og at de alltid stoppet hos familien for å spise og prate litt. Hun syns de var spennende. Jeg håpet på noen personlige fortellinger her, men skal absolutt lese mer om dem. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 12 timer siden, SoWhat? skrev: Takk for linker. Jeg ble interessert fordi en eldre i familien på farssiden fortalte om at de kom til deres sted hver sommer da de var barn. Og at de alltid stoppet hos familien for å spise og prate litt. Hun syns de var spennende. Jeg håpet på noen personlige fortellinger her, men skal absolutt lese mer om dem. Jeg har ingen personlige fortellinger, men moren min har fortalt at taterne pleide å komme innom der hun bodde (på landet) som liten. De ville gjerne bytte ting, men det var visst en del lureri. Bestefaren min sa ofte at de ikke var annerledes enn andre, og så var de visst dyktige blikkenslagere. Anonymkode: c1641...64f 1
Ullvott Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Her er en god publikasjon om tatere fra Oslo byarkiv. I denne vises det både til historisk dokumentasjon og personlige historier: https://www.oslo.kommune.no/OBA/publikasjoner/duridrom.pdf Målgruppen for akkurat denne publikasjonen er muligens ungdom, men det er veldig mye innhold som har verdi for voksne også. Mye av dette tidsskriftet er også viet tatere: https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/pdf_arkiv/Tobias2012-1.pdf
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 21 timer siden, SoWhat? skrev: Takk for linker. Jeg ble interessert fordi en eldre i familien på farssiden fortalte om at de kom til deres sted hver sommer da de var barn. Og at de alltid stoppet hos familien for å spise og prate litt. Hun syns de var spennende. Jeg håpet på noen personlige fortellinger her, men skal absolutt lese mer om dem. Da jeg vokste opp på 1970-tallet, så kom det taterfamilier hver sommer som bodde alt fra en uke opptil flere uker rett ved barndomshjemmet mitt. Vi pleide å leke med barna. Denne familien/familier hadde vært der i flere år, lenge før jeg ble født. Min farfar fortalte at de pleide å komme med hester og vogner, og bodde i telt, før de gikk over til campingvogner. Dette var Stor-Johan og tater-Maja. mannfolkene handlet med hester, og kvinnene lagde visper o.l. som de gikk rundt og solgte. Anonymkode: 5fd09...80f 2
SoWhat? Skrevet 10. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2020 4 timer siden, Ullvott skrev: Her er en god publikasjon om tatere fra Oslo byarkiv. I denne vises det både til historisk dokumentasjon og personlige historier: https://www.oslo.kommune.no/OBA/publikasjoner/duridrom.pdf Målgruppen for akkurat denne publikasjonen er muligens ungdom, men det er veldig mye innhold som har verdi for voksne også. Mye av dette tidsskriftet er også viet tatere: https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/pdf_arkiv/Tobias2012-1.pdf Takk!
SoWhat? Skrevet 10. august 2020 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg vokste opp på 1970-tallet, så kom det taterfamilier hver sommer som bodde alt fra en uke opptil flere uker rett ved barndomshjemmet mitt. Vi pleide å leke med barna. Denne familien/familier hadde vært der i flere år, lenge før jeg ble født. Min farfar fortalte at de pleide å komme med hester og vogner, og bodde i telt, før de gikk over til campingvogner. Dette var Stor-Johan og tater-Maja. mannfolkene handlet med hester, og kvinnene lagde visper o.l. som de gikk rundt og solgte. Anonymkode: 5fd09...80f Ja! Det fortalte slektningen meg også. At de lagde visper ol 🙂 har lest litt, og det virker som om noen av dem nå drar på campingplasser. Det er vel ikke så lett å være reisende mtp hvor en kan overnatte og bli værende en stund. Det var jo lettere før.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 7 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja! Det fortalte slektningen meg også. At de lagde visper ol 🙂 har lest litt, og det virker som om noen av dem nå drar på campingplasser. Det er vel ikke så lett å være reisende mtp hvor en kan overnatte og bli værende en stund. Det var jo lettere før. Ja, og så reiser de kun i skoleferiene nå. Jeg husker også at det bodde en taterfamilie like i nærheten en periode. I en håndarbeidstime på skolen ble hun spurt om hun kunne legge opp masker til strikking. Ja, sa jenta, så tok hun garntråden og surret den rundt strikkepinnen 😂. Og helt ut av det blå en dag, så møtte de ikke opp på skolen. Da hadde de flyttet uten å gi noen beskjed. Så husker jeg at de pleide å tenne bål på kvelden, så satt de der og hygget seg med sang og gitar. Jeg har blitt kjent med mennesker fra taterfamilier i voksen alder også. De har helt vanlige jobber, og reiser ikke på sommeren. Det er nok en tradisjon som er i ferd med å dø ut. Du visste vel at Åge Aleksandersen er av taterfamilie? Det ble jo et helvete ute av det når han sto fram om det. Tror det var svogeren hans som jobber sammen med en bekjent, og han ble rasende da det kom ut, for han ville ikke at andre skulle vite at de var av taterslekt. Anonymkode: 5fd09...80f
SoWhat? Skrevet 10. august 2020 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og så reiser de kun i skoleferiene nå. Jeg husker også at det bodde en taterfamilie like i nærheten en periode. I en håndarbeidstime på skolen ble hun spurt om hun kunne legge opp masker til strikking. Ja, sa jenta, så tok hun garntråden og surret den rundt strikkepinnen 😂. Og helt ut av det blå en dag, så møtte de ikke opp på skolen. Da hadde de flyttet uten å gi noen beskjed. Så husker jeg at de pleide å tenne bål på kvelden, så satt de der og hygget seg med sang og gitar. Jeg har blitt kjent med mennesker fra taterfamilier i voksen alder også. De har helt vanlige jobber, og reiser ikke på sommeren. Det er nok en tradisjon som er i ferd med å dø ut. Du visste vel at Åge Aleksandersen er av taterfamilie? Det ble jo et helvete ute av det når han sto fram om det. Tror det var svogeren hans som jobber sammen med en bekjent, og han ble rasende da det kom ut, for han ville ikke at andre skulle vite at de var av taterslekt. Anonymkode: 5fd09...80f Jeg visste ikke noe særlig før slekningen fortalte meg. Jeg har derimot litt kunnskap om sigøyner. Syns livet som reisende er både fascinerende og interessant. Men de blir ikke behandlet så bra i Storbrittania. Eller så mange plasser 😞 utrolig kjipt å se. Så jeg ble veldig interessert da jeg hørte om nordiske reisende. Eller de er vel svenske og norske? Nei, visste ikke om Åge Aleksandersen. Så utrolig dumt å skamme seg over. Jeg hadde vært stolt om jeg var sigøyner eller tater. Men sikkert lett for meg å si muligens Endret 10. august 2020 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 5 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg visste ikke noe særlig før slekningen fortalte meg. Jeg har derimot litt kunnskap om sigøyner. Syns livet som reisende er både fascinerende og interessant. Men de blir ikke behandlet så bra i Storbrittania. Eller så mange plasser 😞 utrolig kjipt å se. Så jeg ble veldig interessert da jeg hørte om nordiske reisende. Eller de er vel svenske og norske? Nei, visste ikke om Åge Aleksandersen. Så utrolig dumt å skamme seg over. Jeg hadde vært stolt om jeg var sigøyner eller tater. Men sikkert lett for meg å si muligens Bare husk å ikke kall noen tater eller sigøyner før de har godkjent ordene. Fordi de også er skjellsord så er det mange som ikke vil kalles de ordene. Anonymkode: bf62d...aef 1
SoWhat? Skrevet 10. august 2020 Forfatter #13 Skrevet 10. august 2020 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare husk å ikke kall noen tater eller sigøyner før de har godkjent ordene. Fordi de også er skjellsord så er det mange som ikke vil kalles de ordene. Anonymkode: bf62d...aef Å..ok ? Hm Endret 10. august 2020 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Les "boken" (heftet) "De reisende" av Ragnhild Schlüter. Det er en god innføring om temaet, selv om den ikke er helt korrekt. Anonymkode: 1503e...194 1
princeofithilien Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 (endret) Jeg har faktisk litt taterblod i årene, min oldemor var tater, og vokste opp med sine ti søsken i en liten båt. Taterne som reiste med båt ble kalt "båtfanter", et nedsettende ord selvfølgelig, som skulle bety at de var tyver... Nesten alle barna ble født ombord i båten. Det må ha vært et tøft liv! De livnærte seg ved fiske, kanskje noe jakt når de var i land, og tok nok småjobber, og laget ting som kjeler og kjøkkenutstyr, som de solgte på dørene. Og barna måtte nok bidra fra de var ganske små! Det jeg har hørt om taternes opprinnelse er at de en gang i tida kom fra India. Og de har jo et noe mørkere utseende enn mange nordmenn. De har eller hadde også et eget språk, og sin egen musikk, legender og historier, det er en rik og fargerik kultur. De har dessverre vært utsatt for mye grusomt fra norske myndigheter gjennom historien; mange ble tvangssterilisert, og mange familier ble fratatt barna sine, som ofte ble plassert på barnehjem. De var ikke alltid populære blant fastboende nordmenn heller, de ble sett på som tyver og kjeltringer, og ble jaget bort. De er nok også rastløse av natur, jeg har lest mye om mine egne slektninger som var tatere, og det var aldri snakk om å bosette seg noe sted, de kunne ikke alltid forklare hvorfor, de bare måtte alltid videre og videre, og ut på reise igjen. Det var vel også fordi de selv, og deres foreldre og besteforeldre igjen, hadde vokst opp på konstant reisefot, og ikke visste om noe annet. Anbefaler boka "Utav reisendes folk" av Gunvald Opstad hvis du er interessert i å lese mer! Det ligger også en del interessant om taterne på Youtube! Endret 10. august 2020 av princeofithilien 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 Taterne var vel ganske opptatt av musikk også mener jeg å ha lest. De reiste rundt med gitarer, trekkspill, munnspill osv.., sang og spilte for folk og kunne få litt penger for det. Det er veldig vanlig fortsatt i dag at de som er av taterslekt driver med musikk og/eller underholdning. Anonymkode: 9af75...982 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 Oldefaren min var tater men ingenting kom opp på DNA. 94,4 % skandinav og 5,6% finsk. Anonymkode: 8deb2...dc7 1
Klossmajor Skrevet 11. august 2020 #18 Skrevet 11. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Oldefaren min var tater men ingenting kom opp på DNA. 94,4 % skandinav og 5,6% finsk. Anonymkode: 8deb2...dc7 Alle omreisende var ikke tatere. Det var også nordmenn som var omreisende og det var nordmenn som tilsluttet seg omreisende tatere. Da taterne i sin tid nådde Skandinavia var de nok litt utvannet allerede av folkene de møtte på under deres flere århundrer lange ferd fra Asia til Norden. DNA-tester viser langt fra alle forfedre heller. 2
Klossmajor Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 8 timer siden, princeofithilien skrev: Jeg har faktisk litt taterblod i årene, min oldemor var tater, og vokste opp med sine ti søsken i en liten båt. Taterne som reiste med båt ble kalt "båtfanter", et nedsettende ord selvfølgelig, som skulle bety at de var tyver... Fant er synonymt med omstreifer og landstryker. Som i Disney-historien om Lady og Landstrykeren, der avkommet deres heter Fant. Å kalle noen en fant er ikke ensbetydende med å kalle noen en tyv. Fanter må jo også leve av noe. Da er det ikke unaturlig å stille seg mer skeptisk til hvordan en fant tjener til livets brød enn bofaste. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Skrevet 11. august 2020 Finnskogen heter det fordi at det var en del finske tatere som flyttet inn og gjemte seg der. De var upopulære i Finland. Da de drev med svibruk. Mange av de som bor deromkring enda er av taterslekt og har finske etternavn. Anonymkode: 166d7...aa5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå