Gå til innhold

Noen som har erfaring med foringsautomater og kattedører?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med foringsautomater for katt og hund? Funker dette bra? Bruker dere app? 

kattedører.. hva er bra her? 

Anonymkode: ad8b7...340

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker Surefeed foringsautomater som åpnes for microchip. Fungerer bra det. Er veldig greit om det ene dyret sluker maten og den andre spiser sakte, eller en må gå på en spesiell diett en stund, eller de spiser forskjellig fôr pga alder... Eller bare for å ha kontroll på hvor mye hver enkelt får i seg. Lett å oppdage sykdom eller unormal adferd om den ene skålen er full og den andre tom, enda de ble fylt på samtidig. 

Sureflap er samme selskapet som lager Surefeed og de er vel også i god kvalitet så vidt jeg vet. Har ikke brukt dem selv. Går på microchip det også.

Anonymkode: 474ad...dcd

Skrevet

Vi bruker sureflap kattedør, helt gull å ha! Vi kan styre luken med app, vi får beskjed når katten går ut/ inn osv. Svigers som mater og steller pus når vi er borte har også tilgang på appen. Vi får sett at alt er som det skal være ved at det registreres aktivitet i luka. Går på chippen i nakken så hu slipper halsbånd. 

Skrevet

Vi bruker også SureFeed og de funker som bare det. Bytter batteri mellom en og to ganger i året, avhengig av hvor gode batteriene er.
Vi har tre katter og det hjelper veldig for å ha litt kontroll over hvor mye de spiser og ikke minst hva de spiser, og at de ikke spiser for mye (resten av de andre kattene sin mat feks, når man ikke har automater)
Det er også vesentlig enklere å passe på at én katt ikke spiser en annen katts mat hvis den ene skal ha en annen diett enn den andre.
Nå har vi tre katter, en på 7,5 år, og to på ett år og tre måneder, og da de små kom i hus skulle jo ikke den eldste spise kattungematen feks, så sånn sett er det også helt genialt.
Maten holder seg også mye bedre.
Det eneste jeg kan ha noe å si på dem er at den eldste katten vi har nå er ganske høy, så han må bøye seg litt ekstra ned for at chippen skal registreres slik at automaten åpner seg, men han har lært seg det og det går som en drøm.

Vi har ikke SureFlap kattedør enda, men det er den typen vi kommer til å kjøpe den dagen vi velger å sette inn en kattedør. Du kan styre ganske mye med appen, så jeg synes den virker som det beste valget.

AnonymBruker
Skrevet

Setter man chippen under huden?

Anonymkode: ade08...330

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, en microchip settes under huden og har informasjon om hvem katten hører til. Skulle katten forsvinne eller gå seg bort, kan noen ta den med til veterinær og veterinæren kan finne eier.

Surefeed og Sureflap har den ekstra funksjonen at de hver dag sjekker at chippen er i orden. Noen ganger kan de slutte å fungere. Det får man selvsagt også sjekket hos vet når man er på årlig helsekontroll, men kjekt å ha den ekstra sikkerheten i hverdagen. Hvis katteluken eller fôringsautomaten ikke fungerer, og batteriene er nye, så er det noe galt med chippen. Da kan man ordne det, isteden for å ikke vite. 

Anonymkode: 474ad...dcd

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mikrochippen man får hos dyrlegen for å registrere katten på deg 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For å presisere;
SureFeed/SureFlap kommer med en brikke man kan henge på kattens halsbånd, men de fungerer også med den ID-chippen katten får implantert i nakken hos veterinæren hvis du velger å chippe katten din. (noe jeg selv føler burde være obligatorisk i tilfelle katten roter seg bort eller kommer ut for en ulykke borte fra hjemmet, for da kan kattens chip leses av hos nærmeste veterinær og du får katten hjem igjen, eller fred i hjertet om hvor den ble av)
Det er svært praktisk at de fungerer med kattens egen chip, i tilfelle halsbåndet blir borte, eller du kun har innekatter som ikke bruker halsbånd.

• Liker 1
Skrevet

Ang app til kattedøren som vi kan styre.. åpner den ikke av seg selv når katten vil ut? Må vi styre med den? 

Skrevet
9 timer siden, Sunnys skrev:

Ang app til kattedøren som vi kan styre.. åpner den ikke av seg selv når katten vil ut? Må vi styre med den? 

Luka åpner av seg selv jo, den låses opp når den registrerer at katten er der. 

Skrevet
21 hours ago, Sunnys said:

Du må ikke, men den kan brukes til å låse kattedøren hvis katten *ikke* skal ut, og såvidt meg bekjent kan du til og med stille inn hvilke chipper som låser opp døren, slik at en katt som kan være ute kan gå ut, mens en som ikke skal være ute, ikke kommer seg ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker surefeed til kattene. Det fungerer veldig bra. Men vær obs på at du bør kontakte kundeservice hvis det er noe som ikke fungerer 100% De har forskjellige ekstradeler og "hemmelige" innstillinger som skal løse diverse problemer. Den ene katten min hadde problemer med forautomaten i begynnelsen. Noen ganger åpnet den seg ikke, og andre ganger lukket den seg mens hun spiste. Da jeg fortalte det til kundeservice fikk jeg en kode som jeg skulle taste inn på forautomaten. Dette økte sensitiviteten til sensorene og løste problemet. 

Anonymkode: 0382a...4ef

• Liker 2
Skrevet

Sureflap. Beste investeringen jeg har gjort for kattene.

Anonymkode: 60c3d...7f6

Skrevet

Vi har Sureflap, og katten har chip som åpner døren automatisk.  Det fungerer veldig bra. 
Pus har et fritt og godt liv der han kan komme og gå akkurat som han vil hele døgnet.  Ingen andre katter slipper inn.  

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dere som har forautomaten, har det hendt at den lukker seg før katten er ferdig med å spise? Litt redd for at det skal skje mens jeg sover eller ikke er hjemme så de dermed blir sittende fast lenge..

Anonymkode: ffdaf...039

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har forautomaten, har det hendt at den lukker seg før katten er ferdig med å spise? Litt redd for at det skal skje mens jeg sover eller ikke er hjemme så de dermed blir sittende fast lenge..

De matskålene skal ikke lukke seg før katten (chippen) har kommet bort fra chip leseren. Uansett så vil ikke en katt bli stående å spise om lokket skulle begynne å gå igjen, de rygger tilbake. 

Anonymkode: d63df...a0a

Skrevet

Er en de katter som er redd lyden katteluke lager når den registrerer chippen. Derfor har jeg katteluke uten chip. Men kattene er chippet, det er superviktig, hadde aldri sluppet den ut uten. De må ikke en gang bedøves for å sette den inn. 

Skrevet

Vi kjøpte kattedør i det forrige huset. Helt fantastisk. Nå leier vi inn periode frem til nytt hus, og her er det ingen. Hater det. Har også automatiske matskåler slik at hunden og katten ikke spiser fra hverandre. Også genialt om maten skal stå ute, slik at andre katter ikke spiser opp.

Anonymkode: c64b9...475

Skrevet
On 10/23/2020 at 9:21 PM, AnonymBruker said:

Jeg har aldri opplevd det, men det er også fysisk umulig for katten å sette seg fast.
Jeg har derimot opplevd at automaten kan få problemer med å åpne seg hvis chippen sitter litt for langt bak på katten, og katten i tillegg er veldig stor.
Storepus er nemlig på størrelse med en stor skogkatt/mellomstor Maine Coon, og chippen hans sitter såpass langt bak at den nesten sitter mellom skuldrene, så han har bare lært seg til å sette seg med kroppen helt flat ned mot gulvet og strekke hodet langt inn i automaten. Han stikker snuta så langt inn han klarer, helt til han hører motoren starte, og da er han rask med å komme seg ut igjen før lokket går opp. Han har aldri blitt "klemt fast" i automaten, og han har ingen problemer med det overhodet.
Lokket åpner seg ved å gli bakover mens det vipper i to på midten, slik at det åpner seg som en omvendt V, og glir etterpå tilbake på plass ved å flate seg ut igjen.
Sjekk videoer av SureFeed for å se hvordan det åpner og lukker seg.
Skulle batteriene krepere før du rekker å komme hjem en dag, så tåler katten den dagen uten mat, men selv ved dårlige batterier, så sier automaten i fra LANG tid i forveien før den kreperer helt, jeg har testet en gang bare for å se, det tok tre uker fra det begynte å blinke rødt lys, til automaten begynte å bli treg med å åpne seg for katten. Det var også med Rema-batterier.

Skrevet
På 23.10.2020 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Vår har 3 hastigheter. Vi har på den kjappeste slik at valpen vår ikke får i seg maten. Lokket klappser heller ikke igjen, men skyver seg over skålen.

Anonymkode: c64b9...475

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...