Gå til innhold

Går vin ut på dato? Noen som har peiling på vin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på med ryddesjau i huset. 
oppå vitrineskapet står diverse alkohyler vi har fått opp gjennom årene. Jeg drikker ikke alkohol så har null peiling. Og gubben drikker bare øl så han har heller ikke peiling. 
fant noen vinflasker oppå skapet: en det står «Amorino Appassimento» gledelig jul 2012 og en annen flaske det står «Engelen gabriel gledelig jul 2016» hvor det bakpå står «Rivo al poggio, red wine Toscana IGT»

Kan disse gis bort/serveres/brukes til noe, eller er det bare å tømme ut?

Anonymkode: 72111...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fant også en flaske med noe gult som heter «Advocaat warninks» 17,2%. Står ingen dato på denne heller, men fikk den nå til jul som var. Kan denne gis bort eller er det en fare for denne er ødelagt?

Skrevet

Teoretisk sett er det forskjell på lagret vin og såkalt ferskvin.
Ferskvin som har stått for lenge kan smake litt emment, men de kan også være helt fine, så det kommer i grunnen helt an på den aktuelle vinen.
Jeg har hatt vin stående i mange år som har smakt helt fint når jeg først har åpnet dem, men jeg har også opplevd det motsatte.
Det viktigste er at du drikker det opp når det først er åpnet.
Pappvin tåler å ligge lenge åpent så lenge den ligger i kjøleskapet.

Det er sikkert også veldig forskjell på om det er hvit eller rød vin, jeg kan ikke si noe om rød, fordi jeg ikke drikker rød vin, men for hvit vin går det ofte helt greit å drikke etter flere år. Åpne og smak. Lukter det eddikk når du åpner flasken, hell det ut.

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant også en flaske med noe gult som heter «Advocaat warninks» 17,2%. Står ingen dato på denne heller, men fikk den nå til jul som var. Kan denne gis bort eller er det en fare for denne er ødelagt?

Høres ut som eggelikør.   De er ikke evigvarende.  Men sikkert i orden nå.  Drikk den sjøl..    😉

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi bort uten forbehold, for vinen kan ha blitt dårlig, på grunn av diverse. Den kan også være helt ok.

Anonymkode: bcc41...369

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Høres ut som eggelikør.   De er ikke evigvarende.  Men sikkert i orden nå.  Drikk den sjøl..    😉

Jeg liker ikke smaken av alkohol 😅 og jeg er 7 måneder på vei 😅

uansett hvor mange ganger jeg forteller familien at jeg er avholds og ikke liker alkohol så kjøper de bare vin, brennevin, likør, whisky og cognac i gaver 😂

AnonymBruker
Skrevet

Advocaat warninks er eggelikør, ja.

Du kjenner fort om vinen har blitt dårlig eller ikke. Det kommer jo litt an på hvordan flaskene er lagret bl.a. Man får vin som bør drikkes forholdsvis raskt og man får vin som tåler å lagres i årevis - man får jo vin fra 16- og 17-hundretallet bl.a.
Om dere ikke drikker vin, går det jo an å bruke det i matlaging.

Anonymkode: 3a01e...437

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

uansett hvor mange ganger jeg forteller familien at jeg er avholds og ikke liker alkohol så kjøper de bare vin, brennevin, likør, whisky og cognac i gaver 😂

Hmm... Da kan det jo være fristende å gi vinen tilbake til dem i gave. Har de flaks, er den bare mer vellagret og bedre.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste eggelikøren den der 😍 1 år siden,  går helt fint å drikke 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oki.   Gi den til en du kjenner godt.  Men den skal fortsatt være god, altså.  Regner med den har stått kjølt?!

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advocaat warninks er eggelikør, ja.

Du kjenner fort om vinen har blitt dårlig eller ikke. Det kommer jo litt an på hvordan flaskene er lagret bl.a. Man får vin som bør drikkes forholdsvis raskt og man får vin som tåler å lagres i årevis - man får jo vin fra 16- og 17-hundretallet bl.a.
Om dere ikke drikker vin, går det jo an å bruke det i matlaging.

Anonymkode: 3a01e...437

Warninks har mye forskjellige likører.   Men ja, dette må være eggelikøren.  😊

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er ikke ødelagt enda. Gi den et par-tre-fem år til så blir egget i likøren bare ekkelt 😛
Baileys tåler også å stå mye lenger enn du tror, og den er med melk.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Oki.   Gi den til en du kjenner godt.  Men den skal fortsatt være god, altså.  Regner med den har stått kjølt?!

Warninks har mye forskjellige likører.   Men ja, dette må være eggelikøren.  😊

Ja den har stått kjølig og mørkt nede i kjelleren 😊

tenker jeg kan gi den eggelikøren På 17,2% til en av besteforeldrene mine. De liker likører og sånt. 
Er det prosenten som avgjør hva drikken kalles? For jeg set inne på vinmonopolet at den der Advocaaten står som brennevin, men jeg synes det inni flasken ser tykt og søtt ut som en egge/vaniljesaus 😅 så tenkte også det var likør. 

Jeg får åpne de vinflaskene neste gang jeg har mamma og stefar på middag til noe kjøtt så får de bare lukte og smake om vinen er drikkanes. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... Da kan det jo være fristende å gi vinen tilbake til dem i gave. Har de flaks, er den bare mer vellagret og bedre.

Nei.   Likører lagres ikke og blir ikke bedre med så lav alko%.

Er de basert på egg...eller fløte, som Bailleys...tåler de ikke all verden.   Men lenge holder de.

Skrevet
9 minutter siden, Coronas skrev:

Beste eggelikøren den der 😍 1 år siden,  går helt fint å drikke 

Ja, holder lenge.   Men ikke evig som sterkt brennevin.   😊

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja den har stått kjølig og mørkt nede i kjelleren 😊

tenker jeg kan gi den eggelikøren På 17,2% til en av besteforeldrene mine. De liker likører og sånt. 
Er det prosenten som avgjør hva drikken kalles? For jeg set inne på vinmonopolet at den der Advocaaten står som brennevin, men jeg synes det inni flasken ser tykt og søtt ut som en egge/vaniljesaus 😅 så tenkte også det var likør. 

Jeg får åpne de vinflaskene neste gang jeg har mamma og stefar på middag til noe kjøtt så får de bare lukte og smake om vinen er drikkanes. 

Nå er ikke jeg ekspert.  Men det finnes jo svakvin og sterkvin, svaklikør og sterklikør....og ulike brennevin som gjerne holder 35% eller mer.   Vin og likør er ikke evigvarende mens sterkt brennevin er det.

Hverken likør eller brennevin endrer seg til det bedre på flaske.   Vin og brennevin modnes på fat.

PS...   noen likører står i hyllene under Diverse Brennevin.

Endret av Jerry Lee
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Jerry Lee said:

Nei.   Likører lagres ikke og blir ikke bedre med så lav alko%.

Er de basert på egg...eller fløte, som Bailleys...tåler de ikke all verden.   Men lenge holder de.

Jeg skrev vin, og jeg mente vinen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev vin, og jeg mente vinen.

Ok. Da rotet jeg.   Beklager!

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Jerry Lee said:

Ok. Da rotet jeg.   Beklager!

Jeg hadde en god oppskrift på eggelikør; den blir faktisk ganske god hjemmelaget. Men nå finner jeg den ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...