Gå til innhold

Lockdown av Indre Østfold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.smaalenene.no/bekymret-over-korona-situasjonen-kommer-med-klar-oppfordring-til-folk/s/5-38-842627

22 nye smittede i Indre Østfold kommune i dag, totalt 45 smittede i løpet av få dager. Blant annet en barnehageansatt, så en halv barnehage er i karantene, en ansatt på Østfoldbadet, der mange folk omgås tett, ansatte i flere lokale bedrifter. Tre utesteder er stengt, og mange gjester på utestedene forrige helg kan være smittet. Kommuneledelsen sier de ikke har oversikt, ikke har fått kontakt med alle de smittede ennå og smittesporingen er bare såvidt i gang. Det er åpenbart at det pågår et større utbrudd i Indre Østfold som vi fortsatt ikke aner omfanget av. 

Har vi ikke akkurat nå en gyllen mulighet til å sperre kommunen for inn- og utreise? Dermed kan man få kontroll og hindrer at smitten kommer ut av kommunen før man har fått slått den ned. Kommer smitten til andre deler av landet kan vi få tilsvarende utbrudd mange steder.

Foreløpig har ledelsen i kommunen bare oppfordret til å holde avstand og frastå sosiale aktiviteter. Neppe veldig vanskelig å sperre kommunen, det vil holde med veisperringer på noen veier bemannet med to politifolk. Ingen får reise ut, folk som må pga. arbeid kan søke om unntak hvis de har en erklæring fra arbeidsgiver på at hjemmekontor eller permisjon er absolutt umulig, og de må da testes før de reiser ut og senere med jevne mellomrom. Inngripende, ja, men regjeringen har jo nettopp sagt at det kan bli aktuelt med lokale nedstengninger for å hindre full nedstengning av landet. Når smitten først har kommet ut av Indre Østfold og etablert seg et annet sted, er det for sent. 

Anonymkode: e612c...d14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send de til Sverige og sperr grensa! Ha hele heimevernet på grensa.

Anonymkode: a61c2...da6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt mange småveier mellom IØ og Akershus. Kjenner til fem bare mellom Enebakk (nabokommune i Akershus) og Spydeberg. Her er ikke hovedveien regnet med. Lykke til med å sperre av alle, flere kan være vanskelige å finne. 😂

Men fra spøk til alvor; jeg mener kommunen gjør for lite i å bare be oss om å holde avstand og avstå fra sosiale aktiviteter. Folk her er totalt ræva på å holde avstand (og har vært det fra virusets rusletur inn i landet), er superdårlige på håndhygiene og bruker mer tid på å sutre over at Smaalenene gjemmer samme info som kommunen publiserer gratis bak betalingsmur enn å gjøre en innsats i den nasjonale dugnaden. Festing er det like mye av som før lokalutbruddet, om ikke mer (!).

Samboeren min og jeg gjør det vi kan, men opplever stadig vekk å få rare blikk for å sprite hendene på vei inn på butikken. Vi ser viruset på nært hold i jobbene våre (helsepersonell, jippii..) og tar hele greia veldig alvorlig, men dessverre er vi nok en del av en bitteliten gruppe som aktivt prøver.

Folk er dog veldig på ballen når det kommer til å lage sine egne regler, ofte ulike for andre og dem selv, og å henge ut andre som ikke følger deres regler på Facebookgruppene til tettstedene. Om det er en egenskap å skryte av i denne sammenheng er nok et tema for diskusjon.

Jeg skjønner det kjempegodt om andre ikke vil ha oss i nærheten av seg, og kjenner ei som skammer seg så mye over å være Indre Østfolding at hun meldte avbud på en konkurranse hun skulle dømme, i frykt for å få på seg at det var hun som tok med seg smitte dersom det skulle dukke opp noe under konkurransen. Noen få av oss er flinke, men de fleste har dessverre hodet trykket så langt opp i sin egen ræv det går an å få den.

- Flau Indre Østfolding

Anonymkode: 14f41...e97

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva foreldre skal gjøre når alle dagene med omsorgspermisjon blir «spist opp» av stadige karantener? Hva når barnet selv må være hjemme pga sykdom, og det ikke er flere dager å ta av? Og nei, slett ikke alle kan ha hjemmekontor.

Anonymkode: 4b350...cf5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva foreldre skal gjøre når alle dagene med omsorgspermisjon blir «spist opp» av stadige karantener? Hva når barnet selv må være hjemme pga sykdom, og det ikke er flere dager å ta av? Og nei, slett ikke alle kan ha hjemmekontor.

Ref. barnehager som ble nevnt her.

AnonymBruker
Skrevet

Og Oslo vest 😠

Anonymkode: 9c6a2...624

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ref. barnehager som ble nevnt her.

Lukk til Sverige! Få stengt den grensa! Viruset kommer derfra! Skjønner dere ikke det?

Skrevet (endret)

Fantastisk. Grensen til Tøcksfors er oppe i «5 minutter», og halve Østfold er smitta.

Endret av Brunello
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Bare å stenge ned igjen alt. Like greit. 

Anonymkode: d1fc5...7a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke Sverige bare overta hele Indre Enfold og stenge grensene da? Så er vi kvitt det problemet. Da slipper vi den fæle dialekten med ille bra tællekæll og bilær og båtær som tutær og bråkær her til lands også. Den dialekten er faen meg enda verre enn kebabnorsk! 

Anonymkode: 08408...f03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke Sverige bare overta hele Indre Enfold og stenge grensene da? Så er vi kvitt det problemet. Da slipper vi den fæle dialekten med ille bra tællekæll og bilær og båtær som tutær og bråkær her til lands også. Den dialekten er faen meg enda verre enn kebabnorsk! 

Det der er Nedre Glomma. 😛

Anonymkode: 14f41...e97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Brunello skrev:

Fantastisk. Grensen til Tøcksfors er oppe i «5 minutter», og halve Østfold er smitta.

Steng den grensa! Skyt og pungter de dekka så de blir strandet før de når grensa!

AnonymBruker
Skrevet

Trenger jo ikke å ha bemannet sperring på hver eneste lille småvei. Man kan ha bemannede kontrollposter på hovedveiene og de største av småveiene, resten kan sperres med betonggriser og skilt om å velge nærmeste bemannede vei. Det er selvfølgelig mulig å gå gjennom skogen e.l., umulig å forhindre det helt, men så lenge man stopper hoveddelen av trafikken ut av kommunen vil det hindre mye smittespredning. Vi skal selvfølgelig ikke ta i bruk DDR/Nord-Korea-metoder, men hindre folk i uforvarende å bryte utreiseforbudet. 

Dette er selvfølgelig et stort inngrep i folks liv og vil også kreve en del arbeidsinnsats i form av politi/heimevern som bemanner veisperringer, saksbehandling av søknader om å pendle ut, testing, sikring av nødvendige forsyninger osv. Men spørsmålet er om det ikke er dyrere å la være og la smitten slippe ut. 

Anonymkode: e612c...d14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være kunnskapsløs a. 

Her snakker man østlending og jeg er flau når jeg snakker med vestlendinger og nordlendinger for de antar jeg er en idiot når de hører oslo dialekta mi. Og alle jeg vokste opp med har samme dialekt som oslo. Fredrikstad og Sarpsborg osv + hele vestfold utenom byene preker sånn.

Anonymkode: 2512b...4b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere får vel holde dere hjemme, kutte ut Internett, TV og all media, om dere er så hysteriske. Lås døra, så,kan dere åpne den igjen om ett år eller to.

Anonymkode: 72cd4...89a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere får vel holde dere hjemme, kutte ut Internett, TV og all media, om dere er så hysteriske. Lås døra, så,kan dere åpne den igjen om ett år eller to.

Du skulle fått døra boltet igjen din useriøse smittespreder. Ha deg til Sverige hvis du er så glad i CORONA!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

OG BLI DER!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle fått døra boltet igjen din useriøse smittespreder. Ha deg til Sverige hvis du er så glad i CORONA!

Nå ble jeg redd :ironi:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg tenker som så, at om denne runden med smitte kom fra Sverige hadde ikke Marker, som ligger mellom Indre Østfold kommune og svenskegrensa, sluppet unna med ingen nye registrerte tilfeller pr. i går. Mange fra Marker bruker jo Töcksforssenteret omtrent som nærbutikk. 

Anonymkode: 75458...a18

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker som så, at om denne runden med smitte kom fra Sverige hadde ikke Marker, som ligger mellom Indre Østfold kommune og svenskegrensa, sluppet unna med ingen nye registrerte tilfeller pr. i går. Mange fra Marker bruker jo Töcksforssenteret omtrent som nærbutikk. 

Anonymkode: 75458...a18

Det bor jo nesten ikke folk i Marker.

• Liker 1
  • Opprett ny...