Gå til innhold

Får jeg fortere farge av faktor 15 kontra 30?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere? Er det slik at fargen kommer mye fortere ved faktor 15 enn 30?

Anonymkode: 4e0bf...fc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: b3b6d...754

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt.

Anonymkode: 659b6...40a

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Faktorer er hvor lenge lengre du kan være i solen etter smøring. Klar du 15 min uten solkrem klarer du 30 min med faktor 15 og 1 t 5 min med faktor 50.

Anonymkode: d8058...8ba

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: b3b6d...754

Mye fortere? Eller litt?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt.

Mn er det noen risikoer med å ta faktor 15? Jeg har en ålreit grunnfarge.

Skrevet

Faktor 30 beskytter ikke dobbelt så godt som faktor 15. Kreftforeningen anbefaler faktor 15. Det er tilstrekkelig for de fleste ved nordiske forhold hvis du smører jevnt og med riktig mengde. :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mn er det noen risikoer med å ta faktor 15? Jeg har en ålreit grunnfarge.

Risiko, det kommer jo an på hvor lenge du er i sola. Er du ute hele dagen, er faktor 30 greit for en med bra farge fra før. Er du ute en times tid, klarer du deg uten særlig smøring.

Anonymkode: 7294b...5b4

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risiko, det kommer jo an på hvor lenge du er i sola. Er du ute hele dagen, er faktor 30 greit for en med bra farge fra før. Er du ute en times tid, klarer du deg uten særlig smøring.

Anonymkode: 7294b...5b4

Men jeg ligger å soler meg, så får sola direkte på kroppen. Ganske dumt å sole seg uten solkrem vel?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg ligger å soler meg, så får sola direkte på kroppen. Ganske dumt å sole seg uten solkrem vel?

Ja det er jævla dumt! Jeg blir brent nesten med en gang og det klør.

Jeg bruker 50, satt ute i 8 timer her om dagen og er ikke brent. Men da smurte jeg tykke lag med 50 hver 2. Time. Var føttene mine som var mest i sola da. 

Anonymkode: 2eab5...26a

Skrevet

Selv blir jeg ikke brent, men bruker likevel spf 50 I ansiktet og 30 på kroppen. Dette fordi selv om ikke huden min blir brent så trenger jeg beskyttelse mot uva/uvb stråler. Sambo blir brent i løpet av 20 min i stekende sol uten solkrem. Må bestandig bruke solkrem. Gidder ikke kjøpe solkrem som har lavere spf enn 30. Man blir brun med solfaktor også, men kan ta noe lengre tid. Det er det verdt spørs du meg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Faktorer er hvor lenge lengre du kan være i solen etter smøring. Klar du 15 min uten solkrem klarer du 30 min med faktor 15 og 1 t 5 min med faktor 50.

Jo. Faktor filtrerer ut solstrålene. Så 15 min uten solkrem gir mer farge enn 15 minutter med faktor 15. Hvis målet er å sitte mest mulig ute i solen bør man bruke høy faktor men hvis det er å bli brun kan man like gjerne bruke lav og så sette seg i skyggen etter en stund eller kle på seg.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, lavere faktor indikerer at beskyttelsen er lavere. Ergo slipper det høyere dose stråler inn.  Hvis jeg f.eks bruker spf 50 i ansiktet i syden blir jeg aldri brun, men blir brun på kroppen selv om jeg bruker spf 30 der.   Ja man blir brunere og potensielt lettere brent med lavere faktor. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jævla dumt! Jeg blir brent nesten med en gang og det klør.

Jeg bruker 50, satt ute i 8 timer her om dagen og er ikke brent. Men da smurte jeg tykke lag med 50 hver 2. Time. Var føttene mine som var mest i sola da. 

Anonymkode: 2eab5...26a

Jeg satt ute i 3 timer her om dagen og smurte bare ansiktet og brystet med spf 25, ble ikke brent på kroppen. 

Anonymkode: e4584...a26

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva dere bruker? 15 eller mer? I Norge når det steker sol.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva dere bruker? 15 eller mer? I Norge når det steker sol.

Skal jeg på stranda i Norge noen timer bruker jeg spf 20 på kropp og 25-30 i ansiktet.  Soler jeg meg bare et par timer hjemme smører jeg kun ansikt og bryst.  Blir ikke brent i Norge av 2-3 timer med sol.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg på stranda i Norge noen timer bruker jeg spf 20 på kropp og 25-30 i ansiktet.  Soler jeg meg bare et par timer hjemme smører jeg kun ansikt og bryst.  Blir ikke brent i Norge av 2-3 timer med sol.

Er 15 for lite? På ansikt og kropp. Har grei grunnfarge.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, huden din skades raskere med lavere faktor.

Anonymkode: e14cc...5c5

Skrevet

Jeg kjører faktor 50 alltid. Jeg vil ha en hud som funker når jeg er 70 og har ingen ønsker om hudkreft eller føflekk-kreft. Så får det heller ta litt lengre tid å få farge som en tomat😉 (jeg blir rød, ikke brun)

Anonymkode: 6e5dc...9f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...