Coffee1234 Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Hei! Noen som vet om det går an å holde av dersom man bruker sæddonor i Norge, til halvsøsken? Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Ja, det gjør det. Du kan "holde av" et (eller om det er flere) strå til søskenforsøk. Slik at søskene blir helsøsken, ikke halvsøsken. Anonymkode: df80a...d61 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gjør det. Du kan "holde av" et (eller om det er flere) strå til søskenforsøk. Slik at søskene blir helsøsken, ikke halvsøsken. Anonymkode: df80a...d61 Slik har eg forstått det. Prisen for dette kan du sikkert få frå klinikken, ts. Meiner det er ein sum for å holde av, pluss ein sum for årlig lagring av sæden? Kom på at det kan vere halvsøsken, og ikkje heilsøsken ts meiner, viss det er to kvinner som vil føde kvart sitt barn med samme donor? Anonymkode: fde69...47d
Coffee1234 Skrevet 21. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 21. august 2020 Ja vi er to kvinner, og ville gjerne at barna skal være halvsøsken. Takk for svar. 3
mr.popcorn Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 På Riksen/offentlig er det ikke mulig, der får dere ingen info om donor og får ikke samme neste runde (med mindre dere har befrukta egg på frys). Privat i Norge er det litt uklart tror jeg. I følge loven, og det Medicus sier skal dere ikke vite hvilken donor som er brukt, dere ønsker dere tre og så velger de en. Men vet om mange som vet hvilken donor det er og har mulighet til å reservere flere strå til søsken. I Danmark er der helt vanlig å reservere flere strå når dere er gravide.
Coffee1234 Skrevet 21. august 2020 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2020 Det går ikke an å reservere, selv om vi ikke vet hvilken donor det er? På riksen. At dette er anonymt?
Ginny Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Tenk dere godt om da. I Norge er det åpen donor, hvordan tror dere det vil bli for det yngste barnet når eldste blir myndig og har krav på å vite hvem faren er, mens den yngste ikke egentlig har det. Skal eldste vente? Skal yngste få vite det før vedkommende er myndig? Skal eldste få vite men holde kjeft om det?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Ja. I Norge må man kjøpe en såkalt familierett. Da får man lov å få så mange man ønsker - og donor får bare brukes i et fåtall familier. Du velger egenskaper eller setter opp en liste m tre kandidater- og så velger legen en av dem.. bare barnet har krav på å vite hvem donor er/ og da etter fylte 15. reiser dere til Danmark får dere velge donor selv - og mulighet til å holde igjen strå Anonymkode: 0a352...e23 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #12 Skrevet 22. august 2020 13 timer siden, Ginny skrev: Tenk dere godt om da. I Norge er det åpen donor, hvordan tror dere det vil bli for det yngste barnet når eldste blir myndig og har krav på å vite hvem faren er, mens den yngste ikke egentlig har det. Skal eldste vente? Skal yngste få vite det før vedkommende er myndig? Skal eldste få vite men holde kjeft om det? Viss det er brukt samme donor, vil jo sannsynligivs yngste få vite kven donor (ikkje far) er når eldste blir myndig. Blir vel rart om eldste skal skjule det for yngste, eller måtte vente. Anonymkode: fde69...47d 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #13 Skrevet 22. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viss det er brukt samme donor, vil jo sannsynligivs yngste få vite kven donor (ikkje far) er når eldste blir myndig. Blir vel rart om eldste skal skjule det for yngste, eller måtte vente. Anonymkode: fde69...47d Alderen for å få kjennskap til donoren sin identitet er visst 15 nå, ikkje 18 som tidlegare. Eg var ikkje klar over dette. 🙂 Anonymkode: fde69...47d
mr.popcorn Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 15 timer siden, Coffee1234 skrev: Det går ikke an å reservere, selv om vi ikke vet hvilken donor det er? På riksen. At dette er anonymt? Nei. Riksen har veldig mangel på donorer og gjør ikke dette, så vidt jeg har forstått. Så hvis halvsøsken er veldig viktig for dere er nok Danmark der dere er tryggest på å kunne gjennomføre det.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 Jeg har ikke peiling på dette, men jeg innbiller meg at det må være fint for søsken å ha noe genetisk felles? Særlig i tilfeller som dette, der søsknene har forskjellige biologiske mødre? Finnes det noe forskning på dette? Anonymkode: 65c35...c87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå