Gå til innhold

Dere foreldre med hjemmeboende barn, hvor strenge er dere på sukker og usunn mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både i hverdagen og i helgene? Er det vanligst å bare spise sukkerholdig på lørdagene. Er dere strenge på at man ikke kan ha dessert/ kaker annet søtt på en hverdag? 

Anonymkode: c364e...544

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familie på fem, vi er ikke så veldig strenge :) Har ikke fast godtedag eller noe, men spiser når vi har lyst på. Vi har alltid nugatti, og det er både mann og barn enormt glad i. Det går veldig mye brødmat her (noen mener jo brød er usunt). 2 brød om dagen. Middagene er varierte, men også innslag av pizza, taco, burger osv...vi spiser ute ca 1 gang i uka. 

• Liker 3
Skrevet

(Men må kanskje legge til at vi er en idrettsfamilie, ...vi hadde nok kanskje vært litt mer restriktive med søtsaker og "mums" om ikke det hadde vært snakk om så mye trening) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Snabeltann skrev:

(Men må kanskje legge til at vi er en idrettsfamilie, ...vi hadde nok kanskje vært litt mer restriktive med søtsaker og "mums" om ikke det hadde vært snakk om så mye trening) 

Da forstår jeg det mye bedre. Reagerte ganske sterkt på første innlegg. 

Selv har jeg et barn som er ekstremt glad i mat, og må derfor holde igjen på søtsaker såvel som på usunn mat for å hindre overvekt. 

Anonymkode: 5737f...603

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset får barna noe godt i små mengder hver dag, så nei, vi er ikke strenge. :)

Anonymkode: 1998f...cc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som ikke er noe særlig glad i søtt overhodet, så det er svært sjelden dessert eller godteri i hus. Hadde det vært aktuelt, ville det vært en gang i uken. Søtt pålegg er det heller ingen som liker her.

Anonymkode: 86e98...95d

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken alder tenker du på barna? Har en på 1 og en på 4, de får kun søtt i helgene, en og annen is i ukedagene nå på sommeren, men ellers får de frukt, er aldri noe mas om godteri i uka. Blir nok noe annet når de blir større, meg og mannen kan unne oss noe godt i ukedagene, men prøver jo å begrense det. Men du tenkte kanskje på eldre barn?

Anonymkode: dd64d...a0a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken alder tenker du på barna? Har en på 1 og en på 4, de får kun søtt i helgene, en og annen is i ukedagene nå på sommeren, men ellers får de frukt, er aldri noe mas om godteri i uka. Blir nok noe annet når de blir større, meg og mannen kan unne oss noe godt i ukedagene, men prøver jo å begrense det. Men du tenkte kanskje på eldre barn?

Anonymkode: dd64d...a0a

Tenkte på familier med barn i alle aldersgrupper. Også foreldres vaner er interessant. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ikke strenge

Anonymkode: 830c3...526

Skrevet

Jeg har barn som kjøper en del av det de putter i seg selv. 
Jeg passer på at det de får servert til middag er sunt og variert. 
Utenom det har jeg forklart dem konsekvenser av for mye junk og sukker, slik at de kan ta egne valg. 
Den yngste i huset har tilgang til godteri men velger ofte frukt og grønnsaker isteden, barnet har nugatti på nista.

AnonymBruker
Skrevet

Er flaut å innrømme at jeg er nok litt white trash mamma. Klarer ikke å ta opp kampen med ungen, så det er endel søte havrelapper, for lite grønnsaker. Nesten aldri sjokolade. Is 1-2 ganger pr helg. Sjeldent saft, brus eller juice. Ofte enkle middager, typ pizza, spagetti, pølser, fiskepinner. Jeg, mamma'n elsker sunn og spicy mat. Ungen har ikke tatt etter meg. Pappa'n har en sinnsyk forbrenning og spiser vanvittige mengder brød, melkeprodukter, kjøtt og fisk, fett men lite grønnsaker, mye sjokkis og potetgull - men er slank og i god form. 

Er skuffa over meg selv. Trodde det skulle bli enklere med et sunt og variert kosthold for alle. 

Anonymkode: 58f15...229

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke superstreng med eldste på 7. Hun er ikke så opptatt av godis, men er glad i is. Hun får vel is 2-3 ganger i uken nå på sommeren. Vi har alltid kjeks osv i skapet, og de få gangene hun spør om det kan hun godt få et ja. Nå er vi så heldig at hun heller vil ha bær, og liker ikke brus så hun drikker vann. Så jeg syns egentlig det er lite å styre med.

Han på 2 får ingenting ennå, så han vet ikke hva han skal mase om 😂

Anonymkode: 27f34...675

Skrevet

De får lørdagsgodt og så har vi ofte dessert på søndager. Juice og sjokoladepålegg kun til helgefrokoster. Om sommeren blir det gjerne is flere dager i uken og det hender da de får kjeks eller annet søtt i ny og ne uansett ukedag, men hovedregelen er ikke søtsaker til hverdags. Synes ikke vi er strenge av den grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både i hverdagen og i helgene? Er det vanligst å bare spise sukkerholdig på lørdagene. Er dere strenge på at man ikke kan ha dessert/ kaker annet søtt på en hverdag? 

Null godteri utenom 

- lørdagsgodt 

- bursdag/ selskap / kaffebesøk

Lager grove vafler / pannekaker med havregryn og litt sukrin, sukkerfritt syltetøy ca 1 gang i uken.

