Gå til innhold

Mener munnbind begrenser folks frihet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker folk er noen egoister.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/munnbind-splitter-folket-1.1754276#cxrecs_s

June Bendiksen er «110 prosent mot munnbind», forteller hun. 

– Jeg er rasende. Vi tok fly fra Tromsø i går, og da måtte jeg ha det svineriet på meg. Jeg synes det er ubehagelig og unødvendig.

I tillegg mener Bendiksen munnbind strider mot friheten til å kunne bestemme selv.

– Helsemyndighetene har ikke kommet med påbud om bruk av munnbind, men varsler en mulig oppfordring. 

– Ja, og det er det strengeste de kan komme med, spør du meg. Hvis de kommer med påbud så får jeg helt hetta. Da går vi i demonstrasjonstog, sier hun med et smil.

Anonymkode: 34bd4...c39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun vet at det kan skape smittekjeder om hun får viruset. Hun vet at den smittekjeden mest sannsynlig vil påføre andre permanente skade, og drepe. Det er hva hennes frihet innebærer, og det regner jeg med hun er fullstendig klar over. Skremmende.

Anonymkode: 5f9dc...330

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt begrenser det folks frihet. Det gjør smitterisiko også. Hva er verst?

Anonymkode: 8c74d...1fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg motstander fordi jeg mener effekten er tvilsom. Ikke minst etter å ha sett hvordan dette brukes i utlandet. 

Samtidig har jeg respekt for de som bestemmer, så ved påbud innretter jeg meg. Så jeg synes argumentasjonen til personen du siterer er tåpelig. 

Anonymkode: 14939...bda

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv er jeg motstander fordi jeg mener effekten er tvilsom. Ikke minst etter å ha sett hvordan dette brukes i utlandet. 

Samtidig har jeg respekt for de som bestemmer, så ved påbud innretter jeg meg. Så jeg synes argumentasjonen til personen du siterer er tåpelig. 

Anonymkode: 14939...bda

Enig! 

Egentlig synes jeg myndighetene her hjemme har vært ganske fornuftige så langt og ikke gitt etter for hylekoret som ønsker mer bruk/påbud av bruk av munnbind. 

Med så lave smittetall som er i Norge, vil ikke effekten stå i samsvar med ulempene og ressursbruken. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at June får la være å fly dersom hun har så store motforestillinger mot «svineriet». June høres ut som en «Karen« av god amerikansk standard.

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det ikke blir påbudt, det blir veldig dyrt hvis jeg skal bruke munnbind riktig....  Jeg har mange dager hvor jeg reiser kollektivt opptil 6 ganger daglig. Korrekt (og eneste trygge) bruk vil da føre til at jeg må bruke 6 munnbind pr. dag!   Buss og T-bane er ikke like fulle hele dagen, så hvis jeg selv kan få vurdere behovet vil jeg slippe unna med 2, kanskje 3 innimellom.

Anonymkode: 7defb...2dc

Skrevet

Selvfølgelig er munnbind inngripende. Et munnbindpåbud i det offentlige rom i Norge vil nok være noe av det mest inngripende norske myndigheter gjør siden krigen. 

Og på veldig tvilsomt grunnlag. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Example skrev:

Selvfølgelig er munnbind inngripende. Et munnbindpåbud i det offentlige rom i Norge vil nok være noe av det mest inngripende norske myndigheter gjør siden krigen. 

Og på veldig tvilsomt grunnlag. 

Dersom man ser helt bort fra kostnadene for enkeltmennesket ved et slikt påbud, for eksempel ved at det offentlige deler ut gratis munnbind, hvordan er det mer inngripende med et påbud om munnbind enn f.eks. forbudet mot å gå splitter naken i offentligheten?

Endret av Alivamale
  • Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Alivamale skrev:

Dersom man ser helt bort fra kostnadene for enkeltmennesket ved et slikt påbud, for eksempel ved at det offentlige deler ut gratis munnbind, hvordan er det mer inngripende med et påbud om munnbind enn f.eks. forbudet mot å gå splitter naken i offentligheten?

Sier det ikke seg selv? Påbud om maskering minner mer om påbud om niqab og burka enn det å ha på deg klær. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker folk er noen egoister.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/munnbind-splitter-folket-1.1754276#cxrecs_s

June Bendiksen er «110 prosent mot munnbind», forteller hun. 

– Jeg er rasende. Vi tok fly fra Tromsø i går, og da måtte jeg ha det svineriet på meg. Jeg synes det er ubehagelig og unødvendig.

I tillegg mener Bendiksen munnbind strider mot friheten til å kunne bestemme selv.

– Helsemyndighetene har ikke kommet med påbud om bruk av munnbind, men varsler en mulig oppfordring. 

– Ja, og det er det strengeste de kan komme med, spør du meg. Hvis de kommer med påbud så får jeg helt hetta. Da går vi i demonstrasjonstog, sier hun med et smil.

Anonymkode: 34bd4...c39

For ei nepe. 

Anonymkode: 3cedc...d1a

• Liker 11
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Example skrev:

Sier det ikke seg selv? Påbud om maskering minner mer om påbud om niqab og burka enn det å ha på deg klær. 

Premisset er noe helt annet. Det er ikke tildekking av ansikt av religiøse grunner som er hensikten, men smittevern. Å kreve tildekking av ansikt av andre årsaker enn smittevern, ville vært inngripende.

Endret av Alivamale
  • Liker 9
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Selv har jeg ikke en formening om almenn bruk av munnbind. Jeg overlater til de som kan mer enn meg til å ta avgjørelser på dette. 
I mellomtiden bruker jeg munnbind i de situasjonene jeg mener det er hensiktsmessig.

Men jeg lurer sterkt på hvilken frihet som blir begrenset av å ha et papirstykke/en stoffbit foran munn og nese?

Jeg opplever at friheten min øker når jeg bruker munnbind.  (Jeg bruker det når jeg ikke kan holde mer enn en meters avstand til en eldre person som er sårbar for smitte, og ellers når jeg er på steder der sjansen for smitte er større enn normalt)

Uten munnbind ville jeg ikke kunne besøkt denne eldre personen, tatt henne med ut, fulgt henne til leger  osv.
Uten munnbind ville hverdagen blitt mer usikker, og både min og hennes handlefrihet blitt begrenset på grunn av det.

Det er plagsomt med duggende briller, det er så (men det har jeg funnet en løsning på), og at et påbud begrenser selvbestemmelsesretten er riktig nok, det samme gjelder for alle andre påbud og forbud, men frihetsbegrensning, nei den ser jeg ikke.

Endret av Sprettballen
Skrevet

Enkelte burde beskyttes mot seg selv. Særlig de som er mer enn 100 % sikre på saker og ting.

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Alivamale skrev:

Premisset er noe helt annet. Det er ikke tildekking av ansikt av religiøse grunner som er hensikten, men smittevern. Å kreve tildekking av ansikt av andre årsaker enn smittevern, ville vært inngripende.

Man skjønnsmaler alltid slike inngrep. Tildekning av ansiktet forklares for eksempel med å beskytte kvinnene mot menns begjær, og at det er tryggere for å unngå å bli utsatt for seksuelle overgrep.

Veien til helvete er brulagt med gode intensjoner.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Sprettballen skrev:

Selv har jeg ikke en formening om almenn bruk av munnbind. Jeg overlater til de som kan mer enn meg til å ta avgjørelser på dette. 
I mellomtiden bruker jeg munnbind i de situasjonene jeg mener det er hensiktsmessig.

Men jeg lurer sterkt på hvilken frihet som blir begrenset av å ha et papirstykke/en stoffbit foran munn og nese?

Jeg opplever at friheten min øker når jeg bruker munnbind.  (Jeg bruker det når jeg ikke kan holde mer enn en meters avstand til en eldre person som er sårbar for smitte, og ellers når jeg er på steder der sjansen for smitte er større enn normalt)

Uten munnbind ville jeg ikke kunne besøkt denne eldre personen, tatt henne med ut, fulgt henne til leger  osv.
Uten munnbind ville hverdagen blitt mer usikker, og både min og hennes handlefrihet blitt begrenset på grunn av det.

Det er plagsomt med duggende briller, det er så (men det har jeg funnet en løsning på), og at et påbud begrenser selvbestemmelsesretten er riktig nok, det samme gjelder for alle andre påbud og forbud, men frihetsbegrensning, nei den ser jeg ikke.

Føler du at du kan bryte andre smittevernsregler, fordi du bruker munnbind? Det er jo nettopp en del av problemet. Munnbind er en falsk trygghet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kan jeg spørre hvilken løsning du har for briller/visir når de dugger? Blir sprø av det jeg.

Anonymkode: 282a8...dd6

Skrevet
Akkurat nå, Example skrev:

Man skjønnsmaler alltid slike inngrep. Tildekning av ansiktet forklares for eksempel med å beskytte kvinnene mot menns begjær, og at det er tryggere for å unngå å bli utsatt for seksuelle overgrep.

Veien til helvete er brulagt med gode intensjoner.

Mener du at et påbud om munnbind i det offentlIge rom egentlig er et vikarierende motiv for noe helt annet enn smittevern?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvilken løsning du har for briller/visir når de dugger? Blir sprø av det jeg.

Anonymkode: 282a8...dd6

Jeg bruker munnbind på jobb, det finnes antidugg for briller å få kjøpt. Jeg har større problem når det regner på brillene når jeg går tur med hunden, hadde trengt vindusviskere. 😊

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

Føler du at du kan bryte andre smittevernsregler, fordi du bruker munnbind? Det er jo nettopp en del av problemet. Munnbind er en falsk trygghet.

Av og til i smittevernet tjeneste burde vi levd i noe helt annet en et demokrati, i Kina kommer de og sveiser igjen utgangsdøra vis de mistenker det er smitte i bygget, da snakker vi inngripende tiltak og motstand mot munnbind blir bare sutrete. 

• Liker 5
  • Opprett ny...