Gå til innhold

Hvilket jentenavn er finest av disse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Babyjente på vei her i gården, og vi står mellom disse så langt:

Astrid, Solfrid, Ingeborg, Valborg, Sofia, Josefine, Helena, Amelia, Agnes og Hanneli. 

Hvilke vibber/assosiasjoner får dere til enkelte og hva var finest? 

Anonymkode: 63b5e...5e5

Astrid er helt greit

Solfrid har jeg ikke sansen for

Ingeborg er helt greit

Valborg liker jeg mindre

Sofia er veldig fint, men sikkert fordi jeg har en Sofia selv (voksen riktignok)

Josefine og Helena liker jeg godt, kjenner flere fine jenter/damer med de navnene

Amelia er hverken eller for meg 

Agnes ( i senga) er et fint navn, kjenner eldre damer med navnet men de har også vært barn

Hanneli synes jeg ikke noe særlig om

Anonymkode: 71e03...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Alle småjenter heter». Det er 1500 personer  i Norge som heter Amelia. 

Anonymkode: d613c...0e8

Og jeg kjenner rundt 10 under 4 år som heter det :) Og jeg kjenner ikke særlig mange barn.

Anonymkode: 3ccf8...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg kjenner rundt 10 under 4 år som heter det :) Og jeg kjenner ikke særlig mange barn.

Endrer fortsatt ikke det faktum at det kun er 1500 personer, derav stemmer ikke dine utsagn om at «alle» småjenter heter dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Astrid, Solfrid, Ingeborg, Valborg, Sofia, Josefine, Helena, Amelia, Agnes og Hanneli. 

Astrid.... navnet på en nær slektning, jeg syns egentlig navnet er veldig fint 
Solfrid..... navnet på svigermor fra helvete, jeg er ikke glad i dette navnet 
Ingeborg...... fint, har ingen assosiasjoner
Valborg..... fint, har ingen assosiasjoner
Sofia..... samme
Josefine..... samme
Helena..... samme
Amelia.... jeg syns Amalie er finere
Agnes..... veldig fint
Hanneli.... nopenope

Anonymkode: 1f3e6...bba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tommel opp for Ingeborg, Helena, Agnes og Hanneli. (Tror nok jeg ville gjort om til Anneli)

Anonymkode: e55e5...fe6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hanneli. Fint og unikt😍

Anonymkode: 6a606...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid er en av mine favorittnavn! 

Ingeborg er også kjempefint. Min venninne heter det, og det er ikke veldig mange med dette navnet - opplever jeg! 

Anonymkode: 50d8a...935

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Astrid - liker godt 

Solfrid - liker også godt. Det er ikke så vanlig på små barn, men føles likevel ikke gammelmodig.

Ingeborg - tradisjonelt og klassisk. Liker det egentlig, men det er kanskje litt kjedelig.

Valborg - dette blir for gammeldags for meg. Jeg liker egentlig tradisjonsnavn, men det er noen av dem som jeg ikke er helt klar for ennå. Godt mulig jeg mener noe annet om noen år hvis jeg blir vant til det.

Sofia - tja. Jeg synes "jentenavn skal på død og liv slutte på a-trenden" burde avskaffes. Sofie er fint, Sofia er pensjonert dronning i Spania eller hovedstaden i Bulgaria. 

Josefine - litt for sukkersøtt. Liker ikke.

Helena - ikke noen fan av verken Helene eller Helena. 

Amelia - nei. Høres ut som noen som egentlig liker Amalie, men som synes det er litt for vanlig.

Agnes - liker godt.

Hanneli - liker det bedre og bedre. Første gang jeg så det, da Hanneli Mustaparta ble kjent, syntes jeg det var bare sært, men det er et navn som vokser.

Anonymkode: 9e38a...1a0

Er enig i mye av dette, spesielt det uthevede. Synes det bare er merkelig å ta et mye brukt navn og bytte ut den siste bokstaven fra e til a. Blir liksom som om man egentlig ville ha Sofie eller Helene, men så er det ikke "spesielt" nok, så man slenger på en a i stedet. 

Jeg liker Astrid, Solfrid, Ingeborg, Valborg, Agnes og Hanneli. Josefine er OK. Sofie og Helene er fine, med a-endelse blir de bare pretensiøse, synes jeg. Amelia er fælt.

Anonymkode: f7134...ee6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppet Sofia og Amelia og gått for et av de andre. De er finest (og minst "unge mødre" av dem).

Anonymkode: ae972...61a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Josefine er det fineste, etterfulgt av Sofia. Navnet Hanneli har jeg aldri hørt før, Anneli er bedre. De andre passer ikke nå for tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endrer fortsatt ikke det faktum at det kun er 1500 personer, derav stemmer ikke dine utsagn om at «alle» småjenter heter dette.

Og de aller fleste av dem vil jeg si er født etter 2015. Dermed jo, for å legge litt tykt på vil jeg si at «alle» småjenter heter det. Slik «alle» gutter under 10 år heter Liam. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valborg..... fint, har ingen assosiasjoner

Dette navnet kommer stammer fra en helgen for markens grøde som levde på 700-tallet. I Sverige og Finland feires fremdeles Valborgsmesse i følge store norske leksikon. Det har vært et ganske populært navn, også i resten av Nord-Europa.

Hvis du vil at datteren din skal ha et spesielt navn som samtidig har kulturell forankring så går du for dette.

Jeg synes det passer kjempegodt til ei lita jente. Men så har jeg sansen for litt uvanlige navn med en historie.

Anonymkode: c7ef8...588

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnes er ett av de styggeste navnene jeg vet om, miner om angst.

Ville gått for Ingeborg eller Astrid. 

Anonymkode: c00b6...39f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valborg minner meg om om olsenbanden 😊 Hva med Herborg?

Anonymkode: 39b4b...92e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette navnet kommer stammer fra en helgen for markens grøde som levde på 700-tallet. I Sverige og Finland feires fremdeles Valborgsmesse i følge store norske leksikon. Det har vært et ganske populært navn, også i resten av Nord-Europa.

Hvis du vil at datteren din skal ha et spesielt navn som samtidig har kulturell forankring så går du for dette.

Jeg synes det passer kjempegodt til ei lita jente. Men så har jeg sansen for litt uvanlige navn med en historie.

Anonymkode: c7ef8...588

TS her! Veldig enig, har lest pittelitt om historien men ikke så mye som du utdyper her :) Takk! Er bare litt redd alle vil tro vi har sett for mye Olsenbanden om vi får for Valborg 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...