Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor går grensene for å bli trakassert? 

Med kommentarer som «hvor langt vil du  jeg skal putte den inn, vil du jeg skal putte den heeeeelt inn?» og småler når vedkommende skulle hjelpe meg med noe.

« I morgen blir det sol, da kommer jeg og ser på deg når du skal sole deg!» 

Stadig klaging på at vedkommende ikke får sex. 

Skryt av kroppen og utseendet mitt, med påfølgende: «ikke bli innbilsk, men...» 

Jeg vet ikke om personen syns synd på meg og forsøker å oppmuntre eller tror at jeg har dårlig selvtillit (jeg har ikke dårlig selvtillit) eller om det er en metode for å skyve meg vekk. 

Dråpen var da vedkommende kom med en eplekjekk kommentar om at jeg har hatt en fransk åpning før... (barnet mitt har fransk far)... Jeg ble helt sjokkert da vedkommende sa det, som for meg føles som total mangel på respekt. Barnet mitt hørte det muligens også. Jeg bare ler tilbake, men den svei, jeg var gift men føler ikke at jeg må forklare, utbrodere og forsvare alt om mitt privatliv. 

Vedkommende prøver aldri å ta på meg eller noe sånt. Heldigvis. Og jeg er hundre prosent sikker på at vedkommende ikke har interesse for meg på noe vis, så det er ikke det. Jeg ønsker heller ikke det.

Er en maktposisjon vedkommende står i, som kan gjøre meg litt sårbar, derfor jeg må forholde meg til det og må hanskes daglig med det. 

Jeg viser ingen interesse, jeg svarer bare høflig. I miljøene jeg er vant med, er folk langt mer sofistikerte og respektable enn det der. Så jeg skjønner ikke denne væremåten eller humor. 

Hva er dette egentlig? Er det en keitete måte å være hyggelig på, eller prøver vedkommende å drive meg unna/skvise meg unna på? 

Anonymkode: 9289b...a8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva? Du LER tilbake og SMILER HØFLIG? Hva faen??!! 

Her må du jo bare kommunisere tydlig hva du synes om sånn drittoppførsel. Mimikk og kroppsspråk pleier faktisk å holde.... Men si gjerne fra med ord. OG IKKE VÆR HØFLIG!!!

Anonymkode: f96c1...c4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som vedkommende synes synd på deg, eller avviser deg, eller føler seg mektigere enn deg, tvert imot. Det er enten dårlig humor, eller dårlige sosiale antenner, eller dårlig impulskontroll, eller dårlig forsøk på flørt.

Anonymkode: 40c0a...1e0

• Liker 7
Skrevet

Enig. Høres ut som en meget misforstått mann med null antenner og ekstremt dårlig humor...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Du LER tilbake og SMILER HØFLIG? Hva faen??!! 

Her må du jo bare kommunisere tydlig hva du synes om sånn drittoppførsel. Mimikk og kroppsspråk pleier faktisk å holde.... Men si gjerne fra med ord. OG IKKE VÆR HØFLIG!!!

Anonymkode: f96c1...c4e

Jeg føler meg nødt til det fordi han sier at det er bra jeg ikke er som ei sur kjerring. 

Kritiserer også hvis jeg ikke går rundt og konstant smiler, sier at han ser om jeg har en dårlig dag. Sannheten er at gjør vondt å smile hele tida og jeg har resting bitch face, altså naturlig å ikke smile som en sirkusklovn hele tida. (Nei, dette er ikke jobb)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg nødt til det fordi han sier at det er bra jeg ikke er som ei sur kjerring. 

Kritiserer også hvis jeg ikke går rundt og konstant smiler, sier at han ser om jeg har en dårlig dag. Sannheten er at gjør vondt å smile hele tida og jeg har resting bitch face, altså naturlig å ikke smile som en sirkusklovn hele tida. (Nei, dette er ikke jobb)

Dette er jo noe helt annet enn du skrev i HI. Dette er hersketeknikker.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du kutte ut vedkommende? 

Jeg hadde en sånn sjef, det bare eskalerte. Kommenterte og skulle diktere hver minste arbeidsoppgave, klærne mine, ansiktsuttrykk, dialekten min, håret mitt, væremåten min, også med en slik "trussel" om at hvis jeg ikke hørte etter kom han til å se på meg som ei kjerring, et trassig barn, en dårlig ansatt. Putt inn dårlig humor langt over streken, og at han henvendte seg til familien min for å få de til å hjelpe til med å endre meg, så har du hele pakken. Kom deg bort fra sånne folk, de er giftige. De tøyer strikken mer og mer, spesielt når man ikke sier ifra. De sørger jo for at det ikke er rom for å si ifra.

Anonymkode: 17d63...a9c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke er jobb forstår jeg ikke hvorfor du må forholde deg til han og at han er i en «maktposisjon» i forhold til deg? Antar det er en familierelasjon, i og med at barnet ditt også har vært tilstede. Han har fullstendig misforstått hva som er greit å si og ikke. Kanskje du kan si til han at du opplever at måten dere kommuniserer på er havnet på et nivå du ønsker deg bort fra. Evt når han kommer med sine såkalte vittigheter, hold et stivt smil, se han inn i øynene og rist litt forsiktig på hodet. Så forlater du rommet eller snur deg vekk for å snakke med noen andre. 
Kommenterer han at du ikke smiler hele tiden, la være å svare eller si noe sånt som «å, men jeg ler høylytt inni meg» og så gå din vei.. du må ikke tåle alt slikt.

