AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Tenker på bare de siste 10 årene. Hører om så enormt mange brudd for tiden og jeg er 37 år. Var det sånn da vår generasjon vokste opp? Har inntrykk at det bare blir flere og flere samlivsbrudd etter som årene går. Virker som at foreldre vil ha mer egentid og realisere seg selv, gjøre karriere. Så mange går for 50-50-samvær. Litt trist utvikling. Anonymkode: 747dc...1da 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Nei, det har bare blitt mer akseptert. Hvorfor skal man gå rundt å være ulykkelig? Det blir for dumt, også for eventuelle barn. Anonymkode: 19d06...e11 18
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #4 Skrevet 8. august 2020 Handler vel ikke om at det er hipt eller trendy. Folk har mulighet til å være single i dag, og jeg mener det er kjempepositivt at folk klarer seg selv. Å bo oppå noen du ikke ønsker å være med må være helvete på jord. Mye bedre for barn å ha to hjem enn å bo med to som ikke vil være sammen. Anonymkode: 7238c...b02 15
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Skrevet 8. august 2020 Akkurat nå, Kågebruker skrev: Make ekteskap great again. Evt avskaff hele dritten. Anonymkode: 7238c...b02 10
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #6 Skrevet 8. august 2020 https://www.kk.no/samliv/dette-er-den-alderen-der-flest-kvinner-skiller-seg/67743505 Sist jeg sjekket statistikken, var det rundt 50% av gifte par som endte i skilsmisse, og den prosenten har vært stabil i en del år nå. https://www.ssb.no/ekteskap Samboere har noe lettere for å bryte opp, så den prosenten er nok litt høyere for par uten barn i alle fall. Anonymkode: 0b175...42d 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Skrevet 8. august 2020 Før var det jo 1 kvinne per 1 mann, nå er vi i ferd med å gå bort fra dette i stor grad. Det blir mer vanlig at menn bytter ut førstekona og får ny og nye barn. Gjerne i slutten av 30-åra og utover. Anonymkode: dd89e...902 4
Gjest Niek79 Skrevet 8. august 2020 #8 Skrevet 8. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker på bare de siste 10 årene. Hører om så enormt mange brudd for tiden og jeg er 37 år. Var det sånn da vår generasjon vokste opp? Har inntrykk at det bare blir flere og flere samlivsbrudd etter som årene går. Virker som at foreldre vil ha mer egentid og realisere seg selv, gjøre karriere. Så mange går for 50-50-samvær. Litt trist utvikling. Anonymkode: 747dc...1da Jeg synes det er trist for barna. Folk tar jevnt over ikke ansvar for andre enn seg selv lenger og ofrer barna for egen kortvarige lykke.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #9 Skrevet 8. august 2020 Veldig mange av oss som vokste opp på 90-tallet er skilsmissebarn, så det er ingen nyhet. Personlig syns jeg kvalitet er bedre enn kvantitet når det kommer til samliv. Syns ikke det er noen bragd med et 50 år langt ekteskap dersom en eller begge var ulykkelige i det ekteskapet. 50 lykkelige år er derimot en bragd. Dersom man ikke har det bra i forholdet bør man heller være alene. Er glad for at min mamma kunne gå fra en mann som ikke var lojal mot oss. Anonymkode: 0874f...f35 10
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #10 Skrevet 8. august 2020 Er jo ikke så veldig nytt. Litt trist og ustabilt for barna når foreldrene går fra hverandre. Samtidig tenker jeg det er positivt at folk går fra hverandre om de lider i forholdet. Men velger man å få barn sammen, syns jeg man bør jobbe for å holde sammen til barna er store, med mindre man virkelig har det dårlig eller det er skadelig. Anonymkode: f8f47...654 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #11 Skrevet 8. august 2020 23 minutter siden, Niek79 skrev: Jeg synes det er trist for barna. Folk tar jevnt over ikke ansvar for andre enn seg selv lenger og ofrer barna for egen kortvarige lykke. Bedre med langvarig ulykke og la bar vokse opp i dårlig stemning? Mange, spesielt kvinnfolk, tror det er et nederlag og gi opp et ekteskap. Sett unger og egen helse over din egen stolthet. Anonymkode: 7238c...b02 9
Gjest Niek79 Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bedre med langvarig ulykke og la bar vokse opp i dårlig stemning? Mange, spesielt kvinnfolk, tror det er et nederlag og gi opp et ekteskap. Sett unger og egen helse over din egen stolthet. Anonymkode: 7238c...b02 Jo, det er mange som gjør dårlig forarbeid før de velger partner.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #13 Skrevet 8. august 2020 Virker som det er mer vanlig nå enn tidligere ja, men jeg tror også mørketallene når det kommer til ulykkelige og voldelige ekteskap var høyere før. Men det å gå fra hverandre var satt langt inne. Når besteforeldrene våre var unge var skilsmisse så og si utenkelig. Krangling, lite sex osv, de kom seg gjennom det fordi de måtte. Jeg synes det er bra at folk går fra hverandre i stedet for å leve i triste ekteskap, kanskje voldelige ekteskap og ekteskap helt uten sex og passion. Anonymkode: 65d27...6a6 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #14 Skrevet 8. august 2020 Da jeg vokste opp på 80-90- tallet var de fleste mødre hjemmeværende. Både i min slekt og bosted. Nesten ingen barn gikk på SFO. Mødre hadde ikke mye annet valg enn å holde sammen med sin forsørger. Samme med mannen, skulle litt til å sette kone og unger på porten med ingen vei å gå. Sånn sett er det jo fremskritt at alle foreldre er selvforsørgende og faktisk har et valg. Anonymkode: 1d975...2fc 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. august 2020 #15 Skrevet 8. august 2020 Det er nok bare ditt inntrykk/din omgangskrets, for andelen ekteskap som ender i skilsmisse har vært stabil i mange tiår, og har heller gått litt ned de siste årene.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #16 Skrevet 8. august 2020 54 minutter siden, Niek79 said: Jo, det er mange som gjør dårlig forarbeid før de velger partner. Ja, det er jo så enkelt å alltid velge rett i livet... hvorfor gjør ikke flere dette! Årets beste tips🙄 Anonymkode: 52313...8a0 2
T-Rex Skrevet 8. august 2020 #17 Skrevet 8. august 2020 (endret) 1 hour ago, Kågebruker said: Make ekteskap great again. Veldig mange ryker på grunn av husarbeid. Burde vært unødvendig. (Og altså, jeg HATER husarbeid.) Endret 8. august 2020 av T-Rex
Aragorn ll Elessar Skrevet 8. august 2020 #18 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Evt avskaff hele dritten. Anonymkode: 7238c...b02 Det hadde vært det mest fornuftige. 1
Kågebruker Skrevet 8. august 2020 #19 Skrevet 8. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Evt avskaff hele dritten. Anonymkode: 7238c...b02 Jeg er egentlig enig, samtidig tror jeg kanskje at jeg ville vært gift på papiret.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #20 Skrevet 8. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Handler vel ikke om at det er hipt eller trendy. Folk har mulighet til å være single i dag, og jeg mener det er kjempepositivt at folk klarer seg selv. Å bo oppå noen du ikke ønsker å være med må være helvete på jord. Mye bedre for barn å ha to hjem enn å bo med to som ikke vil være sammen. Anonymkode: 7238c...b02 Det er de voksnes side av historiene. Barnas side er likevel at de ofte savner den andre forelderen og er lei seg ved leggetid på grunn av det (kjenner barn som gjør det). Det blir også mye rotløshet identitetsmessig med mange brudd blant de voksne. Anonymkode: 37db1...eef 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå