AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Hvor åpne var døtrene deres om hvordan de opplevde å få/ha mensen i puberteten? Snakker dere med barna om sånt, eller har dere bare den "ene" samtalen om kropp og thats it? Noen er jo veldig unge og andre er eldre, og dette styrer kanskje litt hvor "selvstendige" de er, men liksom sånn, forteller de når de skal ha den, smerter osv? Guider dere døtrene deres på hvordan bruke bind og tamponger? Hva med BH-shopping og det å bli komfortabel med nye krav til hygiene? Vil bare vite hva som er ish normalt. Vår eldste er 9 nå og om det er vel nå man kanskje begynner å snakke ordentlig om sånt? Hva fortalte dere og når begynte dere? Hvordan skal man oppmuntre til at datteren blir komfortabel? Vil jo gjerne kunne hjelpe om hun får problemer/vondt/trenger råd og veiledning Erfaringer å dele? Anonymkode: 98b9c...e0a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Snakker med både mine barn, mine nevøer og nieser og barnas venner om kropp og følelser hele tiden. Det er kjempeviktig at barn har mulighet til å spørre om alt de lurer på, ellers vokser gjerne ting seg veldig stort i hodet på dem. Har snakket om kroppens forandring siden barna var bittesmå, de ser jo at voksne har annerledes kropper enn barn og lurte jo selvfølgelig på hvorfor. Var jeg deg ville jeg begynt å ha et langt mer åpent forhold til datteren min enn det du tydeligvis har hatt hittill. Kjøp inn bind, tamponger, deodoranter og alt mulig. Forklar hva det er, og la henne og noen venninner få undersøke i ro og fred. BH er jo ingen nødvendighet så det ville jeg nok ikke påprakket henne, vent til hun selv ber om det. Men prat åpent med barna. Vis dem at ingenting er for pinlig, alt kan prates om. Det er OK å spørre om alt og dele alt mulig med foreldrene sine, og dere tåler det. Anonymkode: 5b9db...70f 2
Ulrikke Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Jeg har en stedatter og en datter på hhv 19 og 14. Vi har snakket om sånt til og fra hele livet, egentlig. Ingen "stor" samtale, men småting innimellom. Begge har følt at det har vært rom for å spørre virker det som, for det var ofte de som tok initiativ til spørsmål og samtaler når det nærmet seg. BH har aldri vært noe problem her, begge har sagt at de trengte og spurte om jeg ville bli med. Null stress. De begynte vel med sånne "topper" fra 9-10-årsalderen, så det ble en sånn gradvis overgang etter hvert som behovet økte... Ang hygiene har det aldri vært noe vanskelig, har bare sagt at det er viktig å vaske seg/dusje når puberteten kommer, håret blir fortere fett (det har de jo merket selv) og man lukter fortere svette, og det er ubehagelig å sitte ved siden av noen som stinker (det har de jo også etter hvert erfart selv). Før mensen kom snakket vi også lett om at når man har mensen må man dusje så det ikke lukter gammelt blod... Har egentlig snakket om dette på samme måte som vi har diskutert hva vi skal ha til middag og hva slags vær det er. Jeg har passet på å ikke være FOR avslappet og påtrengende, for da blir det fort kleint. Men en normal samtale hvor man tar dem på alvor og gjerne setter ord på at det er normalt at det kan føles flaut i starten er helt fint. Jeg hadde bind liggende i en skuff på badet og informerte dem om det. En stund før de fikk mensen hadde de også bind i skolesekk og treningsbag, sånn i tilfelle. Det kommer jo aldri når det passer best Begge er nå helt åpne om dette, og kvier seg ikke for å spørre hvis de trenger hjelp til prevensjon (eldste) eller hva det skal være. Er veldig glad for at vi har klart å få et sånt forhold til det, for jeg hadde ikke det til min egen mor. Jeg måtte virkelig manne meg opp for å be henne kjøpe bind til meg, her er det like naturlig som å be meg kjøpe sjampo, virker det som.... Men begynn nå, i det små! Ikke forvent at hun er med på samtalene sånn veldig i starten, men da vet hun at du er mottakelig når hun lurer på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Jeg har vært åpen hele tiden. 5 åringen min vet hva mensen er, og synes det er spennende å se når jeg skifter bind. Min mor var veldig lukket, og fortalte meg aldri noe. Jeg opplevde skam og forvirring rundt puberteten. Derfor har det vært viktig for meg å være åpen overfor barna mine, og å normalisere pubertet og kropp. Anonymkode: 12f59...36b 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 Jeg trodde dette var noe som var naturlige temaer fra de er ganske små... Min 7 årige gutt vet hva mensen er og også hvorfor vi har mensen. Og det har han visst noen år.. 2 åringen vet at jeg også bruker bleier innimellom. Er ikke sånn at jeg skifter bind foran alle og trykker informasjonen i trynet på de, men jeg ga opp ganske tidlig og låse badedøren og da ser de jo at jeg bruker bind, da vil det bli spørsmål og jeg svarer. Anonymkode: e1d3a...073 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 Moren min snakket aldri med meg om det, jeg snakker åpent med mine døtre. Kjøper inn bind osv, etterhvert spør jeg hvilke typer de vil ha. Har smertestillende liggende, og hygiene har vi snakket en del om. Anonymkode: 409cd...4bf
