Gå til innhold

Holde seg hjemme når man er syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med egenmeldingsdager nå? Hvor mye kan man være hjemne uten å bli trekt i lønn? Hva med sykt barn-dager? 

I praksis vil jo folk gå på jobb med lette symptomer om alternativet er å ikke få lønn. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thyra skrev:

Hvordan er det med egenmeldingsdager nå? Hvor mye kan man være hjemne uten å bli trekt i lønn? Hva med sykt barn-dager? 

I praksis vil jo folk gå på jobb med lette symptomer om alternativet er å ikke få lønn. 

Det samme tenkte jeg på. Jeg har ikke råd til å sitte hjemme i månedsvis på vinteren uten lønn. 

Anonymkode: 8a98b...e0c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere vet det finnes noe som heter sykemelding eller?

Ring fastlegen!

Anonymkode: 62f93...6e5

• Liker 3
Skrevet

Har du brukt opp egenmeldingsdagene dine ringer du lege og får sykemelding. ALLE som har symptomer skal holde seg hjemme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere vet det finnes noe som heter sykemelding eller?

Ring fastlegen!

Anonymkode: 62f93...6e5

Ikke for syke barn. 

Anonymkode: 8a98b...e0c

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

«Fra og med 1. juli 2020 gjelder disse reglene:

• Alle går tilbake til vanlig antall dager og starter på nytt med disse fra 1. juli 2020. Dette gjelder uavhengig av om du har brukt omsorgsdager tidligere i år eller ei.
  • De doble dagene som tidligere i år ble gitt på grunn av koronasituasjonen faller bort fra 30. juni 2020.
  • Overførte omsorgsdager på grunn av stengt barnehage/skole annulleres.
  • Som selvstendig næringsdrivende eller frilanser må du igjen dekke totalt 10 dager før du kan få utbetaling fra NAV. Dager du allerede har dekket selv i år telles med i de 10 dagene.«

Anonymkode: 8bd2e...5d9

Skrevet
16 timer siden, Masi81 skrev:

Har du brukt opp egenmeldingsdagene dine ringer du lege og får sykemelding. ALLE som har symptomer skal holde seg hjemme.

Men da burde de gjøre det litt enklere å holde seg hjemme. 

Og hva med syke barn? De dagene blir fort brukt opp om foreldre må være hjemme med barn med milde forkjølelsessymptomer. Skal foreldrene trekkes i lønn, da? 

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Thyra skrev:

alternativet er ikke å ikke få lønn. Det er sykemelding!

Anonymkode: 081aa...f68

Skrevet
25 minutter siden, Thyra skrev:

Og hva med syke barn? De dagene blir fort brukt opp om foreldre må være hjemme med barn med milde forkjølelsessymptomer. Skal foreldrene trekkes i lønn, da? 

det er jo ikke så veldig vanskelig å ringe fastlegen? De fleste har jo begynt med e-konsultasjoner nå, så du trenger ikke møte opp engang.

Sykt barndagene ble nullstilt en dato i sommer, så du begynner på nytt som om det var 1. januar. Når de er brukt opp - hvem vet - kanskje det kommer nye regler om ekstra dager? Den sorgen ville jeg ikke tatt på forskudd - ting kan begynne å endre seg meget raskt, som det gjorde i mars. 

Og så husk - hvis alle holder seg hjemme når de er syke, så er det ikke bare koronasmitten vi stopper - det er influensa og vanlig forkjølelse og hele pakka, så dette kan fort gå godt!

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, Thyra skrev:

Er det så vanskelig å ringe legen da? 

Hvordan sykt barn vil løses er jeg ikke sikker på, men vil tro det for de aller fleste vil holde med 10 dager hver til mor og far. Jeg vil også tro at de fleste ledere vil være behjelpelig med å legge til rette for eventuelt vaktbytter fra dag til kveld der det er aktuelt, eller at en kan igjen med å jobbe overtid en dag senere e.l.

Skrevet
1 time siden, Masi81 skrev:

Hvordan sykt barn vil løses er jeg ikke sikker på, men vil tro det for de aller fleste vil holde med 10 dager hver til mor og far. Jeg vil også tro at de fleste ledere vil være behjelpelig med å legge til rette for eventuelt vaktbytter fra dag til kveld der det er aktuelt, eller at en kan igjen med å jobbe overtid en dag senere e.l.

Det blir nok ikke tilstrekkelig om alle barn med snev av forkjølelsessymptomer skal være hjemme, nei. 

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

det er jo ikke så veldig vanskelig å ringe fastlegen?

1 hour ago, Masi81 said:

Jeg har prøvd to ganger i år, den ene i mars og den ene sist uke. Måtte gi opp begge gangene. Det er tydeligvis stor pågang om dagen. Og man skal heller ikke møte opp uten avtale hos min lege i hvert fall. 

Anonymkode: baf86...ed2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd to ganger i år, den ene i mars og den ene sist uke. Måtte gi opp begge gangene. Det er tydeligvis stor pågang om dagen. Og man skal heller ikke møte opp uten avtale hos min lege i hvert fall. 

På legekontorenes nettside er det mulig å sende inn forespørsel om at de skal ringe opp igjen, samt skrive noen linjer om hva det gjelder. Har gått kort tid før jeg var blitt ringt opp de to gangene det var behov for det i allefall. 

Anonymkode: 85231...52f

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har de ikke et kontaktskjema? hos min fastlege kan du sende inn spørsmålet du har elektronisk.

Men uansett - SÅ vanskelig er det ikke å ringe fastlegen for en sykemelding når du har brukt opp egenmeldingsdagene. Det er jo det som er systemet her i landet, for å svaret på spørsmålet i hovedinnlegget.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke fastlegen din tilknyttet PasientSky?

Anonymkode: 8bd2e...5d9

• Opprett ny...