AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 I formiddag kom beskjeden om at han er innlagt på sykehus, og har fått diabetes. Han er fire år. Han har det bra, og takler undersøkelser og nåler som en liten helt. Foreldrene er ved godt mot. Bestemor, derimot... Joda, det skal gå bra. Det er 2020, og å leve godt med diabetes er fullt mulig. De får svært god oppfølging på sykehuset. Men bestemor... Det var jo er sjokk å få vite dette. Naturlig nok. I tillegg sitter jeg i koronakarantene fram til fredag i neste uke. Så det ble litt mye akkurat nå. Jeg står han av, men litt mye ble det, på en gang. Det går litt bedre nå enn da jeg fikk vite det. Familien skal være en stund på sykehuset, og det er mulig å komme på besøk. Men selvfølgelig ikke for meg. Jeg trenger nok bare å lufte dette. Og kanskje er det noen her som har barn med diabetes og kan komme med noen oppmuntrende ord? Det er uansett godt å få "pratet" litt, og særlig med noen som har erfaring. Jeg bor alene, så jeg har ingen å prate med her hjemme. Det blir bare telefon. Og nå kan jeg jo ikke treffe noen uansett. Så jeg setter pris på om noen har noe å komme med her. Anonymkode: b536e...224 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Har et barn i nær familie som fikk diabetes da hun var to år, akkurat den biten skal du ikke bekymre deg for, det har gått strålende i alle år, når er hun snart voksen. Hva med en videochat fra sykehuset?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #3 Skrevet 8. august 2020 Min mor fikk diabetes da hun var 36 og min bror fikk da han var 4. Type 1 har INGENTING med livsstil å gjøre, så viktig å ikke kverne over hva man har gjort galt. Type 1 kommer når den kommer uansett. Det høres skremmende ut, men man lærer seg raskt å tilpasse seg sykdommen😊 Anonymkode: 9bdf5...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 4åringen får kanskje masse besøk av andre som kan besøke ham, så det går nok greit for ham at du ikke er der fysisk. Og så kan du skype? Kan skjønne at det blir en del tanker og følelser, de er jo så små. Diabetes har mange skumle sider, men tror de er flinkere idag enn før i tiden Anonymkode: 1a7a2...111 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 24 minutter siden, Dævendøtte skrev: Har et barn i nær familie som fikk diabetes da hun var to år, akkurat den biten skal du ikke bekymre deg for, det har gått strålende i alle år, når er hun snart voksen. Hva med en videochat fra sykehuset? Tusen takk for svar og oppmuntring! Det kan godt hende det blir videochatting, ja. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mor fikk diabetes da hun var 36 og min bror fikk da han var 4. Type 1 har INGENTING med livsstil å gjøre, så viktig å ikke kverne over hva man har gjort galt. Type 1 kommer når den kommer uansett. Det høres skremmende ut, men man lærer seg raskt å tilpasse seg sykdommen😊 Anonymkode: 9bdf5...6c6 Tusen takk til deg også! Jeg vet at diabetes 1 er autoimmun, så jeg bekymrer meg heldigvis ikke for den biten. Anonymkode: b536e...224
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 4åringen får kanskje masse besøk av andre som kan besøke ham, så det går nok greit for ham at du ikke er der fysisk. Og så kan du skype? Kan skjønne at det blir en del tanker og følelser, de er jo så små. Diabetes har mange skumle sider, men tror de er flinkere idag enn før i tiden Anonymkode: 1a7a2...111 Han får besøk, ja. Det er jo en del restriksjoner nå for tiden, men besøk får han ha. Foreldrene er jo også der. Tusen takk for svar! Det er godt å dele tanker med noen. Anonymkode: b536e...224
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 Vet om en kvinne som er 70 + nå. Hun fikk diabetes 1 da hun var barn. Det har gått kjempebra med henne, hun har vært flink med kost og medisin hele livet. To barn har hun, og fire barnebarn. Solskinnshistorie denne damen i alle fall. Anonymkode: f0690...31b 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #8 Skrevet 8. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: I formiddag kom beskjeden om at han er innlagt på sykehus, og har fått diabetes. Han er fire år. Han har det bra, og takler undersøkelser og nåler som en liten helt. Foreldrene er ved godt mot. Bestemor, derimot... Joda, det skal gå bra. Det er 2020, og å leve godt med diabetes er fullt mulig. De får svært god oppfølging på sykehuset. Men bestemor... Det var jo er sjokk å få vite dette. Naturlig nok. I tillegg sitter jeg i koronakarantene fram til fredag i neste uke. Så det ble litt mye akkurat nå. Jeg står han av, men litt mye ble det, på en gang. Det går litt bedre nå enn da jeg fikk vite det. Familien skal være en stund på sykehuset, og det er mulig å komme på besøk. Men selvfølgelig ikke for meg. Jeg trenger nok bare å lufte dette. Og kanskje er det noen her som har barn med diabetes og kan komme med noen oppmuntrende ord? Det er uansett godt å få "pratet" litt, og særlig med noen som har erfaring. Jeg bor alene, så jeg har ingen å prate med her hjemme. Det blir bare telefon. Og nå kan jeg jo ikke treffe noen uansett. Så jeg setter pris på om noen har noe å komme med her. Anonymkode: b536e...224 En venninne av meg har hatt siden hun var liten, hun Lever ett strålende liv. Holder på med fitness konkurranser , har samboer og jobb. Anonymkode: cf5ae...13a 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 Har barn med diabetes, fikk det også ved fire års alder. Det som er «fint» med at de får det så ung er at de ikke kommer til å huske noe annet liv. Det er en alvorlig sykdom og jeg må dessverre si at det krever mye arbeid. Hadde det bare vært så enkelt at man kunne ta insulin i forhold til hvor mange karbohydrater man spiser hadde det vært enkelt. Men alt påvirker blodsukkeret. Vind, vær, hormoner og følelser for eksempel. Heldigvis lever vi i 2020 og i Norge. Det er flotte hjelpemidler å få som er til stor hjelp. Her har vi insulinpumpe og blodsukkersensor. Barnet er nå 12 og er høyt og lavt med venner, Idrett og skole. Lykke til, høres ut som de har en sunn innstilling. Og anbefaler medlemskap i Diabetesforbundet. Der er det masse hjelp/tips å få og mye opplegg for barn/unge. Kjekt for både foreldre og barn og treffe likesinnede. Anonymkode: e3c34...b68 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet om en kvinne som er 70 + nå. Hun fikk diabetes 1 da hun var barn. Det har gått kjempebra med henne, hun har vært flink med kost og medisin hele livet. To barn har hun, og fire barnebarn. Solskinnshistorie denne damen i alle fall. Anonymkode: f0690...31b Det er ingen kostrestriksjoner for barn med diabetes. De spiser det alle andre bør spise. Anonymkode: e3c34...b68 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ingen kostrestriksjoner for barn med diabetes. De spiser det alle andre bør spise. Anonymkode: e3c34...b68 Ja, vet. Men det var det for ca 60 år siden. Anonymkode: f0690...31b 1
TeamWP Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 Skjønner det er trasig å sitte hjemme alene med tankene,hadde det vært min mor,med min sønn,hadde hun nok ikke hatt det så godt selv,vet jeg! Sender deg en klem i tankene🥰 selv om man vet han lille blir tatt godt vare på av foreldre og de på sykehuset, "er det nå så rart med det" å være langt unna.... men det vil nok gå godt🥰🙏 2
Honey Dew Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 Jeg fikk diabetes som tiåring og har levd veldig godt med den. Vi har vært litt uenige, men som regel er det bra. Jeg tenker ikke på diabetes i det hele tatt i hverdagen og kan ikke forestille meg livet uten nå. Det er blitt en selvfølge. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 Tusen, hjertelig takk, alle sammen, for at dere tok dere tid til å svare! Nå ble jeg både trøstet, oppmuntret og opplyst.Noen ganger er KG god å ha! Anonymkode: b536e...224 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 Hos oss har vi «besteforeldrekvelder» for besteforeldre til barn med diabetes. Noe mange opplever som svært positivt. Livet med diabetes krever en del omstilling men er et helt fint liv! ♥️ Anonymkode: 218c6...12a 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #16 Skrevet 8. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss har vi «besteforeldrekvelder» for besteforeldre til barn med diabetes. Noe mange opplever som svært positivt. Livet med diabetes krever en del omstilling men er et helt fint liv! ♥️ Anonymkode: 218c6...12a Det høres jo flott ut! Håper det er noe sånt her også. Anonymkode: b536e...224
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #17 Skrevet 8. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 4åringen får kanskje masse besøk av andre som kan besøke ham, så det går nok greit for ham at du ikke er der fysisk. Og så kan du skype? Kan skjønne at det blir en del tanker og følelser, de er jo så små. Diabetes har mange skumle sider, men tror de er flinkere idag enn før i tiden Anonymkode: 1a7a2...111 Det er nok ikke mulig med besøk på sykehuset nå dessverre på grunn av corona restriksjoner. Selv ikke besteforeldre får besøke innlagte barnebarn på avdelingen. Iallefall var det sånn da vi var innlagt for andre ting enn corona. Anonymkode: 76451...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #18 Skrevet 8. august 2020 Jeg skjønner godt at det er veldig tøft å få beskjeden at ene barnebarnet ditt har fått diabetes. En kan leve gode liv med diabetes nå,mener jeg. En kan også drive med idrett på toppnivå med diabetes. Anonymkode: 76451...1a8 1
Ulrikke Skrevet 8. august 2020 #19 Skrevet 8. august 2020 Jeg skjønner godt at det er en vanskelig beskjed å få! Niesa mi har diabetes, hun fikk diagnosen rett før hun fylte 3 år. Det har vært en del litt tøffe tak, det skal jeg ikke legge skjul på! Men det har alt i alt gått veldig fint, hun er 16 nå og husker jo ikke annet. Når ting går seg litt til vil det være gull verdt for foreldrene at du setter deg inn i alt som er nødvendig. Jeg vet det kan være vanskelig å overlate ansvaret til andre (og også å overta ansvaret!), men det gjør så mye for alle parter hvis man gjør en innsats. Til slutt blir det en vane for deg også! 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #20 Skrevet 8. august 2020 Tusen takk for enda flere svar! Anonymkode: b536e...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå