AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Jeg begynner å bli så fortvilet. Jeg har siden ung alder (ca 10 år) vært plager med hodepine. Dette har økt og blitt verre etterhvert som årene går. Jeg er nå 32 år og jeg har kanskje 1-2 dager i mnd uten hodepine. Eneste gode perioden i livet var da jeg var gravid, da hadde jeg svært lite vondt i hode. jeg jobber 100% og har et barn. Hodepinen tar så ekstremt mye fra meg. Det er en altoppslukende smerte konstant i hode mitt. Har vært sp mye til lege, nevrolog osv. Jeg Jar prøvd forskjellige medisiner, forebyggende, botox og fysioterapi. Jeg kommer ingen vei og jeg blir så fortvilet. Hva kan hjelpe? Jeg kan ikke klare å leve livet med jobb og familieliv itillegg til denne konstante hodepinen lenger. I utgangspunktet ønsker jeg et barn til, men hodepinen og utmattelsen av den gjør at jeg ikken troe det går. Noen som har råd? Noen som har blitt bedre? Hva hjalp? Anonymkode: 6b48f...1ea
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Dette er kontroversielt, men en god kinesolog hjalp meg. Jeg hadde innestengte følelser og ting jeg måtte forandre i livet. Jeg vet det ikke er for alle, og de fleste blir sinte og går rett i forsvar- men det betyr også ofte at det faktisk er noe å jobbe med der, noe som bør tas tak i. Ønsker deg lykke til, kronisk migrene er helt forferdelig 😫 Anonymkode: 6b7f2...913
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Jeg har også kronisk migrene, sist måned hadde jeg 2 dager uten hodepine så jeg føler virkelig med deg! Jeg har prøvd mye medisiner jeg også som ikke har hjulpet, men har du prøvd Lamictal? Jeg går på dette for noe annet, men de tok de verste migreneanfallene. Anonymkode: ffd5b...ad7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også kronisk migrene, sist måned hadde jeg 2 dager uten hodepine så jeg føler virkelig med deg! Jeg har prøvd mye medisiner jeg også som ikke har hjulpet, men har du prøvd Lamictal? Jeg går på dette for noe annet, men de tok de verste migreneanfallene. Anonymkode: ffd5b...ad7 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men dersom du er i full jobb- hvordan takler du det? Jeg har så mange dager der det er skikkelig ille, men jeg presser meg gjennom det fordi å skulle bli hjemme når det er sånn blir alt for ofte 😞🥺 jeg skiftet jobb da, fra en som krevde at jeg var veldif konsentrert med mye pasientkontakt til en jobb der jeg sitter mye for meg selv og uten pasientkontakt- det gjør det lettere å unngå fravær. Lamictal har jeg ikke prøvd ut, men det skal jeg sjekke, takk for tips. Anonymkode: 6b48f...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men dersom du er i full jobb- hvordan takler du det? Jeg har så mange dager der det er skikkelig ille, men jeg presser meg gjennom det fordi å skulle bli hjemme når det er sånn blir alt for ofte 😞🥺 jeg skiftet jobb da, fra en som krevde at jeg var veldif konsentrert med mye pasientkontakt til en jobb der jeg sitter mye for meg selv og uten pasientkontakt- det gjør det lettere å unngå fravær. Lamictal har jeg ikke prøvd ut, men det skal jeg sjekke, takk for tips. Anonymkode: 6b48f...1ea Jeg er ikke i arbeid nå, men av helt andre årsaker. Men jeg hadde en del fravær pga migrenen da jeg var i full jobb da jeg hadde migreneanfall med aura, der jeg enten fikk synsutfall eller jeg begynte å snøvle, snakket tull og mistet følelsen i halve kroppen. Så det hadde vært uansvarlig å være på jobb da.. Anbefaler virkelig å høre med legen din/nevrolog angående lamictal. Anonymkode: ffd5b...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Her også, hatt vondt i hodet så og vi hver dag i 8 år. Jobber 100%. Ikke funnet noe som hjelper annet enn sarotex på kvelden og Ibux på dagen. Naprapat funker men ikke råd til å gå ukentlig til en pris av 600 kr for 45 min. Lever med det, hva annet skal man gjøre? Anonymkode: 28448...657
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Jeg hadde spenningshodepine og migrene en lang periode, og ble sykmeldt. Det eneste som hjalp for meg var å ta en lang pause, og deretter bytte jobb for å senke stressnivåene. Det tok lang tid å bli kvitt hodepinen helt. Hvis du har hatt disse plagene helt siden 10-årsalderen er det kanskje ikke stress som er ditt problem, så jeg ville virkelig prøvd å få bedre helsehjelp. Det finnes helt sikkert spesialister som du ikke har fått møtt. Alle jeg kjenner med alvorlig hodepine har blitt bedre etter å ha fått riktig hjelp. Anonymkode: 576b4...2e4
Kalevala Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 Dette er ikke lett. Hodepine er så invalidiserende, og å ha hodepine så og si hver eneste dag må være forferdelig vanskelig. Ser at du har vært hos nevrolog, og at du har forsøkt Botox. Regner med at det ikke hjalp deg så mye, siden du fortsatt er såpass dårlig. Men har du prøvd de helt nye forebyggende medisinene som kom for et halvt år siden? Aimovig/Ajovy/Emgality. Hvis du kvalifiserte for Botox, er du også kvalifisert for å få dem på blå resept. Jeg hadde diagnose kronisk migrene. En periode hadde jeg hodepine nesten hver dag jeg også, men etter at jeg sluttet med anfallsmedisin en periode for å komme ut av medikamentoverforbrukshodepine og så fikk Aimovig etterpå, har jeg blitt mye bedre. Nå har jeg hodepine bare 4 - 5 dager i måneden. Har legen din vurdert om du kan ha MOH? Uansett vil jeg tipse om å følge @hodepinedagbok på snap. Den drives av folk som lider av det samme som deg, der er det i alle fall støtte og fellesskap å få, og kanskje noen tips. Ønsker deg masse lykke til, ikke gi opp!
Kalevala Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: men har du prøvd Lamictal? Jeg går på dette for noe annet, men de tok de verste migreneanfallene. Så hyggelig bieffekt! Har du migrene med aura? Lamictal er kjent for å hjelpe mot auramigrene.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 Jada, KG kommer til å slette innlegget og jeg får det i loggen min, men var jeg i en sånn situasjon ville jeg vurdert å forsøke cannabis. Man kan få det på resept, men det er et trangt nåløye og papirmølla er stor. Anonymkode: f4ba4...97d 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde spenningshodepine og migrene en lang periode, og ble sykmeldt. Det eneste som hjalp for meg var å ta en lang pause, og deretter bytte jobb for å senke stressnivåene. Det tok lang tid å bli kvitt hodepinen helt. Hvis du har hatt disse plagene helt siden 10-årsalderen er det kanskje ikke stress som er ditt problem, så jeg ville virkelig prøvd å få bedre helsehjelp. Det finnes helt sikkert spesialister som du ikke har fått møtt. Alle jeg kjenner med alvorlig hodepine har blitt bedre etter å ha fått riktig hjelp. Anonymkode: 576b4...2e4 Takk for fint svar 💕Spenningshodepinen er nok mye stress. Jeg har de siste 9 årene jobbet med noen jeg virkelig virkelig mistrivdes med. Mye stress på jobb, mye mentalt stress og bekymring. Så en del av spenningshodepinen kommer nok av det. Jeg har nå skiftet jobb og trives veldig godt, selv om det er mye stress der også. Hadde trodd på mer bedring, men nei 😞 det er den kraftige spenningshodepinen som hemmer meg mest, siden den er der nærmest konstant i varierende grad (men sjelden mild) migrene er selvfølgelig også veldig plagsomt, men er sjeldnere og kommer av og til med aura. Av og til kan jeg syns fet er vanskelig å skille på om det er migrene eller spennkgnshodepine også..😞 vet du hvilke spesialister som kan hjelpe? Jeg har vært mye til fastlege pga dette og vil kommer ingen vei, og tror ikke hun vet hvor kun kan henvise meg videre heller.. Anonymkode: 6b48f...1ea
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 9 minutter siden, Kalevala skrev: Dette er ikke lett. Hodepine er så invalidiserende, og å ha hodepine så og si hver eneste dag må være forferdelig vanskelig. Ser at du har vært hos nevrolog, og at du har forsøkt Botox. Regner med at det ikke hjalp deg så mye, siden du fortsatt er såpass dårlig. Men har du prøvd de helt nye forebyggende medisinene som kom for et halvt år siden? Aimovig/Ajovy/Emgality. Hvis du kvalifiserte for Botox, er du også kvalifisert for å få dem på blå resept. Jeg hadde diagnose kronisk migrene. En periode hadde jeg hodepine nesten hver dag jeg også, men etter at jeg sluttet med anfallsmedisin en periode for å komme ut av medikamentoverforbrukshodepine og så fikk Aimovig etterpå, har jeg blitt mye bedre. Nå har jeg hodepine bare 4 - 5 dager i måneden. Har legen din vurdert om du kan ha MOH? Uansett vil jeg tipse om å følge @hodepinedagbok på snap. Den drives av folk som lider av det samme som deg, der er det i alle fall støtte og fellesskap å få, og kanskje noen tips. Ønsker deg masse lykke til, ikke gi opp! Tusen takk for så fint svar 💕 ja, jeg får botox på blå resept, det har ikke gitt effekten jeg håpet på. Jeg skal sjekke om i de medisinene. Er det spesialisert/nevrolog som kan de eller kan jeg gå til fastlegen? takk for tips om snap! Den skal jeg følge ☺️ Anonymkode: 6b48f...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 Jeg har hatt mye vondt i hodet som barn og ungdom. I voksen alder fikk jeg migrene. Jeg måtte bruke lang tid for å finne mine triggere. Nå har jeg ikke hatt et migreneanfall på rundtom 2-3 år. Har for enkelhetsskyld ramset opp det som endret livet mitt. Det viktigaste øverst; 1) Sluttet på hormonprevensjon 2) Byttet til en mindre stressende jobb og i en jobb jeg trives mye bedre i 3) Spiser glutenfritt (helsa har gått fra 60-70% til 100%) 4) Regelmessig måltider/søvn. Her kan jeg skjeie ut mye mer enn før heldigvis. 5) Solbriller 6) Soverom med sikkelig solskjerming malt i en mørk farge Anonymkode: 302df...c85
Kalevala Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 6) Soverom med sikkelig solskjerming malt i en mørk farge Her også! Jeg har også malt stuen mørk, hengt opp mørke tykke fløyelsgardiner, og satt opp markise på ytterveggen. Det er helt nydelig å kunne få det mørkt inne selv på en solrik dag.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #15 Skrevet 9. august 2020 Hvis jeg hadde hatt så store utfordringer med migrene så hadde jeg oppsøkt smerteklinikker eller spesialister på migrene, ikke bruke fastlege til vurdering. Jeg antar at du har prøvd psykolog? Anonymkode: d7b30...6c6
Kalevala Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det spesialisert/nevrolog som kan de eller kan jeg gå til fastlegen? Det er nevrolog som må søke HELFO om blå resept (individuell refusjon), men når det først er innvilget kan fastlegen skrive ut resept til deg.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #17 Skrevet 9. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg hadde hatt så store utfordringer med migrene så hadde jeg oppsøkt smerteklinikker eller spesialister på migrene, ikke bruke fastlege til vurdering. Jeg antar at du har prøvd psykolog? Anonymkode: d7b30...6c6 Problemet er vel at jeg ikke vet hvor man kan få hjelp og at man som regel må ha henvisning, derav bruke fastlege. Men jeg nå undersøke mer. Jeg har ikke prøvd psykolog. Men skulle starte hos psykomotorisk fysioterapeut og så kom korona, og deretter hadde hun ferie, men skal på time til uka. Anonymkode: 6b48f...1ea
Kalevala Skrevet 9. august 2020 #18 Skrevet 9. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg hadde hatt så store utfordringer med migrene så hadde jeg oppsøkt smerteklinikker eller spesialister på migrene, ikke bruke fastlege til vurdering. TS sier at hun har vært hos nevrolog. Det er de som er spesialistinstans for migrene, så det er riktig sted. Men migrene kan være komplisert å behandle, spesielt når den har vart i mange år uten fungerende eller riktig behandling. Hun står nå på Botox, som er et stykke opp på behandlingsstigen. Heldigvis finnes det flere alternativer når den ikke virker godt nok. Smerteklinikker har dessverre oftest liten kompetanse på behandling av migrene. Vanlig smertebehandling har liten effekt på migreneanfall. F.eks. morfin, som tar de aller fleste smerter, er ikke anbefalt v/migrene. Den kan til og med gjøre det verre.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #19 Skrevet 9. august 2020 Søk opp Tine Poole, nevrolog og hodepinespesialist. 👍🏻 Hun har noen gode filmer på YouTube også. Anonymkode: 9a2cb...75d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #20 Skrevet 10. august 2020 Hvordan få dagene til å fungere med konstant hodepine? Ikke mulig for min del. Måtte over på aap for noen år siden. Fikk en hodepine for 6 år siden, og den har vært her siden. Den er flytter seg, men speiles alltid (begge sider i hodet). Den har faste steder, og på hvert sted føles den forskjellig. Jeg er konstant (lett) kvalm. Dagene kommer og går. Jeg lever ikke, jeg er. Jeg husker ikke noe, alt må skrives ned. Har prøvd veldig mye forskjellig av behandling, ikke noe hjelper. Jeg gjør yoga noen dager i uken, da holdes jeg litt i vater. Vil konstant gråte, men gråter pga meg selv. Kan gråte på vegne av andre. Går til nevrologspesialist på AHus. Han har erfaring på diagnosen min, og han er dessverre heller ikke optimistisk på mine vegner. Nå er uførsøknad sendt inn 😢 Anonymkode: b8bbc...a81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå