Gå til innhold

Jeg synes det er så drit vanskelig å sette grenser for tenåringen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutt, nesten 17 år. Snakker ofte til meg i en tone som får meg til å føle meg skikkelig dårlig. Som verdens teiteste mamma, verdens merkeligste og ekleste person. Særlig når han svarer. Jeg er klar over at mye er normalt fordi han er i tenårene, så det hjelper ikke å få høre det. Jeg er et oppegående menneske, med god utdannelse og alt det der. Som nå opplever at tenåringen får meg til å gråte flere ganger i løpet av en helg. 

Hvordan skal jeg sette grenser før det går så langt? 

Anonymkode: 6bd16...16f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutt, nesten 17 år. Snakker ofte til meg i en tone som får meg til å føle meg skikkelig dårlig. Som verdens teiteste mamma, verdens merkeligste og ekleste person. Særlig når han svarer. Jeg er klar over at mye er normalt fordi han er i tenårene, så det hjelper ikke å få høre det. Jeg er et oppegående menneske, med god utdannelse og alt det der. Som nå opplever at tenåringen får meg til å gråte flere ganger i løpet av en helg. 

Vis at drittungeoppførsel får konsekvens! ta mobilen og pcen i noen dager så lærer han nok.

Anonymkode: 5d842...433

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen sjekker hvor langt han kan strekke grensen og om du biter på agnet. Du må vise hvem som er leder i hjemmet. Du må være tydelig å si at slik snakket vi ikke til hverandre, pass på å ikke havne i en krangel med han , avslutt heller . Det nytter ikke å skremme/ bruke straff men vær tydelig på hva som ikke er akseptabelt hver eneste gang han slenger med leppa. 

Anonymkode: e535a...ece

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, hvorfor finner du deg i det?

Anonymkode: d846d...0bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, hvorfor finner du deg i det?

Hun som spør jo om råd til HVA konkret hun skal gjøre. Så hvis du er ekspert på dette så kan jo du opplyse hi om hva hun bør gjøre.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenåringen sjekker hvor langt han kan strekke grensen og om du biter på agnet. Du må vise hvem som er leder i hjemmet. Du må være tydelig å si at slik snakket vi ikke til hverandre, pass på å ikke havne i en krangel med han , avslutt heller . Det nytter ikke å skremme/ bruke straff men vær tydelig på hva som ikke er akseptabelt hver eneste gang han slenger med leppa. 

Jaha å hva når han forsetter da?? Tror du virkelig en tenåring slutter bare fordi MOR ber om det? Da er du ufattelig naiv! Nei han bør få en konsekvens som svir,som å ta mobil og pc i noen dager,da lærer han at  den dårlige oppførselen får en konsevens!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun som spør jo om råd til HVA konkret hun skal gjøre. Så hvis du er ekspert på dette så kan jo du opplyse hi om hva hun bør gjøre.

Sitte å sippe er ihvertfall dumt. Jeg hadde blitt fly forbanna og gitt klar beskjed om at du snakker til din mor med respekt. Skjer det igjen så er det ikke data på en uke         ( eller gå ut eller hva det nå er tenåringen er opptatt av). 
Du må sette ned foten, det kan vel ikke være så vanskelig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitte å sippe er ihvertfall dumt. Jeg hadde blitt fly forbanna og gitt klar beskjed om at du snakker til din mor med respekt. Skjer det igjen så er det ikke data på en uke         ( eller gå ut eller hva det nå er tenåringen er opptatt av). 
Du må sette ned foten, det kan vel ikke være så vanskelig. 

Da er vi på samme side likevel. Ser en her mener at trusler eller straff ikke vil fungere,men å bare irettesette hjelper hvertfall ikke! Dette er ikke en treåring i trassalderen men en ungdom.

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Oppfører han seg som en bortskjemt dritt unge så får han også godta at atferden får konsekvenser. Ingen mobil, ingen Internett, ingen lommepenger etc. Så kan han sitte der og være sur eller skjerpe seg. 

Skrevet

Når du gråter flere ganger hver helg har det allerede gått for langt.

Hvorfor er det så vanskelig å sette grenser for deg? Fordi han blir sur og sint? Er du redd for han?

Steng av internett, Netflix og inndra mobil og lommepenger. 

Jeg har tenåringer på samme alder som deg, så jeg vet hva du står i og hva som svir mest.

Lykke til!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var kjempeslem mot mor når jeg var tenåring. Hvis hun hadde suttet seg ned og snakket med meg og forklart meg hvor lei hun ble og virkelig forklart hvordan hun føler seg så hadde jeg kanskje tenkt litt mer på hvordan jeg var. Jeg savnet virkelig alvorsprater, var mest krangling og skriking og jeg så henne som svak. 

Anonymkode: 84610...55e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det skal brukes straff må du vite hva du gjør , det kan skyve ungdommen fra deg , og han blir mer sint på deg. Vil anbefale at du er rolig når du snakker med din ungdom på hva som er Ok og ikke. Vær undrende og spør hvorfor han sier det han sier. Det kan ligge andre ting bak og frustrasjonen går dessverre utover deg ? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han om dette når han er i godt humør, en biltur etc. Fortell han at slik oppførsel er uakseptabel og at du blir såret. 
si nei til penger om han trenger det, det middelet kan du bruke - for ungdommen er glad i penger 

Anonymkode: 670fb...1ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Lycka skrev:

Når du gråter flere ganger hver helg har det allerede gått for langt.

Hvorfor er det så vanskelig å sette grenser for deg? Fordi han blir sur og sint? Er du redd for han?

Steng av internett, Netflix og inndra mobil og lommepenger. 

Jeg har tenåringer på samme alder som deg, så jeg vet hva du står i og hva som svir mest.

Lykke til!

Jeg er ikke redd for han. At jeg til slutt gråter har skjedd et psr ganger siste året, ikke hver helg. Jeg vet en del om hva som ligger bak som ikke skal skrives om her. Men netttopp derfor er jeg ikke streng nok, antakelig. Problemet er hvordan jeg føler meg når han svarer. Jeg må bli tydeligere. Spørsmålet er hva jeg kan gjøre , helt konkret, når han svarer dårlig. Sånn at det ikke går for langt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er hva jeg kan gjøre , helt konkret, når han svarer dårlig. Sånn at det ikke går for langt. 

Jeg anbefaler deg å være direkte og ærlig. Si at han får ikke lov å snakke til deg på den måten. Si at du ikke vil snakke med ham om han snakker slik til deg. Så fjerner du deg selv fra situasjonen. Om han kommer etter, gjenta. I verste fall, si at nå trenger du en halv time helt alene og at du kan snakke med ham etterpå. 

Når dere snakker sammen, si rett ut at du forstår at han har det vanskelig på grunn av xxx, men at når han kaller deg xy eller sier zz gjør det at du blir lei deg. Si at han får deg til å gråte. Du er glad i ham, men han får ikke lov å si sånne ting. 

Jeg hadde ikke blitt sint, ikke fjernet Netflix eller wifi osv, jeg hadde gått all In for dialog. Om det var en jeg var glad i. Om jeg ikke brydde meg om vedkommende hadde jeg fjernet alt han var glad i, innført portforbud, inndratt lommepenger og vært kald og avvisende. 

Anonymkode: 1024c...c16

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tro på straff her, i alle fall ikke hvis du ikke klarer å kommunisere med han. Du må være tydelig på at det ikke er greit å snakke sånn, og så avslutte uten å begynne å krangle med han. Forsøk å ta en alvorsprat på tomannshånd når han er mottakelig. Ta han på alvor, men ikke godta at han er frekk mot deg, han tester deg (som noen skrev her et sted). 

Anonymkode: 1a558...c7d

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke redd for han. At jeg til slutt gråter har skjedd et psr ganger siste året, ikke hver helg. Jeg vet en del om hva som ligger bak som ikke skal skrives om her. Men netttopp derfor er jeg ikke streng nok, antakelig. Problemet er hvordan jeg føler meg når han svarer. Jeg må bli tydeligere. Spørsmålet er hva jeg kan gjøre , helt konkret, når han svarer dårlig. Sånn at det ikke går for langt. 

Uansett bakenforliggende årsak er det ikke ok å være respektløs mot sin egen mamma. Der har du nok gjort deg selv en bjørnetjeneste ved ikke å sette ned foten før, ja.

Hvis han er vant til å kunne snakke til deg som han vil uten at det får konsekvenser kommer han jo bare til å fortsette å såre deg. 

Enig med anonymbruker over: Neste gang, før det eskalerer, si at han ikke får snakke til deg på den måten. Dere kan gjerne diskutere, men på en ordentlig måte, ingen skriking, ingen frekkhet, ingen sårende ord. Det er du som bestemmer hva du tillater i ditt eget hjem og ikke. Aldri i verden om en 17-åring hadde fått satt tonen her i huset for å si det sånn.

• Liker 3
Skrevet

Er en jeg kjenner som drev på å oppførte seg sånn mot sin mor i slutten av tenårene. Til slutt fikk han klar beskjed av sin mor om å slutte å oppføre seg sånn mot noen igjen hvis han noen gang håpet på å kunne få seg et skikkelig ligg eller kjæreste. Ingen vil være sammen med en som oppfører seg som en dritt mot andre. 

Var etter at en del andre ting var prøvd for å få oppførselen tilbake på rett kjøl, men som ikke hadde fungert så godt. Tok ikke veldig lange tiden før han faktisk oppførte seg som et oppegående og snilt menneske igjen, og kom aldri med dritt til sin mor igjen. 

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når en 17 åring uten dårlig samvittighet får sin mor til å grine flere ganger på en helg, så er nok ikke det normalt, tenåring eller ei. 

Du må jo ha bommet og ikke lært han om samvittighet, empati og respekt fra han var liten. Nå når han snart er 18, tja, da vil jeg tro det kanskje er for sent.

Men som et forsøk kan du jo sette deg ned med han og rolig forklarer at du blir lei deg når han snakker til deg på den måten, og at det er ikke en måte du noen gang har snakket til han på, og det er heller ikke en måte man snakker til folk som man er glad i. Sagt at jeg måtte se en endring ellers så vil det bli konsekvenser - de hadde kommet på løpende bånd - ingen vask av hans tøy, ikke noe middag lagd til andre enn meg selv, ikke kjørt og hentet en meter, og han hadde ikke fått 5 øre om det ikke var til livsnødvendige ting, ikke vært noe imøtekommende eller interessert men helt nøytral og kort i væremåten min. 

Så sant han ikke lider av en eller annen mental skade /sykdom, så skal du ikke se bort fra at pipa hans hadde fått en annen lyd da. 

Sjokkerende at voksne folk aksepterer sånn oppførsel. Når det er sånn han oppfører seg mot sin egen mor, så kan du selv tenke deg hvor empatiløs og ufyselig han er mot andre - klassekamerater, ukjente folk, jenter osv osv. 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Når en 17 åring uten dårlig samvittighet får sin mor til å grine flere ganger på en helg, så er nok ikke det normalt, tenåring eller ei. 

Du må jo ha bommet og ikke lært han om samvittighet, empati og respekt fra han var liten. Nå når han snart er 18, tja, da vil jeg tro det er for sent.

Men som et forsøk kan du jo sette deg ned med han og rolig forklarer at du blir lei deg når han snakker til deg på den måten, og at det er ikke en måte du noen gang har snakket til han på, og det er heller ikke en måte man snakker til folk som man er glad i. Sagt at jeg måtte se en endring ellers så vil det bli konsekvenser - de hadde kommet på løpende bånd - ingen vask av hans tøy, ikke noe middag lagd til andre enn meg selv, ikke kjørt og hentet en meter, og han hadde ikke fått 5 øre om det ikke var til livsnødvendige ting, ikke vært noe imøtekommende eller interessert men helt nøytral og kort i væremåten min. 

Så sant han ikke lider av en eller annen mental skade /sykdom, så skal du ikke se bort fra at pipa hans hadde fått en annen lyd da. 

Morsom du..not!

Finnes mange mødre som har gitt tenåringene den beste oppdragelse og lærdom fra de er barn av, men det hjelper ikke de årene dritt alderen i tenårene slår inn. Jeg vet om flere som har hatt prakt eksemplarer av barn. tenårene kom og helvete startet i noen år før de ble helt snille som lam igjen. 

Anonymkode: 85bea...196

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...