Gjest StoreSky Skrevet 15. juli 2005 #1 Skrevet 15. juli 2005 Min datter på seks har vokst av seg endel av allergien sin. Vi har begge to veldig lyst på katt, og lurer på om noen har råd i den forbindelse. Kan nevne at hennes onkel har en katt som hun tidligere reagerte meget sterkt på, som hun nå ikke reagerer noe på i det hele tatt. (har vokst av seg egg/melk/nøtte allergi, men reagerer sterkt på noen hunder, feks boxere, mens andre hunder ikke/lite) Jeg er forøvrig vant med dyr, hund, katt, kanin, hest etc - for de som lurer på det!
Gjest katter Skrevet 15. juli 2005 #2 Skrevet 15. juli 2005 Du får sikkert flere og mer utfyllende svar om dette, men når det gjelder katter virker det som det er forskjellig hvor allergifremkallende hver enkelt katt er. En i slekta til samboern min reagerte feks ikke på den forrige katten (a) de hadde, men måtte gå på medisiner etter at de fikk neste pus(b). Katten vår ©, som etter all sannsynlighet er i slekt med katt b, virker allergifremkallende på en gutt som er på besøk noen timer i uka, som IKKE plages særlig av enkelte andre katter igjen. Katter kan visst ellers være veldig allergifremkallende, og det er vanskelig å bli kvitt allergenene etter dem. Ellers finnes det enkelte raser som er mindre allergifremkallende enn andre, feks sibirsk katt.
Gjest feliscatus Skrevet 15. juli 2005 #3 Skrevet 15. juli 2005 Det er riktig at enkelte katter er mindre allergifremmende enn andre. Med rasekatter er dette mulig å forutsi, siden det jo er de samme linjene som går igjen. Sibirkatten er allerede nevnt her, også bengalkatten skal være allergivennlig. Dette fordi proteinstrukturen i spyttet er annerledes. Noen sier også at somali/abbysiner er allergivennlig, men ikke i samme grad som de foregående nevnte. Jeg ville imidlertid vurdert rasekatt av en annen grunn også: de har som regel returrett på kattungene sine hvis det skulle gå galt. Særlig oppdrettere av de rasene som markedsføres som allergivennlige er behjelpelige hvis en slik situajon oppstår. Ta kontakt med det aktuelle raseforbundet/raseklubb/NRR for å finne en god oppdretter. Omplasseringshjem har også returrett på katter. Men altså ikke de kattungene som annonsereres som gratis i lokalavisa. (som regel er folk bare int i å bli kvitt kattungene så rakst som mulig..) Ellers finnes det et produkt som heter petal cleanse som smøres på pelsen til katten. Dette skal visstnok virke bra, så det er jo verdt et forsøk for å unngå reomplassering: http://www.dooa.no/nyheter/petacleanse.htm Lykke til med valg av katt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå