AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #21 Skrevet 9. august 2020 20 minutter siden, theTitanic skrev: Det ligger i bilen hennes slik jeg har forstått det. Følger ts med for å se om det faktisk blir brukt på en handicap-plass eller er det bare irriterende for henne at det ligger i bilen til naboen? Nei, vi bor ikke på store plassen. Er lett å se det er hennes bil som står rett uten for kjøpesenteret for eksempel. ts Anonymkode: f2be1...e27
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #22 Skrevet 9. august 2020 20 minutter siden, Lija skrev: Du får si du vurderer å søke, også spørre henne om råd siden du ser hun har🤪 Godt poeng;)) ts Anonymkode: f2be1...e27
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #23 Skrevet 9. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt poeng;)) ts Anonymkode: f2be1...e27 Slutt å stikk nesa di borti steder hvor den ikke hører hjemme Anonymkode: 9bef9...f7a 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #24 Skrevet 9. august 2020 Jeg synes bare det er litt utnytting av systemet. la oss si hun for eksempel er dårligere på vinteren når det er kaldt. Kan forstå hun bruker skiltet for å parkere nærmere når hun trenger det. Men slik som nå når hun er 4 gang så aktiv som meg, og det kunne ikke falle meg inn å søke, selv om jeg sliter med smerter slik som hun andre med MS forklarte tidliger opp her. ts Anonymkode: f2be1...e27 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #25 Skrevet 9. august 2020 Jeg datet en godt voksen mann med god fysikk og absolutt ingen fysiske utfordringer - men oppdaget plutselig at han hadde sånn handicapskilt i bilen. Måtte nesten spørre om hvorfor, da vi på dette tidspunktet var åpne om alt. Det hadde med hans agorafobi å gjøre, nemlig det at han fikk angstanfall av å bevege seg langt unna hjemmet/bilen. Så.... Vel, de få meterne som skiller handicapplass fra vanlige plass spilte egentlig ingen rolle for ham, men tydeligvis hadde han det likevel. Litt usexy i mine øyne, men nå er psykiske lidelser ofte ikke så sexy uansett. Poenget er at folk med psykiske lidelser også kan få sånne skilt. Anonymkode: 43231...118
Gjest theTitanic Skrevet 9. august 2020 #26 Skrevet 9. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, vi bor ikke på store plassen. Er lett å se det er hennes bil som står rett uten for kjøpesenteret for eksempel. ts Anonymkode: f2be1...e27 Ok. Men det er mye missunnelse og dårlige energier her. De nesten utrolige trådene om de som fordømmer de menneskene som faktisk FÅR hjelp av psykiatrien, for flere i trådene syntes at DE fortjener det MER. Det spekuleres i tråder om trygd, og nå handicapbevis. Og sikkert mer som jeg ikke har fått med meg. De tankene jeg får ut av alle trådene er at det er mange som tror landet styres av inkompetente fjols, for tillit til de som innvilger søknadene og lager lovene finnes ikke. Rart ikke de fleste på KG sitter i regjering. Eller kanskje det er nettopp det de gjør...........🙄
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #27 Skrevet 9. august 2020 6 minutter siden, theTitanic skrev: De tankene jeg får ut av alle trådene er at det er mange som tror landet styres av inkompetente fjols, for tillit til de som innvilger søknadene og lager lovene finnes ikke. Nei, det er ikke det samme som at man har pasienter som utnytter systemet og lurer til seg goder de ikke burde hatt. To forskjellige ting. ts Anonymkode: f2be1...e27 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #28 Skrevet 9. august 2020 Kan man se på kortet om det er utløpt? En jeg kjenner kjøpte en bil hvor det lå et kort i hanskerommet. Kan det være noe sånt som har skjedd? Anonymkode: f6112...48e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #29 Skrevet 9. august 2020 Et slikt kort må fornyes med ny søknad og ny legeattest hvert eller hver andre år. Selv om man har medfødt handicap som aldri endrer seg, for eksempel at man er lam og bruker rullestol. Det skal stå en utløpsdato på kortets fremside som er synlig når man legger kortet i bilruten. Jeg lurer på om hun da enten kjører rundt med et utgått eller falskt kort. Anonymkode: a09c3...1ef