Pinneis til dessert lørdager.

Nugatti på ett rundstykke lørdag morgen.

.Små frys-selv saftis i frysen til de heteste sommerdagene.

Vi serverer oppskåret frukt og grønnsaker i timene før middag så det garantert går inn grønnsaker. Og det ikke overspises til middag.

Dette gjør vi konsekvent pga tidligere overvekt hos barnet og tidligere overvekt hos far. 

Vi snakker frem aktiviteter/ idrett og sunne vaner og "kose oss" foran tv blir med bær / smoothie av proteinyoghurt/ bær, grønnsaker og dip eller lignende.

Har ikke tro på å gjøre sukker til Fy-vare.

Barnet er 8 år.

Anonymkode: 99e6b...6dd

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da forstår jeg det mye bedre. Reagerte ganske sterkt på første innlegg. 

Selv har jeg et barn som er ekstremt glad i mat, og må derfor holde igjen på søtsaker såvel som på usunn mat for å hindre overvekt. 

Anonymkode: 5737f...603

Huff, Jeg så med en gang jeg hadde postet, at det så fælt ut! :( det er tenåringsgutter som driver med langrenn det er snakk om, ikke småbarn. Men de er like matgærne om det er kjøttkaker eller fisk, som når det gjelder potetgull og snask. 

Naboene mine hadde samme problem som dere, men de kuttet ikke søtt helt, men la inn regler. Om barna var på besøk hos oss, så hadde de regler om å bare spise en vaffelplate om de ble tilbudt, f.eks. så ikke full nekt, men de lærte å begrense seg. Moren var flink og lagde sunne varianter av "junkfood", fristende fruktfat o.l.

Om man kutter helt, så tror jeg barna kanskje blir fristet til å hive i seg alt de klarer når de har sjangsen, og snike seg til å kjøpe godteri, bakervarer og brus når de er alene fra foreldrene. Nabojentene var runde da de var små, er nå 18 og 20 år, og er slanke og sunne, så må ha funket på et vis med litt restriksjoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får lørdagsgodt i mindre mengde (5 biter smågodt eller en liten dropseske eller lignende). Hender hen får en is av og til i løpet av uken hvis det er sol og vi er på stranden eller med båten. Ikke noe søtt ellers. Men får yoghurt da, det er det noe sukker i. Ellers går det i mye grønt, grovt, fisk og rent kjøtt, samt bønner, linser. Relativt sunt. Barnet er 6 år. Yngste på 2 får ikke noe godteri på lørdagen, men har fått smake is ved noen anledninger i sommer

Anonymkode: d40aa...715

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får lørdagsgodt i mindre mengde (5 biter smågodt eller en liten dropseske eller lignende). Hender hen får en is av og til i løpet av uken hvis det er sol og vi er på stranden eller med båten. Ikke noe søtt ellers. Men får yoghurt da, det er det noe sukker i. Ellers går det i mye grønt, grovt, fisk og rent kjøtt, samt bønner, linser. Relativt sunt. Barnet er 6 år. Yngste på 2 får ikke noe godteri på lørdagen, men har fått smake is ved noen anledninger i sommer

Stakkars. Får hen aldri spise noe usunt? 😅 tenker på feks i bursdager osv.

Anonymkode: 05fc9...fa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Snabeltann skrev:

Jeg ser ikke helt at det gjør det bedre - det vil selvsagt si at de per nå ikke blir overvektige, men det skaper matvaner, og det er ikke sikkert de kommer til å trene så mye hele livet. I tillegg er faktisk et sunt kosthold viktig hvis de har tenkt å satse på sporten.

Her er vi ganske strenge. Litt godteri lørdag eller ved spesielle anledninger, is innimellom om det er veldig varmt. Syltetøy med sukker og sjokoladepålegg har vi aldri hatt i hus, har aldri falt meg inn å kjøpe noe sånt. Vi hadde aldri sånt hjemme i min barndom heller. 

Men vi spiser mye god mat da. Vi kan lage rawfood-kaker og kose oss med et stykke en helt vanlig dag, spiser ofte vafler til frokost (laget på egg og banan, ikke hvetemel eller sukker), og veldig gode middager. Kjøper inn friske bær og spiser det som godteri. Vi lager syltetøy ved å mose bær med litt sukrin. 

Trener mye vi også, og god mat er god bensin for kroppen.

Anonymkode: ae49d...937

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man trener trenger man skikkelig mat, drivstoff for kroppen, og det bør barn lære. Å trene betyr ikke at det er fritt fram for ekstra godteri og man skal trene mye for å trene bort en sjokolade. 

Anonymkode: e8a5b...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars. Får hen aldri spise noe usunt? 😅 tenker på feks i bursdager osv.

Anonymkode: 05fc9...fa8

Eh - leste du hva du kommenterte på? Den eldste ungen får jo lov å spise usunt! 5 biter smågodt hver lørdag (min får seks biter), yoghurt med sukker i, og is innimellom. Han får sikkert lov å spise det han får servert i en bursdag, men det er jo ikke det som servere hjemme.  Og en på 2 år ble da virkelig ikke få usunn mat allerede, det kommer tidsnok. 

Sunn mat smaker jo uansett mye bedre enn usunn, det er bare at usunn gjerne er kjapp, enkel og billig. Jeg hadde valgt tørrfisk eller spekekjøtt foran potetgull any day, og friske bær foran smågodt. Men det er sinnsykt mye dyrere.

Anonymkode: ae49d...937

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...