Legger ikke de andre merke til hvordan han oppfører seg, antar vel han er god på å skjule det?

Anonymkode: 53b8f...c6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo noe helt annet enn du skrev i HI. Dette er hersketeknikker.

Ja, han er full av de. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er jobb forstår jeg ikke hvorfor du må forholde deg til han og at han er i en «maktposisjon» i forhold til deg? Antar det er en familierelasjon, i og med at barnet ditt også har vært tilstede. Han har fullstendig misforstått hva som er greit å si og ikke. Kanskje du kan si til han at du opplever at måten dere kommuniserer på er havnet på et nivå du ønsker deg bort fra. Evt når han kommer med sine såkalte vittigheter, hold et stivt smil, se han inn i øynene og rist litt forsiktig på hodet. Så forlater du rommet eller snur deg vekk for å snakke med noen andre. 
Kommenterer han at du ikke smiler hele tiden, la være å svare eller si noe sånt som «å, men jeg ler høylytt inni meg» og så gå din vei.. du må ikke tåle alt slikt.

Legger ikke de andre merke til hvordan han oppfører seg, antar vel han er god på å skjule det?

Huseier. Jeg leier sokkelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Huseier. Jeg leier sokkelen. 

Men da flytter du, du MÅ ikke forholde deg til vedkommende!

Og da hadde jeg absolutt svart litt tilbake, hva kan han gjøre? Men skjønner at det kan ta tid å finne annet sted å bo, bruk tiden som trengs og kom deg vekk fra den ekle mannen!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da flytter du, du MÅ ikke forholde deg til vedkommende!

Og da hadde jeg absolutt svart litt tilbake, hva kan han gjøre? Men skjønner at det kan ta tid å finne annet sted å bo, bruk tiden som trengs og kom deg vekk fra den ekle mannen!

Mistenker at det blir gjort for å få oss ut. Deres barnebarn har sagt i sinne til barnet mitt at ingen av de egentlig vil at vi skal bo der. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen har sånn humor. Men de fortsetter jo bare når du smiler og ler av det. Begynn å si noe sånt som «det der er ikke noe morsomt», elmer bare se dumt på han neste gang. Mulig han stopper da. Hvis ikke, må du si veldig tydelig fra. 

Anonymkode: 683ca...777

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten ekstremt lydt der, ikke lydisolert så vi hører alt de sier når de sitter rett utenfor oss. De holder oss våkne til klokka tre på natta fordi da stamper de hardt i gulvet, smeller dører og hele sommeren har døgnrytmen og nattesøvnen vært umulig pga det. Dette også på skoletid. I området er det nesten ingen ledige boliger å leie, de fleste leier ut til folk uten barn eller studenter.

• 2 uker senere...
Skrevet

I går var jeg på vei ut. Da sto plutselig kona og ene ungdommen deres og stirra inn vinduet til gangen og de sa navnet mitt og gikk på trappa mi. Jeg var på vei ut så jeg gikk rett ut for å si «hei!» da forsvant de raskt inn til seg selv, selv om de så at jeg kom... 

Så står de og roper utendørs til klokka elleve på kvelden og barnet mitt får ikke sove. 

«La meg få gå forbi den nydelige kroppen din» og at han tok på arma mi ved enn annen anledning og insinuerte at jeg kanskje reagerer på det siden jeg er singel alenemor... Og så ler han. Er kanskje en måte å avvæpne og være uformell på. Men jeg har en bakgrunn der jeg har blitt mye mobbet og hatt ekstremt voldelige partnere. Jeg orker ikke å ha det sånn, heller ikke at barnet mitt skal se mammaen bli behandlet så respektløst av andre. 

Trivselen er vekke. Klarer ikke å være i hjemmet vårt uten å føle oss overvåket og å føle på ubehag og vemmelse.

Skrevet

Det der trenger du ikke å finne deg i. Flytt, det er det enkleste. Skjønner ikke at du ikke har gjort det allerede.

Skrevet

Ikke vent på en annledning hvor personen oppfører seg idiot, ta det opp direkte uten innledning ved første mulighet. Si noe slikt som "du de kommentarene du har som er seksuelt ladet, som at jeg har hatt fransk åpning, eller at du kommer for å se meg sole meg - de gjør meg ukomfortabel, jeg syns iverhode ikke det festilig og jeg har håpet de skal ta slutt derfor har jeg kanskje valgt feil respons så nå sier jeg fra. Jeg liker det ikke og ønsker at du finner en bedre måte å omgås på." 

Skrevet
13 timer siden, ti10 skrev:

Det der trenger du ikke å finne deg i. Flytt, det er det enkleste. Skjønner ikke at du ikke har gjort det allerede.

Årsaken til at jeg ikke har flyttet enda, er fordi det har vært ingen ledige boliger til leie i området vi bor i, noe som ville ha innebært flytting av miljø og skole for barnet, noe som foreløpig ikke er aktuelt. Hvis jeg var alene uten barn, hadde jeg flyttet hvor som helst i landet nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...