AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Norsk FHI kan da ikke ha høy IQ, men å skape en drama og i scene sette en standard der noen som har reist to timer før LANDET HAR BLITT RØD SONE, OG ER I LUFTA PÅ VEI TIL NORGE. Og si når man har kommet kl.00.00 med fly til Norge betyr man må i karantene er jo teit og idiotisk. Sorry hele deres administrasjon bør jo skiftes ut. Hvem orker vel å høre på en tåpelighet som ikke hører hjemme noen steder. Anonymkode: 1fc9e...16c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Jeg tror ikke du skal uttale deg om intelligensen til andre, når du ikke evner å se at grensen må settes et sted, og midnatt er et naturlig punkt. Reiser man til et grønt land, bør man være bevisst på at det når som helst kan bli rødt, og påberegne at man må i karantene om landet skifter status mens man er på reise. Dette er naturlig å ta med i beregningen før man reiser. Anonymkode: 885be...4eb 17
Den Sagnomsuste Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du skal uttale deg om intelligensen til andre, når du ikke evner å se at grensen må settes et sted, og midnatt er et naturlig punkt. Reiser man til et grønt land, bør man være bevisst på at det når som helst kan bli rødt, og påberegne at man må i karantene om landet skifter status mens man er på reise. Dette er naturlig å ta med i beregningen før man reiser. Anonymkode: 885be...4eb Det er nå litt underlig at man ikke har valgt å legge takeoff tidspunkt til grunn synes du ikke? Det burde jo ikke prinsipielt ha noe å si for smitteutbredelsen ombord om man lander før eller etter midnatt...? Ved motvind så øker smitten liksom? Endret 9. august 2020 av Den Sagnsomsuste 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 Grensa må jo settes et sted. Jeg mener det hadde vært mer logisk at karantenekrav hadde tilbakevirkende kraft, som i mars, siden de baserer beslutningen rød/grønn på tall fra de siste to ukene, dvs tidsrommet som de reisende faktisk var i landet. Men uansett har de et system, med en klar grense, og ut fra hvordan formuleringen var er det ingen tvil om at lande 00:00 = karantene. Anonymkode: 70442...c9c 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det er nå litt underlig at man ikke har valgt å legge takeoff tidspunkt til grunn synes du ikke? Det burde jo ikke prinsipielt ha noe å si for smitteutbredelsen ombord om man lander før eller etter midnatt...? Ved motvind så øker smitten liksom? Nei, det er ikke underlig. Det er enklere å bruke landingstidspunkt. Og om man tar av klokka 20:00, 22:00 eller 00:00 for den del har ingen ting å si for smittefaren. Det handler kun om at grensa må settes et sted. Anonymkode: 70442...c9c 3
Den Sagnomsuste Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke underlig. Det er enklere å bruke landingstidspunkt. Og om man tar av klokka 20:00, 22:00 eller 00:00 for den del har ingen ting å si for smittefaren. Det handler kun om at grensa må settes et sted. Anonymkode: 70442...c9c Virker bare svært vilkårlig...
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 7 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det er nå litt underlig at man ikke har valgt å legge takeoff tidspunkt til grunn synes du ikke? Det burde jo ikke prinsipielt ha noe å si for smitteutbredelsen ombord om man lander før eller etter midnatt...? Ved motvind så øker smitten liksom? Nei, jeg synes tidspunkt for touchdown er naturlig, når man har satt en grense. Som ab...c9c peker på, har man oppholdt seg i et land som de siste to uker har hatt for høye smittetall, så i grunnen er myndighetene litt «snille» når de ikke setter landet som rødt med én gang, men gir folk en viss mulighet for å rekke hjem før status på landet endres. Anonymkode: 885be...4eb 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 lukter byråkrati holdninger langt over smertegrensen. For man skal jo være vanskelig å sette befolkningen i sjakk, og ikke tilrettelegge. Anonymkode: 1fc9e...16c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Virker bare svært vilkårlig... Som sagt burde man tenkt over muligheten for karantene før man reiste. Det er hele tiden blitt sagt at situasjonen i grønne land kan endres raskt. Anonymkode: 885be...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 4 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Virker bare svært vilkårlig... Hadde det vært noe mindre vilkårlig hvis grensa var ved avgang 00:00? Nei. Anonymkode: 70442...c9c 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: lukter byråkrati holdninger langt over smertegrensen. For man skal jo være vanskelig å sette befolkningen i sjakk, og ikke tilrettelegge. Anonymkode: 1fc9e...16c «Sette befolkningen i sjakk», hva mener du med det? Man har foretatt en kalkulert risiko da man reiste, og burde da ha tatt med muligheten for å havne i karantene med i beregningen. Anonymkode: 885be...4eb 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: «Sette befolkningen i sjakk», hva mener du med det? Man har foretatt en kalkulert risiko da man reiste, og burde da ha tatt med muligheten for å havne i karantene med i beregningen. Anonymkode: 885be...4eb Du svarer ikke engang på spørsmålet og det som er forumtrådens startpunkt. Hvorfor skal jeg bruke energi på tåpelig argument fra deg. Anonymkode: 1fc9e...16c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarer ikke engang på spørsmålet og det som er forumtrådens startpunkt. Hvorfor skal jeg bruke energi på tåpelig argument fra deg. Anonymkode: 1fc9e...16c Du har såvidt jeg kan se, ikke stilt et eneste spørsmål. Jeg vil heller karakterisere det å starte en tråd på et debattforum for så å avfeie meninger som avviker fra din egen, som tåpelig og umodent. Denne siste kommentaren din bekrefter at du kanskje ikke skal snakke så høyt om andres IQ, med mindre du vil dumme deg ut. Anonymkode: 885be...4eb 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarer ikke engang på spørsmålet og det som er forumtrådens startpunkt. Hvorfor skal jeg bruke energi på tåpelig argument fra deg. Anonymkode: 1fc9e...16c Svaret du fikk var ikke tåpelig. Det var kjent på forhånd at grønne land kunne bli røde igjen ved økning i smittede, og at man da ville risikere å havne i karantene. Det er ikke på noen måte å "sette befolkningen i sjakk" Anonymkode: abb71...995 2
NorthernLight Skrevet 9. august 2020 #15 Skrevet 9. august 2020 (endret) Du kan heller lure på hva de driver med ellers. De tippet hundre smittet til påske når det ble flere tusen. Har sagt at munnbind ikke har effekt. At man har åpne grenser til en drøss med land i en pandemi hvor mange millioner er smittet i verden osv osv. Skulle tro man ikke har lært noe av importsmitten fra Italia/Østerrike i februar/mars. Endret 9. august 2020 av NorthernLight
Gjest Sprettballen Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og si når man har kommet kl.00.00 med fly til Norge betyr man må i karantene er jo teit og idiotisk. Anonymkode: 1fc9e...16c Det er like idiotisk å slippe karantene om man lander 23.59.59 som det er at man må gå i karantene hvis flyet lander kl 00.00.01. Det ene sekundet endrer ikke smittefaren på noen som helst måte, hverken den ene eller den andre veien. Men grensen må gå ett sted, og jeg er helt enig i at når de har bestemt seg for et tidspunkt må de være konsekvente. FHI har sagt mye rart i denne tiden, det har kommet mye motstridende informasjon derfra, men nå er det også slik at det ikke er FHI som bestemmer. FHI og helsedirektoratet kommer med anbefalinger, men det er regjeringen som tar avgjørelser og kommer med påbud og anbefalinger. Hvis noen må gå på grunn av en idiotisk bestemmelse må det nødvendigvis bli regjeringen, ikke administrasjonen i FHI.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #17 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, Sprettballen skrev: Det er like idiotisk å slippe karantene om man lander 23.59.59 som det er at man må gå i karantene hvis flyet lander kl 00.00.01. Det ene sekundet endrer ikke smittefaren på noen som helst måte, hverken den ene eller den andre veien. Men grensen må gå ett sted, og jeg er helt enig i at når de har bestemt seg for et tidspunkt må de være konsekvente. FHI har sagt mye rart i denne tiden, det har kommet mye motstridende informasjon derfra, men nå er det også slik at det ikke er FHI som bestemmer. FHI og helsedirektoratet kommer med anbefalinger, men det er regjeringen som tar avgjørelser og kommer med påbud og anbefalinger. Hvis noen må gå på grunn av en idiotisk bestemmelse må det nødvendigvis bli regjeringen, ikke administrasjonen i FHI. Du har helt rett i at det er regjeringen som tar de endelige beslutningene, og mulig ikke alle har vært like bra. Men det er alltid lett å være etterpåklok. Jeg tenker at regjeringen er i en situasjon hvor man finner veien mens man går. Og akkurat nå, kan man ikke skylde på regjeringen for økt smitte. De har vært tydelig på at ferie eller ikke ferie, folk må tenke smittevern. Og så gjør ikke folk det. Så lav IQ - det er alle de som reiser til utlandet, tar med seg hele storfamilien på Ikea, klemmer hverandre, sitter tett, går på treningssenter og ikke vasker etter seg, bruker engangshansker og munnbind feil, ikke spriter hendene men bare sparer forbi, plukker på alt de ikke skal ha, lar ungene stå på pakkehyllen og hoste utover både medkunder og varer, osv osv. Rett og slett alle de som ikke lytter, ikke tar innover seg at anbefalinger gjelder også dem, ikke lærer seg korrekt bruk av hansker og munnbind før de benyttes og som lever i sin egen "det kan da ikke skade om jeg gjør bare sånn og sånn". Til TS: din irritasjon over dette ene sekundet, viser med all tydelighet at du ikke har forstått at det hjelper ikke om du forlater utlandet når det er rødt eller grønt, lander når det er rødt eller grønt, er nordmann eller spanjol - du er uansett potensielt en smittebærer. Og hadde alle de som landet før kl 00 tatt ansvar, så hadde de satt seg i karantene på eget initiativ, og ikke lent seg til en grense satt fordi grensen må settes et sted, men fordi de faktisk, med all fornuft, kan være like mye smittet som de som kom til Norge ett minutt senere. IQ - det er å ta til seg kunnskap og tenke og handle deretter. Anonymkode: d14b6...540
Gjest Sprettballen Skrevet 9. august 2020 #18 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har helt rett i at det er regjeringen som tar de endelige beslutningene, og mulig ikke alle har vært like bra. Men det er alltid lett å være etterpåklok. Jeg tenker at regjeringen er i en situasjon hvor man finner veien mens man går. Anonymkode: d14b6...540 Jeg kan ikke se at jeg har kritisert regjeringen på noen som helst måte, jeg kritiserte TS for å "rette baker for smed". (Anklage FHI for noe som er regjeringens ansvar)
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #19 Skrevet 9. august 2020 Tidspunktet må jo settes et sted. Avreisetidspunktet og ikke landingstidspunktet er det som må gjelde. Er det eneste fornuftige Anonymkode: d5544...2d2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #20 Skrevet 9. august 2020 2 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det er nå litt underlig at man ikke har valgt å legge takeoff tidspunkt til grunn synes du ikke? Det burde jo ikke prinsipielt ha noe å si for smitteutbredelsen ombord om man lander før eller etter midnatt...? Ved motvind så øker smitten liksom? Men nå har de jo valgt landingstidspunktet da, så da er det jo sånn. Hadde flyet tatt av 00.00 så hadde de fortsatt fått karantene og diskusjonen hadde fortsatt vært der "jammen hva om de dro 23.59 da? Da hadde de ikke hatt karantene" Osv. Grensa er satt, deal with it. Anonymkode: 60125...f63 3
Anbefalte innlegg