Gå til innhold

Mor kommer hjem fra ferie fra rødt land og vil ha ungene i sin uke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, exen er på ferie i land som ble rødt og kommer tilbake to dager før skolestart. Hun vil da ha begge barna våre siden det er hennes uke i skolestarten. Hun sier at det bare er henne som skal være i karantene og at ungene skal gå på skolen som vanlig.

Jeg føler meg veldig usikker her og mener at hvis ungene skal til henne så må de også være i karantene og ikke gå på skole.

Er det noe jeg har misforstått av reglene, eller er det ok å sende barna på skole og at de er hos henne ellers i denne perioden?

Anonymkode: 803e4...8bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare hun som skal set frem til en evt positiv test, men hun kan ikke følge de til skolen/venner/gå på butikken osv.

Anonymkode: 2d43c...e3e

• Liker 2
Skrevet

Dette ville jeg ikke godtatt uten videre. Ville kontaktet advokaten min her hvis jeg var i din situasjon, hun utsetter tross alt både barna deres og deg for smitte ved å gjøre dette.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, exen er på ferie i land som ble rødt og kommer tilbake to dager før skolestart. Hun vil da ha begge barna våre siden det er hennes uke i skolestarten. Hun sier at det bare er henne som skal være i karantene og at ungene skal gå på skolen som vanlig.

Jeg føler meg veldig usikker her og mener at hvis ungene skal til henne så må de også være i karantene og ikke gå på skole.

Er det noe jeg har misforstått av reglene, eller er det ok å sende barna på skole og at de er hos henne ellers i denne perioden?

NEI det er ikke OK. Da må barna og i karantene. Så her MÅ du sette deg på bakbeina.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare hun som skal set frem til en evt positiv test, men hun kan ikke følge de til skolen/venner/gå på butikken osv.

Nja barna hennes må og i karantene hvis de skal være hos henne mens hun er i karantene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke denne eksen være fornuftig nok til å rokkere om på ukene, slik at de kan være hos deg mens hun er i karantene? Dette MÅ hun da vel ha hatt fornuft nok til å forutse før hun dro. 

Anonymkode: 03a87...fde

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I følge reglene trenger ikke barna være i karantene, men det er svært uetisk å ha nærkontakt med dem bare to dager etter hjemreise og sende dem på skolen hvor de potensielt kan smitte MANGE. Minst to hele klasser + lærere + familiene/nærkontaktene til alle disse kan bli smittet. Hun kan potensialet sette i gang en lokalt helvete. 

Anonymkode: 7712f...2ae

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg tenker at jeg forsøker å rokere på ukene vi har ungene, det vil være det enkleste for alle parter :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kjetil E skrev:

Nja barna hennes må og i karantene hvis de skal være hos henne mens hun er i karantene. 

Nei. Ei på jobben bor med sin sønn, han kommer fra rødt land nå. Så lenge han ikke har testet pos så må hun på jobb. Kun om han må isoleres hun havner i karantene. Forøvrig sykehusansatt.

Anonymkode: cef60...e08

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mener jeg at hun ikke kan kreve, hun har 10dager karantene for hun kan innta verken jobb eller andre sosiale relasjoner som ikke har vært en del av reisen hennes. Det er hennes tap, hun som valgte å være uansvarlig. 

Anonymkode: 4c552...edc

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun skal være i karentene 10 dager, og trenger kun å teste seg om hun får symptomer. Om barna kommer til henne, trenger ikke de å være i karantene. De i samme hustand blir ikke karantene med mindre hun får påvisst covid 19 viruset.

Hun har faktisk lov til å gå på butikken/apotek om hun ikke har noen andre til å handle for seg, selv om hun sitter i karantene. Hun har også lov til å gå tur. Karantene betyr ikke isolasjon. Reglene ved karantene er at du ikke skal gå på jobb, og ikke lov med kollektivt, samt holde god avstand til andre. Ved isolasjon får man ikke lov å gå ut i det hele tatt. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Iceman skrev:

Dette ville jeg ikke godtatt uten videre. Ville kontaktet advokaten min her hvis jeg var i din situasjon, hun utsetter tross alt både barna deres og deg for smitte ved å gjøre dette.

Ikke bare det, hun utsetter potensielt smitte for hele skolen, for de som underviser og alle foreldrene til de andre. Så må de alle i karantene, som igjen gjør at det påvirker jobbene til alle de andre foreldrene.

Helt sykt at folk ikke har skjønt tegninga ennå..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bare be henne ta en test når hun kommer hjem?

Anonymkode: 7b1f0...8cd

Skrevet

Mener barna ikke bør til en som er i karantene. Samtidig synes jeg det er feil å bytte uker. Når en ikke kan, overtar den andre forelderen uten at man skal drive å bytte. Kan skape lange andre problemet. Gjelder ikke bare i dette tilfellet men alltid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt hårreisende, spør du meg.

Mor kommer hjem og tar over ungene. Etter fem dager tester hun positivt, da har hun allerede smittet ungene, som også tester positivt. Siden de har vært på skole og muligens andre ting, settes hele kohorten deres, pluss andre nærkontakter i karantene. . Tenk så mye testing og bekymring det vil medføre, dyrt blir det og🤪, for ikke å snakke om hvis smitten har spredt seg...

Tenkt scenario, men ikke utenkelig at det skjer

Anonymkode: f27f7...49f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bare be henne ta en test når hun kommer hjem?

Anonymkode: 7b1f0...8cd

Poenget med ti dagers karantene er at inkubasjonstiden kan være såpass lang. Det hjelper ikke at du tester negativt på dag to, du kan fortsatt være smittet.

Det er ikke slik at barna til TS må i karantene selv om mor er det, men det høres jo uansett upraktisk ut. Om det er mulig å bytte rundt på samværsukene for å unngå problemstillingen ville jeg gjort det. 

Anonymkode: 2e8e7...11b

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ei på jobben bor med sin sønn, han kommer fra rødt land nå. Så lenge han ikke har testet pos så må hun på jobb. Kun om han må isoleres hun havner i karantene. Forøvrig sykehusansatt.

Anonymkode: cef60...e08

Sykt av staten.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Kjetil E skrev:

NEI det er ikke OK. Da må barna og i karantene. Så her MÅ du sette deg på bakbeina.

Nei. Barna skal ikke i karantene med mindre mor tester positivt...

Anonymkode: 5f56b...ca9

• Liker 2
  • Opprett ny...