Gjest Warrior Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Vise mer respekt for hverandre og andres meninger Hjelpe hverandre Trøste hverandre Si fine ting til hverandre Være sterk💪🏻 og klare dette sammen. Vi er mennesker og skal tilslutt vinne over dette viruset. Mange har blitt mer god og snillere mot hverandre, men det er mange som ikke er det også. Vet det har vært mye krangling, mye sinne rundt omkring. Både på nett og utenfor nett. Viruset forsvinner jo ikke for det. Jeg har nok vært en av de verste når det er snakk om sinne (aggresjon fra før av og så kom frykten for korona i tillegg) og det er jeg lei for. Jeg er så redd, men kan ikke gjøre annet enn å holde avstand, vaske hender og unngå store folkemengder. Det er naturlig at mange er redd dette viruset. Det er naturlig å være sliten på grunn av dette viruset. Tror de fleste savner tiden før korona. Da vi var mer fri. Kunne reise hvor vi ville. Ingen karantene. Den tiden kommer igjen. Før det må vi følge reglene, og gjøre vårt beste for å unngå mye smitte og at det sprer seg. Det klarer vi sammen. Viruset forsvinner ikke av å være sint. Det hjelper ikke å skylde på hverandre. Det hjelper ikke å være frekk. Det hjelper ikke å kjefte. Jeg føler meg ikke bedre av det. Tvert i mot. Viruset og smitten er der for det. Vi må bare gjøre vårt beste for å unngå at det sprer seg. Være gode mot hverandre. Kjempe mot viruset sammen. Holde humøret oppe så godt vi kan, prøve å spre mer glede og godt humør. Vi må godta at noen dager er tøffere enn andre og da er det fint at noen smiler til deg og sier dette skal gå bra. Korona får ikke vinne. Måtte få det ut. Er dere enig?
Jensine Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Problemet er jo at det er interessemotsetninger her. Noen er mer redde for sykdommen enn andre, samtidig som tiltakene for å redusere smitten treffer noen hardere enn andre. Mange er nok uenige i din og evt myndighetenes definisjon av "vårt beste for å unngå at det sprer seg" (implisitt - innen rimelighetens grenser).
Hatsumomo Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Forstår ikke helt hva du er så redd for? Med mindre du er i risikogruppen så skal det jo veldig mye til for at du skal være så uheldig å være blandt som virkelig blir syke av dette. Har ikke noe særlig lyst på å prøve meg på viruset jeg heller, og jeg har utfordringer med lungene, men jeg overholder smittevernreglene og burer meg ikke inne av den grunn. Viruset vil være her en lang stund, det tar tid å få vaksine så det må en jo bare innfinne seg med. Det samme med at det finnes endel mennesker der ute som bryr seg litt mindre enn vanlig som gjør dumme ting som får konsekvenser. Men slik er det med alt. Ser med en viss bekymring på at det -ihvertfall hvis man skal lese ut fra hvordan folk oppfører seg her inne- at vi kan gå mot to grupperinger i samfunnet, de som hetser og "angriper" alle som ikke gjør akkurat som dem, og de som slakker litt for mye av og tillater seg litt mer enn de burde når det kommer til anbefalinger og hensyn. Det er smått skummelt om dette virkelig utvikler seg, så man bør være litt på vakt for ta helt av imot mennesker som ikke gjør akkurat slik du mener de bør gjøre. Men ja, vi har alle godt av være litt ekstra greie og rause med hverandre fremover. 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 8 minutter siden, Warrior said: Vise mer respekt for hverandre og andres meninger Hjelpe hverandre Trøste hverandre Si fine ting til hverandre Være sterk💪🏻 og klare dette sammen. Vi er mennesker og skal tilslutt vinne over dette viruset. Mange har blitt mer god og snillere mot hverandre, men det er mange som ikke er det også. Vet det har vært mye krangling, mye sinne rundt omkring. Både på nett og utenfor nett. Viruset forsvinner jo ikke for det. Jeg har nok vært en av de verste når det er snakk om sinne (aggresjon fra før av og så kom frykten for korona i tillegg) og det er jeg lei for. Jeg er så redd, men kan ikke gjøre annet enn å holde avstand, vaske hender og unngå store folkemengder. Det er naturlig at mange er redd dette viruset. Det er naturlig å være sliten på grunn av dette viruset. Tror de fleste savner tiden før korona. Da vi var mer fri. Kunne reise hvor vi ville. Ingen karantene. Den tiden kommer igjen. Før det må vi følge reglene, og gjøre vårt beste for å unngå mye smitte og at det sprer seg. Det klarer vi sammen. Viruset forsvinner ikke av å være sint. Det hjelper ikke å skylde på hverandre. Det hjelper ikke å være frekk. Det hjelper ikke å kjefte. Jeg føler meg ikke bedre av det. Tvert i mot. Viruset og smitten er der for det. Vi må bare gjøre vårt beste for å unngå at det sprer seg. Være gode mot hverandre. Kjempe mot viruset sammen. Holde humøret oppe så godt vi kan, prøve å spre mer glede og godt humør. Vi må godta at noen dager er tøffere enn andre og da er det fint at noen smiler til deg og sier dette skal gå bra. Korona får ikke vinne. Måtte få det ut. Er dere enig? Dette var et fint innlegg, warrior. Jeg må innrømme at da jeg leste overskriften din tenkte jeg jo, warrior? Er ikke det han som skjeller ut folk daglig etter å ha kommet for nær på butikken og denslags? Så når jeg nå leser dette fra deg får jeg virkelig håp Det er helt naturlig at folk er redde, noen er mest redde for viruset, andre mest for at alle ting de har satt pris på i hverdagen skal forsvinne for godt eller at samfunnet skal bukke under økonomisk. Vi har alle ting som betyr mye for oss. For noen er det å kunne reise fritt hvor man vil, for andre å kunne feste for noen å treffe familie, venner og kolleger igjen, for andre å kunne fortsette på hjemmekontor etc. Jeg tror ikke det er til å unngå at vi alle på sett og vis er oss selv nærmest. For min del kunne vi gjerne forby alkohol, mens andre vil forby reiser i årevis. Vi er alle forskjellige, og har ulike behov. Men vi er likevel i dette sammen, og vi har i hvert fall det felles at de fleste av oss ønsker det gamle samfunnet pre-corona tilbake igjen. La oss håpe coronaforumet er historie om ikke så alt for lang tid, og at det ikke har blitt for dype sår mellom oss! Og la oss i mellomtiden prøve å spre gode nyheter også, synes det er litt for mange som løper inn på kg og lager en tråd hver gang det kommer dårlige nyheter, mens de gode ikke blir delt, eller straks blir trukket i tvil. Anonymkode: 60793...19d 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Jeg lever som normalt. Så får andre gjøre som dem vil. Anonymkode: 163d5...4af 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Det er ikke bare et par kranglefanter her men flere voksne, jordnære folk som er irriterte. Så vidt jeg kan se argumenterer de fleste anonyme saklig. Et par som er litt for sinte bare. Dere unge folk og «snille» voksne som mener det er synd på folk nærmere 30 som ikke får feste uten å høre det, eller sydenfarere som får seg en verbal trøkk, må tåle å få et par ord etter at dere har prioritert å ha det gøy, framfor å berge samfunnet. Dere skal selv leve i det i framtiden. Anonymkode: d007a...a14
Mjart Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Enig, TS. En kan være så sint en bare vil, men tror ikke det hjelper på problemet. Og ingen tar vel skade av et samfunn der vi er hyggelig med hverandre. (Jeg vet at noen her inne er uenige med meg om akkurat det da.) 2