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 35 minutter siden, Ulrikke skrev: Jeg har en stedatter og en datter på hhv 19 og 14. Vi har snakket om sånt til og fra hele livet, egentlig. Ingen "stor" samtale, men småting innimellom. Begge har følt at det har vært rom for å spørre virker det som, for det var ofte de som tok initiativ til spørsmål og samtaler når det nærmet seg. BH har aldri vært noe problem her, begge har sagt at de trengte og spurte om jeg ville bli med. Null stress. De begynte vel med sånne "topper" fra 9-10-årsalderen, så det ble en sånn gradvis overgang etter hvert som behovet økte... Ang hygiene har det aldri vært noe vanskelig, har bare sagt at det er viktig å vaske seg/dusje når puberteten kommer, håret blir fortere fett (det har de jo merket selv) og man lukter fortere svette, og det er ubehagelig å sitte ved siden av noen som stinker (det har de jo også etter hvert erfart selv). Før mensen kom snakket vi også lett om at når man har mensen må man dusje så det ikke lukter gammelt blod... Har egentlig snakket om dette på samme måte som vi har diskutert hva vi skal ha til middag og hva slags vær det er. Jeg har passet på å ikke være FOR avslappet og påtrengende, for da blir det fort kleint. Men en normal samtale hvor man tar dem på alvor og gjerne setter ord på at det er normalt at det kan føles flaut i starten er helt fint. Jeg hadde bind liggende i en skuff på badet og informerte dem om det. En stund før de fikk mensen hadde de også bind i skolesekk og treningsbag, sånn i tilfelle. Det kommer jo aldri når det passer best Begge er nå helt åpne om dette, og kvier seg ikke for å spørre hvis de trenger hjelp til prevensjon (eldste) eller hva det skal være. Er veldig glad for at vi har klart å få et sånt forhold til det, for jeg hadde ikke det til min egen mor. Jeg måtte virkelig manne meg opp for å be henne kjøpe bind til meg, her er det like naturlig som å be meg kjøpe sjampo, virker det som.... Men begynn nå, i det små! Ikke forvent at hun er med på samtalene sånn veldig i starten, men da vet hun at du er mottakelig når hun lurer på noe. Men det er jo det? Her ba jeg pappa eller mamma handle det, alt ettersom hvem som var hjemme eller skulle på butikken da. Sånn har det vært siden jeg ble sammen med mannen min også, har aldri tenkt på at det skulle være et problem og han har aldri sagt noe på det Trodde helt ærlig at det var normalt... Anonymkode: e1d3a...073
addict Skrevet 8. august 2020 #8 Skrevet 8. august 2020 Har en gutt på 10 og har et helt åpent forhold til kropp og nakenhet. Han har kommet inn på badet flere ganger mens jeg har vært på do, skulle dusje osv og har naturlig sett både bind og tamponger. Har forklart han hvordan det fungerer under dagligdagse samtaler, ikke satt oss ned for å ta en stor prat. Vi har også sett newton sammen for et par år siden. Tenker det blir det samme med minstejenta 😊
Ulrikke Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo det? Her ba jeg pappa eller mamma handle det, alt ettersom hvem som var hjemme eller skulle på butikken da. Sånn har det vært siden jeg ble sammen med mannen min også, har aldri tenkt på at det skulle være et problem og han har aldri sagt noe på det Trodde helt ærlig at det var normalt... Anonymkode: e1d3a...073 Det var ikke det for meg da jeg var på den alderen. Samboeren min har alltid handlet det for meg (holdt på å si selvfølgelig), men jeg er så glad for at jentene har et mer åpent forhold til dette enn det jeg hadde med mine foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært åpen hele tiden. 5 åringen min vet hva mensen er, og synes det er spennende å se når jeg skifter bind. Min mor var veldig lukket, og fortalte meg aldri noe. Jeg opplevde skam og forvirring rundt puberteten. Derfor har det vært viktig for meg å være åpen overfor barna mine, og å normalisere pubertet og kropp. Anonymkode: 12f59...36b Slik har jeg gjort det og, selv om jeg har en gutt. 😄 Her om dagen så gikk han og dattera til ei venninne og prata, de er 9 år begge to. Da begynte dattera å prata om at hun gruet seg til hun begynte å blø, da var guttungen kvikk å sa "det går nok bra, jeg kan kjøpe bind og sjokolade til deg jeg".😅 Han plukker med seg det meste han... Anonymkode: 394dc...fec 1
Sunnys Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 Har du ikke begynt å snakke om kropp før, så må du begynne nå. Det er for sent når jenta først har fått pupper og mensen. snakk om hva som kommer til å skje med kroppen, følelser og hormoner.. hva som er normalt. Da blir hun trygg når den tiden kommer. Ingenting skal være flaut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå