Gå til innhold

Folk som ikke tar hensyn til allergier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på tre år, som er svært allergisk mot nøtter. Dette vet de fleste rundt oss, og jeg informerer alltid når vi er bedt i besøk o.l. Sier at jeg må vite om det skal serveres noe med nøtter der, for da kan ikke vi komme - som selvsagt er helt greit. Men gang på gang bekreftes det nøttefrie besøk, hvor vi må snu i døren da de likevel har noe som inneholder nøtter. Blir så oppgitt, og lei meg på hennes vegne som ikke forstår hvorfor hun ikke kan være med inn og leke feks. Fatter ikke at voksne mennesker ikke forstår at dette er farlig for henne, og ikke "bare" litt snue. Hun blir veldig dårlig hvis det er nøtter i nærheten, og får hun i seg spor av det er det anafylaksi med alt som hører med. 

Er det vanlig å bry seg så lite? Foreløpig er det kun besteforeldre og nærmeste onkel/tante som tar ordentlig hensyn. 

Anonymkode: 39547...e6a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det skjedd i barnebursdager? Eller er det hos dere foreldrenes venner? 

Anonymkode: 1219b...8e0

Skrevet

Ikke sikkert de er klar over at det inneholdt nøtter. Har hendt her også fordi folk ikke var klar over det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de fått tydelig beskjed om hva som skjer om hun får i ser nøtter? Tror de hun «bare er allergisk» eller vet de at hun kan dø? 

Anonymkode: 7955f...e56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er hun utredet eller er det noe dere har kommet frem til selv? Det er nemlig mange som slenger rundt seg med at de selv eller barna er allergiske, men så er det enten noe de mener uten å ha fått det skikkelig utredet, eller at de blir f.eks dårlig i magen av noe og unngår det. Det gjør naturligvis at ikke alle blir trodd når de sier noen er allergisk, dessverre for dem det rammer.

Anonymkode: 11bd7...ddb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun utredet eller er det noe dere har kommet frem til selv? Det er nemlig mange som slenger rundt seg med at de selv eller barna er allergiske, men så er det enten noe de mener uten å ha fått det skikkelig utredet, eller at de blir f.eks dårlig i magen av noe og unngår det. Det gjør naturligvis at ikke alle blir trodd når de sier noen er allergisk, dessverre for dem det rammer.

Anonymkode: 11bd7...ddb

Les hva ts skriver, da. 

Anonymkode: 9bace...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nok skjedd en slags inflasjon i dette med allergier. Nå er det nesten litt "inn" å ha allergi, man skal liksom være litt spesiell. Alle vi andre er nok litt oppgitt over disse allergikere og når det så kommer alvorlig tilfelle som ditt barn TS, så puttes det nok inn i denne båsen, dessverre. 

Anonymkode: ccc44...1af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på tre år, som er svært allergisk mot nøtter. Dette vet de fleste rundt oss, og jeg informerer alltid når vi er bedt i besøk o.l. Sier at jeg må vite om det skal serveres noe med nøtter der, for da kan ikke vi komme - som selvsagt er helt greit. Men gang på gang bekreftes det nøttefrie besøk, hvor vi må snu i døren da de likevel har noe som inneholder nøtter. Blir så oppgitt, og lei meg på hennes vegne som ikke forstår hvorfor hun ikke kan være med inn og leke feks. Fatter ikke at voksne mennesker ikke forstår at dette er farlig for henne, og ikke "bare" litt snue. Hun blir veldig dårlig hvis det er nøtter i nærheten, og får hun i seg spor av det er det anafylaksi med alt som hører med. 

Er det vanlig å bry seg så lite? Foreløpig er det kun besteforeldre og nærmeste onkel/tante som tar ordentlig hensyn. 

Anonymkode: 39547...e6a

Folk, Ts, vet ikke hva «nøtter» er. Du må være ekstremt spesifikk med allergier, og både nevne type nøtter OG type produkter. Du kan omgås med hell lage et «oppskriftshefte» med godkjent nøttefri mat (veldig gjerne hel- eller halvfabrikata).

Du kommer til å venne deg til det, men du MÅ for egen del slutte å tenke på det som at folk «gir pokker». Folk aner helt oppriktig ikke hva mat er laget av. Er du allergisk mot egg er det helt vanlig å måtte spesifisere at omelett, eggedosis og pannekaker utgår. Er du allergisk mot gris må det spesifiseres at både skinke, pølse og bacon er laget av gris. Og har du cøliaki må det jevnlig påpekes at mel er en bestanddel i knekkebrød, grøt, saus og pannekaker. Ikke fordi folk gir pokker. Men fordi folk ikke vet noe om maten de spiser. 

Då neste gang: anta at personen du snakker med om nøtter ikke vet hva en nøtt er for noe. Og finn en ikke-nedlatende måte å forklare det på. Tenk at vedkommende er fra mars, om det hjelper. Eller bare et lite barn. Men ta høyde for at folk flest ikke er så glupe at det gjør noe.

Anonymkode: 331f2...a8b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ditt barn, ditt ansvar. Møt folk på midten og si klart ifra at du kan gjerne gå igjennom menyen på forhånd. Eller gi en liste med nøttefrie alternativer om de ønsker det. 
Hjelper lite å si "Mitt barn er allergisk mot nøtter, ta hensyn". For svært mange aner ikke hva som er trygt eller ei. Folk har vett nok til å forstå at peanøtter bør ikke stå på bordet, men du kan ikke forvente at folk som ikke har allergi i hus har satt seg helt inn i det. Vær på tilbudsiden og møt dem på midten! 

Anonymkode: c8758...1be

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi allergi mot peanøtter, melk og egg. Barnet har heldigvis begynt å vokse av seg allergiene, men da det var på det verste stolte jeg ikke på matlagingen til noen utenom de aller nærmeste som hadde fått grundig opplæring. Hadde med egen mat til mitt barn over alt. 

Hvor bevisst er barnet på allergiene sine? Som 3-åring hadde min god kontroll på hva som ikke tåltes. Når hen fikk mat av andre enn oss foreldre, spurte hen alltid om maten var uten aktuelle allergener, og så klart ifra hvis noen prøvde å gi mat som ikke tåltes. Har aldri vært noe problem at hen ikke fikk nøyaktig det samme som andre fordi hen visste at hen blir dårlig av det. 

Men ja, synes helt klart folk må bli flinkere å ta hensyn. Verste jeg vet er foreldre som lar barna sine springe rundt med is ol. på lekeplassen og grise ned alle lekeapparater med allergener...

Anonymkode: 6060d...189

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Et av mine barn er også allergisk, men har heldigvis vokst av seg mye. Da hun var liten var hun allergisk mot melk, da pleide jeg å tilby meg å sende med mat og kaker osv på besøk og i bursdag. Jeg trengte aldri det da, folk satte seg inn i melkeprotein og fikset og ordnet. 
Sendte også et oppskriftshefte på mail til noen husker jeg. :)

Kanskje det hjelper å fortelle hva som skjer med henne om hun er i nærheten av nøtter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...