AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Min, og andres, arbeidsgiver virker å ønske alt tilbake til det gamle. Jeg arbeider og bor i en kommune med stigende smitte på Østlandet, og hjemmekontor er uaktuelt selv om man er avhengig av kollektiv mellom Oslo og omegn. Midt i pandemien har til og med arbeidsgiver gjort det vanskeligere og dyrere i sommer å kjøre og parkere ved jobb. Tro det eller ei. Vedtatt policy om mest mulig kollektiv gjelder utrolig nok fortsatt! Alle hos oss kan ha hjemmekontor. Det holdes allmøter på avdelinger, og til og med bortreise seminarer på hotell legges det opp til nå i høst. Hver gang det tas opp at det ene eller andre anbefales blir man møtt med at «ja, men det er ikke forbudt» Er dette situasjonen over alt, eller kun hos oss? Virker som at om ikke regjeringen kommer med klare regler og kun anbefalinger så blir ikke noe fulgt... Anonymkode: 927c9...8fc 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Sykemeld deg og skyld på ryggen da blir det ikke mer jobb på deg dette året. Anonymkode: 1c184...dac
NorthernLight Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Arbeidsgiveren er vel av den sorten som kaller de som skjønner alvoret med covid-19 for hysterikere. Den sorten er det ikke lett å kommunisere med.. 11
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sykemeld deg og skyld på ryggen da blir det ikke mer jobb på deg dette året. Anonymkode: 1c184...dac Usikker på hvordan jeg får legen med på den..? Dessuten har dette konsekvenser langt utover meg! Vi snakker om overfylte busser og tog, og kollektiv knutepunkter og fulle åpne arbeidplasser med all den risiko dette medfører. Vi snakker om en arbeidsgiver som planlegger å samle og ha møter med folk fra flere (ca 20-30) arbeidsplasser alt neste uke! Personlig skjønner jeg ikke at personer i ansvarlige stillinger tør. Det er jo det selv som sitter med det hele og fulle ansvaret! Anonymkode: 927c9...8fc 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig skjønner jeg ikke at personer i ansvarlige stillinger tør. Det er jo det selv som sitter med det hele og fulle ansvaret Se på Hurtigruta. $$$ Og et patetisk "unnskyld" etterpå, når det gikk skeis. Næringslivet går over lik for å tjene penger. Anonymkode: 94138...0a0 15
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 Det skyldes vel at arbeidsgiver taper mye på hjemmekontor. Anonymkode: afd97...c27 2
tussi84 Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 Det er mange arbeidsplasser som ikke har muligheter for hjemmekontor i det hele tatt. Selv om anbefalingene er hjemmekontor fra myndighetene sin side, så er det opptil arbeidsgiveren å bestemme om det er aktuelt for arbeidsplassen. Hvis arbeidsgiver ikke ønsker/ eller kan ha ansatte på hjemmekontor, er det ikke annet gjøre enn å bite i det sure eplet å komme seg til/fra arbeidsplassen + jobbe på arbeidsplassen. Du har på en måte ikke noe valg. Du får ikke noe sykemelding med mindre du er syk. Til og med de fleste i risiko gruppa får ikke noen sykemelding. . Å være redd for å bli smittet er ikke grunnlag nok for å få sykemleding. 10
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #8 Skrevet 8. august 2020 Er det ikke noen man kan anmelde dette til? Påbud må følges. Anonymkode: 7171b...c98
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 Kan dere ikke organisere en protest? Anonymkode: b4d39...383 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min, og andres, arbeidsgiver virker å ønske alt tilbake til det gamle. Jeg arbeider og bor i en kommune med stigende smitte på Østlandet, og hjemmekontor er uaktuelt selv om man er avhengig av kollektiv mellom Oslo og omegn. Midt i pandemien har til og med arbeidsgiver gjort det vanskeligere og dyrere i sommer å kjøre og parkere ved jobb. Tro det eller ei. Vedtatt policy om mest mulig kollektiv gjelder utrolig nok fortsatt! Alle hos oss kan ha hjemmekontor. Det holdes allmøter på avdelinger, og til og med bortreise seminarer på hotell legges det opp til nå i høst. Hver gang det tas opp at det ene eller andre anbefales blir man møtt med at «ja, men det er ikke forbudt» Er dette situasjonen over alt, eller kun hos oss? Virker som at om ikke regjeringen kommer med klare regler og kun anbefalinger så blir ikke noe fulgt... Anonymkode: 927c9...8fc Ikke meningen å oute deg, men jobber du i Lillestrøm kommune? De er en kommune med stigende smitte, uten klare utbrudd. Har innført parkeringsavgift for alle ansatte, selv om alternativet - kollektiv transport - frarådes. Det er jo helt på jordet. Så enten dette er kommunalt eller privat -mange rare valg gjøres på ledernivå. Anonymkode: 68838...a76 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min, og andres, arbeidsgiver virker å ønske alt tilbake til det gamle. Jeg arbeider og bor i en kommune med stigende smitte på Østlandet, og hjemmekontor er uaktuelt selv om man er avhengig av kollektiv mellom Oslo og omegn. Midt i pandemien har til og med arbeidsgiver gjort det vanskeligere og dyrere i sommer å kjøre og parkere ved jobb. Tro det eller ei. Vedtatt policy om mest mulig kollektiv gjelder utrolig nok fortsatt! Alle hos oss kan ha hjemmekontor. Det holdes allmøter på avdelinger, og til og med bortreise seminarer på hotell legges det opp til nå i høst. Hver gang det tas opp at det ene eller andre anbefales blir man møtt med at «ja, men det er ikke forbudt» Er dette situasjonen over alt, eller kun hos oss? Virker som at om ikke regjeringen kommer med klare regler og kun anbefalinger så blir ikke noe fulgt... Anonymkode: 927c9...8fc Her er vi tilbake for lengst, men ingen bruker offentlig transport. Vår andre filial i Oslo har hjemmekontor. Og det er vanskelig. Ikke alle var raskt nok internett, de fleste har ikke skriver og får ikke printet ut ting, det er møter på møter på møter som tar lengre tid enn å bare stikke innom kollegas kontor for å stille et spørsmål osv. Produktiviteten har gått drastisk ned. Mange har også barnehageplass for barna på veg til jobben, så nå bruker de mer tid på henting og levering når de må tilbake hjem (også med offentlig transport selvfølgelig). Så forstår arbeidsgiver godt. Anonymkode: 4bce0...695 2
tussi84 Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke noen man kan anmelde dette til? Påbud må følges. Anonymkode: 7171b...c98 Det er ikke noe påbud om hjemme kontor. Det er kun anbefalinger. Viktig å skille disse to tingene. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 5 minutter siden, tussi84 skrev: Det er ikke noe påbud om hjemme kontor. Det er kun anbefalinger. Viktig å skille disse to tingene. Påbud om å ikke reise kollektivt, og en sjef som effektivt motarbeider dette er det jeg snakker om. Anonymkode: 7171b...c98 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Påbud om å ikke reise kollektivt, og en sjef som effektivt motarbeider dette er det jeg snakker om. Anonymkode: 7171b...c98 Samme her. Sjefen lytter ikke til anbefalinger fra regjeringen, her tøyes alle strikker som tøyes kan. Så her kreves oppmøte daglig, selv om alle er avhengig av kollektivtransport og jobben gjøres like godt hjemmefra... så lenge det kun er anbefaling og ikke påbud nytter det jo ikke å si noe heller☹️ Anonymkode: 2101d...470 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 Samme her, er delvis sykemeldt med beskjed fra lege om hjemmekontor, i risikogruppe i tillegg og får ikke ha hjemmekontor pga sjefen. Anonymkode: debd2...334 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #16 Skrevet 8. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Sjefen lytter ikke til anbefalinger fra regjeringen, her tøyes alle strikker som tøyes kan. Så her kreves oppmøte daglig, selv om alle er avhengig av kollektivtransport og jobben gjøres like godt hjemmefra... så lenge det kun er anbefaling og ikke påbud nytter det jo ikke å si noe heller☹️ Anonymkode: 2101d...470 Da må ansatte slutte å sløve på hjemmekontor. Anonymkode: 4bce0...695 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #17 Skrevet 8. august 2020 Jeg jobber i administrasjonen i en kommune, og korona eksisterer ikke her, med mindre vi skal skrive offentlige anbefalinger og informasjon til innbyggerne. Selv ble vi tvunget tilbake for 2 måneder siden, med beskjed om å droppe kollektivt, når de ikke har én parkeringsplass tilgjengelig. De siste 20 årene har alle offentlige parkeringsplasser i nærheten blitt solgt til kommersielle utbyggere. Jeg hadde mer hjemmekontor FØR korona. Og vi skal være et forbilde 🙃 Anonymkode: 6f6c8...beb 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #18 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min, og andres, arbeidsgiver virker å ønske alt tilbake til det gamle. Jeg arbeider og bor i en kommune med stigende smitte på Østlandet, og hjemmekontor er uaktuelt selv om man er avhengig av kollektiv mellom Oslo og omegn. Midt i pandemien har til og med arbeidsgiver gjort det vanskeligere og dyrere i sommer å kjøre og parkere ved jobb. Tro det eller ei. Vedtatt policy om mest mulig kollektiv gjelder utrolig nok fortsatt! Alle hos oss kan ha hjemmekontor. Det holdes allmøter på avdelinger, og til og med bortreise seminarer på hotell legges det opp til nå i høst. Hver gang det tas opp at det ene eller andre anbefales blir man møtt med at «ja, men det er ikke forbudt» Er dette situasjonen over alt, eller kun hos oss? Virker som at om ikke regjeringen kommer med klare regler og kun anbefalinger så blir ikke noe fulgt... Anonymkode: 927c9...8fc jeg er takknemlig for at jeg har en arbeidsgiver som kom tidlig på banen og sa at vi skal ha hjemmekontor for det er vårt ansvar som en stor offentlig etat å bidra til denne dugnaden. Men jeg ser mange fortelle det samme som deg, så jeg tenker at her må regjeringen være mye tydeligere, og som et minstemål kreve at all offentlig virksomhet går foran med et godt eksempel. Anonymkode: 2d19e...627 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #19 Skrevet 8. august 2020 51 minutter siden, tussi84 skrev: Det er ikke noe påbud om hjemme kontor. Det er kun anbefalinger. Viktig å skille disse to tingene. Så drittlei den argumentasjonen. Det er ikke påbud om å vaske hendene heller. Men vi gjør det jo likevel. Det er faktisk svært få påbud, fordi regjeringen av en eller annen mystisk grunn har tillit til at vi klarer å gjøre gode valg likevel. Anonymkode: 2d19e...627 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #20 Skrevet 8. august 2020 Hvorfor vil ikke noen arb.givere ha hjemmekontor? Er da bare å sette krav om lik areidsmengde som på jobb, så gjør jo folk det - eller mister jobben? Anonymkode: a7168...86c 2
Anbefalte innlegg