AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Skal studere ved UiT. Vi skal bruke Canvas og Zoom. Kan noen fortelle hvordan dette brukes? Får litt «panikk» av alt det nye..,,,, Anonymkode: 41819...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Canvas og Zoom brukes av stort sett alle univeristeter og høgskoler i Norge. Canvas er en plattform for kommunikasjon mellom student og lærested. Altså all kommunikasjon som oppgaveinnlevering, timeplaner, beskjeder, frister osv. Zoom er en videochat som brukes fordi vi ikke kan møte fysisk. Anonymkode: 6552f...0bb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Canvas og Zoom brukes av stort sett alle univeristeter og høgskoler i Norge. Canvas er en plattform for kommunikasjon mellom student og lærested. Altså all kommunikasjon som oppgaveinnlevering, timeplaner, beskjeder, frister osv. Zoom er en videochat som brukes fordi vi ikke kan møte fysisk. Anonymkode: 6552f...0bb Takk for svar! Kan man regne med at det vil komme info fra studiestedet ang bruk? Bør jeg logge inn i disse på mobil, pc? Installere appene på pc eller mobil? Anonymkode: 41819...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Kan man regne med at det vil komme info fra studiestedet ang bruk? Bør jeg logge inn i disse på mobil, pc? Installere appene på pc eller mobil? Anonymkode: 41819...9c7 Ja du vil få opplæring. Du bør ha Canvas på både pc og mobil (på mobil fordi du får varsler om nye beskjeder og meldinger osv). Zoom trenger du bare på pc, med mindre du har tenkt å delta på viedeomøter på farten. Anonymkode: 6552f...0bb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Tusen takk for svar, nå er plutselig studiestart litt mindre skummelt 😊 Anonymkode: 41819...9c7 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du vil få opplæring. Du bør ha Canvas på både pc og mobil (på mobil fordi du får varsler om nye beskjeder og meldinger osv). Zoom trenger du bare på pc, med mindre du har tenkt å delta på viedeomøter på farten. Anonymkode: 6552f...0bb Jeg får kun logget meg inn på Canvas på PC. Får ikke opp timeplan i Canvas heller. Lastet ned appen og får ikke logget meg inn på mobilen, vet noen om det pleier å være sånn i starten når man er ny student? 😕 UiT. Anonymkode: c518e...855
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Hei hei fra UiT! Dette går bra, ts 🙂 Du vil få beskjed i innboksen på Canvas eller på universitetetsmailen om rom og koder for Zoom. Så sjekk der ila neste uke. Som nevnt er det lurt å ha Canvas app på mobilen, og jeg anbefaler også å laste ned Outlook for universitetsmailen som du får ved studiestart. Noen forelesere sender beskjeder der. Det er alltid litt krøll i starten, og det er bare å si at du ikke kommer inn å ting. Også mulig å kontakte IKT, de er flinke til å hjelpe. Uit.no har også guider for hvordan man får ting til, så du kan søke på "Canvas hjelp uit", og gå inn og se. Og i begynnelsen kommer det også kopi av beskjeder på din private epost (jeg fikk i hverfall dette når jeg begynte). Generelt, ikke vær redd for å be om hjelp. Fakultetet ditt har merkantile typ sekretærer som er ansvarlige for fagene du tar, og disse samt infosenter kan kontaktes for å finne ut av alt. Ting ordner seg! Anonymkode: 8f908...f33
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 Timeplanen får man som regel når man har meldt seg opp i fag inne på studentweb. Dere vil få all denne infoen fra Fadderne. Dem er det bare å spørre om ting, også! Anonymkode: 8f908...f33
Den Sagnomsuste Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 Du kommer til å digge Canvas, ts! Løsningen deres på mobil er veldig god etter mitt syn For oss gamle studenter, og universitetsansatte ser vi virkelig forskjellen! Jeg husker hvordan vi brukte Fronter i årevis. Da kunne man snakke om tungrodd programvare, og haltende informasjon mellom studiested og studenter! Dette med Canvas kommer du til å rocke allerede i løpet av neste uke. Zoom er også enkelt å lære seg så ta det med ro og begynn lesningen tidlig (er ikke student eller ansatt ved UiT, men kjenner godt til begge nettløsninger fra Oslo)
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Timeplanen får man som regel når man har meldt seg opp i fag inne på studentweb. Dere vil få all denne infoen fra Fadderne. Dem er det bare å spørre om ting, også! Anonymkode: 8f908...f33 Jeg har meldt meg opp til fagene for en god stund siden og har likevel ikke fått opp noen timeplan i Canvas... 😕 Anonymkode: c518e...855
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har meldt meg opp til fagene for en god stund siden og har likevel ikke fått opp noen timeplan i Canvas... 😕 Anonymkode: c518e...855 Sjekka nettopp min, har ikke timeplan jeg heller. Men dette skal komme etter hvert. Foreløpig så kan du bruke timeplanen på UiT.no, http://timeplan.uit.no/emne.php?sem=20h Så legger du bare inn alle fagene du skal ha, emnekoder, og bokmerker linken. Oppdateringer i planen kommer der fortløpende Anonymkode: 8f908...f33 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei hei fra UiT! Dette går bra, ts 🙂 Du vil få beskjed i innboksen på Canvas eller på universitetetsmailen om rom og koder for Zoom. Så sjekk der ila neste uke. Som nevnt er det lurt å ha Canvas app på mobilen, og jeg anbefaler også å laste ned Outlook for universitetsmailen som du får ved studiestart. Noen forelesere sender beskjeder der. Det er alltid litt krøll i starten, og det er bare å si at du ikke kommer inn å ting. Også mulig å kontakte IKT, de er flinke til å hjelpe. Uit.no har også guider for hvordan man får ting til, så du kan søke på "Canvas hjelp uit", og gå inn og se. Og i begynnelsen kommer det også kopi av beskjeder på din private epost (jeg fikk i hverfall dette når jeg begynte). Generelt, ikke vær redd for å be om hjelp. Fakultetet ditt har merkantile typ sekretærer som er ansvarlige for fagene du tar, og disse samt infosenter kan kontaktes for å finne ut av alt. Ting ordner seg! Anonymkode: 8f908...f33 Denne eposten fra studiestedet, hvor får jeg tilgang til den? Anonymkode: 41819...9c7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne eposten fra studiestedet, hvor får jeg tilgang til den? Anonymkode: 41819...9c7 Du får den når du begynner på studiet. Da får du brukernavn og UiT-konto. Fikk den når jeg begynte, like etter studiestart de første dagene. Samme dag som vi fikk ID-kort. Anonymkode: 8f908...f33
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 Og hvis du mener hvor logger du inn, så er det link på UiT.no når man velger student på hvem er du-greia Anonymkode: 8f908...f33
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #15 Skrevet 9. august 2020 1 hour ago, Den Sagnsomsuste said: Du kommer til å digge Canvas, ts! Løsningen deres på mobil er veldig god etter mitt syn For oss gamle studenter, og universitetsansatte ser vi virkelig forskjellen! Jeg husker hvordan vi brukte Fronter i årevis. Da kunne man snakke om tungrodd programvare, og haltende informasjon mellom studiested og studenter! Dette med Canvas kommer du til å rocke allerede i løpet av neste uke. Zoom er også enkelt å lære seg så ta det med ro og begynn lesningen tidlig (er ikke student eller ansatt ved UiT, men kjenner godt til begge nettløsninger fra Oslo) Mens jeg savner fronter og syns canvas er noe herk, spesielt mobilløsningen. 😅 Også Oslo. Anonymkode: 25ffd...f58
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 Canvas og Zoom er gull 😊 Det er ikke noe stress å lære seg det ethvert. Har hatt Master eksamen via Zoom og det var helt ok. Anonymkode: 5b54b...e83
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #17 Skrevet 11. august 2020 uff noen som vet hvordan jeg får tilgang til pensumlister via min side/canvas(?). må logge inn på emnet(er oppmeldt, sem.avg er betalt), men blir nektet adgang. ikke lenge til studiet starter; så irriterende. dette er ved UIT btw Anonymkode: 818d2...37f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #18 Skrevet 11. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: uff noen som vet hvordan jeg får tilgang til pensumlister via min side/canvas(?). må logge inn på emnet(er oppmeldt, sem.avg er betalt), men blir nektet adgang. ikke lenge til studiet starter; så irriterende. dette er ved UIT btw Anonymkode: 818d2...37f Når ble du oppmeldt? Det kan ta et døgn eller to før systemene "snakker sammen" Anonymkode: d4afa...285
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 Jeg er student ved UiO. Fristen for å melde seg opp på emner for høstsemesteret er torsdag 13.08 kl 23.59 og vi har fått beskjed om at emnene blir tilgjengelige i Canvas i løpet av fredagen. De tildeler ikle fortløpende, så vi må vente til påmeldingsfristen har gått ut. Kanskje det er det samme ved UiT? Anonymkode: 42f5b...80e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Skrevet 11. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student ved UiO. Fristen for å melde seg opp på emner for høstsemesteret er torsdag 13.08 kl 23.59 og vi har fått beskjed om at emnene blir tilgjengelige i Canvas i løpet av fredagen. De tildeler ikle fortløpende, så vi må vente til påmeldingsfristen har gått ut. Kanskje det er det samme ved UiT? Anonymkode: 42f5b...80e fristen er 1.september på mitt emne Anonymkode: 818d2...37f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå