Gå til innhold

Lockdown kan ha kostet 16 000 briter livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/16-000-kan-ha-dodd-av-lockdown/72725881

Det viser litt at det ikke er "bare" å stenge igjen. Det koster også menneskeliv å stenge ned. Totalt sett har man nok reddet flere enn disse 16 000, men det viser som flere av oss har antydet at det koster å stenge ned også.

De langsiktede virkningene når det kommer til psykisk helse kan man foreløpig bare spekulere i.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Example skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/16-000-kan-ha-dodd-av-lockdown/72725881

Det viser litt at det ikke er "bare" å stenge igjen. Det koster også menneskeliv å stenge ned. Totalt sett har man nok reddet flere enn disse 16 000, men det viser som flere av oss har antydet at det koster å stenge ned også.

De langsiktede virkningene når det kommer til psykisk helse kan man foreløpig bare spekulere i.

Det står også at folk hadde redsel for å oppsøke sykehus. Det hadde de garantert hatt hvis man ikke hadde hatt tiltak også. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Example said:

Det er faktisk veldig interessant. Jeg merket på meg selv, etter 9 uker med lockdown og 5 måneder med hjemmekontor, helt alene, uten å kunne forlate hjemmet mitt, og uten å kunne være rundt mennesker, at det gikk hardt utover psyken. Er man ekstrovert, eller har psykiske problemer eller lidelser fra før, så kan denne perioden sende mange over stupet. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Gibralfaro skrev:

Det er faktisk veldig interessant. Jeg merket på meg selv, etter 9 uker med lockdown og 5 måneder med hjemmekontor, helt alene, uten å kunne forlate hjemmet mitt, og uten å kunne være rundt mennesker, at det gikk hardt utover psyken. Er man ekstrovert, eller har psykiske problemer eller lidelser fra før, så kan denne perioden sende mange over stupet. 

Det kjenner jeg meg veldig godt igjen i selv. Og for mange var det nok mye verre igjen.

Barn har vært hjemme i voldelige hjem 24 timer i døgnet, ungdom og voksne med psykiske lidelser har fått mindre hjelp og mulighet til støtte, men det har også helt sikkert vært en tung tid for mange som i utgangspunktet ikke har psykiske lidelser.

Det skal man ikke kimse av, og må tas med i prisen av hva det koster samfunnet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Kan" og "indirekte" og synsing som: "Rapporten viser også at 2500 liv kunne ha vært reddet om folk hadde levd et sunnere liv under karantenen."

Blir egentlig bare henting av tilfeldig statistikk for å få fram et eller annet poeng. As per usual her inne.

Anonymkode: f7ddb...92a

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, NorthernLight skrev:

Det står også at folk hadde redsel for å oppsøke sykehus. Det hadde de garantert hatt hvis man ikke hadde hatt tiltak også. 

Det var ikke de eneste grunnene.

Vi har jo sett lignende trender i Norge, da langt færre har sjekket seg for kreft for eksempel. Som tross alt er mye mer dødelig enn Covid-19 og kommer til å ta mange flere liv i år enn pandemien.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Det var ikke de eneste grunnene.

Vi har jo sett lignende trender i Norge, da langt færre har sjekket seg for kreft for eksempel. Som tross alt er mye mer dødelig enn Covid-19 og kommer til å ta mange flere liv i år enn pandemien.

Hvor mange hadde sjekket seg for kreft hvis man ikke hadde hatt tiltak? Er du klar over hvor mange med covid-19 som hadde vært innlagt da? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Kan" og "indirekte" og synsing som: "Rapporten viser også at 2500 liv kunne ha vært reddet om folk hadde levd et sunnere liv under karantenen."

Blir egentlig bare henting av tilfeldig statistikk for å få fram et eller annet poeng. As per usual her inne.

Anonymkode: f7ddb...92a

Nå vet jeg ikke hvilke tall statistikken bygger på, men jeg regner med at britene oppfører dødsårsaker og lager statistikker på dette som i Norge. Samtidig kan man også se på tall på overdødlighet i perioden.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

Hvor mange hadde sjekket seg for kreft hvis man ikke hadde hatt tiltak? Er du klar over hvor mange med covid-19 som hadde vært innlagt da? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GzG5B/nedgang-i-antall-kreftproever-frykter-at-folk-ikke-gaar-til-legen

Sitat

Akershus Universitetssykehus har en reduksjon av henvisninger med mistanke om kreft på 30 prosent fra begynnelsen av mars frem til i dag, sammenlignet med samme periode i fjor. Sykehuset anslår en reduksjon i antall prøver med spørsmål om kreft på mellom 20–30 prosent.

Litt varierende fra sykehus til sykehus, men det er en kraftig reduksjon.

Man kan vel bare spekulere i tallene for hvilken betydning dette har. Spørsmålet er om det var lurt å sende så sterke signaler om at det mest annet enn korona måtte vente, og at man har frigjort så mye kapasitet til dette, og med det skapt seg lange køer på andre ting.

Den nevnte rapporten fra England beregner over 81 000 ekstra dødsfall de neste 50 årene grunnet dette og andre ting, som for eksempel psykisk helse:

Sitat

Overall the analysis estimates there could be a total of 81,500 non-coronavirus excess deaths over the next 50 years as a result of longer waiting times for non-urgent elective care, as well as increased deprivation resulting from a deep recession.

https://news.sky.com/story/coronavirus-lockdown-may-have-indirectly-caused-16-000-excess-deaths-study-12044923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, NorthernLight skrev:

Det hadde man i Norge også. Fordi myndighetene anbefalte å ikke oppsøke lege med mindre man er døden nær. Psykiatrien over hele landet var stengt, hvor mange liv kostet det? Jeg kjenner personlig 3 stk. I min ganske nære omgangskrets. 

Anonymkode: f479c...799

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hadde man i Norge også. Fordi myndighetene anbefalte å ikke oppsøke lege med mindre man er døden nær. Psykiatrien over hele landet var stengt, hvor mange liv kostet det? Jeg kjenner personlig 3 stk. I min ganske nære omgangskrets. 

Med de to første setningene mente jeg stor økning i slagpasienter. Og hvor mange barn har fått livskvaliteten sin ødelagt av å være innesperret med gale foreldre 24/7 i flere måneder? Særlig når det viser seg at alkoholkonsumet har skutt i været. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GzG5B/nedgang-i-antall-kreftproever-frykter-at-folk-ikke-gaar-til-legen

Litt varierende fra sykehus til sykehus, men det er en kraftig reduksjon.

Man kan vel bare spekulere i tallene for hvilken betydning dette har. Spørsmålet er om det var lurt å sende så sterke signaler om at det mest annet enn korona måtte vente, og at man har frigjort så mye kapasitet til dette, og med det skapt seg lange køer på andre ting.

Den nevnte rapporten fra England beregner over 81 000 ekstra dødsfall de neste 50 årene grunnet dette og andre ting, som for eksempel psykisk helse:

https://news.sky.com/story/coronavirus-lockdown-may-have-indirectly-caused-16-000-excess-deaths-study-12044923

Men legetimer, cellegiftbehandling og annet ble jo avlyst overalt. Ikke noe rart folk ikke får tatt prøver eller behandling. 

AnonymBruker
Skrevet

De har mistet 47 000 mennesker. De styrte mot flere hundre tusen..litt perspektiv kan være ok.

Anonymkode: e3c05...878

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Example said:

Det skal man ikke kimse av, og må tas med i prisen av hva det koster samfunnet.

I tillegg til mangelen på fysisk aktivitet, som kan føre til sykdom eller andre plager. For min del så stoppet utredninger hos legen, samt at all behandling og lindring for kroniske smerter stoppet helt, i 3 måneder. Er man syk, og kanskje i risikogruppen, så er det også forståelig at man vil unngå å dra til steder der hvor syke blir behandlet, selv om smittetiltakene på de fleste sykehus og legekontor trolig er gode nok. Så det er absolutt potensial for alvorlige senvirkninger for mange, som vi kanskje ikke får se, eller oversikt over, på lang tid.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men legetimer, cellegiftbehandling og annet ble jo avlyst overalt. Ikke noe rart folk ikke får tatt prøver eller behandling. 

Nettopp. I etterklokskapens navn var det en dårlig beslutning.

• Liker 1
  • Opprett ny...