Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Forlovelsesring mann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min fantastiske kjæreste og samboer fridde nylig med en flott ring i hvitt gull med diamanter. Diamantring til kvinnen er jo mest en amerikansk tradisjon vi nordmenn har overtatt, og der er det jo ikke normalt at menn har forlovelsesring. I Norge derimot har det jo vært normalt at begge har en enkel gullring som de og bruker til bryllupet.

Vi besøkte svigers før vi hadde annonsert det, og da vi sa det, sa svigermor at hun hadde lagt merke til ringen, men regnet med at det bare var en fin ring, siden han ikke hadde en.

Personlig så syns jeg det hadde vært fint å kjøpt en i hvitt gull til han nå, selv om vi begge vil ha giftering i gult gull etterhvert. Det jeg egentlig lurer på er om det blir litt rart om vi blander den amerikanske tradisjonen med den norske med at begge skal ha ring? Noen vil jo muligens se hans og tro vi allerede er gift, er det dumt? Kan nevne at vi er ganske unge, så det kan vel være at min generasjon generelt sett lener mest mot den nye, amerikanske tradisjonen? 

Anonymkode: c0cea...b98

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er relativt vanlig at den som blir fridd til har fått en forlovelsesring av den som frir, også bruker man enten den som giftering og kjøper en til til den som frir, eller kjøper egne, enkle gifteringer. 

Tror aldri jeg har vært borti at en mann har forlovelsesring, kun venninner. 

Jeg og min mann har kun gifteringer som vi begynte å bruke fra vi ble gift. Om han hadde fridd til meg med en fin ring med diamant hadde jeg kun brukt denne til fint som en pyntegave - jeg liker ikke å gå med store ringer til vanlig. Mens giftering går jeg jo alltid med. 

Anonymkode: 3f7a2...42e

Skrevet

I dag er tradisjonen med diamantring til dama den vanlige. Mannen får giftering.

»Ringforlovelse» er vel noe vi la fra oss på 80-90-tallet seinest.

AnonymBruker
Skrevet

Da samboeren min fridde til meg, fikk jeg ring av han, og så dro vi og kjøpte en giftering i gult gull til han, siden han gjerne ville ha det som forlovelsesring. Bytter bare hvilken hånd den sitter på når vi gifter oss. En kompis av han har forresten hatt det slik du skisserer, at begge i paret hadde forlovelsesringer i hvitt gull, og så byttet til gifteringer. Gjør det om dere har lyst :) Jeg hadde ikke hørt om at menn brukte forlovelsesring før samboeren min foreslo det, men de vi kjenner vet jo uansett at vi ikke er gift enda, så det er ingen problemer med det.

Anonymkode: 6521e...7d7

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Personlig så syns jeg det hadde vært fint å kjøpt en i hvitt gull til han nå, selv om vi begge vil ha giftering i gult gull etterhvert. Det jeg egentlig lurer på er om det blir litt rart om vi blander den amerikanske tradisjonen med den norske med at begge skal ha ring? 

Anonymkode: c0cea...b98

Problemet her er - og nå snakker vi stivnakket, oldnordisk symbolikk - er at mannens ring i denne situasjon aldri blir en tradisjonell "norsk" forlovelsesring, og at den liksom ikke eksisterer i den "amerikanske tradisjonen". 

Gammel skandinavisk tradisjon er at man blir enige om å forlove seg, og så kjøper man "i forkant" av forlovelsen ringer til begge parter. Forlovelsesringer er alltid et sett av ringer - hans og hennes. Man velger en offisiell dag å forlove seg, såkalt forlovelsesdagen, hvor man tar på seg ringene. Datoen for forlovelsen blir inngravert i ringene (hvis man velger det) og så har man på seg ringene... for evig. Vielsen i kirken handlet om Guds velsignelse osv., ikke om ringutveksling. 

Men. Når det er sagt, dere er ikke forpliktet til å gjøre absolutt all i henhold til oldnordisk tradisjon. Hvis dere ønsker matchende forlovelsesringer og deretter matchende gifteringer... go for it. Hvis det betyr noe for dere, så trenger det ikke være rettferdiggjort i tradisjon eller kutyme. 