tussi84 Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 Corona situasjonen har ført til mer hat mellom mennesker enn sykdom virker det som. På en måte er hat mye mer farlig enn alle slags sykdommer i verden. Hat fører til splid og lidelse mellom både venner og familier, men også mellom ukjente mennesker. Hat kan føre til vold, i det verste fall drap eller krig mellom borgere. Det å komme med utsagn som: Din morder, håper familien din dør fordi du er uforsiktig/var på ferie/dro på fest etc" hører ingen sted hjemme. Det løser ikke corona situasjonen å oppføre seg sånn ovenfor hverandre. Vi må tenke at verden ikke er helt svart/hvitt og at alle av oss tenker ulikt på denne situasjonen. Ja det vil alltid være noen som ikke bryr seg, men de fleste bryr seg i en eller annen grad og forholder seg til smittevern anbefalingene. 7
Mjart Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, tussi84 skrev: Corona situasjonen har ført til mer hat mellom mennesker enn sykdom virker det som. På en måte er hat mye mer farlig enn alle slags sykdommer i verden. Hat fører til splid og lidelse mellom både venner og familier, men også mellom ukjente mennesker. Hat kan føre til vold, i det verste fall drap eller krig mellom borgere. Det å komme med utsagn som: Din morder, håper familien din dør fordi du er uforsiktig/var på ferie/dro på fest etc" hører ingen sted hjemme. Det løser ikke corona situasjonen å oppføre seg sånn ovenfor hverandre. Vi må tenke at verden ikke er helt svart/hvitt og at alle av oss tenker ulikt på denne situasjonen. Ja det vil alltid være noen som ikke bryr seg, men de fleste bryr seg i en eller annen grad og forholder seg til smittevern anbefalingene. 🙌 Så utrolig enig :) 1
Loff77 Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 (endret) 4 timer siden, Warrior skrev: Vise mer respekt for hverandre og andres meninger Hjelpe hverandre Trøste hverandre Si fine ting til hverandre Være sterk💪🏻 og klare dette sammen. Vi er mennesker og skal tilslutt vinne over dette viruset. Mange har blitt mer god og snillere mot hverandre, men det er mange som ikke er det også. Vet det har vært mye krangling, mye sinne rundt omkring. Både på nett og utenfor nett. Viruset forsvinner jo ikke for det. Jeg har nok vært en av de verste når det er snakk om sinne (aggresjon fra før av og så kom frykten for korona i tillegg) og det er jeg lei for. Jeg er så redd, men kan ikke gjøre annet enn å holde avstand, vaske hender og unngå store folkemengder. Det er naturlig at mange er redd dette viruset. Det er naturlig å være sliten på grunn av dette viruset. Tror de fleste savner tiden før korona. Da vi var mer fri. Kunne reise hvor vi ville. Ingen karantene. Den tiden kommer igjen. Før det må vi følge reglene, og gjøre vårt beste for å unngå mye smitte og at det sprer seg. Det klarer vi sammen. Viruset forsvinner ikke av å være sint. Det hjelper ikke å skylde på hverandre. Det hjelper ikke å være frekk. Det hjelper ikke å kjefte. Jeg føler meg ikke bedre av det. Tvert i mot. Viruset og smitten er der for det. Vi må bare gjøre vårt beste for å unngå at det sprer seg. Være gode mot hverandre. Kjempe mot viruset sammen. Holde humøret oppe så godt vi kan, prøve å spre mer glede og godt humør. Vi må godta at noen dager er tøffere enn andre og da er det fint at noen smiler til deg og sier dette skal gå bra. Korona får ikke vinne. Måtte få det ut. Er dere enig? Du har mye rett og tenker att hvis du klarer å følge dette Warrior så er du på god vei å mestre sinnet ditt også😀 Endret 9. august 2020 av Loff77 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 1 hour ago, tussi84 said: Corona situasjonen har ført til mer hat mellom mennesker enn sykdom virker det som. Sant, tror mange har stort behov for drama i hverdagen. De liker å finne noe å hisse seg opp over. Hadde det ikke vært Korona så hadde de funnet noe annet. Samtidig som mediene tjener penger på å hause opp stemningen. Anonymkode: f87c0...693 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 Noe av det verste med Korona, eller konsekvensene av Korona er det jeg kaller for sekundære konsekvenser som er like alvorlige. Ser vi bort ifra økonomisk resesjon, så blir folk sint på alle disse som reiser og fester og driter i alt fordi det har andre helsemessige konsekvenser for andre mennesker. Hva mener jeg med det? Jo, Korona viser seg mer og mer å være farlig ikke bare for eldre mennesker, men også for syke folk i alle aldre. For overvektige folk og for folk med diabetes eller andre helsemessige defekter som man kanskje ikke engang vet selv at en har. Så har man det sekundære problemet. Folk har måttet utsette alle andre undersøkelser på sykehuset på grunn av Korona! Det er her problemene begynner. Det betyr at det finnes mest sannsynlig folk der ute som kanskje har kreft men får ikke bekreftet det, pga Korona. Innen de finner en vaksine mot Korona, så har kreften mest sannsynlig ha spredt seg hos disse folkene, så de dør de også. Man vil gi kreften skylden, men det er altså indirekte død pga Korona. Det samme gjelder andre sykdommer. Kanskje noen skulle sjekket seg for andre ting, men får ikke avdekket det i tide. F eks, jeg får ikke tak i legen min og kan ikke engang besøke henne fordi hele dritten er nesten stengt. De jobber på "sparebluss" på legekontoret og de sier at jeg må avtale en sånn time "online". WTF skal jeg med online time. Så skulle jeg gått til tannlegen for å sjekke tenner, muligens trekke ut en råtten tann eller rotfylle, men ikke fanken, for tannlegen vil ikke risikere smitte nå han heller. Iallfall ikke jeg, der ting skal sprute langt inn i munnen all ALL OVER the F#CKING place. Så nå sitter jeg med en slik tann og den blir sikkert bare verre. Skulle vært sjekket rett før Korona. Man er fullstendig avstengt omtrent fra hver kontakt med helsepersonell, for nå er jeg redd at noen av dem er smittet uten at de vet det, så det er der en har ironien. De en trenger hjelp av er de som har "badet i Korona" de siste 5 månedene. Anonymkode: 11911...a5d 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Så har man det sekundære problemet. Folk har måttet utsette alle andre undersøkelser på sykehuset på grunn av Korona! Det er her problemene begynner. Det betyr at det finnes mest sannsynlig folk der ute som kanskje har kreft men får ikke bekreftet det, pga Korona. Innen de finner en vaksine mot Korona, så har kreften mest sannsynlig ha spredt seg hos disse folkene, så de dør de også. Man vil gi kreften skylden, men det er altså indirekte død pga Korona. Anonymkode: 11911...a5d Akkurat dette punktet mener jeg er død pga feil beslutninger hos myndighetene. Ganske forståelig i første runde, da man fryktet smittetallene og antall innleggelser fra korona ville bli mye høyere. Men håper de ikke setter kreft og andre ting på vent i denne runden, alt kan ikke stoppe opp for en håndfull koronapasienter. Anonymkode: 60793...19d 3
Gjest Warrior Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 (endret) 3 timer siden, Loff77 skrev: Du har mye rett og tenker att hvis du klarer å følge dette Warrior så er du på god vei å mestre sinnet ditt også😀 Håper det. Mener i alle fall det jeg skrev. Bedre å stå sammen når det er pandemi og vinne over viruset, enn å krangle, kjefte, og gi folk skyld. Det hjelper ingen og det tar ikke viruset bort. Endret 9. august 2020 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #15 Skrevet 9. august 2020 8 timer siden, Hatsumomo skrev: Forstår ikke helt hva du er så redd for? Med mindre du er i risikogruppen så skal det jo veldig mye til for at du skal være så uheldig å være blandt som virkelig blir syke av dette. Har ikke noe særlig lyst på å prøve meg på viruset jeg heller, og jeg har utfordringer med lungene, men jeg overholder smittevernreglene og burer meg ikke inne av den grunn. Viruset vil være her en lang stund, det tar tid å få vaksine så det må en jo bare innfinne seg med. Det samme med at det finnes endel mennesker der ute som bryr seg litt mindre enn vanlig som gjør dumme ting som får konsekvenser. Men slik er det med alt. Ser med en viss bekymring på at det -ihvertfall hvis man skal lese ut fra hvordan folk oppfører seg her inne- at vi kan gå mot to grupperinger i samfunnet, de som hetser og "angriper" alle som ikke gjør akkurat som dem, og de som slakker litt for mye av og tillater seg litt mer enn de burde når det kommer til anbefalinger og hensyn. Det er smått skummelt om dette virkelig utvikler seg, så man bør være litt på vakt for ta helt av imot mennesker som ikke gjør akkurat slik du mener de bør gjøre. Men ja, vi har alle godt av være litt ekstra greie og rause med hverandre fremover. Skjønner du virkelig ikke hva folk er redd for? OM man sjølv ikke er i risikogruppen så kan man ha foreldre eller andre nærme som er det. Dette gjelder ikke bare meg eller deg, det gjelder mange av våre kjære. Jeg har nettopp mista en foreldre og har ikke lyst til å miste den andre pga andre sin dumskap. Anonymkode: c7c91...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner du virkelig ikke hva folk er redd for? OM man sjølv ikke er i risikogruppen så kan man ha foreldre eller andre nærme som er det. Dette gjelder ikke bare meg eller deg, det gjelder mange av våre kjære. Jeg har nettopp mista en foreldre og har ikke lyst til å miste den andre pga andre sin dumskap. Anonymkode: c7c91...a1b Du ser jo at hun er helt teddy oppi nøtta. Hun skjønner ikke at det kan bli ny nedstenging og tapte arbeidsplasser. Hun er helt teddy. Anonymkode: 1c137...f18
Hatsumomo Skrevet 9. august 2020 #17 Skrevet 9. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner du virkelig ikke hva folk er redd for? OM man sjølv ikke er i risikogruppen så kan man ha foreldre eller andre nærme som er det. Dette gjelder ikke bare meg eller deg, det gjelder mange av våre kjære. Jeg har nettopp mista en foreldre og har ikke lyst til å miste den andre pga andre sin dumskap. Anonymkode: c7c91...a1b Nei, jeg skjønner ikke det på egne vegne om man ikke er risikogruppen. Jeg har foreldre som er i risikogruppen, så er såklart bekymret på vegne av dem. Men ikke meg selv, 40 år, kvinne, og det til tross for noe lungeutfordringer. Så hvis man ikke selv er i risikogruppe så skjønner jeg ikke at man skal være så redd på vegne på av seg selv, for for de ALLER FLESTE er ikke dette ensbetydende med døden. Men ja, tøff på kroppen og slett ikke noe forkjølelse som flere liker å tro. 1
Hatsumomo Skrevet 9. august 2020 #18 Skrevet 9. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ser jo at hun er helt teddy oppi nøtta. Hun skjønner ikke at det kan bli ny nedstenging og tapte arbeidsplasser. Hun er helt teddy. Anonymkode: 1c137...f18 Teddy i nøtta. 🐻 2
Søgni Skrevet 9. august 2020 #19 Skrevet 9. august 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, nedsettende innlegg, latterliggjøring, avsporinger, og svar til dette. Søgni, mod. 2
Gjest Warrior Skrevet 9. august 2020 #20 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, Hatsumomo skrev: Nei, jeg skjønner ikke det på egne vegne om man ikke er risikogruppen. Jeg har foreldre som er i risikogruppen, så er såklart bekymret på vegne av dem. Men ikke meg selv, 40 år, kvinne, og det til tross for noe lungeutfordringer. Så hvis man ikke selv er i risikogruppe så skjønner jeg ikke at man skal være så redd på vegne på av seg selv, for for de ALLER FLESTE er ikke dette ensbetydende med døden. Men ja, tøff på kroppen og slett ikke noe forkjølelse som flere liker å tro. Frykten er størst for at de jeg er glad i får det, men er redd for å få det selv også. Kanskje fordi jeg var så syk med influensa. Redd for at dette er verre. At det angriper pusten mer. Redd for å havne i respirator selv om sjansen er liten. Frykten vil være der men vi må bare gjøre det beste for å unngå smitte og spredning, og være gode mot hverandre. Tiden før korona, vil komme igjen.
Anbefalte innlegg