Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg gjorde det slutt med eksen for 5 år siden. Forholdet var noe turbulent og ikke spesielt bra så det er veldig (!) bra at hun innså det og kom seg vekk. 

I starten snakket hun naturligvis veldig mye om dette og det hjalp henne å bearbeide - trodde jeg. Han har ikke behandlet henne så bra (ikke vold eller utroskap, men mye psykisk som at han straffet henne ved å ikke snakke til henne på mange timer, mye silent tretment, ekstreme kommentarer osv). Brukte titalls av dager, netter, telefonsamtaler på å snakke om dette med henne. 

Og nå, 5 år senere er hun fortsatt ikke over det og jeg er så lei av å høre om det! Hun snakker ikke om han hver gang vi møtes, men ved hyppighet. Det virker nesten som en besettelse der hun stalker han og hans liv og sammenligner sitt eget. Har forsøkt å ta det opp med henne og si at jeg synes det er litt mye og rådet henne til å snakke med en profesjonell, noe hun har gjort i ca 2 år. Men det hjelper ikke og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre uten å fremstå som en kald og dårlig venninne? Har noen ganger bare lyst til å skrike at jeg er drittlei av å høre dette på repeat og at hun må skjerpe seg. 

Hun er svært oppegående, har veldig bra jobb, er superskjønn og herlig ellers så jeg klarer ikke å forstå hvorfor hun ikke kommer videre. Men jeg er så lei av dette nå og skjønner ikke hvordan man ikke klarer å komme over det. De var sammen i ca 3 år. 

Tips?? 

Anonymkode: 0cb86...d65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke ditt problem, la hu holde på som hu vil og pass dine egne saker

Anonymkode: 83c72...e32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er samme mekanikken som med playere. Kvinner blir opphengt i menn som er utilgjengelige for dem av den ene eller andre grunnen. Det man ikke får, tror man raskt er bedre enn det man får. 

Selv om mannen er en aldri så ille, så vil utilgjengelighet gjøre han mer attraktiv enn han i realiteten er og kvinnen usikker på seg selv. Det som plager henne er nok ikke egentlig kjærlighetssorg, men at hun ikke var "bra nok" for han (engang). Vanskelig å tenke at man skulle være bra nok for en bedre mann da..

Jeg syns du kan prøve å grensesette litt forsiktig nå. Hun trenger nok aller mest å treffe en ny mann som behandler henne med med respekt, men det er litt vanskelig for en venninne å rote frem..

Anonymkode: 3b0ef...864

AnonymBruker
Skrevet

Vær der for henne. Du er ei god venninne. Hun synes dette er traumstisk og har behov for å snakke. Hvis forholdet var stygt så har hun nok traumebånd. Håper hun en dag treffer en kjekk mann og blir forelsket på nytt.

Anonymkode: a809e...6e7

• Liker 2
Skrevet

Du må be henne gi seg, med en gang! 
Mannen min har en eks som er helt oppslukt i alt han/vi gjør. Vi har blokkert henne over alt. Allikevel får hun venninnene sine til å sjekke alt vi har av sosiale medier. 
Vi har fått barn og giftet oss. Hun har fått ny type. Allikevel er hun oppslukt.. 
Vi trener på samme senter. Så fort hun ser mannen min kommer hun springende med en gang. Hun må alltid trene rett ved siden av han og gjør alt for å bli sett. Pinlig hele greiene

Anonymkode: 1a93a...729

Skrevet

Du må gi tydelig beskjed. "Nå klarer jeg ikke snakke mer om Truls, det er ikke sunt verken for deg eller for vårt vennskap". Hun blir kanskje sur, men det må du bare stå i. Om hun ikke gir seg, bare svar helt overfladisk når hun begynner på temaet. "Huff da, Truls var ikke snill den gangen, nei... Forresten, hva skal du i vinterferien? Jeg tenker å dra en tur til...". Hvis heller ikke det funker, så får du revurdere hele relasjonen.

Jeg har selv opplevd lignende med en venninne, og det er skikkelig slitsomt og energitappende for vennskapet når ting går på repeat i flere år. Ja, man skal støtte og lytte til hverandre, men en venn er ikke din personlige søppelbøtte hvor du kan dumpe den samme regla hver gang. Sånne tema må porsjoneres godt ut, og etter en viss tid så må man ta det med profesjonelle.

At det alltid er bra å snakke ut om ting er en myte. Det er bra å få trøst og input av venner etter en vond opplevelse, men når det går over flere år uten noen progresjon så handler det ikke lenger om nyttig bearbeiding - da er det en usunn loop man må komme seg ut av. Et sted å begynne er jo å fokusere på livet her og nå, og bruke venner til å ha det gøy, ikke som sjelesørgere.

Anonymkode: e2416...021

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...