Anonymkode: 611d7...c3b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig at menn har en egen forlovelsesring, på linje med kvinner som får frier-ring :)  Min fridde med diamantring. Jeg foreslo at vi kunne dra og kjøpe det som vil bli gifteringer, så kunne han bruke sin som forlovelsesring, men han venter til vi begge skal bruke gifteringen. Helt i orden for meg :) 

Anonymkode: c012e...f3d

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig at menn har en egen forlovelsesring, på linje med kvinner som får frier-ring :)  Min fridde med diamantring. Jeg foreslo at vi kunne dra og kjøpe det som vil bli gifteringer, så kunne han bruke sin som forlovelsesring, men han venter til vi begge skal bruke gifteringen. Helt i orden for meg :) 

Ikke vanlig at menn har egen forlovelse ring? Her til lands er det faktisk en skikk at begge har identiske forlovelsesringer,dette med frier ring og at kvinne kun har det er noe som er vanlige i USA og en trend som nå er her til,lands. Se link

https://www.skikkogbruk.no/single-post/Forlovelse

Endret av Heidi40
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte bare et par enkle sølvringer til begge to som vi bruker som forlovelsesringer til vi har skaffet gifteringer :)

Anonymkode: 35b72...0b4

Skrevet
13 timer siden, Heidi40 skrev:

Ikke vanlig at menn har egen forlovelse ring? Her til lands er det faktisk en skikk at begge har identiske forlovelsesringer,dette med frier ring og at kvinne kun har det er noe som er vanlige i USA og en trend som nå er her til,lands. Se link

https://www.skikkogbruk.no/single-post/Forlovelse

Det vanlige i Norge er at mannen og kvinnen kjøper det som senere blir gifteringene, og bruker dem som forlovelsesringer også. Kanskje jeg ikke var tydelig nok. Det er ikke vanlig at en mann har en helt egen forlovelsesring, på lik linje med en diamantring som kvinner ofte får (amerikansk tradisjon ja) :) Mange har forlovelsesring ja, men det blir samme som gifteringen tradisjonelt sett.

Skrevet

Vi ble enige om at vi skulle forlove oss og at begge ville ha ring for å vise at vi hører sammen. Han kjøpte sølvfargede enkle ringer (diamantring har aldri vært min stil), og fridde til meg litt overraskende en stund etter at vi hadde snakket om det. Vi gikk begge med ringene til vi byttet til gifteringene på bryllupsdagen. Hadde ringen på venstre hånd, byttet til høyre da vi giftet oss, så ble det tydelig hva som var forlovelses-perioden og når vi var blitt gift. Synes det var en fin måte å gjøre det på, og følte at det viste hvor likestilte vi ønsker å være i vårt forhold og ekteskap.

Forlovet oss for fire år siden, giftet oss for to år siden. Ikke-religiøse, om det har noe å si.

Skrevet

Vi kjøpte like ringer og brukte fra vi ble forlovet. Brukte de på venstre hånd og byttet til høyre da vi giftet oss. 

Til bryllupet fikk jeg en diamantring som jeg nå bruker til gifteringen. 

Jeg hadde forsåvidt ikke tenkt noe over det om vi gjorde det andre veien, at jeg først fikk en diamantring og han ikke hadde noe før vi begge begynte med giftering. 

Anonymkode: 8c860...927

Skrevet (endret)

Tradisjonelt har man like ringer, og disser er gjerne også gifteringer etter vielsen. 

Edit: Men tradisjoner endrer seg, og det viktigste er at folk gjør som de vil selv. Ikke la tradisjoner eller andre diktere hva dere skal gjøre. :)

Endret av Hasselnøtter
Skrevet

Jeg har faktisk bare vært borti 1 par der mannen ikke hadde forlovelsesring. Og pga stort miljø, kjenner jeg endel forlovede/gifte par.. 

Anonymkode: 9976f...172

• 2 uker senere...
Skrevet

Etter min erfaring har det skjedd en nokså brå endring (altså i løpet av noen få år) på va som er vanlig mht forlovelsesring(er). Kan nok være at det er noe by -land forskjeller også.

Giftet oss i 2007, mannen fridde året før, hadde da vært samboere noen år og godt etablert - om det skulle ha noe å si. I hvertfall, mannen fridde, ikke noe spektakulært opplegg, men gikk ned på kne og spurte pent.

Ingen ring involvert.

Vi kjøpte fine gifteringer sammen noen dager senere, men tok dem ikke i bruk før vielsen.

Det vanligste, før dette, altså i 2006  - i hvertfall i området jeg kommer fra ( bygd, Østlandet) har jeg inntrykk av var den tradisjonelle norske løsningen med like ringer fra forlovelsestidspunktet, gjenbrukt som giftering. Mine venner fra «bygda» som var forlovet/ gift samtidig (+/- 5 år) hadde ALLE dette. Samtidig, har jeg mange venner/ bekjente i Oslo som ble forlovet / gift på samme tid. Der var «amerikansk skikk» helt klart mest vanlig. Og: det var MYE fokus på diamantenes størrelse og kvalitet..! 

Nå, noen år ( ca 15) senere har jeg inntrykk av at den amerikanske skikken har tatt over overalt. I hvertfall på Østlandet.

Husker at jeg fikk noen reaksjoner på vår løsning - ikke ring før vielsen - fra både de som hadde Tradisjonell glatt ring som forlovelsesring og fra «diamantgjengen». 

Sa ja til mannen, ikke til diamanten😊

Anonymkode: 8325a...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...