Gjest theTitanic Skrevet 9. august 2020 #30 Skrevet 9. august 2020 Om min nabo hadde hatt handicapbevis og likevel gått turer så hadde ikke jeg tenkt noenting. Det er ikke min sak. Heller ikke om de maler huset sitt rosa, går barbeint om vinteren eller lever av å tigge. Og hvorfor skal jeg bruke energien min på å gå naboene etter i sømmene? Men du er missunnelig. Og sliten fordi hverdagen krever deg, så hvorfor får han og ikke du? Nr 1 er selvsagt fordi han har søkt og du ikke. Nr 2 er fordi han kanskje har flere problemer enn hva øyet kan se. Eller ikke. Hva vet vel vi? Nr 3 kan være tilfeldigheter. Men du sier at dere bor på en liten plass. På små plasser er det vanskelig å fare med fusk. På små plasser er det vel vanskelig å ha så mye som en bitteliten hemmelighet uten at bygdedyret får greie på det. Men dette vil ikke si at jeg syntes naboen din har rett og ikke du. hverken du eller jeg vet , og får sikkert heller ikke vite mer om naboen din. Så hvorfor legge energi i noe du ikke har herredømme over og heller ikke får vite? Med mindre du spør. Men det tror jeg ikke du våger.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #31 Skrevet 9. august 2020 Det er så strengt og vanskelig å få disse kortene, så her regner med at det er noe du har misforstått om naboen din. Selv har jeg en nevrologisk sykdom og bruker rullestol når jeg er ute fordi jeg har store problemer med å stå oppreist eller gå. Og jeg har søkt tre ganger og fått avslag alle gangene. Begrunnelsen er at behovet mitt er for lite og at jeg ikke eier egen bil, men bare sitter på med andre. Kommunen mener at jeg skal be vennene mine om å kjøre meg til inngangsdøren til butikken/teateret/skolen/biblioteket/utestedet eller hvor enn vi skal, og sette meg av der og så må jeg vente der til de har fått parkert bilen. Det er jo OK det. Men hovedgrunnen til at jeg ønsker å kunne parkere på handicapplass er at det tar litt tid å få rullestolen ut av bilen, og når bilen da står foran inngangen er den alltid til hinder for andre biler. Og de andre billistene blir sinte, tuter eller prøver å presse seg forbi, og det skaper farlige og ubehagelige situasjoner. Dette gjør at jeg vegrer meg mer og mer for å be venner om å kjøre meg, og jeg vil helst at de heller kommer hjem til meg på besøk. Men det er jo litt kjipt, for jeg går glipp av en del. Kommunem er ikke enig i at jeg har behov for å parkere på handicapplass fordi de mener at behovet er for lite, altså at jeg er for sjelden utendørs, men de skjønner ikke at det henger sammen med årsaken til hvorfor jeg trenger å parkere på handicapplass! For det er ikke sånn at man får HC-kort bare fordo man har nedsatt gangfunksjon, det må også være et parkeringsbehov av et visst omfang. At man skal handle dagligvarer en eller to ganger i uken er ikke nok. Akkurat nå har jeg ikke tallene i hodet, men sist jeg fikk avslag på søknaden fikk jeg muntlig beskjed fra kommunen at de nesten aldri innvilger til uføre, bare folk som har jobb og som trenger å parkere på handicapplass for å kunne beholde jobben. Jeg synes det er idiotisk at det skal være så vanskelig å få innvilget, men jeg skjønner samtidig at de er nødt til å være restriktive sånn at det ikke går inflasjon og så har man plutselig en situasjon der man har veldig mange brukere mem få handicapplasser. Anonymkode: c96bd...176
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #32 Skrevet 9. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser jo på tråder på denne at jeg ikke kommer å søke å få et sånn bevis , når man blir uglesett fordi man er usynlig syk😐 Anonymkode: 5f406...aa7 Nåja, hvis behovet blir stort nok vil jeg tro du blåser i nysgjerrige naboer og søker uansett. Hva andre tror eller ikke tror om deg, spiller det noen rolle egentlig, hvis du får en bedre hverdag? En annen sak er å få det innvilget, de er såvist jeg vet ganske restriktive på dette. Kjenner flere som har fått avslag. Anonymkode: 256a7...60f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #33 Skrevet 9. august 2020 Jeg vet at det er mange som har falske skilt kan godt hende hun er av dem! Anonymkode: a2e98...311
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #34 Skrevet 9. august 2020 Helt sikkert agorafobi eller noe psykisk... men litt rart det også om hun sykler? ikke vet vi.. men det er nok en grunn for det. spør henne en dag.. hvordan fikk du dette skiltet? Lurer selv på å søke pga mine plager.. hvordan går jeg fram? Anonymkode: 39bf0...21d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #35 Skrevet 9. august 2020 Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men vil bare dele min personlige historie. Jeg har kreft med spredning og har HC-bevis. Da jeg fikk innvilget kortet, var jeg avhengig av rullestol, krykker og diverse hjelpemidler. Jeg har ila flere mnd trent meg opp og går nå toppturer. Dette hjelper også mye på min mentale helse. Enkelte dager har jeg det utrolig vondt i hele kroppen, samt fatigue er en vanlig bivirkning etter tøffe cellegiftbehandlinger. Jeg kan da være sengeliggende over lengre tid. Jeg bruker kun HC-kortet når jeg trenger det. Jeg vet at det kan virke rart hos enkelte når jeg går ut av bilen, kledd i turklær og med HC-kort i frontruten. Det mange ikke ser er at jeg verker i hele kroppen, prøver å mobilisere mine siste mentale krefter for å komme meg hjem og legge meg i senga. Andre dager er jeg så psykisk sliten at det å dra i matbutikken/apoteket/behandlinger er en jobb i seg selv. Poenget mitt er at man ikke alltid kan se på folk hva som feiler dem, og grunnen til de trenger f.eks HC-kort. Jeg ser «frisk» ut, men fordi jeg tar meg sammen når jeg er ute blant folk. Verden hadde vært en så mye bedre plass, hvis man heller viste medlidenhet enn nyfikenhet. Anonymkode: d7099...b37 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #36 Skrevet 9. august 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat nå har jeg ikke tallene i hodet, men sist jeg fikk avslag på søknaden fikk jeg muntlig beskjed fra kommunen at de nesten aldri innvilger til uføre, bare folk som har jobb og som trenger å parkere på handicapplass for å kunne beholde jobben. Der har du nok svaret: Hun får det fordi hun også er i jobb. Ikke fordi hun sliter med å gå, noe hun tydeligvis ikke sliter med. ts Anonymkode: f2be1...e27
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #37 Skrevet 11. august 2020 På 9.8.2020 den 17.41, AnonymBruker skrev: Jeg har selv MS og ha vurdert å få et selv på de ukene i året jeg sliter med ekstrem fatuige og Nervesmerter i beina. Smertene sitter under fotputende så er vondt å trø ned på dem (sykling/svømming til terapi går greit) Det å ha en kronisk lidelse som man vet man blir bare verre og verre av til slutt når ikke bremsemedisiner virker lenger er forferdelig å ha over seg .Vet om ei annen som har fått i kommunen som har leddgikt , der deler av året kan man fint gå 20 meter på butikken , og andre dager knapt kan reise seg fra senga. Ser jo på tråder på denne at jeg ikke kommer å søke å få et sånn bevis , når man blir uglesett fordi man er usynlig syk😐 Anonymkode: 5f406...aa7 Nei men slik som ts beskriver denne damen er det jo helt åpenbart at hun ikke trenger handikapbevis. Hvis du ikke kan stå opp av senga 8 uker i året vil jo folk registrere at man "forsvinner" i perioder. Anonymkode: 7bf49...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #38 Skrevet 11. august 2020 På 10.8.2020 den 0.47, AnonymBruker skrev: Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men vil bare dele min personlige historie. Jeg har kreft med spredning og har HC-bevis. Da jeg fikk innvilget kortet, var jeg avhengig av rullestol, krykker og diverse hjelpemidler. Jeg har ila flere mnd trent meg opp og går nå toppturer. Dette hjelper også mye på min mentale helse. Enkelte dager har jeg det utrolig vondt i hele kroppen, samt fatigue er en vanlig bivirkning etter tøffe cellegiftbehandlinger. Jeg kan da være sengeliggende over lengre tid. Jeg bruker kun HC-kortet når jeg trenger det. Jeg vet at det kan virke rart hos enkelte når jeg går ut av bilen, kledd i turklær og med HC-kort i frontruten. Det mange ikke ser er at jeg verker i hele kroppen, prøver å mobilisere mine siste mentale krefter for å komme meg hjem og legge meg i senga. Andre dager er jeg så psykisk sliten at det å dra i matbutikken/apoteket/behandlinger er en jobb i seg selv. Poenget mitt er at man ikke alltid kan se på folk hva som feiler dem, og grunnen til de trenger f.eks HC-kort. Jeg ser «frisk» ut, men fordi jeg tar meg sammen når jeg er ute blant folk. Verden hadde vært en så mye bedre plass, hvis man heller viste medlidenhet enn nyfikenhet. Anonymkode: d7099...b37 Men man trenger jo ikke være naiv da. Det er jo en slags liten industri med kjøp og salg av handikapbevis. Selvsagt er det noen som misbruker ordningen. Anonymkode: 7bf49...6aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå